Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De patru ani, peste 500 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

CTP, despre protestul de la metrou: A fost o acțiune similară cu cea a minerilor din 1990. Au lovit în bucureșteni

ctp la digi24 2021

Gazetarul Cristian Tudor Popescu a spus la Digi24 că acțiunea angajaților Metrorex care au protestat vineri pe șinele de metrou, astfel blocând circulația, este precum Mineriada din 1990, când minerii au lovit în bucureșteni. Acesta spune că locuitorii Capitalei au fost nevoiți vineri să circule înghesuiți în mijloacele de transport în comun și să suporte o poluare mai mare din cauza aglomerației din trafic.

Cristian Tudor Popescu: „Ce am văzut aici vine de demult, de dinainte de 1989. Acești inși, angajați la metrou, au fost favorizați dintotdeauna salarial. Să spunem că 80 și ceva la sută dintre ei au salarii de 5.000 de lei pe lună. Deci ei nu veneau aici să protesteze că nu mai aveau ce duce familiilor acasă.”

Claudiu Pândaru, jurnalist Digi24: „Anul trecut și-au mărit salariile cu 18 procente.”

Cristian Tudor Popescu: „Au fost singura categorie de bugetari care au beneficiat de această mărire salarială. Ei nu se află în situația minerilor care au ieșit acum o lună de zile pentru că nu primiseră banii de luni și luni de zile, că nu mai aveau cu ce să trăiască. Nu. Au ieșit pentru că au la dispoziție șinele de metrou pe care le-au ocupat. A fost o acțiune similară cu cea a minerilor din 1990, când au venit împotriva bucureștenilor. Acești inși au făcut același lucru, au lovit în bucureșteni.

Hai să ne gândim la toate consecințele a ceea ce au făcut. Cei care au întreprins această acțiune teroristă s-au baricadat acolo în subteran fără nicio măsură de protecție – mască, distanță, cântau foarte încântați, băteau din palme, ceea ce firește înseamnă un număr de infectări și de transmisii ale virusului, că ei au ieșit și se duc să infecteze oameni. Cei care au fost siliți de blocarea totală a metroului să ia mijloacele de transport în comun și să se înghesuie în ele, chiar oameni de bună intenție, fiind mult mai greu să păstreze aceste măsuri în condițiile astea. Capitala, și așa unul dintre cele mai poluate orașe din lume, acum astăzi a fost super poluat de mașinile bară la bară, care au mers cu a-ntâia și cu a doua toată ziua.

Aș vrea să știu cine va plăti debranșarea și rebranșarea unui consumator de dimensiunile Metrorex, metroului, care s-a produs din pricina acestei acțiuni de teroare asupra bucureștenilor. Costă imens așa ceva în sistemul energetic național, când debranșezi și rebranșezi un asemenea consumator, pe lângă celelalte costuri.

Grevă spuneați? Care grevă? S-au dus și au ocupat liniile de metrou ca să poată să negocieze de pe poziție de forță. Înainte de asta n-au negociat nimic. S-au rugat de ei autoritățile toată noaptea. «Haideți să negociem, să vedem ce vreți». Nu au susținut niște negocieri care să fi durat niște zile, o săptămână...domne nu ne-am înțeles și în disperare de cauză ocupăm fabrica. Nu! S-au dus direct ca să negocieze, să șantajeze, să amenințe de pe poziții de forță. «Dacă nu ne garantați că nu concediați pe nimeni și nu ne scădeți salariile, nu ieșim de aici». Nici vorbă de grevă. O grevă se face după negocieri.

Acești inși de la metrou reprezintă o rezervă strategică a regimului comunist, că Metrorex vine de dinainte de ’89, care poate fi aruncată împotriva populației civile, cum au fost și minerii în Mineriadele din anii ’90. Au fost plătiți foarte bine întotdeauna. Acum își folosesc forța cu care au fost înzestrați, privilegiile, pentru a lovi în bucureșteni”.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ca la biliard, ricoșeu prin mantinela. Lovește pe cel a cărui voce este mai puternica. Sa facă el scandal sa fie auzit. Sa tipe bucureștenii. Asta este politica pe care matale o sti mai bine ca oricine. Toți sunt niște provocatori mizerabili.
    • Like 0
  • Stimabililor pentru mine deja este prea mult. Aceasta "gogoasa" in ritm de defilare numit si sistem romanesc imi provoaca de mult "intreruperi de logica" si "migrene neuronale" chinuindu-ma realmente sa gasesc NORMALUL sau mai important CORECTITUDINEA. Domnilor nu aveti decat sa "ungeti felia de UNT" cu pupicuri zemoase prin si in dosul marelui SECURISTOID de matrice romanesca si sa exportati nebunia lui si peste hotare ( realizabil deja pana in prezent ) pentru ca sigur si ironic Romania a inceput sa castige la fotbal.... ( comment la un general valabil romanesc )
    • Like 1
  • E clar că angajații Metrorex sunt ”mai egali decât alții”, sunt un fel de baroni, cel puțin dacă îi comparăm cu cei de la STB. Și probabil există și multe afaceri și interese sulfuroase.
    Dar unu-i una, alta-i alta. De ce pornind de la o grevă spontană (la care au dreptul legal) sunt considerați de către CTP ”teroriști”? Cum ar vrea să fie greva? Japoneză? Asta în România e frecție la piciorul de lemn. Din principiu greva presupune o punere sub presiune a conducerii, chiar un fel de șantaj (acceptat legal). Puterea mare a angajaților / sindicaliștilor constă tocmai în efectele puternic deranjante pentru bucureșteni. Dar acțiunea e îndreptată, indirect, împotriva conducerii, nu împotriva bucureștenilor. Bucureștenii, în ciuda neplăcerilor la care sunt supuși, ar trebui să le respecte dreptul la grevă și să accepte situația, care este una temporară. De fapt de-a lungul timpului au avut loc multe greve la metrou, cu aceleași efecte nefaste pentru populație, iar uneori s-au prelungit mai multe zile. Acum dintr-o dată greviștii au devenit teroriști? Dar văd că CTP, asumându-și rolul de propagandist al puterii actuale, devine din ce în ce mai anti-democratic în opiniile exprimate (nu știu dacă și în felul în care gândește). În aceeași emisiune s-a exprimat în acest fel la adresa celor de la metrou, dar a făcut și apologia necesității ”punerii batistei pe țambal” în legătură cu manipularea guvernamentală a datelor covid de dinainte de alegeri. Am comentat despre asta mai pe larg la postarea cealaltă a Loredanei Voiculescu referitoare la emisiunea ”Cap limpede” de vineri. Oricum avem deci păreri care mai de care mai anti-democratice. Ce mai urmează? Că încep să mi-aduc aminte de ”peroada” comunistă. Așteptăm cu interes. Până atunci mai evidențiez o zicere a lui CTP care mă duce direct cu gândul la manipularea cea mai ordinară: DEBRANȘAREA și REBRANȘAREA Metrorexului la distribuitorul de energie electrică. Hai să moară mama lui Ștefan cel Mare! De unde și până unde? Știe CTP că s-a făcut oficial debranșarea? Ce sens ar fi avut? Ăsta e nutreț pentru fraieri. Dacă s-au deconectat fizic anumiți consumatori individuali oricum nu înseamnă debranșarea instituției pe ansamblu, care ar presupune timp și costuri inutile (mă refer la birocrația aferentă), care nu folosește nimănui. Oricum dacă ar fi existat o debranșare totală (de ce oare?) nu am fi văzut în imaginile televizate de la protest iluminatul funcționând impecabil în stațiile de metrou, nu-i așa? Că doar n-am văzut oameni orbecăind pe întuneric!!! Faptul că nu s-a mai consumat energie electrică la aceleași cote, datorită nefuncționării garniturilor de metrou nu înseamnă chiar nimic, același lucru se întâmplă noaptea, când nu circulă metroul. Chiar nu înțeleg cât de proști ne consideră CTP, de vine cu faze din astea stupide, ca la începuturile televizate ale revoluției din 1989. Dar văd că îl ademenesc din ce în ce mai mult ideile și mijloacele din perioada ceaușistă. Atenție maestre! Chiar Dvs. ați spus că scopul nu scuză mijloacele, ci ASUMĂ mijloacele. Iar asta la un moment dat înseamnă, pentru fiecare, posibile consecințe pentru faptele proprii.
    • Like 1
    • @ Dan Cojocaru
      Dan are dreptate în mare parte, am văzut luări de poziție specifice anilor '50 mai ales din partea presei de dreapta cum sunt înfierați sindicaliștii cu mânie proletară de parcă nu asta e rolul unui sindicat în democrație , să lupte pentru membri lor de sindicat prin toate mijloacele. Cu ce nu sunt de acord e ca sindicatul să lupte pentru spațiile comerciale chiar dacă o fac printr-o societate care aparține sindicatului. Ca principiu nu cred că e ilegal ca sindicatul să dețină o societate lucrativă dar asta nu înseamnă ca aceasta să utilizeze infrastructura metroului , veniturile din aceste activități trebuie să revină Metrorex și nu sindicatului pentru că se desfășoară pe infrastructura acestuia. Dar de aici și până a fi făcuți teroriști e cale lungă. Apoi nu înțeleg propaganda agresivă a posturilor tv și în special a RCS-RDS împotriva unor salarii decente la stat prin emisiunea intitulată sugestiv "statul la stat" de parcă toți salariații de la stat ar fi niște trântori iar cei din privat niște icoane de închinat. Să nu exagerăm în nici o direcție pentru că productivitatea la privat e la fel de scăzută ca și la stat pentru că indicatorii economici nu iartă ( suntem importatori neți , avem deficite comerciale și de cont curent cronice și mai ales în creștere). Privații autohtoni nu sunt în stare să asigure din producția proprie decât procente sub 50 % în domeniul alimentelor strict necesare populației , la fel producția de energie dar și în alte domenii care țin strict de coșul zilnic al populației ca medicamente , îmbrăcăminte sau încălțăminte unde procentele sunt derizorii. Deci dacă nu am avea importuri toată lălăiala asta a privaților ar asigura mai puțin din strictul necesar al populației decât o făcea România comunistă a lui Ceaușescu și am sta la cozi interminabile ca pe vremea lui. Nu vă faceți iluzii în privința sectorului privat pentru că e la fel de ineficient ca și sectorul de stat. Ca să exemplific cu date pentru a nu stârni din nou mânia proletară a privaților ăia eficienți și care investesc atașez documentația dintr-o cercetare cu link-ul aferent spre sursă nu dat cu părerea ca mulți jurnaliști din privat care se pricep la toate "Măcar ne putem mândri că suntem consecvenți cu noi înșine: și sectorul public și cel privat din România alocă cercetării-dezvoltării cam aceeași importanță, adică ultima din Europa, la egalitate cu Bosnia-Herțegovina: " (https://www.comisarul.ro/articol/tragic-articol_1208551.html) dacă din aceste alocări scădem investițiile în Mercedesuri/BMW-uri , vile în Pipera sau sejururi exotice investițiile private nu vor sări de genunchiul broaștei. Știu vor sări haterii din privat că la patron sunt banii lui dar dacă analizăm situația economică nu e chiar așa. Multe firme sunt la limită sau cu datorii istorice la stat multe cu solduri negative de ani de zile cu facturi neplătite cu anii , salariații din privat figurează în proporție de peste 70 % în revisal cu minim/economie ceea ce evident e o situație nereală ( mulți sunt plătiți la gri sau chiar la negru). Dar importurile pentru completarea necesarului populației și economiei în ansamblu creează datorie pe care o vom plăti cu toții atât din privat cât și din sectorul public pentru că sectorul privat autohton e incapabil să asigure cele strict necesare atât pentru populație cât și pentru economie în ansamblu. În ceea ce-i privește pe jurnaliștii mai sus menționați nu pot să spun decât că sunt niște ipocriți pentru că sunt indignați de niște salarii la stat de 3-4-5000 de lei (cam cât are un șomer în Germania )susținând că sunt exagerate în timp ce mulți dintre cei de la postul respectiv au niște venituri ( pfa, drepturi de autor, SRL sau salariat nu contează) între 5000-10.000 de euro/lunar. Așa se pot face campanii și împotriva lor nu că e la modă, să se reducă salariile lor și în acest fel crește profitul și implicit impozitele de plătit la stat nu ? E pe același principiu. Nu am auzit nici o luare de poziție a lor cu privire la speciali acolo unde veniturile sar de 20.000 de lei/lunar plus sporuri și unde nu există indicatori de performanță , se fac 2 dosare pe an cu clasare sau respinse de instanțe dar veniturile nu sunt afectate , din contră sau la parlament și guvern unde se vine la 9-10 la muncă nu au target nici deadline și nici nu există penalizări pentru nerealizări , aia cu plătitul electoral la alegeri e praf în ochi. Nu am văzut sumele recuperate de la infractori , ei zburdă peste graniță cu 3 zile înainte de pronunțare , asta când nu se pensionează judecătorul cu o zi înainte de pronunțare și se reia totul de la zero. În SUA când se judecă cazuri cu prejudiciu judecătorul cere întotdeauna până la pronunțare ca inculpatul să predea pașaportul sau să depună o cauțiune până la concurența sumei păgubite. Cât despre prejudiciile create de privați văd că vajnicii ziariști nu suflă o vorbă, Voiculescu cu trustul lui are datorii de 60 de mil de $ , Ghiță TV la fel bașca patronul e condamnat definitiv și fugit din țară, la fel și unii din domeniul presei scrise sau digitale cu învârteli penale , extrem de puțini trăiesc doar din presă ca obiect de activitate, majoritatea au combinații la limita legii sau chiar cu încălcarea ei. În concluzie mai ușor cu pianul pe scări când înfierăm alte categorii.Știu că la o emisiune pe teme economice se făcea comparație cu alte metrouri din Europa ( Polonia, Ungaria,Cehia) sau din lume dar ce nu spun analiștii respectivi e că în nici o țară ( cred că nici în Coreea de Nord nu costă un bilet 2,5 lei/ cursă). Faptul că politicienii populiști au forțat compania să facă protecție socială într-un oraș cu un PIB peste Berlin din motive electorale nu e vina sindicatului , de aici și creșterea constantă a necesarului de subvenții , la fel și în cazul termoficării ieftine pentru toți e exagerat. Deci domnul Drulă dacă vrea să facă reformă să dea drumul la prețuri mai întâi să se formeze pe piață nu să subvenționeze cu bani de la bugetul de stat un oraș cu venituri mult peste media pe țară. Nu văd de ce un salariat la metrou ar trebui să aibă salariu mic pentru ca un politician ca Drulă să dea transport ieftin la toată lumea pentru a da bine la electorat. Evident că dacă s-ar ajusta prețurile la valoarea reală ( undeva la 10 lei/călătorie) nu ar mai fi nevoie de sume imense de la buget dar evident politicienii ar avea de pierdut electoral. E în principiu ca pe vremea comunismului când din dorința de a ține prețurile jos dispăreau mărfurile din raft și apăreau pe piața liberă cu preț triplu sau nu le găseai deloc.
      • Like 0
  • Subventiile Metrorex de la bugetul de stat sunt complet imorale, ei presteaza servicii doar in Bucuresti, sa-i treaca in subordinea Primariei Generale si sa-i plateasca de acolo
    • Like 0
  • profun check icon
    Orice jurnalist credibil, verifică și consemnează cu bună credință poziția ambelor părți aflate într-o situație de conflict.

    Când sunt doi jurnaliști, considerați de categoria premium, în aceeași dezbatere dar care nu procedează corect dpdv. deontologic, devin suspecți ... de altceva. Există posibilitatea să fie vorba de o manipulare, făcută ca la carte - mai ales că, cel puțin CTP a teoretizat de mai multe ori pe această temă, încât avem chiar de la el toate elementele pentru a bănui un asemenea comportament, adoptat voluntar.

    Nici mie nu-mi plac, instinctiv, sindicaliștii Metrorex cu șeful său în frunte, mai ales de când am aflat că luau cam toți sporul de tunel, nu doar cei care efectiv intrau efectiv în tunel (nu în stații), conform fișei postului.

    Însă de aici până la a le nega dreptul la grevă în condițiile în care sunt amenințați cu tăierea salariilor cu 25% și reduceri de personal, este o cale lungă.

    Din ce am văzut/ citit eu, călătorii nu au suferit doar din cauza sindicaliștilor ci și din cauza conducerii Metrorex și a ministrului de la transporturi care au refuzat dialogul.
    • Like 1
  • La fel de grav, daca nu chiar mai grav decât abuzul sindicatului de la metrou, este atitudinea de non-combat a ministerului de interne. Acest guvern a avut ieri 2 falii: una care încerca să refstabileasca rapid situația dar nu avea cu ce: ministrul transporturilor. Și una care avea în fișa postului împiedicarea acestui tip de situații dar nu a făcut nimic, nimic: Ministrul de Interne.
    • Like 1
    • @ Mircea Rusu
      profun check icon
      Actualul ministru de interne le-a MĂRIT salariile cu 18%, în noiembrie anul trecut (era ... ministru al transporturilor).

      Cârcotașii spun că a fost vorba de o înțelegere condamnabilă: voi măriți salariile și noi sindicat nu mai țipăm pentru contractul de cumpărare dezavantajos de rame de metrou de la Alstom și de reînnoirea asistenței tehnice cu același furnizor.

      Poate pe fondul scandalului, aflăm și noi, ăștia naivii ... adevărul
      • Like 0


Îți recomandăm

Fată la școala online

„Mai țineți minte emoțiile de la examenul de șofat? Ei, cum ar fi dacă, după câteva mii de ore de șofat, ați mai da unul? N-am niciun dubiu, ar fi fără mare panică. Așa e și cu testele la matematică”, spune Gabi Bartic. (Foto: Profimedia)

Citește mai mult

Copii talentați

„Am descoperit un număr foarte mare de copii extraordinar de talentați, performanți, competitivi - și mulți dintre ei nedescoperiți până acum. Pentru că mai ales cei din zona rurală sau din urbanul mic au șanse slabe să participe la olimpiadele tradiționale, creion-hârtie - însă au putut participa fără opreliști la olimpiada digitală”, explică Dragoș Iliescu.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Învingător

„Am fost un caz mai complicat. Ce pot eu să afirm este ca domnul profesor doctor a fost dirijorul unei orchestre, după mine impresionante, pentru ca eu am accesat aproape toate disciplinele spitalului în afecțiunea pe care am avut-o eu”, se destăinuie Marin Florin.

Citește mai mult