
Călin Dragoman (foto) are 56 de ani și este psiholog specialist, înregistrat la Colegiul Psihologilor din România. A absolvit studiile de licență în psihologie în 2013 la Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca (UBB) și studiile de master în 2015 tot la UBB Cluj-Napoca. Activează ca psiholog în cadrul Cabinetului Individual de Psihologie din anul 2014.
Psihologul Călin Dragoman este autorul unui program de citire optimizată și al platformei speeread.ro. Pasiunea sa pentru profesia de psiholog provine din dorința de a înțelege, observa și optimiza mecanismele care guvernează funcționarea minții umane. De-a lungul carierei, a fost fascinat de procesul prin care gândurile se transformă în realitate și a fost mereu interesat de drumul parcurs de la gând la obiectul desemnat de acel gând. În decembrie 2012, în momentul în care trebuia să aleagă tema pentru lucrarea de licență, Călin Dragoman a dorit să combine pasiunea pentru psihologie cu interesul său pentru tehnologie. Așa a apărut ideea de a dezvolta o aplicație sau un program de citire rapidă, inspirat de tehnicile pe care le încercase anterior, dar care nu i s-au părut suficient de bine puse la punct. Își dorea o versiune a programului cu validare științifică. Introducerea tehnologiei în procesul de implementare a fost o alegere inspirată, deoarece aceasta asigura eficiența necesară. Prima versiune a programului SpeeRead a fost programată în fișiere Word pentru lucrarea de licență. Ulterior, în cadrul lucrării de disertație, a realizat un prim studiu științific folosind acest program de citire rapidă, redenumit ulterior citire optimizată. Rezultatele acestui studiu au fost foarte încurajatoare, iar performanțele citirii obținute de participanți l-au determinat să dezvolte programul în continuare.
Mai multe detalii despre tot conceptul de citire rapidă pot fi găsite în lucrarea de disertație, accesibilă aici.
În toamna anului 2015, Călin Dragoman a lansat www.speeread.net, iar în 2019, cu ajutorul unei finanțări nerambursabile obținute prin Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu (ULB Sibiu), a dezvoltat platforma de instruire SpeeRead mult mai performantă și automatizată. De asemenea, în 2017 a dezvoltat și platforma de citire optimizată în limba engleză. Programul de citire optimizată este conceput și dezvoltat integral de Călin Dragoman și reprezintă un exemplu de optimizare a abilității de citire, esențială pentru studiile și educația continuă într-o eră a informației în continuă expansiune. Acest program nu doar că ajută la creșterea performanței citirii, dar poate și stimula motivația pentru citit.
„Doream să combin pasiunea pentru psihologie cu interesul pentru tehnologie. Așa am ajuns la ideea de a construi o aplicație sau un program de citire rapidă.”
Psihologul Călin Dragoman definește „citirea optimizată” ca procesul de accelerare a activității de citire, prin creșterea simultană a vitezei și a capacității de înțelegere și asimilare a informației. Aceasta este realizată prin utilizarea programului SpeeRead, care ajută la îmbunătățirea mecanismelor vizuale și cognitive implicate în citire. Spre deosebire de tehnicile tradiționale, cum ar fi citirea pe diagonală și fotocitirea, care nu au rezultate satisfăcătoare și scad înțelegerea textelor, citirea optimizată permite o citire completă și rapidă a oricărui text. Viteza uzuală de citire este de aproximativ 250 cuvinte pe minut (cpm). Prin antrenament sistematic, cititorii pot ajunge la viteze de citire de cel puțin 900-1000 cuvinte pe minut, menținând, totodată, o capacitate mare de înțelegere și memorare a informațiilor. Citirea optimizată devine astfel o deprindere naturală, iar noua viteză de citire devine normă, fără a afecta obiceiurile de citire deja formate.

„Citirea optimizată este o deprindere care se dezvoltă prin antrenare sistematică și care permite o viteză de citire de cel puțin 900-1000 cpm, dublată de o creștere a capacității de înțelegere și memorare a informației astfel citite”, spune Călin Dragoman.
Călin Dragoman subliniază că beneficiul major al citirii optimizate constă în eficiența crescută cu care putem procesa orice fel de informație scrisă. El precizează că, în general, oamenii asociază cititul cu lecturile de relaxare, cum ar fi citirea unei cărți înainte de culcare, însă citirea optimizată nu face astfel de distincții. Aceasta permite citirea mult mai rapidă și eficientă a oricărei informații, indiferent de context, fie că este vorba de muncă, de divertisment sau de rețelele sociale. Un alt beneficiu important este timpul câștigat prin creșterea vitezei de citire, ceea ce menține și motivația cititorilor la un nivel optim. Dragoman pune un accent deosebit pe stimularea procesării semantice a informațiilor vizuale, ceea ce ajută cititorii să proceseze mai rapid sensul informațiilor care vin într-o avalanșă continuă. Prin această abilitate de a „tria" informațiile mai eficient, cititorii pot evita saturarea cognitivă, care poate duce la o protejare pasivă față de fluxul excesiv de informații. Citirea optimizată devine astfel o strategie crucială pentru a face față volumului imens de informații din viața cotidiană.
„Citirea optimizată este o strategie de adaptare care ne va ajuta să gestionăm mult mai bine multitudinea de informații care ne asaltează zi de zi”.
Întrebat ce tehnici sau principii sunt incluse în programul de citire optimizată, psihologul Călin Dragoman explică faptul că, în acest context, nu este vorba despre o tehnică, ci despre un antrenament sistematic destinat formării deprinderii de citire rapidă și eficientă. Antrenamentul se bazează pe cinci argumente fundamentale care reflectă structura și funcționarea naturală a creierului și ochilor.
1. Primul argument se referă la faptul că creierul este construit pentru a acorda mai multă atenție sensului informațiilor decât aspectului vizual al acestora. Acest lucru permite recunoașterea sensului cuvintelor chiar și atunci când acestea sunt scrise neconvențional. Antrenamentul în citirea optimizată stimulează procesarea rapidă a semnificației informațiilor vizuale.
2. Al doilea argument vizează capacitatea ochilor de a se focaliza rapid pe cuvinte. Mișcările oculare sunt esențiale pentru citire, iar mușchii care controlează focalizarea pot fi antrenați pentru a citi mai repede. Acest lucru permite creșterea vitezei de citire.
3. Al treilea argument subliniază importanța citirii grupurilor de cuvinte, nu a fiecărui cuvânt individual. Când aceste grupuri au sens, citirea devine mai rapidă și mai ușor de înțeles.
4. În al patrulea rând, Dragoman menționează că reflexul mișcării corzilor vocale, dobândit prin citirea cu voce tare, poate încetini citirea. Însă prin antrenament, citirea la viteze mai mari permite evitarea acestui reflex, iar resursele cognitive pot fi redirecționate către înțelegerea informației.
5. În cele din urmă, al cincilea argument este legat de importanța vitezei de citire în procesul de memorizare și înțelegere. La viteze de citire mai mari, informația este transferată mai eficient de la ochi la creier, ajutând la o înțelegere mai bună și la o memorie mai clară. Dragoman subliniază că citirea rapidă permite transferul informației din celulele ochilor în creier într-un interval optim, prevenind pierderile de sens.
Psihologul Călin Dragoman afirmă că deprinderea de citire optimizată este utilă pentru toate categoriile de cititori, indiferent de vârstă, profesie sau statut social. După ce această deprindere se formează, nu există diferențe între tipurile de informații citite sau între contextele de citire. Totuși, ea este deosebit de utilă pentru persoanele expuse la avalanșe informaționale, cum ar fi elevii, studenții și profesioniștii din domenii ce necesită formare continuă, cum ar fi învățători, medici, psihologi, juriști sau lucrători în IT. De asemenea, citirea optimizată poate îmbunătăți experiența cititorilor pasionați, permițându-le să parcurgă mai rapid cărțile preferate. Dragoman precizează că această deprindere poate fi învățată într-un interval de 2-4 luni, printr-o instruire sistematică de 20-30 de minute zilnic.
„Deprinderea de citire optimizată este utilă tuturor celor care se confruntă azi cu avalanșa informațională."
Călin Dragoman explică faptul că programele de citire optimizată SpeeRead monitorizează continuu performanța utilizatorilor, măsurând atât viteza de citire (în cuvinte pe minut), cât și capacitatea de memorare (în procente). Performanța este evaluată la începutul, pe parcursul și la finalul programului, iar progresele sunt evidente în urma instruirii sistematice. După o lună de antrenamente, participanții pot observa o creștere a vitezei de citire între 40% și 200%, iar media creșterii este de aproximativ 80%. Capacitatea de memorare crește cu 5-15%. Aceste progrese sunt vizibile în general pentru toți cursanții care finalizează programul de instruire. Mai multe informații și exemple de rezultate pot fi găsite pe testimoniale și rezultatele clienților SpeeRead.
„La finalul unei luni de instruire se poate vedea o creștere de la 40% până la 200% a vitezei de citire."
Autorul programului de citire optimizată SpeeRead a întâmpinat și el îndoieli și critici la începutul dezvoltării programului, chiar fiind inițial doar un subiect pentru lucrarea de licență. Cu toate acestea, testându-l personal, a observat o creștere semnificativă a vitezei de citire, de la 230 cpm la 330 cpm, după doar două săptămâni de antrenament nesistematic. Aceasta i-a trezit curiozitatea și i-a arătat efectele benefice ale citirii rapide, cum ar fi reducerea timpului necesar pentru învățarea unui curs de 100 de pagini. După un studiu cu 9 participanți, a constatat progrese semnificative și constante în performanța acestora. Îndoielile și criticile principale față de citirea optimizată vin din ideea că citirea rapidă ar fi superficială sau că nu ar permite savurarea textului. Dragoman subliniază că, prin antrenament, citirea rapidă poate duce la o înțelegere mai bună a informațiilor și la o experiență de lectură mai satisfăcătoare.
„Cheia succesului aici este antrenarea sistematică și corectă. Astfel ne formăm deprinderea de citire optimizată", spune Călin Dragoman.
Formarea deprinderii de citire optimizată presupune, printre altele, antrenarea mușchilor oculari, care sunt cei mai mici din corpul uman. Vârsta joacă un rol important în acest proces, deoarece mușchii oculari devin mai puțin elastici odată cu înaintarea în vârstă. Astfel, cu cât antrenamentele încep mai devreme, cu atât sunt mai eficiente. Un alt factor relevant este plasticitatea creierului, adică capacitatea acestuia de a asimila cunoștințe și deprinderi noi. În ceea ce privește citirea optimizată, nu este vorba despre formarea unei deprinderi complet noi, ci despre îmbunătățirea versiunii actuale a cititului. Călin Dragoman afirmă că antrenamentele SpeeRead sunt personalizate în funcție de performanța utilizatorului și, printr-un antrenament sistematic, vor conduce la îmbunătățirea performanței citirii.
Psihologul consideră că citirea optimizată ar putea fi un program educativ inovator extrem de util pentru sistemele educaționale din România. Pentru a fi integrată în educație și în viața cotidiană, citirea optimizată trebuie să fie mai întâi popularizată și acceptată ca metodă eficientă de învățare. Este necesar să existe o platformă de instruire accesibilă tuturor celor interesați și dovezi științifice care să susțină eficiența acestei metode. Călin Dragoman sugerează că, cu implicarea autorităților și a mediului academic, acest program ar putea fi implementat într-un interval de 1-2 ani. După acest pas, citirea optimizată ar putea fi promovată pe scară largă, iar platforma de instruire ar fi pusă la dispoziția celor interesați.
Călin Dragoman își propune, în viitor, să dezvolte și să susțină științific eficiența citirii optimizate ca instrument educațional valoros. El plănuiește să realizeze studii științifice care să contribuie la perfecționarea programelor SpeeRead, cu accent pe eficiență, și intenționează să urmeze studii doctorale în acest domeniu. În plus, Dragoman caută parteneriate cu instituții de învățământ pentru testarea citirii optimizate și planifică traducerea platformei de instruire în limbi de circulație internațională, precum engleză, germană, franceză, spaniolă și italiană, pentru a ajunge la un public global.
Persoanele care sunt curioase să afle ce viteză de citire au în prezent, pot să intre pe aici. La finalul testului, se poate vedea și cum decurge un antrenament demonstrativ SpeeRead.
Psihologul Călin Dragoman, autorul programului de citire optimizată și al platformei speeread.ro, a susținut un workshop online introductiv privind beneficiile citirii optimizate pentru studenții, masteranzii, doctoranzii și cadrele didactice – cercetătorii de la Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava, joi, 6 martie, ora 18:00 în cadrul Centrului de Orientare, Asociere și Consiliere în Cariera de Cercetător – Centrul COACH-USV*. La eveniment au participat peste 150 de persoane.
* Centrul COACH-USV a fost înființat în 2023 datorită Proiectului cu codul 9/31.01.2023 „Crearea și dezvoltarea Centrului de orientare, asociere și consiliere în cariera de cercetător pentru Regiunea de dezvoltare Nord-Est a României în cadrul Universității „Ștefan cel Mare” din Suceava (COACH USV) și acoperă întreaga Regiune de N-E a României.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.