Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Cum să exiști, dar mai ales cum (să faci) să contezi în social media. Ghid pentru antreprenori

digital network

Foto: Rawpixel / Alamy / Profimedia

Dacă nu ești în social media, nu exiști. Unii dintre noi chiar își doresc acest lucru și aleg să stea departe de rețelele de socializare. Pentru un business însă, aceasta nu este o opțiune, indiferent că e vorba de o afacere offline sau online, în contextul în care oamenii s-au obișnuit să caute informații pe internet și nu numai pe Google, ci și pe YouTube sau chiar TikTok.

A avea prezență și eventual a te promova în social media nu înseamnă însă să fii pe toate platformele.

Și atunci, cum stabilești unde ar trebui să fii? Răspunsul este simplu, dar ca să ajungi la el e puțin mai complicat. Un business trebuie să fie acolo unde sunt clienții săi. Așadar, pentru a afla pe ce platforme de socializare trebuie să exiști și să te promovezi, trebuie ca mai întâi să știi cine sunt clienții tăi, pentru că astfel vei ști și unde să-i găsești. În termeni de marketing, e necesar să definești un profil al potențialului client (buyer persona).  

Odată ce știi acest lucru, poți trece la următorii pași: să înțelegi specificul platformelor unde îi găsești pe clienții tăi și să livrezi un mesaj adecvat în funcție de cine sunt ei, dar și mindset-ul pe care îl au atunci când intră pe o platformă sau alta, precum și de stadiul relației în care se află cu business-ul tău (awareness, interest, desire sau action).

Raluca Radu (foto), specialist și trainer în Digital Marketing și E-Commerce, fondator & managing Partner MTH Digital, a prezentat în cadrul Digital Marketing la Următorul Nivel, eveniment organizat la Stup, cele mai importante repere pe care un antreprenor trebuie să le aibă în vedere în conturarea strategiei și a mixului de marketing digital.

„Pentru un antreprenor este foarte important să vină la astfel de cursuri sau să participe la cursuri susținute de Facebook sau Google, pentru că astfel înțelege domeniul și știe ce să ceară atunci când lucrează cu o agenție sau cu un freelancer, sau ce să facă în cazul în care își construiește și implementează singur strategia de digital marketing. E destul de greu să-ți faci singur campaniile de promovare, dar dacă ai înclinații tehnice și timp suficient, poți încerca”, spune Raluca Radu.

Stup este un proiect al Băncii Transilvania, un spațiu fizic unde antreprenorii pot găsi sprijin indiferent de etapa în care se află business-ul lor. Stup funcționează ca un marketplace de produse și servicii necesare oricărui antreprenor, un loc în care oricând poți găsi consiliere gratuită dedicată afacerii tale. Și pentru că Stup este un loc în care chiar se fac lucruri, poți consulta agenda evenimentelor organizate și găzduite aici.

Cum definești profilul clientului în lipsa unei cercetări de piață

Cea mai sigură și eficientă metodă pentru creiona profilul clientului (buyer persona) este să faci o cercetare de piață. Dar pentru multe business-uri, aceasta nu este o opțiune din cauza costurilor. Dincolo de datele demografice, în conturarea unui profil de client foarte importante sunt valorile, motivația și tipul de interese pe care acesta le are. 

Iar pentru a le afla, alternativa este să stai de vorbă cu oamenii, cu clienții pe care deja îi ai, spune Raluca Radu. O sursă bună de informații este și Google Analytics, cu ajutorul căruia poți afla pe ce alte site-uri mai intră clienții tăi, ce caută pe Google, ce pagini vizitează pe site-ul tău. De asemenea, review-urile pe care le primești tu, dar și concurenții tăi, inclusiv feedback-ul și comentariile din social media, sunt o sursă de informații valoroasă.

După definirea profilului clientului e necesar să analizezi și concurența, astfel încât să poți livra mesaje prin care să te diferențiezi. În general, mesajul trebuie să plece de la ceva real despre business-ul tău, prin care să te deosebești de concurenți și care să se intersecteze cu motivația potențialilor clienți.

Unde comunici?

Dacă ți-ai definit un profil de client, știi și unde să-l găsești. Google, Facebook și YouTube sunt cele mai accesate site-uri din România, de categorii diverse de public, iar în 2021 au atras 80% din bugetele de marketing, potrivit Similar Web.

Raluca Radu a subliniat faptul că atunci când stabilești tipul de mesaj pe care vrei să-l livrezi pe diferitele canale, trebuie să ții cont de faptul că același utilizator se poate afla și pe Google și pe Facebook și pe TikTok, dar cu mindset diferit, pentru că, în funcție de rețeaua socială, caută altceva. Iar tu trebuie să-ți adaptezi mesajul în consecință.

Facebook, încă popular în România

Cu 12 milioane de utilizatori, surprinzător sau poate nu, Facebook rămâne încă o rețea populară în România. Când constuiești mesaje pentru Facebook, trebuie să ții cont că oamenii intră aici pentru a se conecta cu familia și cunoscuții, dar și pentru a-și lua informații din zona știrilor.

Așadar, indiferent că țintești un reach organic sau derulezi campanii, e important ca din punct de vedere vizual și al conținutului să te apropii cât mai mult de acest tip de postări, astfel încât potețialul client să nu respingă mesajul pentru că l-a identificat imediat ca venind din partea unei companii.

Instagram, conținut inspirațional

Spre deosebire de Facebook, utilizatorul care intră pe Instagram nu caută neapărat să se conecteze cu persoane pe care le știe, cât mai degrabă să intre într-o zonă estetică în care să găsească inspirație. Iar acest conținut este creat în special de branduri, de vedete sau de așa-numiții influenceri.

Pe Instagram sunt aproape 6 milioane de utilizatori, segmentul 18-34 de ani reprezentând peste 60%.

Un aspect important este că zona de feed și cea de stories funcționează diferit și cer tipuri de conținut diferit. Așadar, trebuie să ai o strategie diferită în conceperea mesajului.

YouTube – câștigătorul pandemiei

Al doilea cel mai mare motor de căutare din lume are în România aproape 13 milioane de utilizatori, iar în pandemie a înregistrat o creștere semnificativă nu numai în ce privește numărul user-ilor, dar și a timpului petrecut pe platformă, care are ajuns la 1,5 ore pe zi.

Așadar, prezența și eventual promovarea pe YouTube reprezintă în acest moment o oportunitate, cu atât mai mult cu cât aici sunt prezente toate segmentele de public, inclusiv cel tânăr pe care nu-l mai găsești pe Facebook.

În general, pe YouTube utilizatorii caută muzică, dar și podcasturi, tutoriale sau rețete.

TikTok-ul, nu doar pentru adolescenți

Sunt aproape 8 milioane de utilizatori de TikTok în România și nu toți sunt adolescenți, segmentul 25-35 de ani reprezentând 37%. Timpul petrecut pe TikTok este, în medie, de o oră, iar utilizatorii caută în special divertisment, dar și conțiut din zona „how to”. Mai mult, în rândul generației Z, TikTok a depășit Google.

LinkedIn, o rețea cu potențial mare de creștere

În prezent sunt 3 milioane de utilizatori de LinkedIn în România, cu o putere de cumpărare de două ori mai mare decât a utilizatorilor de pe alte rețele și mult mai activi. În general, aceștia caută joburi și informații despre domeniul de activitate, dar sunt interesați și de zona știrilor și a conținutului media de calitate.

Din perspectiva unui business care vrea să se promoveze pe această rețea, targetarea este foarte precisă, pentru că datele utilizatorilor sunt reale și exacte. Acesta este și motivul pentru care costul per click pe LinkedIn poate ajunge la 10-12 euro, față de maxim 1 euro pe alte platforme.

LinkedIn nu este deocamdată o rețea prea aglomerată. Nu sunt nici prea mulți advertiseri, nici prea mulți creatori de conținut, dar având în vedere reach-ul organic mare pe care îl are și acuratețea datelor utilizatorilor, are potențial de creștere în anii ce urmează.

Așadar, prezența unui brand în social media trebuie să țină cont de locul unde se află potențialii clienți, care trebuie întâmpinați cu tipul de mesaje pe care ei se așteaptă să le primească în funcție de mindset-ul cu care intră pe o rețea sau alta. De asemenea, în construirea mesajelor este importantă și etapa relației în care te afli cu potențialui client: awareness, interest, desire sau action (modelul AIDA).

Dar pentru că reach-ul organic este în continuă scădere, adică posibilitatea ca persoanele care îți urmăresc pagina să vadă postările în mod gratuit este foarte mică, o promovare eficientă în social media înseamnă campanii plătite. Dacă decizi să faci acest lucru, ai la dispoziție varianta de a te ocupa singur, mai ales dacă ești la început de drum și ai suficient timp la dispoziție, sau de a apela la un specialist - agenție sau un freelancer.

Indiferent de decizia pe care o iei, la Stup găsești sprijin pentru a lua cele mai bune decizii pentru afacerea ta, fie care este vorba de marketing digital, contabilitate sau soluții de finanțare.  

Banca Transilvania este cea mai mare bancă din România și principalul finanțator al economiei, acoperind toate segmentele de clienți și linii de business în sectorul financiar. Cu o poveste începută în urmă cu aproape 30 de ani, are peste 19% cotă de piață, 3,6 milioane de clienți, peste 9.000 de angajați, soluții de online banking și 500 de sedii în 180 de localități. Este cel mai puternic brand bancar românesc, cu un rating de AAA+, conform Brand Finance Banking (2022).

BT a fost desemnată cea mai bună bancă pentru IMM-uri din Europa Centrală și de Est de publicația Euromoney. Dincolo de banking, BT doreşte să aibă impact pozitiv în România, atât pentru oameni, cât și pentru business și mediu.  

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult