Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Cum să-ți contrazici șeful în mod inteligent. Cele două replici care-ți arată că ai în față un manager mediocru

Cui nu i s-a întâmplat, în decursul vieții sale profesionale, să aibă o altă părere decât cel de mai sus? Și nu este vorba despre cifra din fluturașul de salariu, ci despre diverse moduri de a face ceea ce facem zi de zi la lucru.

În domenii mai creative, unde nu prea există rutină, se nasc adesea disensiuni despre felul cum ar trebui procedat. „Eram de părere că tot ce e content video pentru online trebuie să aibă sub un minut, ca durată. Citisem ceva teorie despre marketing online și vizionam destule clipuri de pe site-uri mari americane, care erau scurte și la obiect. În schimb, directorul nostru de marketing digital era venit din televiziune și era convins că ceea ce știa el despre televiziune se aplică la online, că doar «oamenii sunt aceiași». Inutil să-i explici că nu, nu sunt aceiași oameni cei care consumă online cu cei care se mai uită la televizor. Au vârste diferite, obișnuințe de consum diferite. E firma lui, înființată de el, și ne spune că dacă mai comentăm, putem să plecăm să muncim în altă parte. El nu pricepe că noi vrem să meargă treaba bine, să aibă firma succes.“

Din situația de mai sus reiese ceva ce am mai pomenit atunci când scriam despre șefi care nu-și merită jobul de șefi: argumentul autorității. „Faci așa pentru că așa spun eu“ e o prostie colosală, ce atestă că tu, managerul, ai rămas fără argumente logice de oferit celor din echipă, și recurgi la ghioaga autorității. „Faci așa, că altfel te zbor“ este demisia inteligenței și a logicii. Căci dacă aveai argumente raționale cu care să-i convingi, erai din altă ligă.

Avocatul Diavolului și succesul

Întâmplător, citesc mult despre manageri și oameni de business. Mă fascinează performanța, fie ea artistică sau economică, și felul cum o ating unii oameni. Din toată literatura de acest tip reiese că există o corelație inversă între succes și autoritatea unică. Cu alte cuvinte, au succes echipele unde se practică o anumită democrație în păreri, echipele unde e acceptată și încurajată orice idee, de la oricine, de la orice nivel. Se știe, la case mari, despre utilitatea rolului de Avocat al Diavolului. Ce înseamnă asta? Pur și simplu că acolo unde este prea mult consens, există și probabilitatea mare de eroare în decizie, deci cei care sunt contra unei decizii sunt încurajați să se exprime. Un exemplu clar, citat adesea în cărțile de management, vine din istorie. Este greșeala politică majoră a președintelui Kennedy, atunci când a decis invadarea Golfului Porcilor în 1961. Un exemplu clasic de gândire de grup, în care cei care sunt de altă părere sunt cenzurați, marginalizați sau ignorați, se caută numai și numai consensul, iar decizia rezultată e slabă. Atunci, la Casa Albă, toată lumea era convinsă că e o idee bună să trimiți trupe în Cuba. Era prea mult consens și nicio voce contra. Inițial au fost două voci contra: Arthur Schlesinger Jr și senatorul William Fulbright. Dar echipa lui Kennedy i-a ignorat și cei doi s-au supus majorității. Ce a urmat a fost dezastrul din Golful Porcilor.

Cei care vor să învețe ceva din istorie apreciază acum rolul de Avocat al Diavolului, pe cel sau cea care nu e de acord, care vine cu o părere diferită. În companiile de succes, oamenii aceștia sunt prețuiți. Gică Contra trebuie ascultat, dacă vine cu argumente valide. Consensul nu e cea mai bună cale către succes. Sigur, există și Gică Contra din principiu, degeaba, doar ca să fie în răspăr. Nici așa nu-i bine și e un comportament ce ar trebui descurajat. Un bun Avocat al Diavolului are argumente, cifre, exemple, nu o gândire emoțională. 

Admit că, dacă lucrezi într-o companie unde obtuzitatea e la ordinea zilei și nu prea se pune accent pe ideile, contribuția și creativitatea oamenilor, e demotivant și greu. Ai de ales între a sta în acel job plicticos ori stresant sau luxul să pleci. Dar un job nu e de colo, și a demisiona, cel mai adesea doar asta e, un lux. Pentru toți cei care ar dori să se facă ascultați, e dificil și sunt necesare toate rezervele de diplomație, precum și ceea ce americanii numesc foarte inspirat „office politics“. Aș adăuga inteligența emoțională, felul cum citești situația și anticipezi ocazii sau modalități de intervenție. Fă-ți aliați, dacă stai și lupți, cu alte cuvinte, crește-ți influența. Spuneam în alt text că există în psihologie o ecuație a influenței într-un grup : I(influența) = F+I+N (forța mesajului + caracterul lui urgent + numărul de oameni care îl rostesc). Și cea mai simplă variabilă care poate crește în ecuație este N, adică numărul de oameni cu același mesaj. Convinge mai mulți colegi de ideea ta și apoi mergeți cu ea mai sus.

Fii diplomat, nu agresiv

Am găsit pe excelentul site al Harvard Business Review câteva idei despre cum să te fii în răspăr cu șeful fără să ți se ceară capul pe o tipsie:

- Nu-ți trânti pe masă ideea contrară, fii diplomat. Gândește-te în detaliu la ce vei spune. De ce nu ești de acord? E o chestie emoțională sau ține de ceva ce șeful tău nu vede clar? E mai probabil să câștigi dacă nu ai ceva de obținut, personal, din acea schimbare de direcție.

- Asigură-te că ai argumente beton. Cei de mai sus de obicei știu mai multe, poate că îți scapă ție ceva.

- Folosește-te de influența altora. Vorbește mai întâi cu adjunctul superiorului tău, cineva în care șeful tău are încredere. Fă-ți aliați. Dar nu le cere să te susțină pe față pentru că s-ar putea să nu vrea să conflicte cu cel de mai sus.

- Folosește-te și de relația personală pe care șeful o are cu X sau cu Y. Nu uita că prietenii ne influențează tuturor deciziile.

- Pregătește o prezentare, folosește date, cifre.

- Găsește une expert neutru și spune-i ce crezi. Pe acesta roagă-l să te susțină direct. 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Tăcerea,ocuparea mentală cu lucruri frumoase,detașarea emoțională,vorbirea logică,scurtă și doar atunci când ești solicitat,visarea cu ochii deschiși chiar în timpul lucrului,faptul de a ne concentra pe ceea ce vom face după pensionare,faptul de a conștientientiza că nu ne vom petrece veșnicia acolo,că mai există familie și viață particulară,și bineânțeles demisia când lucrurile încep să o ea razna rău de tot la nivel de companie,nu de persoană,ajută mult în adaptarea la un șef dificil.
    • Like 0
  • Bun articol. Eu sunt de acord, aplic si incurajez toti managerii sa fie mai deschisi la sugestiile venite de la subalterni.
    • Like 0
  • mike mike check icon
    Aveti dreptate, insa cred ca aceste reactii ale sefilor vin din teama de a pierde la un moment dat acea pozitie in favoarea angajatilor care au idei. De aceea prefera sa ameninte si nu sa asculte si sa construiasca proiecte impreuna cu angajatii. Ei vad in acesti angajati o amenintare. Mai exista si acei sefi care fura ideile, iar apoi se lauda ca ei au avut-o. Nici asa nu este in regula.
    • Like 1
  • foarte bune sfaturi - si, pt ca nu toata lumea are vocatia unei bune modalitati de a comunica, bine ar fi ca scoala sa se ocupe de asta - ca, din pacate, acest tip de indaratnicie il practica multi dintre educatori - de la gradinita, pina la facultate, intilnesti astfel de cadre didactice ... cit despre sefi ... si ei au focut aceeasi scoala!
    • Like 1
  • Din nefericire de multe ori trebuie sa ne inabusim cele mai frumoase ganduri,sentimente,sa ne incalcam constiinta,sa pasim peste cadavre...in ultima instanta sa nu ne mai recunoastem pe noi insine,ce am ajuns pt. o bucata de paine,pt un job.Sa fim niste,,yesman'',in fata unor semeni de ai nostri
    • Like 0
    • @ Liana Roman
      Ajungem noi ,,Acasă” și se schimbă totul în bine.
      • Like 0
  • La felul cum arata Romania si societatea se mai indoieste cineva de qvasitotalitatea mediocritatii manageriale. Cat despre preambulul amintit seamana teribil cu....Evrika! cineva la comentarii a specificat cuvantul "pupincurism".
    • Like 0
  • De cele mai multe ori,cei care se dau superiori în ochii altora sunt cu viața interioară ,,varză”,sunt neâmpliniți,fricoși,timorați,ne-realizați în viață și cu valoarea personală undeva spre -1. Cea mai bună soluție în acest caz e demisia trimisă prin email,cu toate motivele reale evidențiate clar și categoric. Și pe urmă antreprenoriatul. Mai bine a munci pe cont propriu sau a sta pe o insulă pustie,decât a permite ca un individ sau un loc de muncă să ne distrugă viața!
    • Like 0
  • "„Faci așa, că altfel te zbor“ este demisia inteligenței și a logicii. Căci dacă aveai argumente raționale cu care să-i convingi, erai din altă ligă."
    Nu mereu ! Nu mereu poti folosi argumente rationale ! De multe ori, protectia informatiilor sensibile, te pun in imposibilitatea de a aduce argumente rationale.
    Aceste argumente , daca le dorim rationale, trebuie sa fie bazate pe informatii , pe fapte, pe experiente reale. Daca aceste informatii, fapte, experiente sint confidentiale pentru nivelul subalternului esti pus in situatia sa-i ordoni sa faca . Exista si varianta minciunii ca compromis. Asta depinde de fiecare lider in parte.
    Ca sa nu mai amintesc de seful care, la rindul lui, primeste ordine de acest gen si trebuie sa le puna in practica ! Ce argumente sa aduca cind , el insusi, a fost in aceeasi situatie ?
    Deci "Faci asa, ca altfel te zbor" nu este intotdeuna demisia inteligentei si a logicii !
    • Like 0
  • De-acord cu majoritatea celor citite,dar eu fac pe carcotasul:catastrofa din Golful Porcilor,ca exemplu la subiect?! Inafara de faptul ca americanii au mai facut cateva gafe stralucite, ce ziceti de zecile de ani in care tovarasul a fost "Speedy Reales" in, chipurile, unanimitate.Totusi,neluand in considerare deciziile si indicatiile "sale" intotdeauna briliante,a demonstrat,ca multi altii, ca o tara(sau altceva) poate fi condusa prin teroare,cu rezultate destul de pozitive.Un sef ideal este bun,competent,bgat dar modest,frumos,tanar,etc.Politica la nivel de tara,ca si de birou,au uitat americanii foarte inspirati ca se bazeaza si pe un soi de diplomatie foarte raspandit care se numeste pupincurism?Sa am iertare,acest subiect are prea multe variabile,riscam sa nu terminam vreodata!
    • Like 1
    • @ Emil Bodnariuc
      "catastrofa din Golful Porcilor" - trebuie sa ne intoarcem in timp, sa intelegem 1. gandirea post WWII - desfintarea coloniilor. 2. impartirea lumii intre fortele economice si militare ale momentului - impreiul britanic - urss - statele unite 3. dorinta de confruntare si de expansiune, atat a capitalului - capacitatea de a stabiliza natiuni, prin continuitate economica - , cat si a ideilor socialiste - capacitatea de a conduce natiuni catre un egalitarism generalizat, prin salturi economice - 4. confruntarea dintre fortele financiare si fortele ecesiastice
      • Like 1
  • Articol bun, de experimentat, de exersat, de practicat. Pe termen lung, da roade...
    • Like 0


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Speranța Farcă

„Părinții sunt foarte angoasați, aud peste tot că copilul lui cutare face așa, copilul lui cutare face așa. Și se gândesc că ei nu oferă același start copilului lor, care va intra în competiție cu acei copii care au făcut toate acele cursuri. Gândim educația și viața ca pe o competiție”, spune Speranța Farca.

Citește mai mult

Șezlonguri în apă la Marea Neagră

Este o adevărată luptă între turişti pentru a prinde cel mai apropiat pat de plajă lângă apă deşi nu stau prea mult pe sezlong şi apoi tot ei se plâng că nu au soare pentru a se bronza din cauza umbrelelor extrem de apropiate.

Citește mai mult

Foto pentru textul Arinei Angelescu

Plec în oraș. Nu apuc să conduc prea mult când aud telefonul. E mama, care rămăsese cu cel mic. Inima îmi bate deja mai tare. Îmi trec tot felul de scenarii prin cap. Niciunul prea fericit. Răspund. Nu e mama. E băiețelul meu. Plânge în hohote și lasă puțin spațiu ca eu să înțeleg ceva. Nu-știu-ce grisine pe care le-am uitat acasă?!

Citește mai mult

Andrei Ene

AntiFragile, un startup care dezvoltă un sistem de etichete inteligente, care permit monitorizarea de la distanță a coletelor pe parcursul procesului de transport, a fost desemnat vineri seara câștigătorul competiției UPGRADE 100 Floors Elevator Pitch. Pe scurt, eticheta își schimbă culoarea dacă pachetul a fost scăpat de curieri.

Citește mai mult
text: Iuliana Alexa / voce: Claudiu Pândaru
sound-bars icon