Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Cum să-ți contrazici șeful în mod inteligent. Cele două replici care-ți arată că ai în față un manager mediocru

Cui nu i s-a întâmplat, în decursul vieții sale profesionale, să aibă o altă părere decât cel de mai sus? Și nu este vorba despre cifra din fluturașul de salariu, ci despre diverse moduri de a face ceea ce facem zi de zi la lucru.

În domenii mai creative, unde nu prea există rutină, se nasc adesea disensiuni despre felul cum ar trebui procedat. „Eram de părere că tot ce e content video pentru online trebuie să aibă sub un minut, ca durată. Citisem ceva teorie despre marketing online și vizionam destule clipuri de pe site-uri mari americane, care erau scurte și la obiect. În schimb, directorul nostru de marketing digital era venit din televiziune și era convins că ceea ce știa el despre televiziune se aplică la online, că doar «oamenii sunt aceiași». Inutil să-i explici că nu, nu sunt aceiași oameni cei care consumă online cu cei care se mai uită la televizor. Au vârste diferite, obișnuințe de consum diferite. E firma lui, înființată de el, și ne spune că dacă mai comentăm, putem să plecăm să muncim în altă parte. El nu pricepe că noi vrem să meargă treaba bine, să aibă firma succes.“

Din situația de mai sus reiese ceva ce am mai pomenit atunci când scriam despre șefi care nu-și merită jobul de șefi: argumentul autorității. „Faci așa pentru că așa spun eu“ e o prostie colosală, ce atestă că tu, managerul, ai rămas fără argumente logice de oferit celor din echipă, și recurgi la ghioaga autorității. „Faci așa, că altfel te zbor“ este demisia inteligenței și a logicii. Căci dacă aveai argumente raționale cu care să-i convingi, erai din altă ligă.

Avocatul Diavolului și succesul

Întâmplător, citesc mult despre manageri și oameni de business. Mă fascinează performanța, fie ea artistică sau economică, și felul cum o ating unii oameni. Din toată literatura de acest tip reiese că există o corelație inversă între succes și autoritatea unică. Cu alte cuvinte, au succes echipele unde se practică o anumită democrație în păreri, echipele unde e acceptată și încurajată orice idee, de la oricine, de la orice nivel. Se știe, la case mari, despre utilitatea rolului de Avocat al Diavolului. Ce înseamnă asta? Pur și simplu că acolo unde este prea mult consens, există și probabilitatea mare de eroare în decizie, deci cei care sunt contra unei decizii sunt încurajați să se exprime. Un exemplu clar, citat adesea în cărțile de management, vine din istorie. Este greșeala politică majoră a președintelui Kennedy, atunci când a decis invadarea Golfului Porcilor în 1961. Un exemplu clasic de gândire de grup, în care cei care sunt de altă părere sunt cenzurați, marginalizați sau ignorați, se caută numai și numai consensul, iar decizia rezultată e slabă. Atunci, la Casa Albă, toată lumea era convinsă că e o idee bună să trimiți trupe în Cuba. Era prea mult consens și nicio voce contra. Inițial au fost două voci contra: Arthur Schlesinger Jr și senatorul William Fulbright. Dar echipa lui Kennedy i-a ignorat și cei doi s-au supus majorității. Ce a urmat a fost dezastrul din Golful Porcilor.

Cei care vor să învețe ceva din istorie apreciază acum rolul de Avocat al Diavolului, pe cel sau cea care nu e de acord, care vine cu o părere diferită. În companiile de succes, oamenii aceștia sunt prețuiți. Gică Contra trebuie ascultat, dacă vine cu argumente valide. Consensul nu e cea mai bună cale către succes. Sigur, există și Gică Contra din principiu, degeaba, doar ca să fie în răspăr. Nici așa nu-i bine și e un comportament ce ar trebui descurajat. Un bun Avocat al Diavolului are argumente, cifre, exemple, nu o gândire emoțională. 

Admit că, dacă lucrezi într-o companie unde obtuzitatea e la ordinea zilei și nu prea se pune accent pe ideile, contribuția și creativitatea oamenilor, e demotivant și greu. Ai de ales între a sta în acel job plicticos ori stresant sau luxul să pleci. Dar un job nu e de colo, și a demisiona, cel mai adesea doar asta e, un lux. Pentru toți cei care ar dori să se facă ascultați, e dificil și sunt necesare toate rezervele de diplomație, precum și ceea ce americanii numesc foarte inspirat „office politics“. Aș adăuga inteligența emoțională, felul cum citești situația și anticipezi ocazii sau modalități de intervenție. Fă-ți aliați, dacă stai și lupți, cu alte cuvinte, crește-ți influența. Spuneam în alt text că există în psihologie o ecuație a influenței într-un grup : I(influența) = F+I+N (forța mesajului + caracterul lui urgent + numărul de oameni care îl rostesc). Și cea mai simplă variabilă care poate crește în ecuație este N, adică numărul de oameni cu același mesaj. Convinge mai mulți colegi de ideea ta și apoi mergeți cu ea mai sus.

Fii diplomat, nu agresiv

Am găsit pe excelentul site al Harvard Business Review câteva idei despre cum să te fii în răspăr cu șeful fără să ți se ceară capul pe o tipsie:

- Nu-ți trânti pe masă ideea contrară, fii diplomat. Gândește-te în detaliu la ce vei spune. De ce nu ești de acord? E o chestie emoțională sau ține de ceva ce șeful tău nu vede clar? E mai probabil să câștigi dacă nu ai ceva de obținut, personal, din acea schimbare de direcție.

- Asigură-te că ai argumente beton. Cei de mai sus de obicei știu mai multe, poate că îți scapă ție ceva.

- Folosește-te de influența altora. Vorbește mai întâi cu adjunctul superiorului tău, cineva în care șeful tău are încredere. Fă-ți aliați. Dar nu le cere să te susțină pe față pentru că s-ar putea să nu vrea să conflicte cu cel de mai sus.

- Folosește-te și de relația personală pe care șeful o are cu X sau cu Y. Nu uita că prietenii ne influențează tuturor deciziile.

- Pregătește o prezentare, folosește date, cifre.

- Găsește une expert neutru și spune-i ce crezi. Pe acesta roagă-l să te susțină direct. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Un manager BUN,zis pe limba noastra, conducator,patron,proprietar,este acela care in lipsa lui rezultatele sunt aceleasi sau chiar mai bune,ca atunci cand el nesigur pe el insusi pune camere de supraveghere sa vada miscarile subalternilor.
    Iar,cei mai periculosi sunt yesmanii,cei care au pozitia sefului buna sau rea,pt.ca de aceea este sef,apoi,acest sef va pierde pe mana lui accepatand si practicand stilul acesta.
    • Like 0
  • Bună ziua. Sant mama unui băiat de 23 ani îl cheamă Marian fabrica în care lucram este cu producție nu avem o norma dar ei patroni suprapun pun fffoarte multe comenzii pe umerii angajaților. Băiatul meu este operator tăiat are 12 clase lau scos de pe mașină pe alei la croitorese este sant în nr de 15 femei nu face fata sa adune de jos ce face el. Șefa tipa la el denigrandaul de fata cu colegii. Ce sa fac el vrea sa plec pe alta tura este bine ce face. Aștept răspuns. Mama mihaela
    • Like 0
  • In mod normal, cam in orice companie , managerul executa ce zice ownerul , patronul . Din cauza asta e pus acolo. Si peste tot sunt conflicte de opinii, pareri diferite, care evident ca trebuie incheiate , solutionate tot de manager . Pe de alta parte , oricit ar fi de pragmatic , sau chiar de incompetent , un manager trebuie sa aiba o anumita flexibilitate . Orice manager isi doreste succesul in competitia cu firmele concurente . Si daca nu este dinamic, sau receptiv la nou, pur si simplu isi pierde serviciul, Mai devreme sau mai tirziu, nu-si mai poate ascunde sau scuza incompetenta . Viitorul si concurenta , nu iarte pe nimeni . Si este bine daca managerul este deschis catre ceea ce se chiama "inbunatatire permanenta" , pentru ca este la curent cu tot ceea ce se poate face pentru a folosi la maxim potentialul angajatilor. Astfel , de ani de zile , companiile de succes au mitinguri saptaminale, sau ma rog, periodice , unde se poarta discutii deschise cu angajatii si exista , in fiecare companie, brosuri cu liniile generale in care se desfasoara aceste discutii . Periodic, fiecare angajat trebuie sa contribuie la discutiile astea , sa-si spuna parerea .
    • Like 0
  • Felicitari pentru ca existati ! Ma bucura faptul ca fac parte din comunitatea dumneavoastra !
    • Like 0
  • Tăcerea,ocuparea mentală cu lucruri frumoase,detașarea emoțională,vorbirea logică,scurtă și doar atunci când ești solicitat,visarea cu ochii deschiși chiar în timpul lucrului,faptul de a ne concentra pe ceea ce vom face după pensionare,faptul de a conștientientiza că nu ne vom petrece veșnicia acolo,că mai există familie și viață particulară,și bineânțeles demisia când lucrurile încep să o ea razna rău de tot la nivel de companie,nu de persoană,ajută mult în adaptarea la un șef dificil.
    • Like 0
  • Bun articol. Eu sunt de acord, aplic si incurajez toti managerii sa fie mai deschisi la sugestiile venite de la subalterni.
    • Like 0
  • mike mike check icon
    Aveti dreptate, insa cred ca aceste reactii ale sefilor vin din teama de a pierde la un moment dat acea pozitie in favoarea angajatilor care au idei. De aceea prefera sa ameninte si nu sa asculte si sa construiasca proiecte impreuna cu angajatii. Ei vad in acesti angajati o amenintare. Mai exista si acei sefi care fura ideile, iar apoi se lauda ca ei au avut-o. Nici asa nu este in regula.
    • Like 2
  • foarte bune sfaturi - si, pt ca nu toata lumea are vocatia unei bune modalitati de a comunica, bine ar fi ca scoala sa se ocupe de asta - ca, din pacate, acest tip de indaratnicie il practica multi dintre educatori - de la gradinita, pina la facultate, intilnesti astfel de cadre didactice ... cit despre sefi ... si ei au focut aceeasi scoala!
    • Like 1
  • Din nefericire de multe ori trebuie sa ne inabusim cele mai frumoase ganduri,sentimente,sa ne incalcam constiinta,sa pasim peste cadavre...in ultima instanta sa nu ne mai recunoastem pe noi insine,ce am ajuns pt. o bucata de paine,pt un job.Sa fim niste,,yesman'',in fata unor semeni de ai nostri
    • Like 0
    • @ Liana Roman
      Ajungem noi ,,Acasă” și se schimbă totul în bine.
      • Like 0
  • La felul cum arata Romania si societatea se mai indoieste cineva de qvasitotalitatea mediocritatii manageriale. Cat despre preambulul amintit seamana teribil cu....Evrika! cineva la comentarii a specificat cuvantul "pupincurism".
    • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult
text: Iuliana Alexa / voce: Claudiu Pândaru
sound-bars icon