Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Cursul leului, prețul la imobiliare, evoluția salariilor, munca de acasă, călătoriile în interes de serviciu: cum văd viitorii manageri evoluția economiei în următoarea perioadă

angajati - covid - DisobeyArt / Alamy / Alamy / Profimedia

Foto: Profimedia

La acest articol a contribuit Vasile Strat

În intervalul 22 septembrie- 3 octombrie, Bucharest Business School, alături de platforma Project-E.ro, a efectuat o cercetare în rândul absolvenților și cursanților programului EMBA Româno-Canadian.

Aceasta este prima ediție a cercetării cu privire la încrederea în economie și în condițiile de business, realizată în rândul comunității de absolvenți și studenți ai programului Executive MBA Româno-Canadian. Această cercetare va fi publicată periodic la începutul fiecărui trimestru.

Rezultatele cercetării vor fi publicate pe platforma Project-E.ro.

Comunitatea absolvenților și studenților programului Executive MBA Româno-Canadian numără peste 1000 de manageri. Programul Executive MBA Româno-Canadian este unul cu diplomă dublă (Canada și România) și în același timp este printre cele mai vechi programe MBA din România, derulându-se începând cu 1993.

În prezent, acesta este organizat de către Bucharest Business School. Managerii care devin cursanți ai programului beneficiază în cadrul acestuia atât de experiența profesorilor și lectorilor din România cât și a celor din Canada, de la universitatea parteneră.

Sondajul a fost realizat prin completarea online a chestionarului de către respondenți, printr-un proces de auto-selecție. Centralizarea, codificarea, analiza descriptivă și prezentarea rezultatelor a fost realizată de către reprezentanții programului EMBA Româno-Canadian. Colectivitatea de respondenți este reprezentată de manageri cu experiență semnificativă în majoritatea sectoarelor de activitate, aceștia ocupând poziții de conducere în companii românești, multinaționale sau chiar în organizații din mediul public. Membri ai comunității de studenți și absolvenți ocupă poziții de conducere până la nivelul de director general, în companii aflate în top 3 al segmentului în care activează.

Trăim într-un mediu aflat într-o continuă schimbare și este mai necesar ca oricând ca profesioniștii din domeniu să se pronunțe și să ofere o perspectivă, prin agregarea propriilor anticipații, asupra viitoarelor evoluții economice.

Astfel, absolvenților și cursanților programului EMBA Româno-Canadian le-a fost adresată rugămintea să evalueze evoluția a 19 aspecte, precum:

  • Încrederea managerilor în legătură cu condițiile actuale de desfășurare ale afacerilor companiilor pe care le reprezintă.
  • Condițiile macroeconomice.
  • Evoluția monedei naționale față de euro.
  • Evoluția prețului Bitcoin.
  • Piața imobiliară.
  • Salarizarea
  • Rata șomajului.

Principalele rezultate ale sondajului aferent acestui trimestru:

  • Încrederea în mediul de business din România în condițiile curente și viitoare, pe termen scurt (următoarele 6 luni) înregistrează un scor de 71.17 puncte (pe o scară de la 0 – neîncredere totală la 100 – încredere totală).
  • Încrederea în perspectivele pieței forței de muncă în condițiile curente și viitoare pe termen scurt (următoarele 6 luni) înregistrează un scor de 54.81 puncte (pe o scară de la 0 – neîncredere totală la 100 – încredere totală).
  • Încrederea în mediul de business pentru compania în care activează, în condițiile curente și viitoare pe termen scurt (următoarele 6 luni) înregistrează un scor de 63.44 puncte (pe o scară de la 0 – neîncredere totală la 100 – încredere totală).


  • 57% dintre respondenți se așteaptă ca salariile să rămână constante în următoarele 12 luni.
  • 48% dintre respondenți anticipează că ROBOR 3M se va situa între 2%-3%, în următoarele 12 luni
  • 77% dintre respondenți se așteaptă ca rata șomajului să crească în următoarele 12 luni.


  • 64% dintre respondenți așteaptă o înrăutățire a condițiilor macroeconomice în următoarele 12 luni.
  • 38% dintre respondenți nu se așteaptă la modificări importante în ceea ce privește prețul imobiliarelor în următoarele 12 luni, iar 25% se așteaptă la o creștere.
  • 86% dintre respondenți se așteaptă la o depreciere a leului în următoarele 6 luni și 83% așteaptă o depreciere și pentru orizontul de 12 luni.
  • 59,8% dintre respondenți anticipează o scădere economică de minimum 4%.
  • 61% dintre respondenți se așteaptă la o evoluție constantă sau ascendentă a prețului Bitcoin în următoarele 6 luni.
  • 84,4% dintre respondenți consideră că în următoarele 12 luni vom avea o situație hibrid în care se va munci atât de la distanță, dar și la birou.
  • Doar 57% se așteaptă la o evoluție constantă sau ascendentă a consumului pentru următoarele 12 luni.
  • 69% se așteaptă la o diminuare a călătoriilor în interes de serviciu pentru următoarele 12 luni.
  • 56% se așteaptă la o menținere constantă sau chiar la o creștere a profitabilității companiei în care lucrează (17% așteaptă o creștere).
  • 78% se așteaptă să păstreze sau să diminueze planurile de investiții pentru următoarele 12 luni.
  • 36% se așteaptă la o conservare a cifrei de afaceri, iar 37% se așteaptă la o scădere a acesteia.

Rezultatele complete ale studiului pot fi descărcate aici (format PDF) -> Business Expectations Survey T4 2020

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Totul este de un subiectivism și relativism ridicate.
    Titlul: "...cum văd viitorii manageri... ". Autorul nu știe că absolvenții și cursanții de MBA sunt, în majoritate, deja manageri, unii de mult timp?.
    Unele întrebări (și unele răspunsuri) sunt naive. sau de genul evidenței. Exemple: deprecierea leului (4% spun că va crește lol); diminuarea călațoriilor de business etc. E clar că profilele / domeniile intervievaților sunt diverse, iar atunci care e relevanța sondajului? Exemplu: câți erau interesați / implicați în bitcoin? dar în imobiliare (unii ca posibili lucrători în domeniu, alții ca potențiali cumparători individuali)? Iar e clar că răspunsurile exprimă, în mare parte, dorințele / năzuințele / emoțiile / speranțele repondenților și nu sunt bazate pe argumente obiective (în unele cazuri nici nu există).
    Pâna la urmă, care ar fi scopul acestei cercetări?
    Acest text nu e o analiză, nu e hating :), ci câteva idei - nesistematizate - rezultate după parcurgerea articolului.
    Mersi
    • Like 1


Îți recomandăm

Fady Fady Chreih | Reginamaria.ro

De la etajul 17 al unei clădiri emblematice din Nordul Bucureștiului, orașul pare mai verde și mai ordonat. Fady Chreih, CEO-ul Rețelei private de sănătate Regina Maria, îmi povestește, într-un interviu pentru platforma republica.ro, despre cum s-a transformat o afacere locală lansată în toamna lui 1995 într-un motor al unei schimbări culturale- a redefinit ce înseamnă să fii pacient, medic și angajator într-o Românie care se caută încă pe sine și face eforturi să găsească răspunsuri la întrebări dificile în istoria sa de după 1990. În 20230, Regina Maria vizează afaceri de 1 miliard de euro, dublu față de astăzi.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Studenți la calculator

Din când în când mai schimb vorbe la o cafea, la sfârșit de săptămână, cu studenții sau foștii studenți cu care am lucrat în diverse momente ale vieții. Fac asta de ani de zile și încă îmi face plăcere. La început, când încercam să ne cunoaștem mai bine, eram convinsă că stăpânesc bine limba română. Aveam impresia că știu nuanțe, subtexte, ritmuri. Până într-o zi, acum câțiva ani, când unul dintre ei a spus: „Mamăăă, ce vibe soft are mesajul ăsta, dar totuși e on point.” Și-atunci am realizat că trebuie să mai învăț.

Citește mai mult

politician - Foto: Mihajlo Maricic / Panthermedia / Profimedia

O funcție atât de importantă, cum este cea de prim-ministru, este ocupată de o persoană care este numită oficial de președintele României, în principiu la propunerea partidelor politice reprezentate în Parlament. Spun în principiu, deoarece o persoană din zona non politică ar putea fi numită de președintele țării și eventual votată de partidele reprezentate în Parlament. Foto: Profimedia

Citește mai mult