Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Cursul leului, prețul la imobiliare, evoluția salariilor, munca de acasă, călătoriile în interes de serviciu: cum văd viitorii manageri evoluția economiei în următoarea perioadă

angajati - covid - DisobeyArt / Alamy / Alamy / Profimedia

Foto: Profimedia

La acest articol a contribuit Vasile Strat

În intervalul 22 septembrie- 3 octombrie, Bucharest Business School, alături de platforma Project-E.ro, a efectuat o cercetare în rândul absolvenților și cursanților programului EMBA Româno-Canadian.

Aceasta este prima ediție a cercetării cu privire la încrederea în economie și în condițiile de business, realizată în rândul comunității de absolvenți și studenți ai programului Executive MBA Româno-Canadian. Această cercetare va fi publicată periodic la începutul fiecărui trimestru.

Rezultatele cercetării vor fi publicate pe platforma Project-E.ro.

Comunitatea absolvenților și studenților programului Executive MBA Româno-Canadian numără peste 1000 de manageri. Programul Executive MBA Româno-Canadian este unul cu diplomă dublă (Canada și România) și în același timp este printre cele mai vechi programe MBA din România, derulându-se începând cu 1993.

În prezent, acesta este organizat de către Bucharest Business School. Managerii care devin cursanți ai programului beneficiază în cadrul acestuia atât de experiența profesorilor și lectorilor din România cât și a celor din Canada, de la universitatea parteneră.

Sondajul a fost realizat prin completarea online a chestionarului de către respondenți, printr-un proces de auto-selecție. Centralizarea, codificarea, analiza descriptivă și prezentarea rezultatelor a fost realizată de către reprezentanții programului EMBA Româno-Canadian. Colectivitatea de respondenți este reprezentată de manageri cu experiență semnificativă în majoritatea sectoarelor de activitate, aceștia ocupând poziții de conducere în companii românești, multinaționale sau chiar în organizații din mediul public. Membri ai comunității de studenți și absolvenți ocupă poziții de conducere până la nivelul de director general, în companii aflate în top 3 al segmentului în care activează.

Trăim într-un mediu aflat într-o continuă schimbare și este mai necesar ca oricând ca profesioniștii din domeniu să se pronunțe și să ofere o perspectivă, prin agregarea propriilor anticipații, asupra viitoarelor evoluții economice.

Astfel, absolvenților și cursanților programului EMBA Româno-Canadian le-a fost adresată rugămintea să evalueze evoluția a 19 aspecte, precum:

  • Încrederea managerilor în legătură cu condițiile actuale de desfășurare ale afacerilor companiilor pe care le reprezintă.
  • Condițiile macroeconomice.
  • Evoluția monedei naționale față de euro.
  • Evoluția prețului Bitcoin.
  • Piața imobiliară.
  • Salarizarea
  • Rata șomajului.

Principalele rezultate ale sondajului aferent acestui trimestru:

  • Încrederea în mediul de business din România în condițiile curente și viitoare, pe termen scurt (următoarele 6 luni) înregistrează un scor de 71.17 puncte (pe o scară de la 0 – neîncredere totală la 100 – încredere totală).
  • Încrederea în perspectivele pieței forței de muncă în condițiile curente și viitoare pe termen scurt (următoarele 6 luni) înregistrează un scor de 54.81 puncte (pe o scară de la 0 – neîncredere totală la 100 – încredere totală).
  • Încrederea în mediul de business pentru compania în care activează, în condițiile curente și viitoare pe termen scurt (următoarele 6 luni) înregistrează un scor de 63.44 puncte (pe o scară de la 0 – neîncredere totală la 100 – încredere totală).


  • 57% dintre respondenți se așteaptă ca salariile să rămână constante în următoarele 12 luni.
  • 48% dintre respondenți anticipează că ROBOR 3M se va situa între 2%-3%, în următoarele 12 luni
  • 77% dintre respondenți se așteaptă ca rata șomajului să crească în următoarele 12 luni.


  • 64% dintre respondenți așteaptă o înrăutățire a condițiilor macroeconomice în următoarele 12 luni.
  • 38% dintre respondenți nu se așteaptă la modificări importante în ceea ce privește prețul imobiliarelor în următoarele 12 luni, iar 25% se așteaptă la o creștere.
  • 86% dintre respondenți se așteaptă la o depreciere a leului în următoarele 6 luni și 83% așteaptă o depreciere și pentru orizontul de 12 luni.
  • 59,8% dintre respondenți anticipează o scădere economică de minimum 4%.
  • 61% dintre respondenți se așteaptă la o evoluție constantă sau ascendentă a prețului Bitcoin în următoarele 6 luni.
  • 84,4% dintre respondenți consideră că în următoarele 12 luni vom avea o situație hibrid în care se va munci atât de la distanță, dar și la birou.
  • Doar 57% se așteaptă la o evoluție constantă sau ascendentă a consumului pentru următoarele 12 luni.
  • 69% se așteaptă la o diminuare a călătoriilor în interes de serviciu pentru următoarele 12 luni.
  • 56% se așteaptă la o menținere constantă sau chiar la o creștere a profitabilității companiei în care lucrează (17% așteaptă o creștere).
  • 78% se așteaptă să păstreze sau să diminueze planurile de investiții pentru următoarele 12 luni.
  • 36% se așteaptă la o conservare a cifrei de afaceri, iar 37% se așteaptă la o scădere a acesteia.

Rezultatele complete ale studiului pot fi descărcate aici (format PDF) -> Business Expectations Survey T4 2020

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Totul este de un subiectivism și relativism ridicate.
    Titlul: "...cum văd viitorii manageri... ". Autorul nu știe că absolvenții și cursanții de MBA sunt, în majoritate, deja manageri, unii de mult timp?.
    Unele întrebări (și unele răspunsuri) sunt naive. sau de genul evidenței. Exemple: deprecierea leului (4% spun că va crește lol); diminuarea călațoriilor de business etc. E clar că profilele / domeniile intervievaților sunt diverse, iar atunci care e relevanța sondajului? Exemplu: câți erau interesați / implicați în bitcoin? dar în imobiliare (unii ca posibili lucrători în domeniu, alții ca potențiali cumparători individuali)? Iar e clar că răspunsurile exprimă, în mare parte, dorințele / năzuințele / emoțiile / speranțele repondenților și nu sunt bazate pe argumente obiective (în unele cazuri nici nu există).
    Pâna la urmă, care ar fi scopul acestei cercetări?
    Acest text nu e o analiză, nu e hating :), ci câteva idei - nesistematizate - rezultate după parcurgerea articolului.
    Mersi
    • Like 1


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult