Sari la continut

Revoluția online

România digitală este cea care ne face să mergem înainte. Un proiect Republica, susținut de eMAG.

Cursul leului, prețul la imobiliare, evoluția salariilor, munca de acasă, călătoriile în interes de serviciu: cum văd viitorii manageri evoluția economiei în următoarea perioadă

angajati - covid - DisobeyArt / Alamy / Alamy / Profimedia

Foto: Profimedia

La acest articol a contribuit Vasile Strat

În intervalul 22 septembrie- 3 octombrie, Bucharest Business School, alături de platforma Project-E.ro, a efectuat o cercetare în rândul absolvenților și cursanților programului EMBA Româno-Canadian.

Aceasta este prima ediție a cercetării cu privire la încrederea în economie și în condițiile de business, realizată în rândul comunității de absolvenți și studenți ai programului Executive MBA Româno-Canadian. Această cercetare va fi publicată periodic la începutul fiecărui trimestru.

Rezultatele cercetării vor fi publicate pe platforma Project-E.ro.

Comunitatea absolvenților și studenților programului Executive MBA Româno-Canadian numără peste 1000 de manageri. Programul Executive MBA Româno-Canadian este unul cu diplomă dublă (Canada și România) și în același timp este printre cele mai vechi programe MBA din România, derulându-se începând cu 1993.

În prezent, acesta este organizat de către Bucharest Business School. Managerii care devin cursanți ai programului beneficiază în cadrul acestuia atât de experiența profesorilor și lectorilor din România cât și a celor din Canada, de la universitatea parteneră.

Sondajul a fost realizat prin completarea online a chestionarului de către respondenți, printr-un proces de auto-selecție. Centralizarea, codificarea, analiza descriptivă și prezentarea rezultatelor a fost realizată de către reprezentanții programului EMBA Româno-Canadian. Colectivitatea de respondenți este reprezentată de manageri cu experiență semnificativă în majoritatea sectoarelor de activitate, aceștia ocupând poziții de conducere în companii românești, multinaționale sau chiar în organizații din mediul public. Membri ai comunității de studenți și absolvenți ocupă poziții de conducere până la nivelul de director general, în companii aflate în top 3 al segmentului în care activează.

Trăim într-un mediu aflat într-o continuă schimbare și este mai necesar ca oricând ca profesioniștii din domeniu să se pronunțe și să ofere o perspectivă, prin agregarea propriilor anticipații, asupra viitoarelor evoluții economice.

Astfel, absolvenților și cursanților programului EMBA Româno-Canadian le-a fost adresată rugămintea să evalueze evoluția a 19 aspecte, precum:

  • Încrederea managerilor în legătură cu condițiile actuale de desfășurare ale afacerilor companiilor pe care le reprezintă.
  • Condițiile macroeconomice.
  • Evoluția monedei naționale față de euro.
  • Evoluția prețului Bitcoin.
  • Piața imobiliară.
  • Salarizarea
  • Rata șomajului.

Principalele rezultate ale sondajului aferent acestui trimestru:

  • Încrederea în mediul de business din România în condițiile curente și viitoare, pe termen scurt (următoarele 6 luni) înregistrează un scor de 71.17 puncte (pe o scară de la 0 – neîncredere totală la 100 – încredere totală).
  • Încrederea în perspectivele pieței forței de muncă în condițiile curente și viitoare pe termen scurt (următoarele 6 luni) înregistrează un scor de 54.81 puncte (pe o scară de la 0 – neîncredere totală la 100 – încredere totală).
  • Încrederea în mediul de business pentru compania în care activează, în condițiile curente și viitoare pe termen scurt (următoarele 6 luni) înregistrează un scor de 63.44 puncte (pe o scară de la 0 – neîncredere totală la 100 – încredere totală).


  • 57% dintre respondenți se așteaptă ca salariile să rămână constante în următoarele 12 luni.
  • 48% dintre respondenți anticipează că ROBOR 3M se va situa între 2%-3%, în următoarele 12 luni
  • 77% dintre respondenți se așteaptă ca rata șomajului să crească în următoarele 12 luni.


  • 64% dintre respondenți așteaptă o înrăutățire a condițiilor macroeconomice în următoarele 12 luni.
  • 38% dintre respondenți nu se așteaptă la modificări importante în ceea ce privește prețul imobiliarelor în următoarele 12 luni, iar 25% se așteaptă la o creștere.
  • 86% dintre respondenți se așteaptă la o depreciere a leului în următoarele 6 luni și 83% așteaptă o depreciere și pentru orizontul de 12 luni.
  • 59,8% dintre respondenți anticipează o scădere economică de minimum 4%.
  • 61% dintre respondenți se așteaptă la o evoluție constantă sau ascendentă a prețului Bitcoin în următoarele 6 luni.
  • 84,4% dintre respondenți consideră că în următoarele 12 luni vom avea o situație hibrid în care se va munci atât de la distanță, dar și la birou.
  • Doar 57% se așteaptă la o evoluție constantă sau ascendentă a consumului pentru următoarele 12 luni.
  • 69% se așteaptă la o diminuare a călătoriilor în interes de serviciu pentru următoarele 12 luni.
  • 56% se așteaptă la o menținere constantă sau chiar la o creștere a profitabilității companiei în care lucrează (17% așteaptă o creștere).
  • 78% se așteaptă să păstreze sau să diminueze planurile de investiții pentru următoarele 12 luni.
  • 36% se așteaptă la o conservare a cifrei de afaceri, iar 37% se așteaptă la o scădere a acesteia.

Rezultatele complete ale studiului pot fi descărcate aici (format PDF) -> Business Expectations Survey T4 2020

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Totul este de un subiectivism și relativism ridicate.
    Titlul: "...cum văd viitorii manageri... ". Autorul nu știe că absolvenții și cursanții de MBA sunt, în majoritate, deja manageri, unii de mult timp?.
    Unele întrebări (și unele răspunsuri) sunt naive. sau de genul evidenței. Exemple: deprecierea leului (4% spun că va crește lol); diminuarea călațoriilor de business etc. E clar că profilele / domeniile intervievaților sunt diverse, iar atunci care e relevanța sondajului? Exemplu: câți erau interesați / implicați în bitcoin? dar în imobiliare (unii ca posibili lucrători în domeniu, alții ca potențiali cumparători individuali)? Iar e clar că răspunsurile exprimă, în mare parte, dorințele / năzuințele / emoțiile / speranțele repondenților și nu sunt bazate pe argumente obiective (în unele cazuri nici nu există).
    Pâna la urmă, care ar fi scopul acestei cercetări?
    Acest text nu e o analiză, nu e hating :), ci câteva idei - nesistematizate - rezultate după parcurgerea articolului.
    Mersi
    • Like 1


Îți recomandăm

iziBAC

„Am primit mesaje după ultima sesiune de Bac, pe unul dintre ele chiar l-am postat. Era o fată care nu a putut să se pregătească pentru biologie și a învățat la această materie doar cu iziBAC și în contextul acesta a luat 9.20”, povestește Adrian Stratulat.

Citește mai mult

RacketPal

„Două luni am făcut research, am vorbit cu peste 500 de oameni. I-am găsit pe grupuri de Facebook, m-am dus la terenuri. Am făcut un sondaj și peste 70% aveau aceeași problemă ca și noi”, spune unul dintre fondatori.

Citește mai mult