Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De trei ani, peste 300 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

Cinci provocări pe care le vor avea de înfruntat contribuabilii în perioada următoare. Ce angajați se vor trezi în situația de a aduce bani de acasă

antreprenor ingrijorat

(Foto: Guliver/Getty Images)

Mai sunt câteva zile până la închiderea exercițiului financiar 2017, iar pentru contribuabili regăsim situații tensionate în sensul că nu știu cum vor proceda de la 1 ianuarie 2018, una fiind prezentată în spațiul public și alta fiind realitatea fiscală publicată în Monitorul Oficial. 

Ele sunt cel puțin 5: majorarea plafonului de scutire de TVA, sistemul de plată defalcată a TVA, transferul asigurărilor sociale de la angajator la salariat, asigurările sociale pentru contractele cu timp parțial și negocierea transferului asigurărilor sociale de la angajator la salariat pentru angajatorii cu un număr mai mic de 20 de salariați. Să parcurgem aceste câteva situații ce trebuie rezolvate foarte rapid în sensul celor comunicate public. 

a) majorarea plafonului de scutire de TVA la 300.000 lei

A fost prezentată în campania electorală ca fiind o măsură ce vine în sprijinul micului antreprenor, o reducere a fiscalității și bineînțeles, o măsură ce ar fi trebuit să dea o gură de oxigen acelor firme noi înființate, având în vedere că anul 2016 a fost un an în care s-au desființat mai multe societăți decât cele înființate. Încă de la mijlocul lunii octombrie s-a primit o aprobare de la Comunitatea Europeană și ar fi fost foarte ușor de modificat acest plafon odată cu multiplele modificări aduse Codului fiscal. Așteptăm cât mai curând și ca această modificare normativă să apară în Monitorul Oficial.

b) Split TVA sau sistemul de plată defalcată a TVA

Apreciat de majoritatea specialiștilor în fiscalitate ca fiind un sistem foarte aspru pentru contribuabilii cinstiți, s-a decis în Parlament splitarea sistemului în sensul că vor fi înregistrați în acest sistem de plată defalcată a TVA cu obligația să îl aplice acei contribuabili ce înregistrează TVA restant la plată către bugetul de stat cu data de 31 decembrie 2017 fără ca aceștia să achite taxa până pe 31 ianuarie 2018. Aplica de asemenea conform modificărilor din Parlament și societățile aflate sau ce vor intra în insolvență, respectiv acele entități care vor înregistra ulterior datorii la bugetul de stat pentru TVA neplătită, ce nu este plătită într-un termen de 60 de zile de la scadență. Autorul articolului nu este nici pe departe simpatizant al acestui sistem de Split TVA, însă între două rele o aleg pe cea mai mică, ținând cont că taxa este datorată bugetului de stat și trebuie încasată de la cel ce o datorează. Toate acestea au fost aduse la cunoștință contribuabilului, dar nimic nu s-a publicat în Monitorul Oficial, mai exact OUG nr. 23/2017 prevede obligativitatea Split TVA de la 01 ianuarie pentru toate societățile, inclusiv pentru cele neînregistrate în scopuri de TVA. Aplicarea sistemului de plată defalcată a TVA chiar și de societățile ce nu sunt plătitoare de TVA, ni se pare o măsură extrem de dură, întrucât acestea nu au nici un fel de vină pentru realizarea încasărilor de TVA. Așteptăm cât mai rapid modificările normative. 

c) Transferul asigurărilor sociale de la angajator la salariat cu efectul pervers asupra salariaților din sectorul IT, cercetătorilor sau a persoanelor scutite de impozitul pe venit pentru handicap

Celebra Ordonanță 79/2017 privind transferul asigurărilor sociale păstrează în continuare scutirea la impozitul în procent de 10% pentru salariile acestor categorii de persoane. Transferul asigurărilor sociale majorează reținerile pe ștat la procentul de 35% față de 16,5% cât este în 2017. Cota de rețineri pentru asigurări sociale din 2018 transferată la salariați depășește scutirea de impozit, fapt ce generează salarii nete mai mici. S-a promis rezolvarea printr-o Ordonanță de Urgență. S-a dat soluție guvernamentală, acordarea unor ajutoare de stat - procedură greu de urmat și mai ales riscantă din punct de vedere al controalelor ulterioare, fapt ce a dus la denunțarea acestora de către societățile de IT. În mod evident, o soluție tehnică fiscală pentru a rezolva această situație este reducerea asigurărilor sociale pentru aceste categorii de persoane. În mod evident va genera dispute și cereri similare din partea altor categorii de salariați, însă asta este soluția faptică. Guvernul trebuie să o asume pentru că el a creat această harababură. Vor exista întrebări cu ce se diferențiază programatorii față de alte categorii importante, cum ar fi: medicii, profesorii, inginerii, economiștii sau orice alte persoane care sunt salariați. Sunt absolut pertinente întrebările acestora, însă asta este soluția tehnică la soluția de față și ar trebui asumată cât mai rapid.

d) asigurările sociale pentru contractele cu timp parțial

Dacă ești salariat cu contract de muncă cu timp parțial, acesta este singurul tău contact de muncă, iar valoarea contactului este mai mică de 365 lei și nu ești pensionar, student sau vreo altă persoană exceptată, atunci la lichidarea lunii ianuarie plătită în februarie vei avea un salariu net, în mână cu sumă negativă, adică, pe românește, vii cu bani de acasă. Toate acestea se datorează situației de calcul a asigurărilor sociale la nivelul salariului minim pe economie de 1.900 lei, iar valoarea de 35, cât reprezintă asigurările sociale, este mai mare decât salariul brut. Înțelegem tendința Guvernului de a combate situații de muncă la gri, când se făceau contracte de muncă cu timp parțial pentru taxe mai mici la buget, iar diferența se plătea dintr-o sursă mai puțin fiscalizată, însă pentru toate aceste cazuri există și Inspecția Muncii cu sancțiuni pure pentru muncă nedeclarată. Nu este normal ca pentru un contract cu timp de muncă parțial cu valoare mai mică de 665 lei, nu numai că nu ai salariu și muncești degeaba, dar mai vii cu bani de acasă. Din Parlament s-a comunicat o modificare a procedurii. Și pe asta o așteptăm publicată în Monitor.

e) negocierea transferului asigurărilor sociale de la angajator la salariat pentru angajatorii cu un număr mai mic de 20 de salariați

Prin OUG nr. 82/2017 s-a impus tuturor angajatorilor, inclusiv acelor societăți în care asociatul unic este și administrator, dar și unicul salariat, să se negocieze transferul asigurărilor sociale de la angajator la salariat. pentru societățile mici, fiind procedura birocratică și mai ales o procedura dur sancționată în cazul nerespectării acestora. Desigur, în societățile mici negocierea este mult mai simplă și se rezumă la câteva fraze cheie sub forma: majorăm brutul sau nu-l majorăm. A apărut în Parlament un proiectul de act normativ ce scutește negocierea pentru acești angajatori mici cu până la 20 de salariați, însă este un proiect tardiv. Negocierea trebuia să se încheie până pe data de 20 decembrie. După unele estimări, în aproximativ 60% dintre angajatori nici măcar nu au început această negociere.

Așa că așteptăm aceste modificări normative cât mai rapid pentru că în această minunată țară și contribuabilii au drepturi, iar unul dintre drepturi este chiar de a ști ce legislație fiscală se aplică anul următor. Sărbători fericite!

Nici anul acesta nu o ne învingă Codul fiscal! 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Bursa BT Roberto Marzanati la Executive MBA University of Hull

Competiția la Executive MBA University of Hull din Cluj-Napoca, program acreditat internațional, este deschisă celor care doresc să facă un pas înainte în dezvoltarea profesională şi personală, indiferent de domeniul în care lucrează, public sau privat. Candidații trebuie să aibă cel puțin 3 ani experiență în management după terminarea studiilor şi să cunoască limba engleză la nivel avansat.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Allkimik

În urmă cu 12 ani, a plecat în India, în vacanță, cu un aparat digital scump și un altul ieftin, pe film, cu care a făcut poze mai mult seara, fără să aibă nicio așteptare de la ele. Când le-a developat la un atelier, a rămas surprins de profunzimea imaginilor și, ținând în mână diapozitivele, a avut revelația prezenței fizice a fotografiei.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Chef Alex Dumitru

Bună parte dintre ingredientele proaspete pe care le utilizează în rețetele sale de adevărat făuritor de gust, chef Alex Dumitru le cumpără, de două-trei ori pe săptămână, din Piețele Obor, Domenii și Matache. Merge doar la producători testați, care au întotdeauna grijă să îi ofere materii prime de calitate. Totul trebuie să fie proaspăt, de sezon.

Citește mai mult