Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

MCV și-a atins limitele și e momentul să trecem la evaluarea în cadrul Raportului privind statul de drept

Comisia Europeană, Raport de țară

Foto: Profimedia Images

Raportul MCV privind justiția în România recunoaște (pentru cei ce știu să citească mai mult decât concluziile), un fapt important – mecanismul în sine și-a atins limitele și e momentul să trecem la evaluarea în cadrul Raportului privind statul de drept (RSD - Rule of Law Report).

Explicit, zice așa: „Este important ca România să continue să lucreze în mod consecvent la transpunerea în acte legislative concrete a ANGAJAMENTELOR RESTANTE specificate în prezentul raport și la continuarea punerii în aplicare a acestora, în cadrul ciclului anual al raportului privind statul de drept și cu sprijinul altor elemente ale setului de instrumente al UE privind statul de drept”.

În opinia mea, sunt câteva lucruri importante pe care trebuie să le reținem:

- RSD e mai complex și are mult mai mulți indicatori pe care îi urmărește, iar consecințele sunt inclusiv financiare (a se vedea cum e sancționată Ungaria). Să fiu în locul alor noștri, nu m-aș bucura așa de tare.

- Raportul MCV spune clar că mai sunt lucruri de făcut și că România și-a luat angajamentul că le va face (atât restanțele pe MCV, cât și respectarea avizelor Comisiei de la Veneția – deci să vădem cum merg dosarele privind corupția din magistratură la DNA...)

- În mod explicit ni se spune că nu, nu am îndeplinit ce aveam de îndeplinit privind Codurile penale și că acest lucru ar trebui să se întâmple până la final de 2022, că așa am promis în PNRR

- În mod explicit ni se spune că „Nu s-a găsit întotdeauna un echilibru între necesitatea de a introduce urgent angajamente prioritare și de a asigura un proces transparent și incluziv. Procesul rapid de adoptare a legii care a desființat SIIJ a generat preocupări cu privire la faptul că părțile interesate au avut puține ocazii de a formula observații referitoare la noile mecanisme, un aspect îngrijorător reiterat chiar de Comisia de la Veneția. Legile justiției au făcut, de asemenea, obiectul procedurii de urgență a Parlamentului și al unei consultări publice accelerate cu privire la versiunile finale prezentate în Parlament”. Și ni se spune că se va urmări în ce măsură se respectă cerințele de legiferare mai bună în RSD și prin PNRR. 

Și ni se spune și că „înainte de a lua o decizie finală cu privire la România în conformitate cu Decizia privind MCV, Comisia va ține seama în mod corespunzător de observațiile Consiliului, precum și de cele ale Parlamentului European”.

Dacă vom ajunge în sfârșit la ridicarea MCV, va fi, zic eu, pentru că acesta nu prea mai produce efecte. Și Comisia pare că se bazează pe faptul că, deși nu ne-am făcut treaba în cadrul său, are speranțe că poate o vom face în cadrul RSD sau că ne va interesa suficient de tare chiar să absorbim banii din PNRR. Eu am dubii că așa va fi. Dar și eu cred că MCV și-a atins limitele.

Sper doar să existe decența de a nu îi vedea pe diverși Goe jubilând ca și cum ar fi o mare victorie. Pentru că pare așa, cumva... Ca și cum în context de pandemie și război, dar și de alți copii mai obraznici, primim un premiu din categoria „Ca să nu mai rămâie repetent şi anul acesta”.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nume check icon
    Ultima fraza cred ca concluzioneaza foarte bine motivul pentru care au ridicat MCV-ul. Pare ca este si o fortare ca sa fim primiti in Schengen pentru ca in Romania statul de drept "functioneaza". In rest stim foarte clar nu o sa se schimbe nimic in bine in lumea "justitiei" in Romania.
    • Like 0


Îți recomandăm

Guvernul Ciolacu Inquam

România fierbe de un an. A fiert politic, apoi instituțional, bugetar și, în cele din urmă, economic. În doar 12 luni, economia și societatea au intrat într-o spirală a degradării. Iar în centrul acestui haos se află Guvernul Ciolacu — un guvern care a reușit să cheltuiască peste 70 de miliarde de euro în plus, fără să lase urme clare de dezvoltare sau de bunăstare! Foto: Inquam Photos/Octav Ganea

Citește mai mult

Ferma Cernat

În ciuda tuturor costurilor și dificultăților, am simțit la acești oameni o dragoste profundă pentru pământul care ne hrănește pe toți. „Banii au un singur dezavantaj: nu se pot mânca”, râde dl. Moldovan.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Shelly la BT Talks

În cel mai nou episod al podcastului economic al Băncii Transilvania, BT Business Talks, am stat de vorbă cu Andrei „Selly” Șelaru despre transformarea din creator de conținut în antreprenor, despre Beach, Please și despre Nibiru – proiectul unei stațiuni private lângă Costinești, gândită ca o platformă de divertisment cu standarde unitare, mix de evenimente și o infrastructură permanentă.

Citește mai mult

Guvernul Ciolacu 2 și Iohannis

Efectele catastrofale ale guvernului-rotativă, cu premierii Ciucă - Ciolacu și miniștrii de Finanțe Cîciu - Boloș, ultimii învârtiți apoi pe la Fonduri Europene, se văd cu ochiul liber. În 2025, 7% din veniturile bugetare totale merg spre plata dobânzilor pentru datoriile contractate de România, față de 5% în 2024.

Citește mai mult

 Chris M

Pentru Chris Simion-Mercurian, scriitoarea și regizoarea de teatru care a pornit visul, și pentru partenerul ei, Tiberiu Simion-Mercurian, întreaga călătorie a însemnat nouă ani de eforturi, sacrificii și momente de criză, dar și întâlniri și emoții imposibil de trăit altfel. „Nouă ani a durat. A început în 2016. A fost foarte complicat. Și foarte impredictibil.

Citește mai mult