Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Daniel Jinga, managerul Operei Naționale București, despre cei care stau pe telefon în timpul spectacolului: „Ei pierd. Asta e o boală și o avem cu toții”

Daniel Jinga

Daniel Jinga, maestru dirijor și manager al Operei Naționale București, are de multe ori o misiune complicată: în era TikTok-ului și a gratificării imediat, trebuie să atragă categorii noi de public spre un gen de spectacole străin de sensibilitatea contemporană, pentru care e nevoie de răbdare și de un efort de cunoaștere. 

„E foarte greu să lupți cu TikTok-ul și cu social media, pentru că oamenii nu mai au posibilitatea să focuseze. Nu mai au aceeași sensibilitate și mai ales nu mai sunt dispuși să se concentreze pe spații largi de timp. E foarte greu să le propui o lucrare de 3 ore și jumătate, așa cum a fost ea scrisă într-o perioadă în care oamenii aveau răbdare. Era o perioadă în care opera era un stil de viață, intrai în operă, te duceai în pauză, povesteai, ciocneai un pahar de șampanie. Lucrul ăsta se întâmplă și acum și, din fericire pentru noi, există public, m-am străduit să ajung la acel acest public, cifrele sunt grăitoare. Dar bucuria noastră este dată de faptul că avem o sală mică, o sală de 960 de locuri, aproape 1000 de locuri dintr-un oraș atât mare”, a spus Daniel Jinga în emisiunea „În fața ta” de la Digi24.

A văzut că unii stau pe telefon în timpul spectacolului. „Deranjează vecinii, pentru că e luminozitatea prea mare, dar ei pierd. Vedeți, asta e boală și o avem toți. Eu, în raport cu ei sunt mai bine, dar nu sunt mai bine în raport cu maestrul meu, maestrul Olariu. care a murit, Dumnezeu să-l ierte!, și cu care am fost coleg de cabină. Vorbea cu mine și în timp ce vorbeam scoteam telefonul să mai răspund la un mesaj, iar el căuta contactul vizual pentru că era de altă școală. Și eu, rușinat, știam ce vrea și pe furiș mă uitam și mă uitam și el spunea: Mă, Daniele, da, voi aveți o problemă mare, mă, cu nenorocirile astea! Asta înțelegea el la 90 de ani, uitându-se la mine, că nu pot să mă stăpânesc și stau pe telefon în din 5 în 5 minute, în timp ce vorbesc cu el”, a mărturisit dirijorul.

În timpul spectacolului, el nu are cum să vadă luminile din public, însă poate simți starea spectatorilor. „Dirijorul are un mare defect pentru totdeauna, stă cu spatele la public. Nu văd, în schimb simt și cea mai mare dorință a oricărui dirijor sau a oricărui artist este să capteze publicul, să simtă aerul, să simtă respirația întretăiată și atunci știe că e bine. Și noi avem momente de genul ăsta și am avut foarte multe și am avut spectacole cu mare succes. Am avut spectacole care au ajuns la inima publicului, au râs, au plâns, au plecat, au povestit, au chemat prieteni. (...) Simți (n.r. publicul), pentru că în primul rând el se oglindește în ochii orchestrei și a artiștilor de pe scenă. E ca și cum te uiți în oglinda retrovizoare. Tu dirijezi, dar vezi de fapt ce se întâmplă acolo. E un flux se cheamă triunghiul semiotic în teoria dirijatului, e un flux ce se produce între ,ai mulți emițători și receptori, toți avem calitatea de emițător și receptor, în același timp”, crede Jinga.

Întrebat în timpul emisiunii dacă lui i-a sunat vreodată telefonul în timpul unui spectacol dirijorul a relatat un moment inedit. „Nu, dar mi s-a întâmplat să-mi intre GPS-ul, pentru că pusesem GPS-ul până acolo, eram într-o catedrală și n-am știut să închid aplicația. Am terminat de dirijat și s-a auzit din buzunar: Mergeți mai departe 3 kilometri”.

Emisiunea „În fața ta” este difuzată la Digi24 sâmbăta și duminica, de la ora 14:00. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult

Testat e Hot

Vreau să vă arăt azi un program inedit de educație la firul ierbii: el începe chiar pe pajiștea a două festivaluri care atrag în fiecare an zeci de mii de tineri și își propune să fie un fel de curs introductiv într-o materie pe care școala românească se jenează să o predea.

Citește mai mult

BT Go

Într-o eră în care tehnologia avansează rapid, IMM-urile sunt nevoite să adopte rapid inovații digitale pentru a rămâne competitive și a profita de oportunitățile de pe piață. Serviciile care simplifică birocrația permit antreprenorilor să se concentreze pe inovație și dezvoltarea afacerilor lor.

Citește mai mult