Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Daniel Jinga, managerul Operei Naționale București, despre cei care stau pe telefon în timpul spectacolului: „Ei pierd. Asta e o boală și o avem cu toții”

Daniel Jinga

Daniel Jinga, maestru dirijor și manager al Operei Naționale București, are de multe ori o misiune complicată: în era TikTok-ului și a gratificării imediat, trebuie să atragă categorii noi de public spre un gen de spectacole străin de sensibilitatea contemporană, pentru care e nevoie de răbdare și de un efort de cunoaștere. 

„E foarte greu să lupți cu TikTok-ul și cu social media, pentru că oamenii nu mai au posibilitatea să focuseze. Nu mai au aceeași sensibilitate și mai ales nu mai sunt dispuși să se concentreze pe spații largi de timp. E foarte greu să le propui o lucrare de 3 ore și jumătate, așa cum a fost ea scrisă într-o perioadă în care oamenii aveau răbdare. Era o perioadă în care opera era un stil de viață, intrai în operă, te duceai în pauză, povesteai, ciocneai un pahar de șampanie. Lucrul ăsta se întâmplă și acum și, din fericire pentru noi, există public, m-am străduit să ajung la acel acest public, cifrele sunt grăitoare. Dar bucuria noastră este dată de faptul că avem o sală mică, o sală de 960 de locuri, aproape 1000 de locuri dintr-un oraș atât mare”, a spus Daniel Jinga în emisiunea „În fața ta” de la Digi24.

A văzut că unii stau pe telefon în timpul spectacolului. „Deranjează vecinii, pentru că e luminozitatea prea mare, dar ei pierd. Vedeți, asta e boală și o avem toți. Eu, în raport cu ei sunt mai bine, dar nu sunt mai bine în raport cu maestrul meu, maestrul Olariu. care a murit, Dumnezeu să-l ierte!, și cu care am fost coleg de cabină. Vorbea cu mine și în timp ce vorbeam scoteam telefonul să mai răspund la un mesaj, iar el căuta contactul vizual pentru că era de altă școală. Și eu, rușinat, știam ce vrea și pe furiș mă uitam și mă uitam și el spunea: Mă, Daniele, da, voi aveți o problemă mare, mă, cu nenorocirile astea! Asta înțelegea el la 90 de ani, uitându-se la mine, că nu pot să mă stăpânesc și stau pe telefon în din 5 în 5 minute, în timp ce vorbesc cu el”, a mărturisit dirijorul.

În timpul spectacolului, el nu are cum să vadă luminile din public, însă poate simți starea spectatorilor. „Dirijorul are un mare defect pentru totdeauna, stă cu spatele la public. Nu văd, în schimb simt și cea mai mare dorință a oricărui dirijor sau a oricărui artist este să capteze publicul, să simtă aerul, să simtă respirația întretăiată și atunci știe că e bine. Și noi avem momente de genul ăsta și am avut foarte multe și am avut spectacole cu mare succes. Am avut spectacole care au ajuns la inima publicului, au râs, au plâns, au plecat, au povestit, au chemat prieteni. (...) Simți (n.r. publicul), pentru că în primul rând el se oglindește în ochii orchestrei și a artiștilor de pe scenă. E ca și cum te uiți în oglinda retrovizoare. Tu dirijezi, dar vezi de fapt ce se întâmplă acolo. E un flux se cheamă triunghiul semiotic în teoria dirijatului, e un flux ce se produce între ,ai mulți emițători și receptori, toți avem calitatea de emițător și receptor, în același timp”, crede Jinga.

Întrebat în timpul emisiunii dacă lui i-a sunat vreodată telefonul în timpul unui spectacol dirijorul a relatat un moment inedit. „Nu, dar mi s-a întâmplat să-mi intre GPS-ul, pentru că pusesem GPS-ul până acolo, eram într-o catedrală și n-am știut să închid aplicația. Am terminat de dirijat și s-a auzit din buzunar: Mergeți mai departe 3 kilometri”.

Emisiunea „În fața ta” este difuzată la Digi24 sâmbăta și duminica, de la ora 14:00. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Ferma Cernat

În ciuda tuturor costurilor și dificultăților, am simțit la acești oameni o dragoste profundă pentru pământul care ne hrănește pe toți. „Banii au un singur dezavantaj: nu se pot mânca”, râde dl. Moldovan.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Shelly la BT Talks

În cel mai nou episod al podcastului economic al Băncii Transilvania, BT Business Talks, am stat de vorbă cu Andrei „Selly” Șelaru despre transformarea din creator de conținut în antreprenor, despre Beach, Please și despre Nibiru – proiectul unei stațiuni private lângă Costinești, gândită ca o platformă de divertisment cu standarde unitare, mix de evenimente și o infrastructură permanentă.

Citește mai mult

Guvernul Ciolacu 2 și Iohannis

Efectele catastrofale ale guvernului-rotativă, cu premierii Ciucă - Ciolacu și miniștrii de Finanțe Cîciu - Boloș, ultimii învârtiți apoi pe la Fonduri Europene, se văd cu ochiul liber. În 2025, 7% din veniturile bugetare totale merg spre plata dobânzilor pentru datoriile contractate de România, față de 5% în 2024.

Citește mai mult

 Chris M

Pentru Chris Simion-Mercurian, scriitoarea și regizoarea de teatru care a pornit visul, și pentru partenerul ei, Tiberiu Simion-Mercurian, întreaga călătorie a însemnat nouă ani de eforturi, sacrificii și momente de criză, dar și întâlniri și emoții imposibil de trăit altfel. „Nouă ani a durat. A început în 2016. A fost foarte complicat. Și foarte impredictibil.

Citește mai mult

Theodor Paleologu, diplomat și președinte al Fundației Paleologu. Foto: Inquam Photos / Bogdan Buda

Pe fondul ascensiunii extremismului la nivel mondial, mulți se întreabă acum ce s-a întâmplat cu societatea și de unde a ieșit la lumină ura aceasta aproape perceptibilă fizic între oameni care nici nu se cunosc personal. Căci trăim, iată, vremuri în care amenințarea și injuriile sunt elemente la ordinea zilei. Mulți aproape că le ignoră, pentru că, pe nesimțite, ele s-au normalizat. Drumul de aici la agresivitate fizică e scurt. Și asupra acestui pericol atrag atenția mulți oameni ai cărților, care știu din istorie ce se întâmplă cu societățile în astfel de perioade.

Citește mai mult