Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

De ce fac românii treabă „de mântuială”

Lucrări

Foto: Guliver/Getty Images

Drumurile lungi sunt, cum știe toată lumea, prilej numai bun să dai drumul gândurilor. Să vă desenez contextul: eu, soția și nepoții, pe A2 către mare, soare și huzur. Grabă mare, nu-i timp de pierdut, lumea freamătă de nerăbdare. Eu mai temperat, le explic că drumul ăsta nu-i tocmai calificat să fie autostradă și, cum se vede, pe unele porțiuni ne bucură cu unele denivelări și spărturi. Adică nu-i tocmai răsfăț pentru suspensii și cauciucuri și de-aia o lăsăm mai moale ici-colo.

Știri la radio.

Ciulesc urechea și potolesc chirăielile din spate. Pare interesant ce spune crainica.

Compania Națională Aeroporturi București a semnat contract cu un antreprenor pentru refacerea pistei numărul nu-știu-care, lucrările vor dura...

Râd. Soția nu zice nimic, dar se uită la mine a mirare.

„Acu’ ceva ani am văzut pe unul dintre Discovere un filmuleț care avea exact aceeași temă” îi zic.

„Ce temă?” mă-ntreabă.

„Asta cu refacerea pistei, n-ai auzit?”

„Ei, că altă treabă n-am, zice. Ăștia spun multe, cine-i ascultă?”

Și-o pun la curent: „aeroportul din Frankfurt este, îți zic eu, al doilea ori al treilea ca mărime din Europa. Un monstru, ca să zic așa, zumzăie avioanele ca la stup, roind să aterizeze. Ei, și vine vremea să recondiționeze una dintre piste. Kilometri buni, că acolo vin și mastodonți nu numai avionașe de distracție.”

Soția cască ochii a interes, ăia micii își văd de-ale lor, doar și-au domolit nițel încăierarea, cât să nu mă rățoiesc la ei.

„Poți să-ți imaginezi cum vor fi stând lucrurile la ei când purced la o astfel de treabă. Sunt nemți, toată lumea știe cum se face o treabă nemțește. Parcă-i văd adunând la o masă inginerul cu săpatul și betonul, pe ăla cu asfaltul, unul de pe la uzina care le produce, unii de pe la circulație, că toate materialele astea vor fi venind de pe undeva. Setează oamenii transportul, semafoarele probabil, însoțitori de convoi, chestii d-astea.”

Tot nu știe unde bat.

„Nemții ăștia, dacă nu știi îți zic eu acum, știu bine că în orice aeroport pistele produc. Bani. Așa că nu-i rost s-o țină moartă, musai să termine repede ce au de recondiționat și s-o învie la repezeală. Refacerea asta nu se face cu plombe, mă gândesc că sparg cu totul pista veche și se reface integral, săpături, toarnă straturi și asfalturi, mă rog, treabă oablă, nu te joci cu așa ceva”.

„Așa, și?!” zice.

„Păi, după ce-au organizat tot filmul, au dat drumul la proces și în vreo 6 sau 8 ore, nu-mi mai aduc exact aminte, au terminat.”

„Așa, și?”

„Păi n-ai auzit? Ăștia de la noi au semnt cu un constructor un contract pentru o treabă similară și au fixat și un termen de execuție.”

Așteptam un alt „așa, și” da’ n-a mai venit. Doar a rotunjit ochii a întrebare.

„14 luni!”

Soția râde. În spate, nepoata îi trage-un ghiont lu’ nepotu’, ei le au pe-ale lor.

„Pe bune? 14 luni? Or face-o autostradă!” zice.

Dau din cap și trec pe banda-ntâi, din spate e unu cu un BMW care se urcă pe mine.

Cazul doi.

Ca să vedeți ce plajă largă de acțiune avem, azi la bal mâine...

Ieri un domn de la guvern, vicepremier, vezi bine, ne-a trezit interesul cu o știre despre stadiul lucrărilor la cele 3 stadioane. Alea pe care noi ne-am angajat că le dăm gata cel târziu în primăvara anului viitor pentru că ne-am băgat în seamă și am luat, mândri de noi, sarcina de a pune la dispoziție stadion (stadioane) numai bune ca să se dispute, la noi, 4 meciuri din cadrul Europenelor de fotbal „douăzezi-douăzeci”.

Oarecum interesat, acum vreun an și ceva am iscodit internetul ca să văd cam cu ce se mănâncă treaba asta cu construirea unui stadion la standarde UEFA. Nu vă plictisesc cu detalii, pot doar să vă spun că, pentru a fi cușer, timpul de execuție care pornește de la concept și se termină la dat la cheie ar fi de vreo 52 ori 54 de luni. Ai noștri, meseriași în a termina cincinalul în doar 4 ani jumate, au avut la dispoziție aproximativ doi ani. Timp în care au mai lălăit-o dintr-un motiv sau altul, că așa-i la noi.

La noi, în afară de fazele astea, se mai adaugă una: locul celor 3 nu-i chel, se pleacă de la demolarea stadioanelor existente. Nu-i greu de înțeles că și asta mâncă timp.

Ieri domnul de la guvern părea de-a dreptul entuziasmat. Treaba merge atât de repede, „extrem de rapid și de benefic”, încât mai au la un colț și-i gata. 95% e finalizat, ptiu să nu le fie de deochi!

Am stat nițel în cumpănă dacă ar fi „benefic” să deschid încă un subiect apendice, ăla despre bani. În documentul UEFA, cel despre care vă ziceam mai sus, am găsit și niște studii de caz despre unele stadioane de ici-colo, cu descrieri destul de relevante despre câte locuri au, ce facilități, ce costuri au presupus. Din câte-mi amintesc, printre stadioanele menționate se află cel de la Wolsburg și cel al echipei Espaniol Barcelona. Nu mai știu care a costat cel mai mult, dar suma era ceva în jurul a 62 de milioane de euro.

Evident că mă rodea curiozitatea să aflu cam cât a costat al nostru, Naționalul.

Nu vă spun, știu bine că „cititorii noștri sunt mai inteligenți decât ai lor”, nu mă-ndoiesc că dacă nu știți veți afla cu ușurință.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Dimitris check icon
    Nici la nemti nu e totul perfect:
    Berlin Brandenburg: The airport with half a million faults
    https://www.bbc.com/news/world-48527308
    • Like 1


Îți recomandăm

 expert contabil

Pentru fiecare 10.000 de lei distribuiți, impozitul crește de la 1.111 lei la 1.905 lei, iar firmele trebuie să verifice activul net și capitalul social înainte de a face orice distribuție. „Cota de 16% intră în vigoare de la 1 ianuarie, dar se aplică pentru dividendele distribuite după 1 ianuarie. Or, ce dividende pot eu să distribui în ianuarie? Pe cele din trimestru IV, cele care se formează chiar acum”, explică expertul contabil.

Citește mai mult

Profesori

Ca om care și-a luat întotdeauna profesia în serios, cu multă pasiune, uneori poate prea multă, cu nopți nedormite corectând teste și realizând câte un raport cu măsuri ameliorative pentru fiecare elev, cu ore întregi petrecute la cursuri de formare, bani cheltuiți pe webinarii și conferințe, cu sute de consultații cu părinții și grelele încercări de a-i face să înțeleagă unde trebuie lucrat, exersat, cu timpul meu liber spulberat pe a face zeci, sute de fișe de lucru personalizate, aplicate lacunelor specifice ale copilului. Cu toate acestea și multe altele, domnule ministru cu prea puțină viziune în preuniversitar, mă simt profund jignit de declarațiile dumneavoastră recente.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon bere - getty

Pentru cei neinteresați de cărți, Domnul John (sau George) era doar un cavaler al apocalipsei. La scurt timp după ce se așeza, frații Achim ieșeau pe terasă și treceau pe la fiecare dintre mese cu același text, rupt parcă din Pe aripile vântului: ”Hai, băieți, hai, e și mâine o zi. Hai, mai bem și mâine.” Getty Images

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Bucătărie Dedesign

În fiecare casă există un loc care respiră viață. Pentru unii e livingul, pentru alții dormitorul, dar tot mai des- este bucătăria. Locul în care începe ziua, se adună familia, se spun povești și se împart momente. Iar atunci când designul întâlnește funcționalitatea, bucătăria devine mai mult decât un spațiu utilitar- devine o oază de liniște și stil

Citește mai mult