Foto: Inquam Photos / George Călin
Variola maimuței? Numărul de cazuri crește în toată lumea și au apărut primele decese. Boala s-a extins și în afara comunităților gay, fiind afectați chiar și copii. Alte țări au început deja vaccinarea persoanelor cu risc, încetinind astfel epidemia; noi tot stăm și așteptăm liniștiți să primim „donația" din partea Comisiei Europene. Despre ce turuie ministrul sănătății? Despre pastilele cu iod...
Coronavirus? Acum, într-un val „blând", mor vreo 25 de oameni în fiecare zi. De-a lungul epidemiei, am făcut un fel de harakiri-party național, refuzând, din prostie, vaccinarea. Ce face ministrul sănătății? „Speră"(!) ca următoarea campanie de vaccinare să aibă succes, iar, până atunci, ne trimite la medicul de familie să ne luăm... pastilele cu iod.
(clic pe imagine pentru a o vedea la dimensiune mai mare)
Zice ceva ministrul Rafila despre poluarea provocată de arderea deșeurilor? Despre lipsa sângelui pentru transfuzii? Despre corupția din spitale?
Nu. Principala lui preocupare, principalul lui proiect ca ministru pare să fie distribuirea iodurii de potasiu. Oare de ce?
Dar haideți, mai întâi, să vedem ce este cu iodul radioactiv și cu celebrele, deja, pilule cu iodură. Voi prezenta succint principalele informații, iar pentru detalii puteți consulta materialele indicate la sfârșitul articolului. Deci:
1. Există mai multe tipuri de atomi de iod. Iodul obișnuit, cel cu care ne întâlnim în sarea iodată, în betadină sau în pastilele dlui Rafila este denumit Iod 127. Iodul obișnuit este stabil, adică nu dispare în timp. Dacă pui 10 g de Iod 127 într-o sticluță (și o ții închisă), tot 10 g vei avea și peste 30 de ani și peste 3.000 de ani.
2. Mai sunt și alte tipuri de atomi de iod, unii mai ușori și alții mai grei decât cei de Iod 127. Toți aceștia sunt radioactivi. Din punct de vedere chimic se comportă la fel cu iodul obișnuit, dar nu sunt stabili în timp și, foarte repede, se transformă într-un alt element. De exemplu, dacă pui 10 g de Iod 131 într-o sticluță, după 8 zile vei mai avea doar 5 g de iod, restul transformându-se în xenon (neradioactiv). După alte 8 zile cantitatea se va înjumătăți din nou, deci vei rămâne cu doar 2,5 g de iod, și tot așa, până când întreaga cantitate inițială va dispărea. Destul de repede, în loc de iod vei avea doar xenon. Această durată se numește perioadă de înjumătățire și diferă de la un tip de atom la altul.
3. Iodul 131 este produs în cantități importante în reactoarele nucleare, dar se descompune rapid. În cazul unui accident nuclear, timp de câteva săptămâni, Iod 131 este unul dintre principalii contaminanți, dar, având o perioadă de înjumătățire scurtă, devine neglijabil după 3-4 luni.
4. Tiroida are nevoie de iod ca să funcționeze normal și captează acest element din organism, indiferent de versiune (cea obișnuită/stabilă sau cea radioactivă). Concentrația de iod din tiroidă este cu mult mai mare decât cea din restul organismului.
5. Dacă Iod 131 se acumulează în tiroidă, o va iradia și există riscul apariției cancerului de tiroidă, mai ales în cazul copiilor. Cancerul de tiroidă este tratabil, iar în multe cazuri vindecarea este completă. După accidentul de la Cernobîl, în zonele apropiate de centrală, s-a înregistrat o creștere importantă a cancerelor de tiroidă la copii, dar aproape toate au fost tratabile, iar decesele au fost foarte puține. În cazul accidentului de la Fukushima, impactul radiațiilor a fost neglijabil.(*)
6. Iod 131 eliberat în urma unui accident nuclear poate intra în organism pe două căi: aeriană și digestivă. În primul caz este vorba de respirarea unui aer contaminat cu vapori de iod, în cel de-al doilea, de ingerarea de alimente contaminate. Importanța relativă a celor două căi diferă în funcție de distanța față de locul accidentului: pe o rază de circa 20 km în jurul reactorului afectat, absorbția iodului radioactiv se face mai degrabă pe cale aeriană, iar la o distanță mai mare va conta majoritar ingestia de alimente contaminate.
7. Când spun „alimente contaminate", mă refer mai ales la laptele proaspăt obținut de la animale care au păscut pe pășuni contaminate. De ce? Animalele pasc pe o suprafață relativ întinsă, iar iodul se concentreză în lapte. Și alte alimente proaspete pot fi contaminate, dar laptele este, de departe, principalul pericol.
8. Principala măsură de protecție pentru cei aflați la peste circa 20 km de locul accidentului este să nu mănânce alimente provenite din zona contaminată! Mai ales lapte proaspăt... (dacă laptele este păstrat - pasteurizat UHT sau transformat în brânză – cel puțin patru luni, poate deveni bun de mâncat. De ce? Iodul radioactiv dispare și, odată cu el, scade semnificativ riscul de iradiere... Bineînțeles, mai pot exista și alți contaminanți, cu viață mai lungă, așa că vor fi necesare analize de laborator pentru a verifica siguranța lactatelor, dar asta este o altă poveste.) Cazurile de cancer tiroidian post-Cernobîl din fosta Uniune Sovietică s-au datorat dezorganizării administrative, care a permis consumul de lapte proaspăt de la animale care au păscut în zona contaminată.
9. Administrarea preventivă de iod, de obicei sub forma pastilelor cu iodură de potasiu, este folosită pentru saturarea tiroidei cu iod obișnuit, astfel încât să nu mai fixeze eventualul iod radioactiv pătruns în organism. Este o măsură standard, dar care se aplică doar atunci când există un risc semnificativ de contaminare cu Iod 131. Deși iodura de potasiu este, de obicei, inofensivă, pot totuși apărea efecte secundare grave la nou-născuți sau la persoane cu anumite probleme metabolice. Riscurile cresc atunci când populația se isterizează și nu este corect informată...
10. Uneori, pastilele cu iod sunt puse din vreme la dispoziția oamenilor, dar exclusiv pentru cei aflați în imediata apropiere a unei centrale nucleare! În Statele Unite, pastilele cu iod sunt distribuite preventiv doar celor aflați pe o rază de 16 km (10 mile) de un reactor. De fapt, această măsură respectă recomandările Asociației Americane pentru Tiroidă (prescurtat ATA în engleză). De asemenea, ATA recomandă menținerea de stocuri de iodură de potasiu în inelul următor, mai precis în zona cuprinsă între 10 și 50 de mile (16 – 80 km), stocuri aflate în administrarea autorităților, nu a populației! Un caz particular este Elveția, unde circa 60% din populație primește, preventiv, pastile, dar criteriul este același: distanța față de o centrală. Elveția este o țară mică, care are 5 centrale nucleare, iar majoritatea oamenilor locuiesc în imediata apropiere a uneia. Pragul de distanță era de 20 km, fiind crescut la 50 km în 2015. Repet, Elveția este un caz particular, având o populație bine educată, bine informată și bine organizată și o lungă istorie a apărării civile. Să vă reamintesc că peste 100.000 de elvețieni își păstrează acasă pistolul-mitralieră oferit de armată, iar până în 2007 aveau și cartușe pentru el?
Sunt convins că doctorul Rafila știe prea bine cele de mai sus. Și atunci, de ce insistă ministrul Rafila asupra stupidei măsuri de a distribui pastilele de iodură de potasiu aproape tuturor?
Se nasc mai multe întrebări:
a) Existența unor stocuri de pastile cu iodură de potasiu este o măsură obligatorie pentru România; nu din cauza situației din Ucraina, ci pentru că avem o centrală nucleară la Cernavodă (50 km de Constanța și 150 km de București) și o alta, cea bulgărească, la Kozludui (60 km de Craiova și 200 km de București). Centrala ucraineană de la Zaporojie e mult mai departe, la peste 500 km de Iași, 600 km de Constanța, 750 km de București și aproape 840 km de Cluj. Oare nu existau deja stocuri de iodură de potasiu la Rezervele Statului, în depozitele armatei sau în altă parte? Dacă nu, de ce? Dacă da, de ce această comandă plasată intempestiv către Antibiotice Iași?
b) Existența stocurilor de iodură de potasiu este una, iar distribuirea preventivă a pastilelor către populație, cu totul altceva. Mai ales fără instrucțiuni clare legate de folosirea lor... O astfel de campanie de informare trebuia pregătită din timp și executată profesionist; ce a făcut ministerul sănătății acum nu este decât o farsă sinistră. Cum am ajuns în acest punct? Este vorba (doar) de incompetență sau mai sunt și alte motive în spatele deciziei tembele de a distribui iodură pe scară largă?
c) Una dintre ideile vehiculate care să justifice presiunile făcute de ministrul Rafila pentru a se accelera distribuirea pastilelor este că acestea „ar expira". Fals. Termenul de expirare înscris pe pachete apare din motive legale, dar substanța activă este perfect stabilă, iar pastilele își păstrează eficacitatea pe un termen practic nelimitat dacă sunt depozitate în condiții decente, care să nu ducă la distrugerea ambalajului. Cu alte cuvinte, pot fi păstrate în rezervele de stat 5, 10, 25 de ani (și e bine să le avem, repet). De ce această grabă de a le distribui? Să fie doar o încercare de a construi un succes artificial pentru a justifica decizia inițială de a cheltui 6 milioane de euro?
d) Un comunicat de presă al companiei spune că „Antibiotice Iași a produs pentru prima dată iodura de potasiu acum 11 ani, în urma accidentului nuclear de la Fukushima, Japonia. Acest medicament se fabrică la solicitarea autorităților guvernamentale, pentru a putea fi oferit în mod gratuit, populației, în situații de criză determinate de un incident nuclear." Ce s-a întâmplat cu respectivele pastile?, căci populației nu i-au fost distribuite. De ce mai facem altele, dacă le avem deja pe astea?
e) Mai interesant, situații oarecum similare, implicând tratamente incerte, au mai fost în anii trecuți. Lăsând deoparte pastilele cu iodură produse "în urma accidentului nuclear de la Fukushima" (ce treabă aveam noi cu un accident de pe partea cealaltă a Pământului?), la începutul pandemiei actuale, Antibiotice Iași, o firmă controlată de stat, s-a grăbit să producă hidroxiclorochină pentru a o vinde ministerului, deși nu era deloc evident că medicamentul ar avea vreun efect împotriva covidului (răspuns simplu: nu are). Să fie clar, este cât se poate de normal să faci teste clinice ca să vezi dacă o substanță sau alta funcționează, dar nu este OK să dai drumul la o fabrică să producă un medicament nedovedit (zice directorul Antibiotice Iași: "2,5 milioane de comprimate [...] Și 2,5 milioane de comprimate ajung cam pentru 6 luni"). Oare cine a plătit pentru cele 2,5 milioane de comprimate de hidroxiclorochină?
f) Și ministrul Rafila s-a implicat în promovarea în mass-media a unui medicament cu rol incert în tratarea covid. Este vorba de antiviralul favipiravir, folosit la origine împotriva virusului gripal. Aici lucrurile sunt mai nuanțate, dar nu voi intra în detalii, căci o discuție amănunțită ar devia de la subiectul articolului. Cu toate acestea, datele sugerează că favipiravirul, mai degrabă, nu are vreun efect împotriva covidului. Lucrurile erau știute când dl. Rafila ne anunța prin presă că "Favipiravir se va găsi în scurt timp și în farmacii cu circuit deschis". Între timp, dovezile împotriva Favipiravirului se acumulează, acesta nefiind considerat "un medicament esențial în managementul infecției COVID-19, mai ales atunci când este luată în calcul frecvența efectelor adverse". Totuși, ministerul sănătății continuă să susțină folosirea lui. De ce?
g) Și mai interesant este prețul la care sunt vândute pastilele de iodură statului român, de către o firmă controlată de stat. Un leu pastila de 65 mg, în condițiile în care substanța activă costă cel mult 10 bani... Să aibă oare vreo legătură acest contract cu faptul că Antibiotice Iași a anunțat un profit record în primul trimestru, mai mult decât dublu față de anul trecut? Să nu uităm că Antibiotice Iași este controlată, nu deținută de stat! 47% din acțiuni (și din profit) sunt ale unor investitori privați, principalul fiind SIF Oltenia, cu 26,4% din capital. Iar conform unui ziar din Constanța, SIF Oltenia are o ciudată legătură cu dl. Rafila, prin intermediul unui fost deputat PSD, numit de curând administrator la un mare producător de ulei, controlat de acest fond de investiții...
Una peste alta, sunt cam multe întrebări. Să fie oare DNA-ul cel care ar putea să ofere un răspuns?
Vom vedea.
- FAQ despre folosirea iodurii de potasiu (US Nuclear Regulatory Commission): https://www.nrc.gov/about-nrc/emerg-preparedness/about-emerg-preparedness/potassium-iodide/ki-faq.html
- despre stabilitatea pastilelor (FDA): https://www.fda.gov/files/drugs/published/Potassium-Iodide-Tablets---Shelf-Life-Extension.pdf
(*) Miyakawa M. (2014). Radiation exposure and the risk of pediatric thyroid cancer. Clinical pediatric endocrinology : case reports and clinical investigations : official journal of the Japanese Society for Pediatric Endocrinology, 23(3), 73–82. https://doi.org/10.1297/cpe.23.73
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Si tot nu a spus in articol ca pastilele sunt ineficiente dupa 40 de ani. Si in alte tari s-au distribuit (de acum cativa ani cand unele reactoare au detectat microfisuri si inceput procesul de inchidere a reactoarelor in tarile vestice- ce dureaza cativa ani) - se dau cu buletin in farmacie pt persoana care are nevoie (adica fiica mea poate cere, bunica nu).
Distribuirea pastilelor de iod în avans ar putea avea un mare sens dacă am privi lucrurile cu bună credință. OK, acum nu sunt necesare, dar ar putea fi, corect? Păi în caz de urgență cam cum se vor distribui instant toate pastilele către cei vizați? Că ați văzut că la noi nici cardurile alea cu pomenile jalnice de 250 lei nu au putut fi distribuite în timp util. Rafila a zis că pastilele nu pot fi luate ”la liber” din farmacii, datorită efectelor secundare dacă sunt luate după ureche, înainte de a fi supus radioactivității. Atunci e nevoie de prescripție de la medicul de familie, care se presupune că îți va face și un instructaj adecvat, Rafila s-a bazat mereu pe implicarea medicior de famillie, către care a descentralizat anumite activități, inclusiv cea de vaccinare, până nu demult. Deci, revenind: cu prescripția de la medicul de familie (și conștientizat fiind de acesta) omul se duce la farmacie, își ia pastilele și le ține acasă, sperând să nu le folosească niciodată. Care-i problema? O problemă ar fi, din contră, dacă ar apărea deodată un nor radioactiv și după ce s-a abătut asupra noastră, atunci să începem să distribuim pastilele cu iod. Cam ce vă imaginați că se va întâmpla? Cum vor lua toți clienții deodată acele pastile? Dar cum vor lua întîi prescripția de la medicul de familie? Să zicem că norul radioactiv apare într-o vineri dimineața, iar autoritățile noastre observă, fac o ședință de urgență în care să conceapă măsurile ce trebuie luate, iar vineri după amiaza / seara dau indicații de urgență către toate instituțiile. Un medic de familie are de regulă 1000 de abonați sau mai mult. Să zicem că doar vreo 400-500 (până în 40 de ani) ar avea nevoie de prescripție. Chiar și așa, câte consultații ad-hoc poate face într-o zi? Presupunând, evident că, din conștiință ar lucra și în acel week-end!!! Apoi ce cozi ar fi la farmacii și cum ar ajunge marfa la toți? Când s-ar termina toată operațiunea? Ar fi ca la oferirea de apă minerală la serviciu, când se constată depășirea indicelui de confort termic, dar care apă, conform lui Murphy, ajunge întotdeauna defazat, întârziat, când afară s-a răcit vremea și nu mai e cazul. Deci n-ar fi mai bine ca în aceste vremuri tulburi oamenii (instruiți de către medicul de familie) să aibă deja acasă pastile cu iod, care nu se strică - o ziceți chiar Dvs? Ba da! Dar nu! I-am găsit unii din noi nod în papură lui Rafila și ne repezim să îl lovim aiurea.
Iar în privința vaccinării, omul a spus-o clar și cinstit că nu poate să mai recomande acest vaccin în această formulă, care s-a dovedit ineficientă, cel puțin asupra tulpinilor dominante din prezent. Dacă se repezea ca papagalii ceilalți să susțină până în pânzele albe ACEST vaccin, împotriva tuturor evidențelor științifice, dar invocând pervers tocmai știința, așa cum fac atâția alți ”specialiști”, atunci era bine, erați mai mulțumit. Că așa făcea până nu demult Dl. Jurma, de exemplu. El spunea cu gura lui că s-a veccinat cu 3 doze, că a făcut și Covid (parcă de 2 ori, dacă nu mă înșel), dar recomanda cu tupeu în continuare vaccinarea cu ACEST vaccin. Rafila spune că prin luna octombrie se prefigurează atestarea unei noi formule de vaccin, care ar fi mai eficientă și pe care, în aceste condiții o va recomanda. Tocmai ăsta e meritul lui Rafila, că e un tip lucid și fidel concluziilor științifice adevărate, nu e ca alții doar o trompetă a intereselor divereselor grupuri, care influențează chiar și actul guvernării. Având în vedere aceste așa zise ”păcate”, nu m-aș mira dacă ar sfârși și el anchetat de DNA, că așa-i la noi: dacă deranjezi interese mari, DNA-ul, ca un câine credincios, te atacă. Nu contează pentru DNA că tu ai poate doar vreo bubiță măruntă în cap iar alții, de care nu se atinge, au ditamai cangrenele. Nu! Te va lua pe tine, sub orice pretext. Așa a fost și cu Chesnoiu, fostul ministru de la Agricultură. Omul nu a prea vrut să vândă cereale la export din rezerva de stat, așa cum ar fi fost unele interese importante, așa că hopa... ia uite cum a aranjat el un concurs pentru o angajare!!! Mai zicea cineva (nu spun cine, persoană cunoscută): dom'le eu știu în ultimele luni vreo alte 4000 de angajări la stat, care numai corecte n-or fi fost (tocmai acum înainte de suspendarea angajărilor). Deci pretext ordinar pentru anchetarea lui Chesnoiu. Iar de când Petre Daia s-a opus pe față politicii Bruxelleze și a zis că el combate gândacii, nu-i mănâncă și așa va fi la noi la români, plus că se zbate pentru refacerea într-o anumită măsură a sistemului de irigații cu aducțiune din Siret, deci după atitudini din astea independente, nici pe el nu-l văd bine în relația cu DNA. În schimb îl văd foarte bine pe Virgil Popescu de la Energie, pentru care a pus o vorbă bună inclusiv marele Johannis. E și normal, omul nu a deranjat niciun mare interes. Sigur, a deranjat mult populația, dar binele sau răul față de populație nu contează pentru cariera unui ministru. Acesta în primul rând trebuie să fie prietenul marilor interese economice din țară și din afară pentru a avea succes. Populația e.... populime, nu contează. A zis și FMI-ul: nu trebuie ajutată populația în sensul reducerii / compensării prețurilor la energie. Ei trebuie să plătească prețul întreg, așa piperat, pentru a fi forțați să facă economie!!! Dar așa ne trebuie! Dacă acceptăm guverne antinaționale și trădătoare, ne merităm soarta!
In ce-i privestef fostii tataru si echipa, cei care s-au ocupat in ultima perioada de 2 ani a pandemiei de covid, am numai respect si cuvinte de lauda. S-au straduit sa protejeze populatia, cat au putut, de pandemie si au suportat toate mojiciile si rautatile tembelilor, multi la numar, care AU fost asmutiti impotriva lor.
Ciucă - total incompetent, dar servil și aservit, ca și Johannis marilor interese economice ilicite din țară și din afară. Deci din start, capul peștelui e cam putred;
Dâncu - prost (deși cu școală multă), incompetent și nu prea bine intenționat. Un tip alunecos și pervers;
Grindeanu - total incompetent în postul prezent (poate ar fi mai acceptabil în alte posturi, deși sunt slabe șanse);
Rafila - competent și bine intenționat. Enervează pe unii fiindcă nu repetă ca papagalul versiunile oficiale manipulatoare și interesate. E posibil să sfârșească executat de DNA, din aceste motive;
Petre Daea - un pic învechit în concepții, dar cu o competență bunicică și bine intenționat. Datorită ieșirii din rând în relația cu politica comunitară păguboasă pentru țară dar imperativă, va sfârși probabil și el anchetat de DNA;
Adrian Chesnoiu - fost ministru al agriculturii. Competent și patriot. A deranjat marile interese ilicite și a fost luat de DNA pe un pretext meschin;
Budăi - competent și bine intenționat, dar legat de mâini și de picioare de politica coaliției guvernamentale;
Firea - incompetentă și enervantă, datorită insistenței cu care ”se bagă în față” pentru simple jocuri de imagine. O formă fără substanță;
Virgil popescu - deștept, parțial competent, dar clar RĂUVOITOR și INTERESAT, aflat evident în conflict de interese, nevastă-sa administrând un număr de benzinării. Deci el e o combinație între istețime și hoție, care se dovedește o catastrofă pentru populație. E aservit tuturor intereselor mari, similare cu ale sale, din țară și din străinătate;
Cătălin Predoiu - competent dar aservit și el marilor interese globaliste, anti-suveraniste în justiție;
etc etc
Deci un guvern CATASTROFAL, mai ales în aceste vremuri de criză când ar fi greu și pentru un guvern competent și bine intenționat. Că ar urma un guvern doar PNL sau doar PSD, asta n-are nicio importanță, atâta vreme cât sunt agreați și promovați (inclusiv de către Johannis) mulți miniștri (și mai ales primul miniștru) incompetenți, dar docili și aserviți marilor interese ilicite. Deci oamenii din conducere imbecili și / sau hoți și trădători, sau ținuți în frâu de interesele politice ale altora, asta e calea sigură spre o catastrofă la nivel național.