Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

De ce să te uiți la „Succesiunea”

Succesiunea

O familie aparent fericită (foto din film)

Binge-watch-ul nu prea face parte din viața mea, dar îmi place mai mult să mă pot uita când vreau la câte un episod dintr-un serial decât să-l aștept pe următorul câte o săptămână (wink wink HBO, nu mai suntem în sec. XX, aflat-ai oare?). Drept urmare și eu adopt de obicei strategia “mă uit la tot când e gata” ca binge-watcherii profesioniști. Așa că am început ultimul sezon din Succesiunea abia după ce a apărut și ultimul episod. Ca norocul, le bifasem recent pe celelalte trei, așa că nu exista pericolul să nu-mi aduc aminte ceva important. Partea nasoală a strategiei ăsteia e că de obicei mai scapă spoilere prin social media, dar asta se întâmplă numai dacă te uiți la ce se uită toată lumea. Nu prea e cazul cu Succesiunea. Mi se pare că la noi nu prea a avut mare aderență. Ce-i drept, cum naiba să aibă dacă nu există personaje cu care să te poți identifica?

Succesiunea e un fel de Dallas modern — personajele făcând parte dintr-o familie fictivă foarte bogată din State —, adaptat pe tiparele secolului în care trăim. Unul dintre tipare este lipsa caracterelor monocrome (de fapt există unul singur — Rava, fosta nevastă a lui Ken —, care e însă foarte secundar, așa că nu aflăm foarte multe despre el, prin urmare s-ar putea să nu fie așa de pozitiv cum ni se arată), așadar nu există niciun Bobby, toată lumea având măcar o picătură de JR în vine. Însă JR din câte îmi amintesc avea niște creier, un plan macro, ceva. Ăștia din Succesiunea nu sunt neapărat complet idioți (există și excepții, bineînțeles), dar sunt departe de a vedea mai departe de propriul ego și sunt complet lipsiți de experiență, habar n-au cum să pună problema, doar au avut absolut tot din prima clipă a vieții. Drept urmare pater familias, Logan — un scoțian care și-a clădit imperiul călcând pe cadavre —, e pus în fața unei mari dileme: cui naiba să-i lase el moștenire “munca” lui de o viață? Răspunsul nu e deloc simplu, iar desfășurarea lui ține patru sezoane.

Brian Cox îl joacă pe Logan, pater familias (foto de Rick Wenner/ Redux / eyevine)

Bineînțeles că o să te întrebi: de ce te-ai uita la un serial despre niște nasoi cu foarte mulți bani? Simplu: pentru că reprezintă idealul societății în care trăim. Nu neapărat partea nasoală (deși…), ci mai degrabă cea cu foarte mulți bani. Probabil că oricum una fără cealaltă nu funcționează. Nu la nivelul ăla. Foarte mulți bani însemnând miliarde. Multe, multe miliarde. Oameni care merg cu elicopterul sau avionul personal cum mergem noi cu tramvaiul. Oameni pentru care cel mai scump obiect pe care-l ai tu valorează cât un șervețel, ba mai degrabă cât un muc. Care nu se bucură niciodată de niciun cadou, indiferent cât de mișto sau de original e. Care nu au nimic în afară de bani și sunt înconjurați de hiene care așteaptă să poată șterpeli și ele o bucățică. 

Recunosc că mi-a fost greu să-l urmăresc, mai ales la început, pentru că nu-mi plăcea de nimeni, nici măcar de personajul comic (da, există unul, un pămpălău profitor, vărul de la țară — Greg). Și nu mi-a plăcut de nimeni până la final, însă chiar a fost o experiență să pot trage cu ochiul la lumea LOR. Da, e ficțiune, am mai zis, dar sunt convins că e destulă realitate în conținut încât să merite efortul. O realitate care nu are nimic de a face cu normele cu care suntem noi obișnuiți, o realitate paradoxală, în care toată lumea se luptă pentru și mai mulți bani în timp ce nimeni nu le apreciază deloc valoarea. Cea mai tare petrecere la care nu se distrează nimeni.

Kieran Culkin, fratele lui Macaulay, în rolul lui Roman (foto din film)

Greu subiect și complicat scenariu. Nu există nicio călătorie a niciunui erou, nicio mare poveste, nu se schimbă nimeni și nimic până la final, iar aparent finalul în sine rămâne într-o mare coadă de pește. Aparent. Pentru că de fapt, la ce subiect abordează și ce tip de personaje învârte, Succesiunea se termină cu un mare happy end. Dar nu te prinzi decât târziu sau deloc. Pentru că pentru noi, ăștia săracii, însuși happy end-ul înseamnă cu totul și cu totul altceva.

Dincolo de subiect, mi se pare un film jucat foarte, foarte bine. N-am să îți înșir aici actorii, c-ai să te prinzi tu cine ce joacă (deja pe unii i-ai văzut în pozele de mai sus), și n-am să-ți descriu vreo scenă, că n-am intenția să-ți stric surpriza. Dar atât mai spun: rar mi-a fost dat să văd atâtea subtilități de expresie pe vreun ecran! Jos pălăria!

Articol publicat pe blogul autorului, danbyron.ro.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ovidiu check icon
    Of, a trecut ceva timp de când s-a terminat SUCCESIUNEA, Dl Byron adept al strategiei “mă uit la tot când e gata - ca binge-watcherii profesioniști" riscă să vină cu niște păreri superflue, după ce, de-a lungul timpului, IMDB, ROTTEN TOMATOES, VANITY FAIR etc...etc...au debordat de recenziile unor critici de top, ca și ale publicului larg care a urmărit serialul.
    Deci, nimic original sau interesant! Ce ar adăuga special părerea unui Bayron? NOTHING!, ca să folosesc și eu un englezism din cele atât de dragi autorului, incapabil să găsească formule de exprimare în limba română.
    • Like 1


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult