Ora de latină, în grija patrioţilor
Problema eliminării orei de limba latină din programa obligatorie a clasei a VIII-a a generat multe dezbateri în mediul intelectual românesc, ideea predominantă fiind aceea că elevii ar avea nevoie vitală de această oră şi că fără ea ar absolvi şcoala cu o infirmitate insurmontabilă. Argumentele aduse sunt, în majoritatea covârşitoare a cazurilor, atât de desuete şi stânjenitoare, încât pe mine ca clasicist mă fac să roşesc: 1. noi, românii, care, aşa cum ne învăţa Grigore Ureche, „de la Râm ne tragem”, avem datoria morală să studiem limba strămoşilor noştri romani ca să nu ne pierdem identitatea prin necunoaşterea trecutului nostru etc.; 2. elevii au nevoie nu numai de ştiinţe aride, care anchilozează spiritul, ci şi de o educaţie umanistă, şi ce altă materie poate deschide calea spre umanioare decât latina?; 3. în tradiţia şcolii româneşti, elevul a avut, de câteva decenii încoace, o oră de latină la clasa a VIII-a, iar eventuala ei înlăturare ar fi o măsură antinaţională.
Pe tracomani, adică pe ăia care cred că traco-daca a fost buricul tuturor limbilor şi că românii nu datorează nimic romanilor şi limbii latine, nu-i iau în serios. În tot acest cor răguşit al patrioţilor îngrijoraţi am remarcat excepţia fericită a vechiului meu prieten Dr. Ştefan Colceriu, care, chiar pe acest site, a scris o pledoarie emoţionantă, sinceră şi deşteaptă în favoarea limbii latine.
Audiatur et altera pars sau argumente pentru o poziţie diferită
Eu mă delimitez însă de poziţia favorabilă orei de latină şi, cu toată răspunderea de clasicist care am predat şi predau în continuare latină, dar şi cu riscul de a fi tratat cu sudălmi, susţin categoric eliminarea ei. Iată argumentele mele:
- A. unicul „avantaj” al unei singure ore pe săptămână de latină la clasa a VIII-a este încărcarea inutilă a programului elevilor;
- B. latina nu este disciplină fundamentală şi, prin urmare, impunerea ei nu se justifică;
- C. scopul studierii latinei la clasa a VIII nu este întărirea sentimentelor patriotice şi nici consolidarea limbilor romanice sau a gramaticii româneşti.
A. De ce este inutilă o oră pe săptămână de latină?
Nicio limbă străină nu se poate studia cu succes într-o oră pe săptămână, iar latina, oricât de sexy am încerca noi s-o prezentăm, este o limbă foarte grea: gramatica este foarte stufoasă şi nu se poate învăţa decât prin memorare mecanică. Desigur, există o logică foarte clară a sistemului ei morfologic, dar, la urma urmei, până când nu înveţi pe dinafară declinările substantivelor şi conjugările verbelor, nu vei putea pricepe această logică, nu vei putea citi latineşte şi nu vei înţelege nimic. Or, aceasta necesită timp, voinţă şi repetiţie, pentru că – nu-i aşa? – repetitio est mater studiorum. Şi tare mă tem că un elev mediu de clasa a VIII-a nu-şi va pierde vremea memorând tabele cu desinenţe latineşti pentru o materie periferică din orar. Ceea ce-ţi rămâne deci, ca profesor, de făcut într-o oră pe săptămână este să le spui copiilor diverse istorioare şi legende, să-i înveţi nişte proverbe ca Aquila non capit muscam şi să încerci să traduci propoziţii inepte din manuale, precum In patria nostra multae siluae sunt. Mi se pare, sincer, cam puţin pentru a justifica încă o oră în programul – şi aşa extrem de încărcat – al unor adolescenţi de 14 ani.
B. Obsesia orelor obligatorii este nocivă
Constat cu tristeţe că mulţi dintre profesorii români au, în continuare, nostalgia obligativităţii disciplinelor pe care le predau. Dintr-un anumit punct de vedere, pot înţelege această năzuinţă la profesorii de latină, mai ales că ei au fost trataţi în România cu dispreţ de mai toţi miniştrii ingineri şi directorii inculţi de şcoli şi licee, care, educaţi ei înşişi în şcoala comunistă, nu ştiu decât că latina este o limbă moartă. Totuşi, dacă e să fim cinstiţi, trebuie să admitem că pentru un elev de clasa a VIII-a sunt materii mai importante decât latina. Nu cu forţa vom face limba latină iubită de adolescenţi, ci cu inteligenţa. Şi mai trebuie să ne scoatem din cap ideea aberantă că latina şi greaca veche se mai pot studia în masă. În Marea Britanie, spre exemplu, latina nu este obligatorie în nicio şcoală şi cu toate acestea în toate şcolile de elită (dar şi în cele mai puţin ilustre) există elevi care optează pentru această limbă, iar concurenţa pentru un loc la facultăţile de limbi clasice nu este nici ea neglijabilă. Merită să ne întrebăm ce anume îi motivează pe englezi, care nici nu se trag din romani, nici nu vorbesc o limbă neolatină, să studieze de bunăvoie latina (şi nu puţini dintre ei chiar şi greaca veche), fără a fi forţaţi în vreun fel, şi de ce elevii şi părinţii români sunt atât de ostili acestei discipline. Răspunsul e foarte complex şi ţine în primul rând de o anumită filosofie educaţională: pe de o parte, britanicul educat, cu bani şi cu ştaif ştie că latina n-o să-i strice niciodată odraslei, iar pe de alta, promovarea latinei în şcoli se face prin argumente ceva mai inteligente decât acelea enumerate la începutul articolului. Mutatis mutandis, românul mediu n-a mai învăţat latină serios dinainte de război, căci comuniştii i-au băgat în cap că e o limbă moartă şi că, oricum, materiile umaniste sunt mai mult pentru fete de pension, iar profesorii de latină, vitregiţi ei înşişi de un sistem permanent duşmănos, n-au mai găsit puterea să iasă dintr-o anumită inerţie intelectuală.
C. Latina ca auxiliar este o idee greşită
Este dincolo de orice îndoială că româna este o continuatoare directă a limbii latine vorbite în ţinutul romanizat al Daciei, dar mizând pe acest argument paşoptist nu vom convinge pe nimeni să studieze latina ca auxiliar al istoriei patriotice în secolul 21. E nevoie de ceva mai mult decât o retorică patriotardă sau vulgar utilitară: chipurile, latina ar fi o „poartă de intrare” spre limbile romanice etc. Cunosc foarte mulţi vorbitori non-nativi excelenţi de franceză, spaniolă şi italiană care habar n-au de latină, deci se poate să înveţi franţuzeşte perfect şi fără latinească. Nu voi începe să înşir eu însumi argumente în favoarea latinei, ci voi apela la cea mai celebră clasicistă din Marea Britanie şi poate chiar din lume, Mary Beard, o profesoară non-conformistă de mare calibru intelectual la Cambridge, care a acceptat să predea latină unor adolescenţi începători la aşa-numita „Dream School” a nu mai puţin celebrului bucătar englez Jamie Oliver. Mary este un exemplu perfect de cum se poate preda latină deştept şi dinamic. Răspunsul ei la întrebarea aparent obraznică a unei fete la ce foloseşte să înveţi latineşte este aproape dezarmant, dar cucereşte prin sinceritate.
În concluzie, găsesc propunerea eliminării orei de latină obligatorii la clasa VIII-a binevenită. Aşa cum este ea concepută şi predată momentan, este o pierdere de vreme justificată prin argumente patriotice depăşite de realitatea contemporană europeană. Studiul latinei în România trebuie reformat din temelii, iar ideea de a obliga elevul să aibă încă o oră rătăcită în orar, de care nimănui nu-i pasă, numai pentru a asigura norma unor profesori ameninţaţi cu şomajul este cu siguranţă o temelie şubredă. Latina nu este o limbă uşoară, nu se poate studia într-o oră pe săptămână şi nici nu este pentru toată lumea. Decât o oră neînsemnată în orar, mai bine lipsă. Da, această soluţie radicală poate părea şocantă şi nedreaptă pentru profesorii de latină, dar există soluţii alternative. Despre ele, în articolul următor.
Citește mai departe:
Susțin introducerea gramaticii la liceu
Ce sunt românii care scriu fără diacritice
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Stim cati copii obezi avem?Cati cu platfus,cu probleme circulatorii,cu astm,cu alte maladii?Mai e valabil dictonul "Minte sanatoasa in corp sanatos"?Dupa situatia actuala eu zic ca nu.Sa vedem cine ne va mai putea sustine maine.Deocamdata nu vad decat o singura "realizare" a noului sistem de invatamant-creste anual numarul analfabetilor!
A.Recunosc,am (fiind încă sunt elev într-a opta) o profesoară calificată,nu vreun diriginte plictisit cu prea puține ore.Ora de latină este OK.Cine vrea,își face tema, cine nu, ascultă teorie despre istoria civilizației romane și prinde și niște gramatică. Motivul pentru care nu poți să predai cum trebuie materiile cu o singură oră pe săptămână este pentru că nimănui nu-i pasă de ele.Toată lumea învață pentru examen ca să ajungă la un liceu bun.Nu puțini sunt semi-cretinii cu medii de zece curat care nu fac nimic altceva în cele 6 ore pe zi decât să tocească la română și matematică,având medii umflate ca să rămâne școala "de prestigiu".
B. Scoaterea din obligativitate le dă directorilor puterea de a face și mai mult ce vor. Eu personal am o oră în plus de sport,care era opțională înaintea noii legislații, pe care n-a vrut-o nimeni, dar care a ajuns acolo pur și simplu,pentru că trebuia să i se completeze catedra unei nou venite și directorul era de sport.
C.Este dincolo de orice îndoială.Altă lovitură acordată daciștilor. Puteai măcar folosi o frază stas mai puțin clișeu,dar însă ai ales-o pe cea mai comună și aberantă. Nimic în istorie nu este dincolo de orice îndoială.Nu știm nici ce s-a întâmplat la revoluție în 89, crezi că știm ce a fost acum 2000 de ani?
Argumentul că latina este o poartă de intrare către limbile romanice mi se pare și mie aberant,și aici se încheie lucrurile bune din articol.Cursul acelei doamne Mary Beard a fost odios de privit și sincer am renunțat să mai caut acea explicație "dezarmantă".Sper că nu am închis chiar înainte să înceapă partea bună (mult după jumătate).
Problema nu este ora de latină în sine,cum dorește acest articol să arate.După logica sa, eu astăzi (vineri) nu trebuia să am ore. Say goodbye orelor de istorie, engleză, civică și tehnologică, deoarece majoritatea argumentelor se aplică și acolo.
Dar recunosc, din punctul de vedere pur practic și pe o durată scurtă, scoaterea limbii latine este o idee foarte bună. Păcat că în ritmul ăsta ne pierdem ultimul atu educațional asupra străinilor.Ei sunt moderni dar de-abia mai au materii.Noi suntem comuniști cu un sistem regurgitat de la URSS, da avem multă materie,un curriculum foarte mare care poate fi cuprins de cei 2% elevi chiar geniali.Dacă continuăm să simplificăm totul ajungem ca englezii din videoclipul arătat.Copiii aceia păreau mai degrabă că ar fi cu dizabilități mentale,zici c-aveau toți CES.
Cu subiectivitatea aferentă, nu am mirosit să fi intervenit cu ceva - la pomeniții - răsfoirea vreunui Cicero ori conjugarea vreunui șirag de verbe. /// După care, mi-am zis că acea limbă o fi de studiat - în primii 12 ani de școală - poate în domeniul umanist al liceelor. Care vrea, poate apoi să o descifreze cît dorește dînsul, prin vreo facultate specializată. /// CUM ZICEAM, mi-i aici o simplă părere. După care subsemnatul se pune-a medita, de unde-o veni acest interes al multor dascăli, foarte posibil și al oficialităților pentru studiul latinei (și similarelor, întru efect în massă). /// Chit că puștiul zbanghiu ce sesiza lipsa hainelor împăratului nu era chiar idiot, resposabilii nu se obosesc a oferi detalii (unele viabile, nu povești). /// Atitudinea de bază-i că nu te duce pe dumneata capul, iar în paralel nu sesizezi ce modificări adus-a și aduce (în mult bine, poporului) buchisitul acelei limbi. /// Mărturisesc a putea să-mi scape, unele motive, ale acelui interes oficial pentru latină. /// Unul mai departe de simplul orgoliu al învățaților (că ocupația lor își are rost), de pericolul suprimării unor catedre, de vreun sîc arătat spre unguri, cu originea noastră latină. /// E de cercetat, ce și cum. Și neexistînd vreun contract pentru dibuirea lucrurilor.
Nu foloseste nimanui, in nici un fel, cu exceptia, desigur, a profesorilor care isi completeaza catedrele cu limba latina.
Exact ca si studiul integralelor si derivatelor in liceu: o pierdere de vreme, cei mai multi bacaloriati ispravasc liceul fara sa aiba macar habar sa calculeze TVA-ul din pretul unui produs, sau cat linoleum sa cumpere pentru a acoperi bucataria cu minimum de cheltuieli.
1. Noi nu suntem în U. K. Păi asta o știam
2. Ce te face să crezi că româna se trage din latină ? Dovezi ? Nema. În schimb Împăratul Traian interoga prizonierii daci fără interpret. A scris-o unul care a intrat după aceea în politică. Ți-ar place să-l știi, să-i cunoști textul ? Pune mâna mai mult pe carte.
3. Sper din tot sufletul meu că ai ceva cunoștințe de istorie antică. Și-mi dau seama că nu ai. Oameni care să-l înjure pe Dumnezeu am auzit. Cei care să ceară ce ai cerut tu, nu.
4. La sfârșit, citește ce ne-a mai rămas din Publius Ovidius Naso.
5. Ești sigur că nu te cheamă George W. Bush Jr. ? Ăla de a făcut pulbere totul în Orient ?
6. ”V-am adus haosul, dar eu îi spun ordine”.