(Foto: Guliver/Getty Images)
Declarația 600 online. În secolul XXI pe contribuabilul român, persoana fizică, îl costă în jur de 250 lei să depună online o declarație anuală la ANAF.
În ultimele zile, pe agenda publică și-au făcut loc, lucru rar de altfel, și dificultățile legate de depunerea declarațiilor la ANAF, în acest caz Declarația 600. Problemele sunt cauzate de infrastructura învechită a Fiscului, dar și de lipsa de interes a autorităților de a îmbunătăți lucrurile.
Renumita declarație 600 - „Declarație privind venitul asupra căruia se datorează contribuția de asigurări sociale și cu privire la încadrarea veniturilor realizate în plafonul minim pentru stabilirea contribuției de asigurări sociale de sănătate“ este din 2018 obligatorie pentru toate persoanele fizice ce au obtinut venituri din activități independete, chirii, investiții sau alte surse peste un plafon de 12 salarii minime pe economie. Termenul de depunere al acesteia este 31 ianuarie 2018.
ANAF estimează că un număr de peste 210.000 de persoane fizice au această obligație declarativă, număr primit, însă, cu rezerve de unele persoane, inclusiv un fost șef al Fiscului.
Această declarație se poate depune la ghișeu, prin poștă cu confirmare de primire și, din 15 ianuarie 2018, ANAF a anunțat că se poate depune online pe portalul anaf.ro.
Toate bune și frumoase de aici încolo, am putea spune. Măcar în ce privește Declarația 600.
Ce nu ne spune însă ANAF?
Păi nu ne spune că pentru a depune online această declarație, persoana fizică este obligată să dețină un certificat digital calificat, iar în baza acestuia poate fi semnată electronic această declarație și depusă pe anaf.ro.
(clic pe imagine pentru a mări)
Să vedem ce înseamnă pentru persoana fizică această procedură.
În primul rând persoana fizică trebuie să aibă cunoștințe destul de bune de operare pe un calculator pentru achiziția certificatului digital calificat de la un furnizor autorizat și în cele din urmă pentru transmiterea pe portalul anaf.ro a declarației.
Pentru înregistrarea în vederea obţinerii certificatului digital calificat trebuie urmată o procedură laborioasă și se anexează o serie de documente.
Redăm câțiva pași din această procedură anevoioasă și care durează cel puțin câteva săptămâni bune până persoana fizică intră în posesia certificatului digital calificat:
Citez din procedură:
„1. Accesați formularul de înregistrare și selectați fila Persoană fizică,
2. Alegeți produsul pe care doriți să îl obțineți,
3. Completați formularul cu datele dumneavoastră și descărcați documentele care se generează,
4. Depuneți personal* la unul dintre sediile furnizorului sau reprezentant următoarele documente, având asupra dvs. actul de identitate în original (în vederea identificării cerute de Regulament):
- o copie a actului dvs. de identitate,
- Contractul, semnat în 2 exemplare originale,
- documentul Termeni și condiții generale, semnat în 2 exemplare,
- dovada plății proformei (prețul în euro se plătește în avans, în lei, la cursul de schimb BNR valabil în ziua efectuării plății).“
Și dacă am ajuns la preț, acesta este de 47 euro + TVA pe o perioadă de un an, însă diferă cu puțin în funcție de furnizorul de certificate digitale.
Prin urmare aproximativ 56 euro, adică aproximativ 250 lei, trebuie să scoată din buzunar o persoană fizică ca să își achiziționeze acel certificat digital, cu ajutorul căruia în final va putea depune Declarația 600 aferentă anului 2018 - online pe portalul anaf.ro așa cum ne asigură Fiscul.
Pentru a depune Declarația 600 online în anul în 2019 încă 56 euro – 250 lei – vorba aceea: „alți bani, altă distracție“ online!
Cu alte cuvinte, e o mare amăgire fraza „Formularul 600 să poată fi transmis și în format electronic, de pe portalul www.anaf.ro“ în condițiile în care o persoană fizică nu are timpul fizic efectiv la dispoziție până la 31 ianuarie 2018 să-și ia un certificat digital, știută fiind procedura greoaie de achiziție a acestuia, iar prețul de 250 lei pe care trebuie să-l plătească doar pentru a depune o declarație o dată pe an este un un preț mult prea mare pentru contribuabilul român.
O variantă acceptabilă pe care o văd ar fi că acea depunere Declarației 600 online să se poată face nu doar cu certificat digital (care costă 250 lei ), ci și cu user și parolă (pe care persoana fizică să le ia în baza documentului de identitate CI) pe Spațiul Privat Virtual (SPV) așa cum se poate depune în prezent Declarația 200 de venit sau Declarația 220 – privind venitul estimat cei ce obțin venituri din activități independente.
Declarația 600 pentru 2018 DOWNLOAD
Cornel Grama este consultant fiscal din Cluj și unul dintre fondatorii și administratorii Asociației „Tax Advisors” și al Grupului Tax Advisors de pe Facebook cu un număr de peste 15.200 de membri, serviciile sale acoperind următoarele domenii: întocmirea declarațiilor de impozite și taxe, asistență pe probleme fiscale și în materie de creanțe bugetare, reprezentare în fața organelor fiscale, instruire și perfecționare în domeniul fiscal. Opiniile exprimate în acest articol aparțin în exclusivitate autorului.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Da, daca nu ai un contabil, care sa iti depuna declaratia, o poti face online doar cu un certificat de semnatura digitala (mai ai optiunile: la ghiseul ANAF, sau prin posta).
Pe piata sunt cativa furnizori pentru serviciile de semnatura digitala.
Consultantul care a scris articolul, a luat pretul cel mai mare de pe piata, aferent primului an (care include si achizitia token-ului - dispozitivul care asista semnatura digitala) si a spus ca atat va costa in fiecare an de acum inainte. In plus, nu spune ca formalitatile de reinnoire sunt mult mai simple. Cum stau in realitate lucrurile:
In fapt plata anuala este de ~30 de euro si toate operatiunile de reinnoire se pot face exclusiv online.
Mentionez ca exista pe piata si oferte care pleaca de la 30 de euro/ pe an inca de la inceput (fara plata token-ului).
Mai mentionez, ca printr-o semnatura electronica inregistrata la ANAF se pot depune (v. cazul contabililor) declaratii pentru mai multe entitati (persoane fizice sau juridice). Astfel, categorii mari depunatori ai declaratiei 600 (trupe/ cercuri de artisti, formatii/ ansambluri, uniuni de scriitori etc.) isi pot minimiza costurile, folosindu-se de cate o singura semnatura electronica.
N.B. In plus, exista si alte avantaje care tin de posesia semnaturii electronice, dar nefiind tocmai locul potrivit, nu mai intru in amanunte.
2.In al doilea rand am precizat : "Această declarație se poate depune la ghișeu, prin poștă cu confirmare de primire și, din 15 ianuarie 2018, ANAF a anunțat că se poate depune online pe portalul anaf.ro."
3. In al treilea rand , Badea Vasile , persoana fizica ce obtine venituri din arenda de ex , nu are contabil da ?
4.In al patrulea rand , Badea Vasile nu trebuie sa depuna alte declaratii la ANAF cu acel certificat digital - doar aceasta declaratie 600 cu termen 31..01 din an . .
5. Pune te rog si TVA la costul certificatul digital pentru ca Badea Vasile il suporta nu si-l poate deduce si ajungi l 170 LEI cu cel mai ieftin furnizor de certificate . Si 170 lei ti se pare un cost ok pt o singura declaratie pe an ?