Sistemul de plată defalcată a TVA (split VAT) se va amâna, sancțiunile pentru firmele care îl vor încălca se vor relaxa, iar ANAF primește un termen de maximum trei zile lucrătoare în care aprobă transferul sumelor din contul de TVA în contul curent al titularului. Modificările sunt prevăzute într-un nou proiect de ordonanță anunțat vineri seara de Ministerul Finanțelor Publice.
Iată principalele modificări prezentate de minister:
"Ca urmare a consultărilor publice, cu mediul de afaceri, patronate, sindicate, asociații profesionale, inclusiv cu cele reprezentate în cadrul Comisiei de dialog social, Ministerul Finanțelor Publice a adus o serie de modificări proiectului de ordonanță privind plata defalcată a TVA, vizând în principal:
- amânarea aplicării opționale a mecanismului plății defalcate a TVA de la 1 septembrie 2017 la 1 octombrie 2017;
- prelungirea perioadei de aplicare opțională a mecanismului de la o lună la trei luni, respectiv 1 octombrie – 31 decembrie 2017;
- amânarea aplicării obligatorii a mecanismului plății defalcate a TVA de la 1 octombrie 2017 la 1 ianuarie 2018;
- instituirea de facilități pentru persoanele care optează pentru aplicarea plății defalcate a TVA în perioada 1 octombrie – 31 decembrie 2017, respectiv:
- anularea penalităților de întârziere aferente obligațiilor fiscale principale reprezentând TVA, restante la 30 septembrie 2017, în anumite condiții;
- acordarea unei bonificații de 5% la plata impozitului pe profit sau, după caz, a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor;
- extinderea termenului în care persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA au obligația virării în contul de TVA a TVA aferente diferenței între încasările și plățile în numerar, precum și a TVA aferente plăților cu carduri de debit/credit sau substitute de numerar, de la 3 zile lucrătoare la 7 zile lucrătoare;
- instituirea obligației persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA de a își vira în contul de TVA în maximum 7 zile lucrătoare de la încasare TVA aferentă facturilor emise înainte de 1 ianuarie 2018 sau, după caz, înainte de data la care aplică opțional mecanismul;
- înființarea Registrului persoanelor care aplică plata defalcată a TVA organizat de ANAF și în care sunt înscrise persoanele care optează pentru aplicarea plății defalcate a TVA în perioada 1 octombrie – 31 decembrie 2017;
- instituirea unui termen de maximum 3 zile lucrătoare în care ANAF aprobă transferul sumelor din contul de TVA în contul curent al titularului;
- modificarea prevederilor referitoare la contravenții și sancțiuni, după cum urmează:
- stabilirea unei perioade de grație de 7 zile lucrătoare în cadrul căreia să se corecteze erorile;
- în cazul în care erorile nu au fost corectate în termenul de 7 zile lucrătoare, se aplică o penalitate de 0,06% pe zi din valoarea TVA, dar nu mai mult de 30 de zile;
- după termenul de 30 de zile, pentru fapte precum nevirarea în contul de TVA al furnizorului sau debitarea eronată a contului de TVA, se aplică o amendă de 50% din suma reprezentând TVA, iar pentru fapte precum nevirarea sumelor reprezentând TVA din contul curent al titularului în contul de TVA al acestuia sau plata TVA datorată furnizorului din alt cont decât contul de TVA, se aplică o amendă de 10% din suma reprezentând TVA.”
Puteți consulta aici noul proiect:
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
E ca în bancul vechi cu Castro și samba no, trabajo sí... Nu-l știți? Vi l-a spus deja statul român.
În rest, aceeași prostie ca până acum. Nu afectează cu nimic evaziunea fiscală, ba din contră. Ce nu reușesc să colecteze de la cei care fac evaziune, iau de la noi ăștia cinstiți, care declarăm tot ce facem. E un fel de Robin Hood pe dos. Și mă face să simt ca un dobitoc.
Ăla care face evaziune chiar îmi va râde în față când mă vede că eu 19% din încasări le am blocate într-un cont, iar TVA-ul pe bunuri și servicii îl plătesc din buzunar. Să zicem, poate mă forțează să economisesc, că-mi țin banii în contul special. Dar până apuc eu să-i scot și să-mi fac curaj pentru control, mi-e să nu fiu în faliment. Că așa sunt controalele. Nu vine nimeni să-ți spună că faci treabă cât de cât bine. Vin să te ardă și te ard, căci e imposibil să nu găsească ceva, oricât de mic. Ajungi să te gândești dacă merită, că faci cerere să ai acces la 3000 de lei în contul TVA, plătești amenzi de 2000 și ăia sunt banii. Rămâi cu 1000 care nu-ți ajung pentru ce vroiai să faci inițial.
Dacă mă iau după procedurile actuale, trebuie să faci o cerere. Cererea o depui la ANAF la registratură. Ei o procesează și, să zicem că în trei zile dau aprobarea. Va trebui să mergi după aprobare sau o trimit ei direct la bancă?
Ce se întâmplă dacă nu dau aprobarea pentru, să zicem, 300000 de cereri pe lună (sunt 600000 de firme în românia), în trei zile, pentru că nu au personal destul? Cine plătește eventualele daune produse firmelor?
Tot e bine că au ținut cont de unele probleme ridicate de firme.