„Noaptea minții”, „nu cred că cineva sănătos la cap își poate închipui că se poate întâmpla”. Consultantul fiscal Gabriel Biriș, fost secretar de stat la Finanțe, a criticat la intenția guvernului de a va impune firmelor plătitoare de TVA, de la 1 septembrie 2017, să aibă un cont separat „split VAT”, pentru plata taxei pe valoarea adaugată.
„Înțelepciunea poporului nostru este foarte mare. Una din ziceri este graba strică treaba. Chiar și simplul fapt că o măsură atât de importantă se dorește a fi implementată la foc automat arată neseriozitate. (...) Cum îți poți închipui că poți să ieși cu o ordonanță de guvern la mijlocul lui august, luna în care mai toata lumea e în concediu, care să intre în vigoare de la 1 septembrie și toate firmele din România să-și adapteze toate sistemele informatice, să pregătească oamenii, să nu cumva să greșească plata, pentru că sancțiunile sunt severe”, a declarat Gabriel Biriș la emisiunea „În fața ta” de la Digi24.
Consultantul fiscal a vorbit în termeni duri despre proiectul plății defalcate a TVA, despre care a spus că „este noaptea minții”.
„Este practic imposibil. Așa ceva nu cred că cineva sănătos la cap își poate închipui că se poate întâmpla, doar dacă n-ai nici cea mai mică idee de cum funcționează economia. Companiile din România nu au resurse nelimitate pe care să le pună la dispoziția implementării unor invenții la care cineva s-a gândit peste noapte”, a continuat Biriș.
„Hai să presupunem că dumneavoastră aveți un magazin mic. Când vinzi în retail, cea mai mare parte din încasări sunt cash, va trebui să încasezi cash-ul, în fiecare zi să separi principalul de TVA, cât TVA ai colectat, să te duci a doua zi repede la bancă, să depui în două conturi. Timp în care tu fiind un magazin mic care nu ai propria rețea de distribuție, ai niște distribuitori care-ți aduc marfa pe care o platești tot cash pentru că altfel nu ți-o lasă. Plătești marfa, inclusiv TVA-ul, TVA deductibil, dar tu trebuie să depui TVA-ul de la vânzări în cont și după aia să te duci să-l ceri de la ANAF”, a explicat Biriș, care a comentat: „Este noaptea minții”.
În opinia lui Biriș, principala problemă în aplicarea proiectului referitor la plata defalcată a TVA e legată de costurile uriașe pentru implementarea sistemelor informatice, amenzile și cash flow.
El a explicat cum este prevăzut să funcționeze sistemul „split TVA” și a arătat că pentru implementarea lui firmele vor fi nevoite să facă investiții pentru schimbarea soluției informatice.
„Să presupunem că ești o firmă de utilități, sau o firmă de telecomunicații cu milioane de clienți. Îți vin banii de la clienți, plăție îți vin secundă de secundă de la clienți. Tu trebuie să-ți adaptezi sistemele informatice, să țină evidența acestor plăți, să le separe în două, TVA și principal, poate uneori și mai multe cote de TVA, să transferi în contul de TVA TVA-ul aferent încasărilor de la clienți. Nu numai asta, trebuie să ții și evidența plăților. Trebuie să-ți modifici complet soluția informatică, tot”, a spus Biriș.
Fostul secretar de stat spune că marile companii de utilități cu care a discutat și care și-au făcut o evaluare a costurilor presupuse de aplicarea noii măsuri ar avea nevoie de o perioadă de un an și cheltuieli de un milion de euro.
„Dacă vă uitați la nota de fundamentare a acestei propuneri de ordonanță de guvern la impactul asupra mediului de afaceri știți ce scrie? „Nu este cazul””, a mai spus Biriș.
Întrebat cum i-ar spune premierului că e greșită aprobarea acestei ordonanțe Biriș a spus: „Eu sper că auzindu-ne acum, vorbind despre toate problemele astea de care n-au vrut sa audă până săptămâna trecută, poate le dă Dumnezeu mintea cea de pe urmă și o trec și pe asta la „discutate și uitate””.
În opinia lui, pentru a reduce evaziunea fiscală autoritățile ar putea să pună în practică proiectul de introducere a caselor de marcat cu memorie fiscală, proiect blocat în continuare la ANAF.
Emisiunea „În fața ta” moderată de Claudiu Pândaru și Florin Negruțiu poate fi urmărită de luni până joi la Digi24 începând de la ora 22:30.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Au fost taiate indemnizatiile , desi oamenii respectivi au contribuit prin plata taxelor si a contributiilor la buget , au fost inghetate posturile in sistemul bugetar, dar banii tot nu ajung.
De aici si marea graba cu aceasta ordonanta. Ne indreptam cu pasi repezi spre un nou blocaj, o noua criza.
Va fi foarte greu de sustinut financiar aceasta poveste.
Exemplu:
Vand marfa din stoc vechi ( pt care am dedus TVAul la vremea respectiva ), in luna octombrie, de 1 mil de lei. Am TVA de plata pana la 25 noiembrie 190.000 lei. Achit, dar eu incasez la 90 de zile adica in Ianuarie-februarie, cand va trebui sa pun din nou in contul de TVA suma de 190.000 lei. Nu cred ca avem prea multe sanse de supravietuire in acest caz...
Perspectiva asupra bugetului e posibil sa fie chiar negativa din perspectiva sumelor adunate pentru ca, datorita complicatiilor in administrare si a costurilor de implementare si de gestiune este probabil ca multe din societatile mici sa treaca spre zone gri sau chiar negre, asumandu-si riscuri ( un client mi-a spus: trec pe negru, oricum nu vor avea timp sa ne verifice ca o sa aiba de lucru cu transferurile voastre )
Pentru mediul de afaceri problam se imparte in doua: partea comerciantilor, care vor avea probleme de flux de numerar ( mai mici sau mai mari ) precum si probleme de administrare si gestiune cu costuri aferente, partea prestatorilor de servicii in domeniul contabilitatii. Marea majoritate a firmelor de conta, in relatia cu micii comercianti, organizeaza contabilitatea pe dosare lunare, cu actele aduse la cabinet la finele lunii, ori crede cineva ca un comerciant se va descurca sa-si calculeze singur TVa de virat in contul de TVA? O rpovocare mare pentru cabinetele de contabilitate va fii gestiunea acestor contracte cu clientii. Si in contextul in care, daca nu se cere ( si se primeste!! ) o noua derogare pentru palafonul CA pentru microintreprinderei dpdv al TVA, incepand cu 01.01.2018 aproape toti comercianti vor trece la TVA!!
Solutiile sunt doua: abrogare sau masura optionala!!
Exemplu: Plătești la furnizor TVA 90 de lei. Încasezi de la client TVA 100 de lei. Acum, plătești la ANAF 10 lei diferența de TVA. După aplicarea split, depui în contul de TVA 100 de lei, că atâta ai colectat. Ceilalți 90 îi scoți când vrea mușchiul ANAF, după 30 de zile de control dacă ești mic și un an dacă ești mare contributor. Sau niciodată, că doar ANAF nu are penalități dacă nu-și face treaba.
Exemplu: Plătești la furnizor TVA 90 de lei. Încasezi de la client TVA 100 de lei. Acum, plătești la ANAF 10 lei diferența de TVA. După aplicarea split, depui în contul de TVA 100 de lei, că atâta ai colectat. Ceilalți 90 îi scoți când vrea mușchiul ANAF, după 30 de zile de control dacă ești mic și un an dacă ești mare contributor. Sau niciodată, că doar ANAF nu are penalități dacă nu-și face treaba.