Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Split TVA este „noaptea minții” - avocatul Gabriel Biriș. „Nu cred că cineva sănătos la cap își poate închipui că se poate întâmpla”

Gabriel Biriș

„Noaptea minții”, „nu cred că cineva sănătos la cap își poate închipui că se poate întâmpla”. Consultantul fiscal Gabriel Biriș, fost secretar de stat la Finanțe, a criticat la intenția guvernului de a va impune firmelor plătitoare de TVA, de la 1 septembrie 2017, să aibă un cont separat „split VAT”, pentru plata taxei pe valoarea adaugată.

„Înțelepciunea poporului nostru este foarte mare. Una din ziceri este graba strică treaba. Chiar și simplul fapt că o măsură atât de importantă se dorește a fi implementată la foc automat arată neseriozitate. (...) Cum îți poți închipui că poți să ieși cu o ordonanță de guvern la mijlocul lui august, luna în care mai toata lumea e în concediu, care să intre în vigoare de la 1 septembrie și toate firmele din România să-și adapteze toate sistemele informatice, să pregătească oamenii, să nu cumva să greșească plata, pentru că sancțiunile sunt severe”, a declarat Gabriel Biriș la emisiunea „În fața ta” de la Digi24.

Consultantul fiscal a vorbit în termeni duri despre proiectul plății defalcate a TVA, despre care a spus că „este noaptea minții”.

„Este practic imposibil. Așa ceva nu cred că cineva sănătos la cap își poate închipui că se poate întâmpla, doar dacă n-ai nici cea mai mică idee de cum funcționează economia. Companiile din România nu au resurse nelimitate pe care să le pună la dispoziția implementării unor invenții la care cineva s-a gândit peste noapte”, a continuat Biriș. 

„Hai să presupunem că dumneavoastră aveți un magazin mic. Când vinzi în retail, cea mai mare parte din încasări sunt cash, va trebui să încasezi cash-ul, în fiecare zi să separi principalul de TVA, cât TVA ai colectat, să te duci a doua zi repede la bancă, să depui în două conturi. Timp în care tu fiind un magazin mic care nu ai propria rețea de distribuție, ai niște distribuitori care-ți aduc marfa pe care o platești tot cash pentru că altfel nu ți-o lasă. Plătești marfa, inclusiv TVA-ul, TVA deductibil, dar tu trebuie să depui TVA-ul de la vânzări în cont și după aia să te duci să-l ceri de la ANAF”, a explicat Biriș, care a comentat: „Este noaptea minții”.

În opinia lui Biriș, principala problemă în aplicarea proiectului referitor la plata defalcată a TVA e legată de costurile uriașe pentru implementarea sistemelor informatice, amenzile și cash flow.

El a explicat cum este prevăzut să funcționeze sistemul „split TVA” și a arătat că pentru implementarea lui firmele vor fi nevoite să facă investiții pentru schimbarea soluției informatice.

„Să presupunem că ești o firmă de utilități, sau o firmă de telecomunicații cu milioane de clienți. Îți vin banii de la clienți, plăție îți vin secundă de secundă de la clienți. Tu trebuie să-ți adaptezi sistemele informatice, să țină evidența acestor plăți, să le separe în două, TVA și principal, poate uneori și mai multe cote de TVA, să transferi în contul de TVA TVA-ul aferent încasărilor de la clienți. Nu numai asta, trebuie să ții și evidența plăților. Trebuie să-ți modifici complet soluția informatică, tot”, a spus Biriș.

Fostul secretar de stat spune că marile companii de utilități cu care a discutat și care și-au făcut o evaluare a costurilor presupuse de aplicarea noii măsuri ar avea nevoie de o perioadă de un an și cheltuieli de un milion de euro.

„Dacă vă uitați la nota de fundamentare a acestei propuneri de ordonanță de guvern la impactul asupra mediului de afaceri știți ce scrie? „Nu este cazul””, a mai spus Biriș.

Întrebat cum i-ar spune premierului că e greșită aprobarea acestei ordonanțe Biriș a spus: „Eu sper că auzindu-ne acum, vorbind despre toate problemele astea de care n-au vrut sa audă până săptămâna trecută, poate le dă Dumnezeu mintea cea de pe urmă și o trec și pe asta la „discutate și uitate””. 

În opinia lui, pentru a reduce evaziunea fiscală autoritățile ar putea să pună în practică proiectul de introducere a caselor de marcat cu memorie fiscală, proiect blocat în continuare la ANAF.

Emisiunea „În fața ta” moderată de Claudiu Pândaru și Florin Negruțiu poate fi urmărită de luni până joi la Digi24 începând de la ora 22:30.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Pentru mine este foarte evident ca banii de la buget au fost cheltuiti. Practic statul este incapabil in acest moment sa-si acopere promisiunile electorale ( pensii, salarii, pensii speciale...).
    Au fost taiate indemnizatiile , desi oamenii respectivi au contribuit prin plata taxelor si a contributiilor la buget , au fost inghetate posturile in sistemul bugetar, dar banii tot nu ajung.
    De aici si marea graba cu aceasta ordonanta. Ne indreptam cu pasi repezi spre un nou blocaj, o noua criza.
    Va fi foarte greu de sustinut financiar aceasta poveste.
    Exemplu:
    Vand marfa din stoc vechi ( pt care am dedus TVAul la vremea respectiva ), in luna octombrie, de 1 mil de lei. Am TVA de plata pana la 25 noiembrie 190.000 lei. Achit, dar eu incasez la 90 de zile adica in Ianuarie-februarie, cand va trebui sa pun din nou in contul de TVA suma de 190.000 lei. Nu cred ca avem prea multe sanse de supravietuire in acest caz...
    • Like 0
  • Este o masura absurda. Le complica existenta celor corecti, iar pe evazionisti nu-i atinge, deoarece acestia nu-si inregistreaza tranzactiile. Dar s-au mai vazut astfel de masuri ( vezi sistemul cu TVA la incasare, care incurca firmele mari - adica pe cei care au solicitat sistemul si pentru care nu se poate aplica - a explicat ministrul Vladescu de ce - dar au fost nevoiti sa-si adapteze sistemul informatic din cauza relatiilor cu firmele mici, sau chiar sa evite tranzactiile cu cei care aplica acest sistem - iar pe cei mici nu-i ajuta cu mare lucru, acestia, de regula, facand tranzactii bine controlate, cu incasare imediata). Problemele ridicate de d-l Biris sunt reale si sunt prezentate foarte succint - defalcarea sumelor va trebui facuta separat pentru incasari si pentru plati, iar in cazul firmelor mari sunt documente de creante / datorii care se incaseaza/platesc in mai multe transe, de fiecare data fiind necesar a se inregistra cat din incasare / plata este aferenta valorii efective si cat TVA (care pe acelasi document poate fi in procente diferite). Iar pentru cei care lucreaza cu numerar - micii comercianti si nu numai - sa nu mai vorbim. Dar unde nu-i cap ...
    • Like 0
  • Trecand peste faptul ca unii si-au cladit averi prin manipularea TVA, daca dl. Biris spune asta inseamna ca este o masura care va avea rezultate bune.
    • Like 1
  • check icon
    Anul ăsta, de la început până azi reprezintă NOAPTEA MINȚII , căci se dă cu stângul în dreptul non stop, singurul interes fiind acela de a legaliza furtul și minciuna cu orice preț.
    • Like 2
  • La ce puțin TVA se colectează la noi, orice măsură e bine venită! Pentru marii jucători de pe piață nu va fi mare lucru, e mult mai ușor de implementat decât se vaită aici unii, pentru prăvăliile mici va fi un pic mai greu. Din TVA-ul colectat poți vira TVA fără aprobarea ANAF, cel puțin eu așa am înțeles. Casele de marcat au memorie fiscală, poate s-a vrut mai sus să se spună, probabil, ca memoria fiscală de la casa de marcat să fie conectată la serverele ANAF.... să fie online activitatea.... Nu uitați, în România munca este impozitată excesiv iar capitalurile au viață bună, foarte bună, iar cele internaționale și mai bună. La noi doar fraierii plătesc taxele, indiferent cât de puțini bani au....
    • Like 0
    • @ Don_Quijote
      Marcu check icon
      TVA este o taxa pe consum, care este neutra pe lantul de productie. Multinationalele nu au motiv sa faca niciodata frauda cu TVA. Ca isi repatriaza profiturile in diverse jurisdictii favorabile, asta este adevarat, dar le impacteaza impozitul pe profit nu TVA, care este stabilit in toata Europa la fel, prin Directiva. Frauda pe TVA se face in special prin disparitia furnizorului (ia TVA de la cumparator si dispare, fara sa il plateasca la stat). Crezi ca OMV sau Carrefour "vor disparea" cu TVA-ul? Sau mai degraba suntem ultima tara din UE la incasari de TVA pentru ca avem "smecheri" cu firme fantoma, cate 10 in acelasi apartament, care fac astfel de fraude? Si acum, crezi ca pe acei "smecheri" ii va stimula o masura birocratica suplimentara, de a plati TVA in alt cont, sa nu mai faca frauda? Ideea este ca subiectul este foarte tehnic si complex si greu de inteles de persoane fara experienta in fiscalitate. Si este simplu sa zici ca reduci evaziunea si ca nu are niciun efect asupra agentilor economici, deoarece sunt doar 1000 de oameni in Romania care isi dau seama ca asta e o minciuna si efectul asupra evaziunii va fi neglijabil. De aceea, cred ca o sa treaca, ca nu sunt prea multi care vad o problema in asta, ba chiar zic: "sigur domne, sa ii oprim pe fraudulosi". Si in ceea ce priveste povara logistica, aceasta va fi mare pentru toata lumea: cei mici, mai predispusi la incasari cash si cu cardul vor trebui sa se duca din 2 in 2 zile la banca sa depuna cei 3 lei aferenti TVA pe care i-au incasat, bancile si Trezoreriile for trebui sa dezvolte sisteme, sa angajeze oameni si sa se pregateasca pentru cozi imense, ANAF va trebui sa angajeze oameni si sa devina eficienta peste noapte, contribuabilii mari, care au sute de mii de facturi de plata lunar sau milioane de incasat (cum sunt utilitatile sau telecomul) vor trebui sa dezvolte sisteme informatice compleze si sa intruiasca/angajeze oameni si vor avea mari probleme de cash flow. Sa ne gandim ca incasarile de TVA dintr-o luna la volumele invartite de acesti contribuabili erau reinvestite si creau valoare semnificativa in economie.
      • Like 4
  • Ionel check icon
    "Noaptea mintii " poate fi si in capul unora care vad totul negativ. Daca masura duce la evaziune fiscala cu o cifra, atunci se merita. Ca implica costuri din partea comerciantilor, asta este....de ce nu propune dl Biris o alta solutie de colectare a TVA !? Asa, sa fii consultant fiscal si sa spui ce nu este bine...o poate face oricine.
    • Like 1
    • @ Ionel
      Marcu check icon
      Cred ca acest comentariu este in topul celor mai ignorante de pe Republica in ceea ce priveste cultura economica. 1. Rolul statului in economie este de a proteja cetatenii si de a STIMULA agentii economici. Este dovedit empiric faptul ca, cu cat "comerciantilor" le merge mai bine, acestia investesc mai mult, angajaza mai multi oameni, platesc mai multe taxe si societatii in general ii merge mai bine. Asta este motivul pentru care societatea capitalista a avut un standard de viata mai ridicat de-a lungul istoriei. 2. Evaziunea se face prin NEDECLARARE, nu prin neplata. Masura asta pune presiune pe acele firme care declara corect si trebuie sa plateasca in alt cont TVA-ul. Cei care nu declara deloc, nici nu vor plati deloc si deci in acte totul e ok. 0 declarat, 0 platit. Ala care e corect si declara TVA de 100 lei dar din cauza ca are sute de furnizori plateste gresit in alt cont, va fi penalizat cu 50 lei (culmea este ca acest comerciant cu sute de furnizori si angajati este cel care plateste si cele mai multe taxe). 3. Daca citeati pana la capat, dl Biris a propus o solutie: casele de marcat cu memorie fiscala, proiect de lege care este de 3 ani blocat la ANAF si care acum 2 saptamani a mai fost amanat pentru a patra oara. 4. Asta dovedeste ca scopul nu este reducerea evaziunii (probabil ca multe firme de-ale guvernantilor ascund fonduri), ci presiune mai mare pe cei care declara corect. 5. Eu stiu contribuabili corecti care zic ca daca se implementeaza asta tind sa faca evaziune, ca e prea complicat logistic sa mai fii corect. In cazul asta, crezi ca evazionistii vor zice: acum este momentul sa iesim la suprafata, cand este cel mai greu sa fii corect? 6. Ca toate ideile "dicutate si uitate" ale actualului guvern, nu s-a facut nici cea mai mica analiza de impact sau de fezabilitate si se vrea aplicare in 2 saptamani. Si mai au tupeul sa scrie in nota de fundamentare la impact "Nu este cazul". Eu vad 2 variante: ori chiar sunt atat de prosti incat chiar nu si-au dat seama de niste efecte evidente in economie si au zis ca dumneavoastra "daca implica costuri din partea comerciantilor, asta e", ori si-au dat seama de efect si nu ii intereseaza si ne mint in fata spunand ca "nu este cazul". Nu stiu care varianta ma sperie ma mult: ca sunt atat de prosti si vor mai guverna 3,5 ani sau ca ne mint in fata? 7. "A merita" nu este un verb reflexiv si nu este precedat de "se". Corect este "atunci metita".
      • Like 7
    • @ Ionel
      check icon
      @Ionel , gândești înainte să scrii ceva, sau te bagi ca musca, aiurea în tramvai, perorând aberații?
      • Like 0
    • @
      Ionel check icon
      Cei care au alta parere inseamna ca nu gandesc !!?? Sau vreti unanimitate de directie in comentarii !? Probabil asa vezi tu democratia...Daca dl a fost secretar de stat, de ce nu a implementat el masura de care vorbeste !!??
      • Like 1
    • @ Marcu
      Ionel check icon
      Noroc ca mai sunt unii cu .....CULTURA ECONOMICA. Eu vad altfel rolul statului in economie, legat de ce spuneti dvs. 1. Rolul statului in economie trebuie sa fie cat mai mic posibil , spre deloc, ( "este de a proteja cetatenii" ) si de a lasa agentii economici sa actioneze functie de interesul lor, dar fara a afecta interesele altora, (mai putin de a STIMULA agentii economici). Daca ai un Stat Puternic, atunci ai si o Economie Puternica, altfel.....va las pe dvs sa comentati
      • Like 0
    • @ Ionel
      Ionele, până să.ti dai cu părerea pe chestii economice, mai pune si tu mana pe o gramatică a limbii române...
      • Like 0
    • @ Marcu
      Analiza de impact trebuie privita cel putin din doua perspective: una asupra bugetului si cealalata asupra mediului de afaceri.
      Perspectiva asupra bugetului e posibil sa fie chiar negativa din perspectiva sumelor adunate pentru ca, datorita complicatiilor in administrare si a costurilor de implementare si de gestiune este probabil ca multe din societatile mici sa treaca spre zone gri sau chiar negre, asumandu-si riscuri ( un client mi-a spus: trec pe negru, oricum nu vor avea timp sa ne verifice ca o sa aiba de lucru cu transferurile voastre )
      Pentru mediul de afaceri problam se imparte in doua: partea comerciantilor, care vor avea probleme de flux de numerar ( mai mici sau mai mari ) precum si probleme de administrare si gestiune cu costuri aferente, partea prestatorilor de servicii in domeniul contabilitatii. Marea majoritate a firmelor de conta, in relatia cu micii comercianti, organizeaza contabilitatea pe dosare lunare, cu actele aduse la cabinet la finele lunii, ori crede cineva ca un comerciant se va descurca sa-si calculeze singur TVa de virat in contul de TVA? O rpovocare mare pentru cabinetele de contabilitate va fii gestiunea acestor contracte cu clientii. Si in contextul in care, daca nu se cere ( si se primeste!! ) o noua derogare pentru palafonul CA pentru microintreprinderei dpdv al TVA, incepand cu 01.01.2018 aproape toti comercianti vor trece la TVA!!
      Solutiile sunt doua: abrogare sau masura optionala!!
      • Like 0
  • Vasile check icon
    Nu văd cum vei mai putea plăti cash furnizorului tău. Pentru că va trebui să-i plătești TVA în contul lui de TVA. Iar partea de TVA pe care ai dreptul să o deduci nu o poți folosi decât cu aprobarea ANAF. Care vine în maxim 3 zile, cică. Sunt curios câți oameni va angaja ANAF numai pentru aprobările astea în 3 zile.
    Exemplu: Plătești la furnizor TVA 90 de lei. Încasezi de la client TVA 100 de lei. Acum, plătești la ANAF 10 lei diferența de TVA. După aplicarea split, depui în contul de TVA 100 de lei, că atâta ai colectat. Ceilalți 90 îi scoți când vrea mușchiul ANAF, după 30 de zile de control dacă ești mic și un an dacă ești mare contributor. Sau niciodată, că doar ANAF nu are penalități dacă nu-și face treaba.
    • Like 3
  • Vasile check icon
    Nu văd cum vei mai putea plăti cash furnizorului tău. Pentru că va trebui să-i plătești TVA în contul lui de TVA. Iar partea de TVA pe care ai dreptul să o deduci nu o poți folosi decât cu aprobarea ANAF. Care vine în maxim 3 zile, cică. Sunt curios câți oameni va angaja ANAF numai pentru aprobările astea în 3 zile.
    Exemplu: Plătești la furnizor TVA 90 de lei. Încasezi de la client TVA 100 de lei. Acum, plătești la ANAF 10 lei diferența de TVA. După aplicarea split, depui în contul de TVA 100 de lei, că atâta ai colectat. Ceilalți 90 îi scoți când vrea mușchiul ANAF, după 30 de zile de control dacă ești mic și un an dacă ești mare contributor. Sau niciodată, că doar ANAF nu are penalități dacă nu-și face treaba.
    • Like 0


Îți recomandăm

Testat e Hot

Vreau să vă arăt azi un program inedit de educație la firul ierbii: el începe chiar pe pajiștea a două festivaluri care atrag în fiecare an zeci de mii de tineri și își propune să fie un fel de curs introductiv într-o materie pe care școala românească se jenează să o predea.

Citește mai mult

BT Go

Într-o eră în care tehnologia avansează rapid, IMM-urile sunt nevoite să adopte rapid inovații digitale pentru a rămâne competitive și a profita de oportunitățile de pe piață. Serviciile care simplifică birocrația permit antreprenorilor să se concentreze pe inovație și dezvoltarea afacerilor lor.

Citește mai mult

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult