Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Doi ani de Stup

Stup 1

Discut - prin natura meseriei - în fiecare săptămână cu oameni care lucrează în economia privată. Sunt din domenii foarte variate și reprezintă mai toate categoriile, de la CEO ai marilor companii internaționale, până la fondatori de start-up-uri, șefi ai unor fonduri de investiții, milionari self-made, patroni, administratori de făbricuțe, ateliere, afaceri în franciză, bancheri, șefi ai departamentelor de resurse umane. Am toată admirația pentru cei care învârt această roată a economiei, fie că o fac din postura de angajat, fie că ies din starea de confort și echilibru și se aruncă în afaceri, visând că vor fi relevanți pe nișa pe care au atacat-o.

Antreprenoriatul - dincolo de „călătorii frumoase”, visuri împlinite, aspirații, inovație, sfaturi goale pe net de la diverși „guru”- este în primul rând despre curaj, apoi despre muncă susținută, constantă, capacitatea de a lua deciziile cele mai inspirate - dacă să te extinzi sau nu, dacă să mai angajezi sau nu, dacă să te restrângi sau să închizi ceva ce nu are șanse în ciuda tuturor eforturilor depuse „să meargă”.

În interacțiunile pe care le aveam cu oamenii care cochetau cu gândul să devină antreprenori sau cu cei care erau deja în plină cursă, identificam treptat o nevoie, pe care o exprimau toți. Foloseau cuvinte diferite, relatau experiențe care mai de care mai pline de învățăminte. Însă mai toți erau foarte dornici să afle lucruri noi și să împărtășească altora ceea ce și-au însușit descoperind singuri, fără niciun ajutor. 

„One stop shop” pentru oamenii de afaceri aflați la început de drum

Cum înființezi o firmă? Care este cea mai bună formă de organizare? Cât durează și ce documente sunt necesare? Cum îți dai seama că vei avea șanse în industria pe care o abordezi? E mai important să ai afacerea fizic sau e suficient un website, un designer talentat și niște programatori? Cum faci vânzările? Ce e ăla GDPR și cum impactează dezvoltarea afacerii? Cum îmi protejez o marcă, dar mai ales cine mă poate ajuta? Îmi trebuie o imagine pe rețelele sociale, există rețete pe care să le urmez? Am nevoie obligatoriu de avocat? Dar de contabil? Care sunt semnele că e momentul să mă extind? Mă extind prin franciză, sau singur? Cum au procedat alții? Cum fac rost de bani? Cât de important este să ai „cashflow” bun/ pozitiv? 

Sunt atât de multe întrebări la care antreprenorii caută răspunsuri, încât e nevoie de un loc în care să aibă acces la informații. Să cauți pe internet sau pe ChatGPT răspunsuri poate fi o variantă, însă nu e întotdeauna cea ideală și acoperitoare 360 de grade.

În urmă cu doi ani, o parte din aceste nevoi ale celor aflați la început de drum în afaceri sau în căutarea unor idei pentru a se extinde și-au găsit răspunsurile. A fost înființat Stup, o inițiativă a Băncii Transilvania.

27.000 de membri

În doi ani de la lansare, Stup a strâns peste 27 de mii de membri - fac destul de des astfel de comparații, care ajută cititorii să capete o imagine asupra unor cifre/ numere. Imaginați-vă jumătate din stadionul Arena Națională (Lia Manoliu, capacitate de 55.634 locuri pe scaune) plin pe jumătate de cei care fac parte din comunitatea Stup. Succesul a fost surprinzător chiar și pentru cei care-l fac zi de zi, spune Cristina Sindile, CEO BT Mic.

Stupul își continuă drumul început acum doi ani într-un mod autentic și plin de valoare. În fiecare zi, antreprenorii ne calcă pragul pentru consultanță, cursuri și evenimente, pentru a accesa soluții pentru dezvoltarea business-ului pe care îl au. Este ceea ce ne-am dorit de la început, să construim o comunitate, să creăm un spațiu de dialog și dezvoltare pentru antreprenori, mai ales pentru afacerile care sunt la început de drum. Cei doi ani ne-au depășit așteptările legate de modul în care piața a reacționat la acest concept nou, ceea ce ne dă încredere să-i continuăm dezvoltarea. Ne dorim să contribuim și mai mult, cu tot ce se face la Stup, concret, practic, la dezvoltarea comunității antreprenoriale. Cum spunem noi, mai nou, la Stup, să fie mai puțină zicere, mai multă afacere.

Sursa: Cristina Sindile, CEO BT Mic

Stup a fost creat pentru a oferi un spațiu de dialog și dezvoltare, în special pentru afacerile aflate la început de drum. În cei doi ani de existență, hubul a organizat peste 12.500 de întâlniri unu la unu pentru consultanță. Mai mult de 16.000 de persoane au participat la cursurile oferite. 6.500 de antreprenori au accesat aproximativ 10.000 de soluții financiare și non-financiare, iar 3.500 de afaceri mici și start-up-uri au obținut finanțare prin intermediul platformei. O treime dintre soluțiile de business accesate au fost digitale, subliniind creșterea adoptării tehnologiilor noi de către antreprenori.

Stup a fost lansat de Banca Transilvania și BT Mic în 2022. Sediul Stup se află în București, pe Calea Șerban Vodă 206-218. Unele dintre soluțiile de business pot fi accesate inclusiv online, în social media este pe Instagram și pe Facebook.

Povești ale antreprenorilor „aflați la a doua tinerețe în afaceri”, sfaturi concrete pentru situații concrete în acești doi ani de la înființarea Stup puteți găsi și în Republica. #sefacelastup este un proiect dezvoltat cu sprijinul Băncii Transilvania, menit să le ofere celor care fac parte din comunitatea noastră idei despre ce înseamnă acest hub, conceput ca un One-stop-shop. E foarte important de știut că nu există o taxă pentru a deveni membru Stup și că sunt foarte multe servicii care nu costă nimic, cum ar fi consilierea gratuită cu privire la orice temă antreprenorială sau participare gratuită la cursuri cu aproape 20 de tematici, oferite de profesioniști consacrați, cu experiență. Pentru a intra în comunitatea Stup, este necesară deschiderea unui cont de membru pe site-ul Stup- între primele beneficii demne de menționat este accesul facil la soluții pentru începerea și dezvoltarea unui business datorită conceptului One-stop-shop, oferite cu discount de cei peste 20 de parteneri Stup.

Care este starea de spirit a antreprenorilor pentru următoarele 12 luni?

Un studiu realizat recent la nivelul pieței antreprenoriale din București și al comunității Stup de către Stup & Quantix arată că 44% dintre respondenți consideră că afacerea va evolua la același nivel în următoarele 12 luni, iar 37% iau în considerare o creștere moderată. Online-ul este considerat prioritar pentru creșterea business-ului, cu toate că pentru majoritatea antreprenorilor (8 din 10) online-ul se rezumă la necesitatea unui site sau comunicarea printr-un canal de social media (6 din 10). În aceeași idee, marketplace-ul/magazinul online reprezintă o opțiune pentru doar 3 din 10 antreprenori.

Tot conform acestui studiu, 4 din 10 antreprenori se finanțează din surse proprii, iar 54% nu au încercat niciodată să ia un credit pentru business. Cu toate acestea, din cei 46% care au încercat sa ia o finanțare, 87% au primit răspuns pozitiv.

Mai multe detalii despre Stup și concluziile studiului pot fi consultate în white paper-ul O zi la Stup.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult