Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Dragoș: o poveste despre cei care se întorc

Dragoș Plăeșu

Dragoș a fost primul om pe care l-am întâlnit în Romcim. Nu a fost o întâmplare. El se ocupă de securitatea și sănătatea în muncă, de health, dar și de emergency. Fabrica are și o divizie de pompieri. Siguranța e pe primul loc în această fabrică.

Ne bucurăm să constatăm că aici, la această margine de Medgidia, toți poartă mască – și nici măcar unul nu o poartă altfel decât s-ar cuveni. Nu intrăm nicăieri dacă nu suntem vaccinați sau nu avem un test covid la zi, nu înaintăm până nu se știe până și ce grupă de sânge avem (în presă, protecția muncii nu s-a făcut niciodată atât de riguros!) și până nu suntem instruiți.

Acum șaptezeci de ani, la o margine a orașului Medgidia, regimul politic de atunci a ridicat o mică fabrică de ciment. În apropiere era o carieră de marnă. Fabrica aceea aparține acum companiei Romcim, care este parte a grupului CRH, lider mondial în materiale de construcții. Pe 27 octombrie se sărbătorește „ziua cimentistului” de către câteva mii de oameni care cred că a fi „cimentist” nu e chiar de colo. Pentru că nimic din lumea concretă nu ar fi posibil fără beton. Și betonul nu ar fi posibil fără ciment. Acest proiect vă este oferit cu susținerea Romcim. Descoperim, împreună, povești de viață ale unor oameni care în mod normal nu apar în presă.

Dragoș, spuneam, e un om serios și așa și trebuie să fie. E manager SSM (Sănătate și Securitatea în Muncă), Health și Emergency de doar șapte luni. Dar a mai lucrat în fabrică între iunie 2011 și 2016.

Zero incidente. Acesta este obiectivul. Pentru asta, oamenii trebuie să fie tot timpul instruiți

Dragoș Plăeșu, manager de SSM (Securitatea și Sănătatea în Muncă), Health și Emergency 

Apoi a plecat în străinătate, pentru noi experiențe, tot în domeniul cimentului. A muncit, de exemplu, în Arabia Saudită, la cea mai mare firmă de creare de fabrici, nu în operare.

Dragoș are doar treizeci și șase de ani, dar a cam văzut lumea. Nu ca turist. A muncit: în Vietnam, în Filipine, în Arabia Saudită și tot așa. Desigur, în multinaționale care au aceeași cultură organizațională peste tot. Dar tot a văzut și a gustat culturile locale și asta l-a făcut un om mai bogat, un om cu orizont.

Sigur, mai există câte un incident din când în când, un coleg care și-a zdrelit degetele, n-a respectat procedurile. Le tratăm serios, nu discutăm. Orice zgârietură se tratează, se analizează și vedem ce s-a întâmplat. Nu s-a respectat o procedură, nu ne-am făcut noi treaba cum trebuie?

Dragoș Plăeșu, manager de SSM (Securitatea și Sănătatea în Muncă), Health și Emergency 

Știe că industria cimentului e însoțită de mituri și că e greu să lupți cu mitologia. Dar crede că adevăratele probleme altele sunt.

Care ar fi acelea? „Competențele. Nu mai avem profesioniști care să vină din urmă, de când s-au desființat școlile de meserii. De aceea și desfășuram un program de școală duală – se vor pregăti nouă electricieni, elevi care au acum 14 ani. Nici n-am echipamente așa de mici pentru ei. E clar că de acum companiile sunt obligate să-și crească viitorii angajați”.

Un alt mit e că e o industrie a bărbaților. Realitatea e că în industria cimentului în România chiar nu funcționează prejudecăți de gen. „La laborator, de pildă, sunt mai ales femei, doar doi domni lucrează acolo. Când am plecat eu acum cinci ani erau directoare numai femei, cred că un singur director bărbat aveam”, spune Dragoș. Așadar: sunt mai multe femei la conducere. „Poate de-asta și merge treaba”, spunem. „Poate”, răspunde Dragoș.

El este unul dintre românii care s-au întors în țară – „pentru familie și pentru că venise și pandemia”. S-a întors și asta, crede, e bine și pentru el, și pentru fabrică – e antrenat în străinătate, are experiența muncii în alte culturi.

La opt dimineața, cel târziu, e la muncă. Stă în Valul lui Traian, se trezește la șase și douăzeci de minute. Vrea, cu anii, să facă o carieră în management. Vedeți dumneavoastră, în industria cimentului nu există scurtături.

Peste 400 de oameni intră zilnic pe poarta fabricii Romcim din Medgidia, angajați și contractori.

Fapte

Fabrica are revizii anuale. Dacă a fost o campanie de producție lungă și s-a făcut mult clincher, o astfel de revizie durează treizeci de zile.

Regulile sunt stricte. Fabrica joacă și un factor educațional – într-un asemenea loc înveți să respecți reguli, pentru că de ele nu depinde doar producția, ci însăși siguranța și sănătatea ta, fabrica e și o școală de a deveni responsabil.

Oamenii au voie să intre cu telefonul în fabrică, sigur că da. Telefonul e o extensie a muncii. Informații, stânga-dreapta, îl folosesc mai mult ca aparat de fotografiat. Sigur, nu te apuci să vorbești la telefon în mijlocul unei operațiuni, nu stau muncitorii pe Tik Tok

Dragoș Plăeșu, manager de SSM (Securitatea și Sănătatea în Muncă), Health și Emergency

Pe partea de securitate, la Romcim sunt chiar mai stricți decât prevede legea. De exemplu, în cazul lucrului la înălțime, toți muncitorii sunt legați, toți poartă hamuri, de la o înălțime chiar mai mică de doi metri.

„Cimentul e o industrie care generează dioxid de carbon prin natura procesului”, ne spune Dragoș. Dar se fac eforturi semnificative pentru a reduce amprenta de carbon pretutindeni în lume, iar emisiile industriale sunt reglementate prin legislație europeană, care se aplică și în România, cum e și firesc.

Toți oamenii din fabrica Romcim poartă uniforme. Toate uniformele celor care lucrează „pe cicloane”, acolo unde sunt temperaturile mai ridicate, sunt din bumbac, pentru că poliesterul se topește mult mai ușor și ar intra într-o eventuală rană.

E bine să fii parte a unui grup internațional. Diferența o face know-how-ul. Învață unii din experiența celorlalți și industria progresează. De asemenea, există și concurență în interiorul fiecărui grup, fiecare vrea să aibă fabrica mai sus în clasament.

Pentru a rămâne competitivă, o fabrică trebuie modernizată permanent.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Cristian Păun - ASE

„Magistrații sunt puși să valideze constituțional o măsură care e împotriva lor. (…) E un conflict de interese evident, care nu știu cum se poate rezolva.” Foto: Facebook Cristian Păun

Citește mai mult

Educatie-

Vă scriu dintre bănci încă pline de firimituri, foi mototolite și carioci fără capac. E liniște acum, copiii sunt la ora de sport, dar am în urechi încă agitația lor de dimineață, cu ghiozdane care se trântesc și întrebări puse pe fugă: „Domnu’, azi citim din poveste?”, „Domnu’, mi s-a rupt creionul, pot să iau altul?”

Citește mai mult

Transformare digitală

Digitalizarea în România avansează cu viteze diferite în sectorul public și cel privat. Firmele private în special din industriile bancară, sănătate sau retail au fost forțate de împrejurări concurența acerbă să se transforme digital, dar instituțiile de stat sunt încă prinse în inerția birocrației și lipsa de viziune strategică. În mediul privat, digitalizarea nu mai este un moft, ci o necesitate pentru scalare și eficiență. În sistemul public lipsa bugetelor multianuale și absența ownership-ului fac implementarea proiectelor de IT un proces greoi sau chiar eșuează (foto: Shutterstock).

Citește mai mult

”Cravata galbenă”

”Cravata galbenă”, filmul regizat de Serge Ioan Celebidachi, fiul marelui dirijor, Sergiu Celibidache, este o biografie cinematografică și, în același timp, o confesiune; o ”partitură” a memoriei naționale scrisă cu ”notele” unui destin încercat. Dincolo de cronologia unei vieți extraordinare, filmul este o introspecție despre libertate și identitate și despre România care a dăruit lumii figuri emblematice și genii; dar pe care nu a prea știut să le păstreze acasă.

Citește mai mult