Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Dumitru Popescu, inventatorul ArcaBoard: „Nu e o jucărie scumpă, ci un pas spre vehiculele de transport aeriene personale”

Câțiva cercetători români care lucrează în SUA au reușit să aducă în zilele noastre hoverboard-ul din filmul „Back to the Future” – „Înapoi în viitor”. ArcaBoard este un aeroglisor cu care o persoană de maximum 100 de kilograme poate zbura, cu până la 20 de kilometri pe oră, la 30 de centimetri deasupra solului. Performanța este limitată de senzorii care o echipează. Anduranța maximă este de 6 minute, iar bateriile pot fi reîncărcate în 35 de minute.

Vehiculul zburător, despre care a relatat și CNN, va ajunge pe rafturile magazinelor din Statele Unite din luna aprilie, la un preț de 20.000 de dolari.

„Pentru prima oară în istorie, fiecare persoană va avea posibilitatea să zboare oriunde dorește, oricând dorește", susțin producătorii într-un comunicat. Potrivit acestora, ArcaBoard este „primul vehicul revoluționar de la apariția bicicletei, a automobilului sau avionului". 

ArcaBoard este o mașină zburătoare propulsată electric, având 272 cai putere, fiind descrisă de cei care au creat-o drept „cel mai puternic și mai ușor vehicul personal creat vreodată”. Placa zburătoare este construită din materiale compozite, cântăreşte circa 80 de kilograme și se poate deplasa în orice direcţie.

Dumitru Popescu, președinte ARCA Space Corporation, o companie de inginerie aerospațială, cu sediul în Las Cruces — New Mexico (SUA), a precizat pentru Republica.ro că proiectul a fost realizat în trei luni de o echipă de 20 de persoane. El spune că ARCA a plecat din România din cauză că, timp de 15 ani, realizările lor științifice „unice pe plan mondial” au fost ignorate de autorități.

Celor care susțin că ArcaBoard este doar o jucărie scumpă și nu un vehicul în adevăratul sens al cuvântului, Dumitru Popescu le răspunde că inovațiile de domeniul Science Fiction devin realitate mai devreme sau mai târziu, iar asta nu se întâmplă doar cu hoverboard-urile. 

„Dacă acum o sută de ani telefoanele mobile erau de domeniul utopicului, gândiți-vă cum se vor transforma hoverboard-urile în câțiva ani. Nu este o jucărie, ci un pas tehnic spre vehiculele de transport aeriene personale, care pot servi în locuri greu accesibile”, afirmă Dumitru Popescu.

Interviul acordat Republica, pe email, de Dumitru Popescu:

- Cum a pornit ideea realizării ArcaBoard?

Într-o zi, copilul unuia din colegi, a întrebat dacă putem realiza un hoverboard adevărat, ca în filmele SF. Intuind potențialul unui asemenea proiect, în contextul propagării hoverboard-urilor, ne-am gândit să facem un pas înainte și să oferim oamenilor instrumentul care să-i transporte în interiorul orașelor sau oriunde altundeva, pe calea aerului.

- Care a fost cea mai mare provocare în crearea ArcaBoard?

Provocarea cea mai mare a fost achiziționarea de componente necesare construcției și care să satisfacă exigențele noastre în materie de performanță și siguranță.

- La cât se ridică finanțarea proiectului?

Această informație este confidențială.

- Proiectul putea fi găzduit și dezvoltat în România?

Da, cu siguranță, proiectul putea fi dezvoltat din România, dar este prea târziu acum pentru asta. ARCA a plecat din România din cauza faptului că, timp de 15 ani, realizările științifice unice pe plan mondial au fost ignorate cu desăvârșire de către autoritățile noastre în ciuda repetatelor noastre apeluri. În plus, s-a dus o campanie permanentă de hărțuire la adresa ARCA din partea unor instituții ale statului, a căror treabă în domeniul aerospațial o făcea ARCA.

- Există deja persoane interesate să aibă un hovercraft ArcaBoard?

Odată cu publicarea realizării, s-au arătat interesate foarte multe persoane de achiziția produsului.

- Ce le răspundeți celor care spun că este doar o jucărie scumpă și nu un vehicul în adevăratul sens al cuvântului?

- Le transmitem că inovațiile de domeniul Science Fiction devin realitate mai devreme sau mai târziu, iar asta nu se întâmplă doar cu hoverboard-urile. Dacă acum o sută de ani telefoanele mobile erau de domeniul utopicului, gândiți-vă cum se vor transforma hoverboard-urile câțiva ani. Nu este o jucărie, ci un pas tehnic spre vehiculele de transport aeriene personale, care pot servi în locuri greu accesibile.

Un alt român, Alexandru Duru, care trăiește în Canada, a omologat în Cartea recordurilor, în primăvara acestui an, cel mai lung zbor de până atunci - peste 270 de metri - cu o placă zburătoare.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Daniel check icon
    Din videoclip, pare că are probleme în ceea ce privește menținerea echilibrului... ceea ce nu o face prea funcțională.
    În ceea ce privește propulsia, am observat că puterea este concentrată în cea mai mare parte pe orizontală, pentru a putea susține greutatea pasagerului, rămânând prea puțină forță de propulsie pentru deplasarea pe orizontală cu o viteză rezonabilă și nici nu ar fi prea indicat, din moment ce are probleme în ceea ce privește distribuția echilibrată a a centrului de greutate pe platforma plăcii.
    Adică la o viteză de 20 km pe oră siguri poți să-ți rupi gâtul... și ar trebui să fii skater profesionist ca să o poți folosi... și doar pentru trick-uri, nu pentru deplasare uzuală.
    Reglajele și repararea acestor deficiențe, definesc de fapt tehnologia și produsul.
    Pentru entuziaști, eu aș spune că e un drum lung de parcurs, până acest prototip, va putea deveni practic, la nivel de masă, așa cum visează inventatorul.
    Totuși e o realizare, cel puțin pentru a ne stimula imaginația, dar cam atât deocamdată.
    • Like 0
  • Interesant cum si aici apare stereotipul romanesc: nu e bine ce au facut, eu stiu mai bine. Toti suntem electricieni, instalatori, vidanjori sau altele - dar numai asa, de la distanta. Daca stii mai bine, pune mana si fa ceva, lasa comentariile inutile.

    Poate din inventia asta nu iese nimic, dar pe viitor ideea poate fi aplicata in alt domeniu.
    • Like 0
  • Salut și la mulți ani ! Eu ca medicinistă sunt mai chtoniană și mai realistă . Cred că niciodată nu am suferit de idealism . Dar , pot să invidiez de pe acum , generațiile viitoare , care vor apuca această explozie tehnologică numită futurism ! Ce minunății !
    • Like 0
    • @ Adriana Lung
      nobody check icon
      Sa fim seriosi, nu e ca si cum baietii astia ar fi descoperit antigravitatia :) Jucaria asta cu ventilatoare e o prostie.
      • Like 1
    • @ Adriana Lung
      Platforma zburătoare a lui Dumitru Popescu are un randament foarte slab. Contine o eroare de proiectare care o face sa consume o putere uriașe, 272 CP, când doar 43 CP sunt suficienți. ArcaBoard este o aiureala tehnica fiind mult sub ceea ce s-a realizat deja in prezent. Este un regres nu un progres.

      Nu mai traduc. Citez direct un comentariu tehnic de pe youtube.

      "A comparison between the hoverboard of Catalin Alexandru Duru (see: https://www.youtube.com/watch?v=Bfa9HrieUyQ) and that made by Dumitru Popescu from ARCA.

      Catalin Alexandru Duru's hoverboard
      - 8 rotors, 4000 W each,
      - Total Power - 32 kW = 43 hp ,
      - Payload - 1 person.

      Dumitru Popescu's hoverboard
      - 36 rotors, 5.63 kW each
      - Total power - 203 kW = 272 hp
      - Payload - 1 person

      In conclusion, ArcaBoard is nothing else but a badly designed hoverboard that requires an enormous power, 272 hp, to carry a man while 43 hp are enough for such a job."
      • Like 0
    • @ Robert Werner
      MCG check icon
      Eu as fi dat deoparte pentru moment "romanismul" tipic...O fi buna, o fi rea, de regula piata si timpul o va dovedi. Insa deja sa sarim pe baieti cu tot felul de trasnai...As fivrut a inventez si eu una, cu 300 HP cind 43 erau suficienti, dar sa iasa din mintea si miinile mele...Nu e oare mai aiurea ca au plecat din tara? Nu e oare aiurea ca nuputem recunoaste cvea merituos? Oare tot ce face Silicon Valley este extraordinar de bun sieficient ? Sunt pasi. Cit despre chestia asta, ca e o cutie cu ventilatoare....Sa ii zicem lui Dorel ca asteptam o cutiuta muzicala de la el. Eu ma bucur totusi de oamenii astia. Ca a lui Catalin Alexandru e mai buna- sa dea drumul la treaba. Cumpar si eu una...
      • Like 0
  • Scientists create real 'Back To The Future' hoverboard
    http://www.bbc.co.uk/news/technology-29691654
    • Like 0
  • check icon
    Trebuie să fii naiv să crezi că avem de a face cu altceva decât o cutie cu multe ventilatoare în ea, ceea ce, de fapt, și este. Auzi la ei: „primul vehicul revoluționar... cel mai puternic (!) și cel mai ușor (!!) vehicul personal creat vreodată...” Sper că cititorii acestui site au puterea în a discerne printre superlativele declarațiilor acestui diletant. Dacă nu vă pricepeți cât de cât la tehnică, măcar încercați să vă bazați pe instinct privind imaginile cu filmulețele montate artistic dar fără nicio relevanță științifică. Sau și informațiile astea sunt „confidențiale”? până marcă husenii cei 20000 de marafeți. Alt geniu pustiu, aciuat în deșertul New Mexicoului, privat de postura de profet în țara lui. A uitat ce logistică i-a fost pusă la dispoziție (nave militare, poligonul de la Capul Midia, șalupe bombarde, scafandri, personal navigant, macarale, plus finanțare de la BRD) ca să înalțe un balon uriaș din celofan verde? Nu știu cât permite câmpul de completare al comentariului dar mi s-a părut interesantă o remarcă la un filmuleț de pe youtub (care probabil va dispărea curând) și care sintetizează, cu alți ochii, ceea ce ne este prezentat aici: „Stay away from ARCA. This organisation is a group of scammers that cashes public money under the promise a revolutionary plane or a rocket would be built. In reality, ARCA just makes fiberglass 3D shapes looking like space vehicles, spending little money on them and finally abruptly stopping the work without achieving any goal and starting a new project with funds provided by other navies ARCA finds in the meantime.”
    • Like 3
  • Este încă un nou proiect anunțat de ARCA, eu zic să nu ne ambalăm prea tare cu uralele. În primul rând, nu este invenția lor. În al doilea rând, uitați-vă puțin la istoria proiectelor ARCA: au promis marea cu sarea și nu au livrat nimic. Au promis rachete (Helen), motoare de rachetă (Executor), avioane supersonice și drone, dar nimic nu s-a realizat. Și după rachete și avioane supersonice, acum avem plăci zburătoare. Este probabil una din companiile cu cele mai largi portofolii din lume, dacă ținem cont de numărul angajaților. Îmi este greu să cred că aceiași mână de oameni se pricep și la rachete, și la propulsie, și la avioane, drone și plăci zburătoare. Tot ce avem însă de la ei sunt prezentări frumoase, planșe, secvențe video și atât. Site-ul lor se schimbă în permanență și este greu de găsit informații cu privire la starea actuală a proiectelor lor. Ceea ce mă face să cred că au un departament de PR foarte bine pus la punct și cam atât. Nu este deloc vorba despre niște români victime ale sistemului opresiv care și-au găsit o nouă casă în SUA, așa cum pozează de cele mai multe ori membri ARCA, este, la fel ca și în cazul Mars One, doar un mare aspirator de atenție, fonduri și donații, în urma căruia nu rezultă nimic palpabil. Doar clipuri drăguțe și promisiuni deșarte. A populariza ARCA și acțiunile sale este la fel de nociv și fără sens ca și popularizarea medicamentelor homeopate, a numerologilor sau a astrologilor.
    • Like 5
  • E o cutie cu ventilatoare. O chestie hidoasa, urâta, cu 6 (sase!) minute autonomie, total nepractica (oare cum se comporta pe nisip sau praf?).
    Hoverboardul meu cu placi de cavorita e mult mai elegant si mai eficient.
    • Like 5
  • Problema o va constitui cea referitoare la ghidul, manualul de circulatie, nu-i asa?
    • Like 0
  • E mai important să-ți acorzi pensii speciale, sa transform Romania intr-o cash cow pentru tot felul de corporații, să-ți alungi valorile peste hotare decât sa promovezi idei noi care pot aduce beneficii enorme tării si sa promovezi valorile autentice.

    Încă o data sa demonstrat ca daca încerci sa contribui la o stare de normalitate atat de necesară in Romania esti imediat "lucrat" de tot felul de indivizi si firme care fac pare din structurile statului cu singurul scop de a perpetua si împinge cat de departe posibil interesele personale si alienarea oricărei tentative de a pune țara pe un drum sănătos economic, politic si intelectual.
    • Like 1
  • Video-ul de prezentare e hilar, ma face sa ma gândesc ca e o farsa. Înțeleg ca stilul Apple prinde, dar când e copiat poate deveni comic, stupid chiar. In rest, felicitări dar hai sa facem doar ce ne pricepem, altfel riscam sa ne facem de ras.
    • Like 3


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult