Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Dumnezeu, sancționat de CNCD?

Cristian Tudor Popescu/ Foto

ÎPîS Mache de la Constanța a cuvântat că femeia, prin comparație cu bărbatul, e plină de slăbiciuni și păcătoasă din naștere. Durerile facerii sunt o pedeapsă binemeritată pentru cea care „a început păcatul”. Întrebat dacă asta nu e discriminare, ÎPîS a răspuns: „Cum să fie discriminare? Aceasta este femeia”. Replica îmi amintește de discuțiile din pauză în școala elementară: „Ninel nu e prost. Așa e el”.

Auzindu-se însă că CNCD o să-l ia în discuție, acest luminător al BOR s-a grăbit să se apere: „Dacă Sfânta Scriptură aduce discriminări, cei care au această părere trebuie să-l dea pe Dumnezeu în judecată”.

Da, aici informatorul Mache e profesionist: e cazul să cercetăm Biblia. 

Lăsând la o parte episodul alungării din Rai (îl voi analiza într-un comentariu viitor), invocat de ÎPîS, în care e vorba de Dumnezeu Tatăl, să vedem ce spune Iisus Hristos, adică tot Dumnezeu, despre divorț.

Și au venit la El fariseii, ispitindu-L și zicând: „Se cuvine oare ca omul să-și lase femeia dintr-o pricină oarecare?”. Iar El, răspunzându-le, a zis: „[...] Ceea ce a unit Dumnezeu, omul să nu despartă”.

Ei I-au zis: „Atunci de ce Moise a rânduit să-i dea carte de despărțire și s-o lase?”. El le-a zis: „Din pricina învârtoșării inimii voastre v-a dat voie Moise să vă lăsați femeile, dar la început n-a fost așa. Iar eu vă spun că, în afară de vina desfrânării, oricine își va lăsa femeia și va lua alta, săvârșește adulter, și cel ce a luat-o pe cea lăsată, adulter săvârșește”. (Matei, 19)

Ce, carevasăzică, îi învață Mântuitorul pe credincioșii săi? Că, odată ce sunt căsătoriți religios, n-au voie să divorțeze. Deci, stimați concetățeni, toți cei care ați fost în fața altarului, ați ascultat și ați îngânat troparul „Isaiia dănțuiește” și pe urmă ați divorțat, ați făcut mare păcat. (Eu, Popescu, n-am păcătuit, cum s-ar putea repezi să strige cei care vântură de ani în șir că aș fi divorțat de 4 ori, deoarece n-am fost niciodată decât la primărie, nu și la biserică). 

Apoi, Iisus, care susține tot timpul că a venit să plinească, nu să strice legile vechi și zisele profeților, anulează pe loc o decizie a primului Mesia al evreilor, Moise, care îngăduia bărbatului să-și lase femeia, emițând însă un document, cartea de despărțire, adică un certificat unilateral de divorț. Unilateral, căci nici cu gândul nu gândesc, nici Moise, nici Iisus, că femeia ar putea să dorească ea despărțirea de bărbat! Singura pricină pentru care soțul poate să-și alunge soția este desfrânarea – a ei, bunînțeles, nicidecum a lui! Separarea femeii de un bărbat desfrânat e de neconceput.

Dacă ai comis păcatul divorțului, măcar să rămâi apoi toată viața singur, nu care cumva să te însoțești cu altă femeie, căci astfel comiți adulter, decretează Iisus. Mai mult, în înțelepciunea Lui dumnezeiască, Fiul Omului mai avertizează că femeia care va îndrăzni să se alăture altui bărbat, după ce a fost aruncată în stradă de soț, se face vinovată de adulter.

S-a mai spus: cel ce-și va lăsa femeia, să-i dea carte de despărțire. Eu însă vă spun că oricine își va lăsa femeia, în afara pricinii de desfrânare, o face să săvârșească adulter. (Matei, 5)

Pedeapsa pentru infidelitate conjugală: omorârea cu pietre a femeii.

Spuneți dumneavoastră, stimați Republicani, cam a ce seamănă femeia tratată astfel de Iisus? Care Iisus, de altfel, vorbește despre ce nu cunoaște: n-a fost căsătorit, nu a avut nici măcar o iubită, un copil, nicidecum o familie:

În timp ce El încă le vorbea mulțimilor, iată că mama și frații Lui stăteau afară, căutând să vorbească cu El. Cineva i-a zis: „Iată mama și frații Tăi, stau afară, căutând să-Ți vorbească!”. Iar El i-a răspuns celui ce-I vorbea: „Cine este mama Mea și cine sunt frații Mei?”. Și întinzându-Și mâna către ucenicii Săi, a zis: Iată-i pe mama Mea și pe frații Mei! (Matei, 12)”

Iar zișii ucenici, buimăciți, I-au comunicat o constatare de bun-simț: „Dacă așa este starea omului față de femeie, atunci nu e de folos să se însoare”. Răspunsul lui Hristos este, din păcate, un nonrăspuns, asemenea celui al unui politician prost și fudul, care încearcă s-o dea cotită: „Nu toți pricep acest cuvânt, ci aceia cărora le este dat”.

ÎPîS Mache s-a acoperit bine cu hârtia subțire a Bibliei, CNCD n-o să sancționeze Cartea Sfântă. Mai degrabă îl mai condamnă pe subsemnatul la încă 5.000 lei amendă pentru că iarăși am insultat credincioșii, numindu-l pe ÎPîS „sac cu rahat”. E-adevărat, puteam, cu o vorbă a lui Iisus, să-i spun „mormânt văruit”.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.



Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult