Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Republica împlinește opt ani de existență. Vă mulțumim că ne sunteți alături în această călătorie prin care ne poartă bunul simț, nevoia unei dezbateri de calitate și dorința pentru un loc mai bun în care să ne spunem ideile.

După ce a plecat în Spania, Andreea Bâscă s-a gândit să le aducă familiilor din țară un cadou inedit pe care l-a descoperit la Bilbao: Ludiceea sau „concertele pentru bebeluși”

Andreea Bâscă

Venirea pe lume a unui copil ne transformă. Cel puțin pe unele dintre noi. Noi, mamele, căutăm metode din ce în ce mai potrivite pentru creșterea și dezvoltarea micuților, iar de multe ori, chiar și fără să ne propunem asta, ne reprofilăm din punct de vedere profesional. Am multe prietene care după ce au devenit mame și-au deschis magazine, centre, asociații sau business-uri care răspund la nevoile părinților sau la ale copiilor. Poate pentru că viața de părinte ne arată foarte clar unde sunt nevoi la care piața încă nu are un răspuns. Și încercăm noi să-l oferim.

Pe Andreea Bâscă am cunoscut-o cu mult înainte să devenim amândouă mame. Ea e „mamă de Dina”, eu sunt „mamă de Maria”. Când am cunoscut-o pe Andreea, ea era parte a echipei Twin Arts, promoter de concerte de jazz la București, iar eu mă ocupam de comunicarea festivalului Jazz in the Park, la Cluj. Ne-am împrietenit imediat.

Câțiva ani mai târziu, Andreea s-a mutat în Spania, împreună cu familia. Ea a fondat de curând Ludiceea.

Concerte pentru bebeluși. Sau, cum frumos spuneți voi, odisee ludică și un miez de muzică. Evenimente culturale gingașe. Adică Ludiceea. Inevitabil, o să încep cu un clișeu și o să te întreb cum a apărut acest proiect. Și în ce fel a influențat Dina, fetița ta, nașterea acestei frumoase idei?

Ludiceea a început în Spania, odată cu primii pași ai Dinei. Am început să analizez un pic oferta de evenimente din România, să o compar cu ce se întâmplă în Spania și în alte țări și să îmi dau seama că există un spațiu mare pe zona de content de calitate, care nu este acoperit suficient. Sigur, sunt proiecte foarte interesante ici, colo, la teatre de copii, dar cred că este loc mult de creștere și părinții devin din ce în ce mai exigenți. Ludiceea există pentru părinții care își selectează cu grijă evenimentele la care își duc copiii și vrem să devenim o alternativă relevantă.

Te-a ajutat faptul că erai în Spania, te-a inspirat, te-a ajutat să găsești resurse, oameni cu care să colaborezi? Sau ai văzut acolo acest concept?

Spania, mai exact Bilbao, m-a inspirat foarte mult. Aici concertele pentru bebeluși și evenimentele pentru copii sunt foarte diverse și interesante și se aduc multe proiecte internaționale. Îmi amintesc că prima dată când am vrut să cumpăr bilete la „Concertos para bebés” era deja sold out cu o lună înainte. Cred că atunci a fost pentru prima dată când mi-am spus „eu asta vreau să fac” pe lângă ceea ce fac la Twin Arts. Au urmat luni de research în care am descoperit o lume cu totul nouă și plină de oportunități. Am început cu „Concertele pentru bebeluși”, dar în scurt timp vom anunța și alte evenimente, pentru copii cu vârsta de peste 3 ani.

Organizatorii de concerte au reguli diferite legate de accesul copiilor și al bebelușilor în sală. Ba e accesul gratuit, ba e interzis, ba e bilet cu preț redus. De cele mai multe ori, considerăm că un concert într-o sală nu e cel mai potrivit loc pentru un bebeluș. Nu are răbdare, se agită și se foiește mult, plânge, muzica ar putea fi prea tare pentru el… pe scurt, există riscul să nu poți sta cu el până la final și să îi deranjeze pe ceilalți spectatori. Ce e diferit la concertele Ludiceea?

Concertele pentru bebeluși sunt foarte speciale și sunt gândite în cele mai mici detalii pentru ca experiența copiilor să fie cât mai plăcută. Luminile, volumul sunetului, mișcările, durata de 45 de minute, totul este pregătit pentru o călătorie muzicală cât mai smooth. E normal să se plictisească, să plângă dacă evenimentul nu este gândit și pregătit special pentru bebeluși.

Sunt „pregătiți” bebelușii și copiii mici să „înțeleagă” un concert? În cel fel îi poate ajuta și de la ce vârstă e „recomandat” să vină la concertele Ludiceea? Voi, de exemplu, de la câte luni recomandați le părinților să vină cu bebelușii la concerte?

Întrebarea e dacă părinții sunt pregătiți. Paulo Lamerio, muzicologul portughez care conduce grupul Musicalmente și creatorul proiectului „Concertos para bebés”, își începe fiecare spectacol cu un mesaj special pentru părinți. Sunt îndrumați să nu intervină pe durata concertelor cu explicații suplimentare pentru copii. Sunt rugați să lase bebelușii să exploreze totul așa cum simt ei. Expunerea copiilor la muzică, la artă în general, îi ajută să-și dezvolte abilități noi, să-și exprime emoțiile, să relaționeze mai ușor. Muzica își lasă amprenta în dezvoltarea intelectuală, emoțională a copilului. Nu există niciun dezavantaj în a expune bebelușii din primele luni de viață la astfel de experiențe, dimpotrivă! Nu există „prea devreme”. Nu întâmplător cele mai multe jucării pentru vârsta 0-3 ani sunt jucării cu efecte sonore sau cu melodii.

Am avut eu personal cazuri când fetița mea, Maria, era agitată din cale-afară și plângea fără încetare. Când îi puneam un anumit tip de muzică (sau o anumită piesă) se oprea sau chiar adormea. Sunt sigură că ai discutat cu specialiști în acest domeniu. Ce spun ei despre beneficiile muzicii la copii?

Și Dina reacționa la muzică încă de când era în burtică. Aparent, îi plăcea mult o piesă de la Bill Laurance, iar mai târziu, când crescuse un pic și mai avea accese de plâns, se liniștea ca prin minune când îi puneam Al Di Meola, așa că înțeleg perfect ce zici de Maria.

Sunt multe studii publicate în reviste de specialitate și concluziile acestora sunt că există importante efecte în dezvoltarea abilităților cognitive, de comunicare și socio-emoționale ale copiilor. Există o legătura între asimilarea de ritmuri și abilitățile de lectură la copiii de vârstă preșcolară. De asemenea, un nivel ridicat de percepție muzicală poate fi educat de la cele mai fragede vârste și este asociat cu o capacitate superioară de reproducere a sunetelor într-o limbă necunoscută și deci de învățare a limbilor străine.

Contează și ce fel de muzică ascultă?

Noi credem mult în proiectele cu conținut calitativ înalt. Evenimente la care se face playback, se tratează copiii cu condescendență sau se abuzează de texte hiper simplificate, nu sunt pe agenda noastră. Așa cum alegem cu grijă alimentația copilului, jucăriile cu care se joacă, hăinuțele pe care le poartă, poveștile pe care i le citim, cu aceeași grijă ar trebui să alegem și muzica, evenimentele la care mergem cu ei. Copiii nu trebuie subestimați, trebuie tratați cu respect pentru că ei pot asculta muzică valoroasă, pot urmări spectacole de teatru cu miez, pot descoperi arta de mici. Trebuie doar să îi ghidăm și să facem și noi un efort în a ne educa în această direcție. Fie că e muzică clasică, fie că e jazz, fie că este un cor, pentru noi, mai ales că suntem organizatori de concerte ca background, e important să ne respectăm audiența și să avem instrumentiști pe scenă, dansatori sau actori profesioniști. Deci da, e important și ce muzică, dar și cum anume se cântă ea pe scenă. 

Cum se desfășoară un concert Ludiceea? Părinții și copiii vin și stau pe scaune ca la un concert normal sau e alt setup?

E un setup special ca bebelușii, copiii, să fie aproape de muzică, de artiști, dar în același timp să se simtă în sigurantă în brațele părinților sau lângă ei. Avem pernuțe speciale pe care vor sta părinții cu bebeluși, cei mici vor avea libertate de mișcare. De exemplu, pot merge de-a bușilea printre artiști și instrumente, le pot atinge, pot interacționa între ei. Va fi un cadru intim, adaptat vârstei și nevoilor lor pentru ca experiența să fie cât mai naturală și plăcută pentru ei.

Cum e adaptat repertoriul astfel încât să fie atrași copiii? Sau nu e nevoie de nicio adaptare?

Filosofia lui Paulo Lameiro este că tratează copiii ca pe niște persoane complete și muzica pe care alege să o cânte nu este special aleasă pentru bebeluși. Premisa de la care se pleacă este că trebuie să fie compozitori buni, piese bune și interpreți valoroși, iar copiii vor simți asta.

Care e până acum feedback-ul părinților cu care ai vorbit și care au aflat de acest proiect?

Primesc mesaje de la multe mame care doresc extinderea acestui proiect și în alte orașe. Altele care au copilași mai mari mă întreabă dacă pot veni cu ei și le spun că îi așteptăm cu mare drag la concerte.

Personal, tare mi-ar plăcea să vă văd și-n alte orașe, nu doar în București. V-ați făcut o planificare, unde, când și câte concerte Ludiceea veți organiza sau așteptați să vedeți cum ies primele și decideți apoi?

Suntem la început, dar urmează în perioada următoare să anunțăm și alte evenimente Ludiceea. Îți pot spune că următoarea oprire e la Iași, cu un proiect foarte interesant din Spania. Avem deja un calendar de evenimente pe 2020, mai trebuie să punem la punct ultimele detalii și le anunțăm. Vom avea proiecte în București, Iași, Cluj, dar și în Spania, în Bilbao și Santander, așa că așteptăm și mamele din diaspora la evenimentele noastre. Pregătim copiilor multe călătorii artistice, cu proiecte din mai multe țări.

Ce le-ai transmite părinților sceptici? Sceptici că micuții lor nu vor avea răbdare, că vor „deranja”, că vor plânge sau că, pur și simplu, nu le va plăcea la concert.

O să fie surprinși cât de liniștiți sunt bebelușii la „Concertele pentru bebeluși”. Sunt fascinați de ce se întâmplă în jurul lor, de muzică, de artiști, de lumini și culoare. Eu însămi am fost surprinsă când am fost prima dată să văd spectacolul, la Palacio Euskalduna, în Bilbao. Era mai liniște decât la concertele noastre de jazz. Le recomand părinților să aibă încredere în bebelușul lor și să le ofere această experiență pentru că e un dar de neprețuit pentru cei mici și pentru cei mari, deopotrivă.

Știu că sunteți în linie dreaptă pentru organizarea primelor concerte. La București, la finalul lunii noiembrie. Dă-ne câteva detalii te rog.

„Concertele pentru bebeluși” au loc pe 28, 29, 30 noiembrie și 1 decembrie la World Trade Center București în Sala New York. Va cânta grupul Musicalmente, condus de muzicologul portughez Paulo Lameiro. Vom avea pe scenă acordeon, saxofon, ocarină, clarinet, voce, dar și o balerină.

Pentru „Concerte pentru bebeluși” sunt puse în vânzare 3 tipuri de bilete:

- Bilete pentru bebeluși de la 0 la 18 luni la prețul de 70 de lei

- Bilete pentru copii de la 19 luni la 3 ani, la prețul de 70 de lei

- Bilete pentru copii cu vârstă peste 3 ani și adulți (acestea sunt biletele pentru frați și surori mai mari, părinți sau bunici). Prețul lor este de 75 de lei. Biletele sunt individuale, valabile pentru o singură persoană.

Biletele se găsesc în format electronic pe www.iabilet.ro și în rețeaua fizică iabilet.ro. Așa cum spuneam, locurile pentru bebeluși sunt limitate, tocmai pentru a se bucura de muzică în cele mai bune condiții. Mai multe detalii găsiți pe site-ul nostru www.ludiceea.com și pe pagina noastră de Facebook. Vă așteptăm!

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Crabu check icon
    Am zis, hai să nu mai comentez fără să citesc articolul. Am citit primele rânduri și m-am oprit ludic. Am reluat de la început și am adormit "smooth" în același loc. M-am trezit, m-am chinuit, m-am foit, și mi-am zis, sunt ditamai bărbatul pot face asta, adică rezistă un bebeluș de trei luni la un concert de cameră de 45 de minute și nu pot eu citi câteva rânduri snoabe, arogante și pline de reclamă antreprenorială. Nu, nu pot!
    • Like 1


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult