Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

„Cum ar compune Beethoven dacă ar fi contemporan cu Billie Eilish?" Educația dincolo de manuale: cum ajutăm mințile tinere să se dezvolte la adevăratul potențial?

Tineri care studiază

Foto - Dmitriy Shironosov/ Alamy/ Alamy/ Profimedia

Într-o lume în continuă schimbare, în care profesiile dispar și sunt înlocuite cu unele noi, pe măsură ce tehnologia evoluează și nevoile noastre se schimbă, trebuie să ne întrebăm (mai des) ce le oferim copiilor noștri pentru ca toate ușile să le fie deschise în viitor? Educația formală nu este suficientă, mai ales într-o țară ca România, unde se investește infim în materiale educaționale și transformarea actului educațional. Bazele teoretice rămân esențiale, dar copiii de astăzi au nevoie de spații unde să poată integra cunoștințele academice cu viața reală, unde să poată experimenta, să facă greșeli, să descopere și să inoveze. Iar asta putem vedea observând modelul țărilor cu rezultate remarcabile în inovație și cercetare. Ca psiholog, mama unei adolescente și antreprenoare în educație, mi-aș dori să vă conving să le oferiți copiilor voștri experiențe care completează și extind învățarea formală, contribuind la dezvoltarea lor intelectuală și personală.

Învățarea bazată pe experimente științifice este unul dintre cele mai puternice instrumente de înțelegere a lumii înconjurătoare. În ciuda faptului că unele școli încă au laboratoare de chimie și de fizică, ele sunt rar folosite. De obicei, din cauza lipsei de materiale didactice. Alteori, din cauza presiunii de a parcurge teoria, un curriculum extrem de stufos, în clase cu peste 30 de elevi. Totuși, copiii trebuie încurajați să pună întrebări, să observe tipare, să formuleze ipoteze și să testeze teoriile în mod practic. Această abordare îi ajută să înțeleagă diferența între supoziții și date empirice, dezvoltându-le în același timp abilitatea de a argumenta și a gândi critic. Ca părinți, suntem datori găsirii unei alternative pentru ca cei mici să nu rateze ocazia de a testa, de a se juca.

Educația nu trebuie să fie limitată la acumularea de cunoștințe, ci trebuie să includă și dezvoltarea unui set de abilități esențiale pentru viață. Jocurile de rol și exercițiile interactive oferă un teren sigur pentru exersarea negocierii, empatiei, lucrului în echipă și al leadership-ului, competențe care nu sunt întotdeauna accentuate în curriculumul școlar, dar sunt vitale în orice context profesional sau personal. Măcar în weekenduri, în loc să se uite într-un ecran, copiii merită oportunitatea de a învăța să fie oameni mai buni.

Pentru a păstra relevanța educației, trebuie să facem legături între preocupările actuale ale copiilor și materialele studiate. Întrebări precum "Cum ar compune Beethoven dacă ar fi contemporan cu Billie Eilish?" pot părea neortodoxe, dar deschid drumul spre o înțelegere profundă a influenței culturale și a evoluției artistice. În educație, nu ar trebui să existe tabuuri, ci doar curiozitate.

Scrierea creativă nu este doar o modalitate de exprimare, ci și o fereastră spre potențialul creativ al tinerilor. Prin ateliere de scriere inspirațională, copiii pot învăța să-și rafineze stilul, să comunice idei complexe și, cine știe, să calce pe urmele marilor scriitori.

Strategia în sport, de exemplu în fotbal, poate servi drept metaforă pentru planificarea și gândirea strategică în viața de zi cu zi. Astfel de analogii îi ajută pe tineri să vadă valorile și lecțiile dincolo de hobby-urile lor și să le aplice în diverse contexte.

Atelierele experiențiale nu sunt doar suplimente ale educației formale, ci componente critice care asigură că procesul de învățare este holistic, relevant și captivant.

Mi-am dat demisia și am început să organizez astfel de ateliere cu convingerea că avem nevoie de ele ca de aer. Fiecare curs sau atelier îmi confirmă asta: văd copii care își propuseseră doar să treacă clasa la chimie spunând ”Ahaaaa!” pentru că în sfârșit are sens un concept, îi văd încântați de ce au aflat, curioși și nerăbdători să mai afle ceva nou. La atelierele de negociere, copiii fac conexiuni între toate cunoștințele și le unesc sub formă de argumente, își fac strategii și anticipează argumentele altora. Este ca și cum ar descoperi o hartă, au în sfârșit capacitatea de a naviga prin informațiile pe care le acumulaseră, de a se orienta mai bine în timp și spațiu, de a ajunge acolo unde doresc. Și asta cred că trebuie să fie misiunea noastră, ca părinți și dascăli: să îi ajutăm să ajungă oriunde visează.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Valentin check icon
    Pentru a îmbina experimentul cu practica ar fi nevoie de o puricare atentă a unor programe excesiv de încărcate ca ale noastre. Din păcate nu se poate. Nu se poate pentru că reducerea acestor programe ar duce automat și la reducerea orelor de catedră (18 la număr). Ceea ce nu se vrea, pentru că ar stârni tulburări sociale care ar submina clasa politică. S-ar împuțina voturile și... nu e bine!
    • Like 1


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult