Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Experiment: Am ales între LinkedIn și Facebook. „Am ajuns să mă simt mai anxios, mai nervos și mai supărat, așa, pe lume…”

Social media dependență

Foto: Getty Images

Este absolut incredibil cât conținut este la ”colț de click”. Internetul a devenit un univers de informații și practic, o misiune fără sfârșit în calea cunoașterii. Chiar dacă ai sta 24 de ore din 24 să studiezi și să citești fiecare bucățică de informație, nu ți-ar ajunge nici două vieți să „termini” tot acest internet.

Misiune imposibilă? Dar ce spui de faptul că nimeni nu ia în considerare creșterea exponențială a producției de conținut (de toate tipurile) care se manifestă pe zi ce trece? Chiar dacă suntem cele mai complexe organisme de pe Pământ, avem o limită de bandă, iar cantitatea de conținut la care suntem expuși zilnic este de-a dreptul înfiorătoare, mai ales pentru cei care sunt implicați activ în mediul digital.

Pentru că și eu la rândul meu am resurse limitate, dar și din dorința de a explora domeniul comunicării în funcție de platformă, am hotărât ca de la începutul lui 2021, să mă rezum la maximum 2 platforme de social media, unde să consum și să creez conținut. Până acum, activam pe majoritatea pentru a rămâne la curent cu funcționalitățile fiecărei platforme în parte.

Platforma preferată

Eu sunt un om care vede în conținutul video un potențial imens de ani de zile, drept care sunt și promotor al acestui tip de materiale. Deci, platforma mea preferată, fără doar și poate, este YouTube. Chiar dacă unii m-ar contrazice să-mi spună că YouTube este un motor de căutare și nu o platformă de social media, le-aș răspunde tot cu o întrebare: ce înseamnă social media, de fapt?

După YouTube, următoarele două cele mai folosite platforme de social media (de către mine personal), sunt LinkedIn și Facebook. Petreceam timp în egală măsură pe aceste două platforme deoarece am proiecte pe fiecare din ele, așa că am decis să renunț la una pentru a petrece mai mult timp pe cealaltă iar cea care mi-a făcut cu ochiul a fost Facebook. Timpul mi-e limitat, că altfel aș fi stat și pe una, și pe alta. Am vrut să-mi dau seama unde pot să aduc mai multă valoare și pot reuși să fiu mai eficient având mai puține platforme în repertoriu.

Concluzii experiment

După aproximativ 3 luni de test, în care am lăsat LinkedIn și am petrecut mai mult timp pe Facebook, am ajuns la niște concluzii la care nu m-aș fi gândit, altfel, nici nu mai începeam acest așa-zis experiment.

1) Am ajuns să investesc (să pierd) mai mult timp pe Facebook decât o făceam pe LinkedIn. Matematic vorbind, dacă înainte stăteam pe LinkedIn o oră, iar pe Facebook încă o oră (pe zi), pe ultimele săptămâni am depășit pragul de 4h/zi pe Facebook. Înainte de asta, intram, îmi rezolvam treaba și zburam; nu prea avem timp să consum conținut de acolo. În această perioadă, nu numai că am m-am trezit de nenumărate ori într-un infinite-scroll pe Facebook, dar ajunsesem să mă uit și în Stories, o opțiune absolut inutilă pentru toate platformele (din punctul meu de vedere). Poate dezbatem asta, altădată, dar totuși, patru ore? Mai mult decât prea iubitul YouTube?

2) Am constatat cu stupoare că planeta se învârte doar datorită celor care-și dau cu părerea. Acum, pentru unii cititori voi apărea un „altul” care-și dă cu părerea, dar nu – eu povestesc despre o experiență trăită. Ideea pe care vreau să o subliniez este că există extrem de mulți oameni care cred că știu adevărul sau care cred că se pricep la ceva anume, pe când opiniile lor sunt preluate de la altcineva din media sau online, iar asta se întâmplă de regulă, din pură simpatie. Refuz să cred că există atât de mulți experți în politică sau cercetători/doctori în virusologie. Refuz.

3) Am ajuns să mă simt mai anxios, mai nervos și mai supărat, așa, pe lume. Nu glumesc. Am fost atent de la început la toate astea și chiar mi-a afectat starea generală. Față de LinkedIn, unde majoritatea își iau un răgaz de 20 secunde să recitească ceea ce postează, asta că să nu-i laud pe cei care investesc ore să posteze conținut profesional, Facebook este locul unde lumea postează impulsiv și deseori cu tentă de batjocoră. Mulți își varsă nervii și supărările în feed-ul tău iar pseudonimul de pe locul întâi ne-a fost oferit de Cristian Florea: Facebook a devenit ”Valea Plângerii”.

Nici pe LinkedIn nu este soare mereu, problema principală care trage în jos platforma fiind goana după engagement. Sunt o mulțime de oameni care publică materiale de calitate și oferă zeci de ani de experiență în câteva rânduri, dar pentru că nu primesc o duzină de reacții în primele ore de la postare, performanțele vor fi cel mult medii (câteva mii de vizualizări/postare). Alții, recurg la tot felul de practici nepotrivite pentru a stimula engagement-ul, de la sondaje prin aprecieri, opinii controversate sau filmulețe cu animale. Ce nu înțeleg aceștia este că, indiferent că vei avea zeci de mii de vizualizări și reacții, n-ai ce să faci cu ele. Dacă n-a existat o discuție productivă, dacă n-a adus valoare celor care te-au citit sau dacă nu te-a ajutat să câștigi noi colaborări frumoase, ce rost are să postezi asemenea conținut?

Sfatul personal

Dacă nu ești atent la aspecte precum cât timp petreci pe social media dar și cum il petreci de fapt, este extraordinar de ușor să mergi în derivă, să bați pasul pe loc sau să-ți faci rău. Așa cum am spus la început, a fi activ în online, chiar și parțial, a devenit o activitate foarte solicitantă unde atenția și concentrarea îți sunt atacate la foc continuu.

Chiar dacă te lovești de opinii nealiniate cu ale tale, mergi mai departe sau interacționează în mod responsabil, indiferent pe care platformă te afli. Investește timpul tău cu grijă, cu cap și cu folos.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Este un soc cultural pana la urma.
    • Like 0
    • @ Liviu Dan Baltatu
      Bine spus. Aș putea adăuga că este un șoc continuu, care, nu știu când se va opri. Evoluția, parcă a început să doară.
      • Like 0


Îți recomandăm

UNStudio 1

UNStudio este unul dintre cele mai cunoscute și apreciate birouri de arhitectură din lume, cu filiale în Amsterdam, Frankfurt, Shanghai, Hong Kong, Dubai și Melbourne. are în portofoliu peste 120 de proiecte internaționale, precum clădiri de birouri, rezidențiale, muzee, poduri, dar și masterplanuri urbane. Printre cele mai cunoscute lucrări - Podul Erasmus din Rotterdam, Mercedes-Benz Museum din Stuttgart, Arnhem Central Station, Designul Doha Metro Station.

Citește mai mult

Marius Sava

„La mine pacienții nu vin niciodată singuri, vin cu partenerul”, spune medicul specialist pneumolog Marius Sava, cu competențe în somnologie, de la Rețeaua Privată de Sănătate Regina Maria, despre cei care ajung la ușa cabinetului cu simptome de apnee în somn.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Mihai Bran - Claudiu Pandaru

Când medicul psihiatru Mihai Bran le-a povestit colegilor săi de la muncă, în 2015, că ar vrea să își facă un startup în domeniul serviciilor de telemedicină, pentru a-și putea urmări mai ușor pacienții, cei mai mulți dintre ei au izbucnit în râs, neîncrezători. În prezent, business-ul său, ATLAS, pornit alături de câțiva prieteni IT-ști, a ajuns la o cifră de afaceri de un milion de euro și 400.000 de utilizatori.

Citește mai mult

Food waste Japonia

„În Japonia mâncarea e un personaj din marea poveste a lumii, un prim pas în călătorie. Fiecare regiune are cel puțin un ingredient sau o mâncare pentru care e faimoasă și care, când îi vine sezonul, e consumată în restul Japoniei. E și o formă ritualică de a reuni timpuri, locuri și oameni. Mâncarea japoneză e o formă de echilibru”, spune scriitorul George Moise într-un interviu pentru habits by Republica.

Citește mai mult