Iulian Stanciu, omul care conduce și deține în parte eMag, cel mai mare business de e-commerce din România, are o poveste de viață fabuloasă, despre care a vorbit pentru podcastul BCR „La bani mărunți”, într-o discuție cu Claudiu Pândaru.
La 25 de ani, antreprenorul, aflat la început de drum în cariera sa profesională, a suferit un accident vascular și a fost nevoit să stea în spital trei săptămâni, riscând să își piardă un picior. El a povestit despre cum a fost nevoit să învețe una dintre lecțiile pe care acum le predă întreprinzătorilor, aceea de delegare a responsabilităților, dar și pe cea a cash flow-ului, atunci când banii câștigați din vânzarea primului calculator i-a cheltuit cu prietenii pe „o tonă de hamburgeri” și pe distracții în Club A.
Iulian Stanciu a dezvăluit că în primii ani de antreprenoriat, în timpul facultății, pe fond de stres, oboseală și din cauza mâncării nesănătoase pe care o consuma, s-a confruntat cu probleme de sănătate. Varianta audio a acestui episod o puteți asculta la finalul textului și pe Youtube îl găsiți în clipul de mai sus.
„La 22 de ani începusem business-ul și nu aveam o viață echilibrată, adică ziua lucram foarte intens și făceam toate activitățile, cum e la început, mă duceam, le cumpăram (calculatoare), cu un prietem le asamblam, le livram oamenilor, le duceam și acasă. Știu Bucureștiul. Aveam o mașină care se strica, consuma ulei la fel ca benzină, și era foarte mult stres. Stresul ăsta îl descărcam seara prin tot felul de petreceri prin Club A, prin mâncare nesănătoasă, prin tone de ciocolată. Și pe la 25 de ani am avut un accident vascular, mi s-a blocat o arteră, am fost la doctor. Vă dați seama, și cu fumat, bere, distracție seara și cu mâncat nesănătos... Am stat internat trei săptămâni în spital, mi-au facut tot felul de operații”, a povestit antreprenorul Iulian Stanciu, pentru podcastul BCR „La bani mărunți”, amplificat de Republica.ro.
A fost momentul în care a descoperit una dintre primele lecții din antreprenoriat - delegarea responsabilităților.
„Acela a fost momentul în care am zis ok, trebuie să fiu ceva mai cumpătat și mai echilibrat. Am început să mă structurez, am început să deleg. Mi se părea, la momentul respectiv, că doar eu pot face lucrurile bine. Și atunci am început să mă uit diferit la oameni, să spun că poate dacă le dau responsabilitate și încep să le dau încredere, să le spun uite că poți, și ai niște resurse pe care nu le-ai descoperit, poate chiar or să facă lucrurile respective”, rememorează antreprenorul.
„Eram cu Coca Cola în mână și am zis ia hai să încerc și eu. Și am alergat vreo 400 de metri și mi s-a făcut rău”
În acea perioadă Iulian Stanciu spune că a început să își dezvolte partea de leadership, să îi ajute pe angajații săi să crească, să evolueze și să își descopere cea mai bună versiune. Treptat a început să își schimbe și viața și traseul în viață. Un alt moment important a fost cel în care a început să participe la semimaratoane: „nu este vorba doar de sănătate, ci este mult mai mult, este o experiență spirituală, în care începi să te descoperi pe tine”.
„A fost un alt moment. Prin parcul Herăstrău, acum șapte ani, am văzut oameni care alergau, făceau tura de lac. Eram cu Coca Cola în mână și am zis ia hai să încerc și eu. Și am alergat vreo 400 de metri și mi s-a făcut rău. Apoi m-am apucat ușor, ușor, cu prietenii, să alergăm, să concurăm. (...) Este vorba de mult mai mult (nu doar de sănătate). Este un fel de socializare mai sănătoasă, o legătură foarte frumoasă pe care o formezi cu niște oameni cu care alergi împreună și descoperi tot felul de povești.
Sunt tot felul de oameni care fac asta 6 ore pe zi, se antrenează și pe urmă pleacă în aventuri, ultramaratoane, lucruri extraordinare - am văzut și povestea lui Tibi Ușeriu. Este o experiență poate chiar spirituală în care începi să te descoperi tu pe tine și începi să te gândești la niște lucruri destul de complicate, despre de existență și despre tot ce se întâmplă în jurul nostru...”, punctează Iulian Stanciu.
O altă lecție de business despre care omul de afaceri a vorbit pentru podcastul „La bani mărunți” este cea despre cash flow. El a relatat cum a început un business de vânzare de calculatoare într-un apartament închiriat, pe Bulevardul Magheru.
„Am vândut din prima zi, iar de bucurie că am vândut un calculator - cred că tocmai se deschisese McDonald's - ne-am luat o tonă de hamburgeri și seara ne-am dus în Club A. Am cam terminat toți banii de pe calculator. După câteva zile a venit furnizorul și ne-a spus: «Știți că trebuie să și plătiți». «A, bine, mai dă-ne niște piese, mai vindem niște calculatoare și o să ți-l plătim și pe primul». Și am învățat ce înseamnă cash flowul”, a rememorat zâmbind fondatorul eMag.
Din păcate, spune el, în România nu se pune accent foarte mult pe cash flow. „Principala modalitate de evaluare a unei companii se numește DCF, discounted cash flow, în care se iau cash-urile prognozate și se aduc în prezent cu o rată de discount. Cash-urile nu vin doar din profit, pot veni și din working capital, pot veni și din tot felul de alte lucruri, sunt afectate de capex, de investiții pe care le faci, de taxe și de tot felul de alte lucruri. Deci este principalul lucru la care ar trebui să se uite un antreprenor”, a subliniat CEO-ul eMag.
Despre lecțiile de viață și de business pe care Iulian Stanciu le predă oricărui antreprenor le puteți afla ascultând podcastul BCR „La bani mărunți”, un podcast de inteligență financiară.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.