Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Filme de Oscar. Este „The shape of water” un plagiat?

The shape of water

Filmul „The shape of water" a primit 13 nominalizări la Oscarul din acest an şi, după unii, are şanse la premiul cel mare. Filmul este un amestec între un complot în epoca războiului rece, un şef bolnav psihic, sexualitate cu o creatură amfibie, o evadare şi urmăriri spectaculoase, într-un carusel de acţiuni de un crescendo tensionat.

Filmul insistă să bifeze toate cerințele „politic corecte” (homosexuali, persoane cu dizabilităţi, femei oprimate şi decepţionate, viaţa sordidă de femeie de serviciu la o baza militară americană), pe care le repetă în buclă.

În film apare şi o creatură peşte-om (probabil un extraterestru) captiv în baza americană într-un bazin de care personajul principal se îndrăgosteşte. Rezultă un film cam pervers, uneori ridicol şi fără umor.

Cum scandalul este tot o strategie de marketing, a apărut imediat și discuția că filmul este un plagiat după un scurt metraj de 16 minute, făcut de o echipă care include şi studenţi danezi, un science-fiction care se cheamă „The Space Between Us" apărut în 2015 (poate fi vizionat încă pe youtube). Asemănarea este aşa de izbitoare, că unele secvenţe par trase la indigo după filmuleţul de acum 3 ani făcut de danezi. Întrebat de ziarişti cum se explică asemănările, regizorul şi scenaristul Guillermo del Toro a dat următorul răspuns: el a fost primul care a introdus în filmele sale încă din 2004 creaturi amfibiene, deci orice alt film ulterior cu personaje amfibiene s-a luat după el. Adică el ar deţine un soi de patent cu personaje amfibii în filme...

Filmul „The shape of water” a început producţia în 2016, la un an după apariţia celui danez din 2015. Adică danezii au visat în 2015, cum se va face film un an mai târziu, cu dl Del Toro. 

Bazându-se probabil pe statura sa de vip în branşa filmului, d. Del Toro își permite probabil și astfel de declarații. Ca să ne zăpăcească de tot, regizorul a afirmat că acest film reprezintă lupta dusă de el odată cu părăsirea Mexicului şi mutarea în America.

Am citit şi opinii cum că filmul este un amestec de romantism, dragoste, o lupta simbolică a omului scos din apă, care acum se lupta să revină acolo unde-i este locul. Cam departe de toate astea. Uneori filmul pare plictisitor, simplist ca personaje şi scheme, cu acţiunea cam naivă şi uşor de anticipat.

Rămâne întrebarea: poate un film american să ia Oscarul de cel mai bun film, în condiţiile când sunt multe semne de întrebare privind originalitatea să? 

Pentru a risipi aceste îndoieli, Academia Daneză de Film a dat şi ea un comunicat, prin care se cam scutură de scandal, spunând ceva diplomatic: părţile au avut discuţii importante, fiecare din cele două filme are drumul sau şi viaţa sa şi urează o lungă carieră pentru „The shape of water”.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Am vazut filmul saptamana trecuta cu doi alti cinefili si suntem cu totul de acord cu dumneavoastra, domnule Dumitru. Au fost lungi momente de plictis, lipsa uriasa de umor, teme rasuflate repetate ad nauseam. Din cronicele citite de mine, doar cea din The Guardian si-a autodeclarat 'erezia' de a nu-l admira pe del Torro. Celelalte gaseau filmul incantator. Sa vedem cum vor reactiona si criticii si spectatorii cand micul film danez va deveni mai cunoscut - daca va deveni. Oricum, 'Academia' nu pare a avea o sectie bine dezvoltata de cercetare a plagiatelor :-)
    • Like 0
  • Și filmul de anul trecut premiat cu Oscar a fost la fel un plagiat. Deci se obișnuiește și la case mai mari...de filme bineînțeles.
    • Like 0
  • "Sa fie bine ca sa nu fie rau!" - pacat ca nu si-au aparat danezi proprietatea intelectuala.
    • Like 0


Îți recomandăm

”Cravata galbenă”

”Cravata galbenă”, filmul regizat de Serge Ioan Celebidachi, fiul marelui dirijor, Sergiu Celibidache, este o biografie cinematografică și, în același timp, o confesiune; o ”partitură” a memoriei naționale scrisă cu ”notele” unui destin încercat. Dincolo de cronologia unei vieți extraordinare, filmul este o introspecție despre libertate și identitate și despre România care a dăruit lumii figuri emblematice și genii; dar pe care nu a prea știut să le păstreze acasă.

Citește mai mult

Transformare digitală

Digitalizarea în România avansează cu viteze diferite în sectorul public și cel privat. Firmele private în special din industriile bancară, sănătate sau retail au fost forțate de împrejurări concurența acerbă să se transforme digital, dar instituțiile de stat sunt încă prinse în inerția birocrației și lipsa de viziune strategică. În mediul privat, digitalizarea nu mai este un moft, ci o necesitate pentru scalare și eficiență. În sistemul public lipsa bugetelor multianuale și absența ownership-ului fac implementarea proiectelor de IT un proces greoi sau chiar eșuează (foto: Shutterstock).

Citește mai mult