Reducerea birocrației e un subiect arhi-discutat în România, și cu toate astea cu o mână se înființează comisia de tăiat hârtii, cu alta se introduc noi obligații, care duc aceeași birocrație pe noi culmi ale ineficienței administrative.
Culmea la care mă refer acum sunt, de fapt, trei: formularul 088, modificarea declarației informative 394 și obligația declarării destinației clădirilor.
Mă opresc asupra primului dintre ele, pentru că este mai puțin discutat - deși conduce în topul hârtiilor ce trebuie tăiate. Nu numai că formularul 088 este inutil pentru stat, dar reprezintă un cost imens pentru contribuabil, care va trebui să suporte niște consecințe drastice dacă nu reușește să facă față aparatului birocratic.
Ce vrea statul și nu are?
O bună parte a informațiilor solicitate prin formularul 088 există deja, într-o formă sau alta, la nivelul diverselor instituții ale statului. Cele mai multe dintre aceste informații sunt chiar la ANAF. Să o luăm pe rând, instituție cu instituție, informație cu informație:
- Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC): are informațiile privind asociații/administratorii și cele privind sediile societății (secțiunile 1, 2, 3, 4, 6 din formular).
- Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF): are informațiile privind sumele restante la bugetul de stat (secțiunile 7a, 7b), informații privind cazierul fiscal al contribuabilului (sectiunea 8), modul de organizare al contabilității (secțiunea 12), datele persoanelor care depun declarații (sectiunea 13), informații despre conturile deținute de contribuabil (secțiunea 11). Separat, Banca Națională a României are, de asemenea, informații privind conturile băncilor românești în străinătate.
- Inspectoratele teritoriale de muncă: informații privind contractele individuale de muncă (secțiunea 14).
Colac peste pupăză, la finalul formularului, adică în secțiunea 20, ANAF îi cere contribuabilului să îi spună dacă a mai depus formulare similare la respectiva administrație și, dacă da, câte? Cu alte cuvinte, întrebarea reală este următoarea: „Dacă mă duc acum la arhivă, câte astfel de formulare depuse de tine voi mai găsi?”. La care răspunsul firesc e: „Nu știu, pentru că nu este arhiva mea. Poate o bază de date eficientă v-ar ajuta să răspundeți la această întrebare în maximum 5 secunde, fără să fie nevoie să completez eu, contribuabilul, un formular de 13 pagini”. Desigur, un astfel de dialog este din tărâmul ficțiunii, pentru că nimeni nu îndrăznește să vorbească de eficiență într-o instituție publică și în prezența atâtor funcționari.
După cum am arătat mai sus, aproximativ 75% din informațiile solicitate prin formularul care se aplică din acest an sunt deținute deja de instituțiile statului și acestea pot fi transmise, la cerere, către ANAF, fără a mai pune o puternică presiune birocratică și financiară în spatele contribuabilului.
Dar mai e un aspect foarte important: în cazul formularului 088, autoritățile nu acceptă auto-certificarea prin declararea pe propria răspundere a anumitor informații (spre exemplu, privind studiile realizate de administratori și asociați, veniturile acestora, etc.). Acest lucru poate conduce la întârzieri semnificative în obținerea documentelor solicitate, deoarece în cazul în care acestea sunt emise de autorități străine (diplome de studii, declarații de venit), ele vor trebui notarizate, apostilate și traduse înainte de a fi depuse autorităților române.
Formularul 088 și anularea codului de TVA – efecte fiscale
Cine va depune formularul?
Trecem de la cât de absurdă este însăși existența acestui formular și ne uităm, cu resemnarea plătitorului de taxe din România, la cum funcționează el, pentru că, ne place sau nu, există societăți care vor trebui să-l depună. Mai exact, trei categorii, după cum urmează:
- A. Societățile nou înființate care doresc să fie plătitoare de TVA – acestea nu au dreptul să desfășoare activitate economică înainte de eliberarea codului de TVA
- B. Societățile care au aplicat regimul de scutire pentru întreprinderi mici și care au depășit plafonul de 220.000 lei. În acest caz, autoritățile fiscale sunt obligate legal să acorde cod de TVA societății, dar dacă în urma analizei intenției și capacității de a desfășura activități din sfera TVA se constată că respectivul contribuabil nu îndeplinește condițiile necesare, acest cod va fi anulat în aceeași zi în care a fost acordat. Trebuie reținut că un contribuabil aflat în această situație nu va reveni la statutul de neplătitor de TVA, ci va fi plătitor cu codul de TVA anulat, urmând să suporte consecințele ce derivă din acest statut.
- C. Societățile care dețin un cod valid de TVA și care au schimbat sediul social, asociați sau administratori. În acest caz, formularul 088 nu trebuie depus la inițiativa contribuabilului, ci doar la solicitarea organelor fiscale. Trebuie menționat faptul că autoritățile fiscale au extins conceptul de „schimbare”, astfel încât solicită depunerea formularului și în cazul extinderii sediului de la aceeași adresă (i.e. adresa se modifică din „corpul A, birourile 1-3” în „corpul A, birourile 1-4”) sau diminuarea numărului de administratori/asociați (cu toate că nu au loc modificări printre acționarii/asociații rămași). De aceea, în practică, orice modificare la ONRC în rubricile privind sediul, asociații sau administratorii face obiectul unei invitații din partea organelor fiscale de a depune formularul 088.
În cazul în care, în urma depunerii formularului, autoritățile fiscale decid anularea codului de TVA al contribuabilului, aceasta își va produce efecte de la data comunicării deciziei.
Ce se întâmplă dacă nu treci testul?
Conform articolului 11 din Legea 227/2015 privind Codul fiscal, contribuabilii aflați în ultimele două situații de mai sus pot desfășura activitate economică și după anularea codului de TVA. Totuși, ei nu vor avea dreptul să își deducă taxa aferentă achizițiilor realizate, în timp ce vor continua să o colecteze.
La data anulării codului de TVA, contribuabilii vor trebui să ajusteze taxa dedusă pentru stocurile aflate în evidență, precum și pentru mijloacele fixe deținute. Această ajustare presupune anularea dreptului de deducere pentru TVA aferentă stocurilor și mijloacelor fixe, ce anterior a fost dedusă. Sumele ajustate se vor înscrie în ultimul decont de TVA (formularul 300) ce va fi depus de contribuabil (cel aferent lunii în care s-a anulat codul). Similar, în cazul reactivării codului de TVA, contribuabilul va avea dreptul de a ajusta din nou TVA aferentă stocurilor și mijloacelor fixe, dar de această dată în favoarea sa. În cazul în care nu s-a ajustat dreptul de deducere al TVA pentru stocuri și mijloace fixe cu ocazia depunerii ultimului decontul de taxă, această ajustare se poate realiza și prin formularul 307.
În ultimul decont se va putea solicita și rambursarea soldului negativ al TVA, care, ulterior anulării codului, nu mai poate fi reportat prin decontul de TVA. Acest sold poate fi solicitat la rambursare printr-o procedură specifică.
Contribuabilii al căror cod de TVA a fost anulat vor trebui să suporte și următoarele consecințe:
- Nu vor avea drept de deducere a taxei pentru achizițiile realizate.
- Nu vor putea raporta soldul negativ al TVA și, implicit, nu vor putea compensa sumele de plată din perioada în care codul este anulat, cu cele de recuperat din perioadele precedente.
- Nu vor putea aplica taxare inversă pentru achizițiile locale de bunuri ce permit această măsură de simplificare (clădiri, cereale, telefoane mobile, etc.)
- Similar, nu se va putea aplica taxarea inversă pentru livrările locale ce s-ar fi pretat la un astfel de tratament. Pentru aceste tranzacții, se va colecta TVA.
- În privința achizițiilor intracomunitare, trebuie menționat că, odată cu anularea codului de TVA se anulează și înregistrarea în Registrul Operatorilor Intracomunitari. În teorie, furnizorii din alte state membre, văzând că nu există un cod de TVA valid, vor emite facturi aplicând taxa din respectivul stat membru. Astfel, contribuabilul al cărui cod a fost anulat va trebui să plătească furnizorului prețul cu TVA, urmând ca apoi să aplice taxarea inversă pentru această sumă. Cum în Romania nu va avea drept de deducere în cazul taxării inverse, va fi nevoit să colecteze TVA și să îl plătească la bugetul de stat, cu toate că deja a plătit prețul cu TVA din țara furnizorului.
Ca urmare a anulării codului de TVA, contribuabilul ar trebui să emită facturi fără TVA și, separat, să calculeze și să colecteze taxa, utilizând formularul 311. În acest caz, societatea în cauză ar suporta cheltuiala cu taxa. Există însă cazuri în care un contribuabil al cărui cod de TVA a fost anulat va emite în continuare facturi cu TVA, primind de la partenerul de afaceri inclusiv contravaloarea taxei și mutând astfel povara fiscală asupra clientului. De aceea, se recomandă verificarea constantă a validității codului de TVA al partenerilor de afaceri și refuzul facturilor cu TVA primite de la care furnizori al căror cod a fost anulat.
„Admiterea” după ochi
Pentru a fi primit în clubul select al entităților care au „intenția și capacitatea” de a desfășura operațiuni din sfera TVA, contribuabilul va trebui să treacă admiterea, care, în multe cazuri, constă într-un dosar de sute de pagini ce trebuie atașat formularului 088. Cu toate acestea, spre deosebire de orice altă admitere, aceasta nu are un barem. Nu se știe clar câte „puncte” pierde contribuabilul al cărui asociat nu are studii superioare, sau cel al cărui administrator străin nu cunoaște trei persoane din România care pot da relații despre el. Nici măcar nu se știe care este puncajul maxim și cel „de trecere”. Această lipsă de transparență lasă o foarte mare răspundere pe umerii inspectorului care va decide deznodământul și, având în vedere consecințele drastice pe care va trebui să le suporte contribuabilul în cazul anulării codului de TVA, drumul până la încercările de corupție și/sau intimidare s-a făcut, dintr-o dată, mult mai scurt.
Cu toate acestea, trebuie să recunoaștem că cea mai mare evaziune fiscală din țara noastră are loc în sfera TVA și ne putem pune întrebarea dacă, totuși, acest efort al contribuabililor nu va avea un efect pozitiv asupra bugetului de stat. Strict efectul formularului 088 asupra evaziunii fiscale este foarte greu, sau chiar imposibil, de cuantificat. Din experiența mea, am constatat că, în rândul clienților nerezidenți cu care lucrez, după eforturi uriașe de a obține sutele de pagini de documente solicitate de organele fiscale în vederea depunerii formularului 088, nu puțini sunt cei care deja se interesează de opțiunile de mutare a afacerilor în state vecine, în cazul în care autoritățile române decid anularea codului lor de TVA. Și de aceea sunt convins că exodul de capital care apare odată cu introducerea acestui formular este mult mai mare decât eventualula scădere a evaziunii fiscale.
Poate că, decât să introducă noi formulare inutile, ar fi mai eficient ca autoritățile să se concentreze pe recuperarea marilor prejudicii de la persoanele condamnate. Și iar am folosit cuvintele „eficient” și „autorități” în aceeași propoziție...
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Oricum, aveti dreptate: atat 088 cat si noul 394 sunt o dovada clara a neputintei autoritatilor de a controla eficient respectarea legii. Pacat ca putinele efecte pozitive ale modificarii legislatiei fiscale au fost depasite de efectele negative ale incertitudinii create de modificarile succesive si cresterea mult prea mare a birocratiei.
In privinta defavorizarii IMM-urilor si favorizarea multinationalelor, sa stiti ca nu este tocmai adevarat. Multinationalele au proceduri si procese foarte complexe si nu se pot adapta deloc usor la constantele modificari legislative si noi obligatii emise de autoritati, chiar daca au resursele financiare sa angajeze consultanti sau avocati. In cazul specific al formularului 088, ganditi-va ca o multinationala are 5, 10, 20 de asociati si poate tot atatia administratori, majoritatea straini. Sa faca rost de documente de studii, declaratii de venituri, masura de la pantofi si alte informatii cerute, sa le apostileze, sa le notarizeze si sa le traduca dureaza mult mai mult decat la un IMM cu unic asociat si administrator. Si asta este doar partea simpla, dupa ce s-a luat decizia, dar inainte de a decide ce sa faca cu acest formular, se discuta luni de zile cu 3 consultanti diferiti si in 2 consilii de administratie cum sa se procedeze.
Concluzia evidenta nu este ca sunt favorizate multinationalele, ci ca sunt defavorizati contribuabilii corecti in general. Practic povara statului de a stopa contribuabilii incorecti este mutata in spatele celor corecti. In opinia mea asta poate avea 2 efecte: contribuabilul corect devine mai putin corect pe principiul "eu sunt mai prost ca vecinul care face totul la negru si are BMW?" sau renunta la afacere/isi muta activitatea in alta jurisdictie.
Prostia in Romania din pacate e la ea acasa
In anul 2016 trimitem prin posta cand emailul nu costa absolut nici un cent , toate aceste comunicari trebuiesc puse pe contul societatii là care orice titular de societate poate avea acces in baza unui cod pin pe care prostovanii din ministerul de finante trebuie sa-l elibereze fiecarei societati la infiintatre ( date acces cont societate) pentru a usura comunicarea.