Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Frăția microberarilor: la parterul unei case din București, trei tineri îi învață pe români să-și facă propria bere. „Vrem să fim parte a revoluției berii”. Generația B

Brew Brothers

La parterul unei case din București, unde găsești saci cu diferite tipuri de malț, hamei adus din SUA ori Noua Zeelandă, drojdii și recipiente în care fierbe berea, trei tineri îi învață, la sfârșit de săptămână, pe cursanți să își facă propria bere artizanală.

În iulie anul acesta, Andrei Conea și frații Alex și Mihai Marinescu au deschis Brews Brothers, unde oferă cursuri pentru berari amatori, vând echipamente pentru făcut berea acasă, dar și abonamente prin care pun la dispoziție spațiul, materia primă și ustensilele necesare pentru cei care vor să își facă regulat bere. Totul a început atunci când Mihai, project manager la o bancă din Londra, a făcut un curs de berărit artizanal în Marea Britanie, țară unde există mii de berării artizanale.

„Acum trei ani am fost la el în vizită și, pentru că tot făcuse cursul, i-am dus cadou un kit de făcut bere. Pentru că stătea la bloc și-a pus problema: Dar unde să fac? Și am început să ne gândim: Nu ar fi tare să existe un loc în care să te duci să îți faci berea și să ai tot ce îți trebuie? Ne-am tot întâlnit, am tot vorbit și la finalul lui 2016 am făcut firma”, povestește Andrei Conea.

În tot acest timp, Andrei și Alex se întâlneau să facă bere în casa părinților lui Alex și Mihai din apropierea Bucureștiului, iar Mihai li se alătura când ajungea în țară. Primele echipamente le-au confecționat artizanal: pentru plămădire, au luat o ladă frigorifică pe care au găurit-o. Pentru răcirea berii prin imersie, procedeu ce trebuie să aibă loc înainte de punerea drojdiei, au improvizat ei o spirală. Au tot experimentat și au văzut că berea pe care o fac este bună, iar internetul era plin de rețete, mai ales din SUA și Marea Britanie, unde există comunități puternice de home brewers, pasionați care își fac berea acasă.

„Rețetele erau toate cu livre, galoane, grade Fahrenheit, dacă nu știi la ce să te raportezi este o limbă străină. Și ne-am spus: Ok, noi le punem la dispoziție un loc unde să facă bere, dar cum să o facă? Și așa am ajuns la partea de cursuri”, explică Andrei Conea. Alex spune că, dacă are la dispoziție toate cele necesare, oricine poate învăța să facă bere, odată ce deprinde pașii care trebuie urmați și câteva reguli de bază. „Trebuie să urmezi rețeta, dacă poți să gătești, poți să faci și bere”, crede el.

„Vrem să simțim că suntem parte din revoluția berii. Am băut prea multă bere proastă până la vârsta asta”

Investiția inițială a fost de 30.000 de euro și pentru a putea susține businessul fără a face împrumut la bancă, toți trei și-au păstrat joburile: Mihai este project manager la o bancă britanică, Alex se ocupă de digital marketing pentru o compania mare, Andrei e freelancer și dezvoltă site-uri web. „5 zile pe săptămână suntem aici. Eu sunt aici după ora 3 în fiecare zi”, spune Andrei. Vor să se împrumute de abia în momentul în care vor face o investiție mai mare. La anul, cei trei asociați vor să autorizeze spațiul pentru producția de bere, astfel încât berile făcute acolo să poată fi vândute. Deocamdată, obiectul lor de activitate este organizarea de cursuri. 

„Noi nu vindem berea, scopul nostru este să îi învățăm pe alții să facă treaba asta. Văd o creștere pe orizontală: după cursuri, clientul se întoarce la mine să își facă berea, cumpără echipamente și ingrediente. Sunt oameni care se gândesc să meargă mai departe și să își deschidă ei o microberărie și vor să vadă care e procesul, mulți sunt pasionați de bere, unii vin de curiozitate. Sper ca peste niște ani de zile o parte din cursanții noștri își facă propriile lor berării craft. Să simțim că suntem și noi parte din această revoluție a berii, că am băut prea multă bere proastă până la vârsta asta”, spune Andrei Conea. 

În România, a început să se creeze o altă cultură a berii odată cu primele pub-uri din Centrul Vechi care au început să aducă și beri artizanale. Acum, din ce în ce mai multe baruri aduc beri produse în microberării din colțurile lumii. Cei trei asociați importa materia primă din Marea Britanie. 

Goana după hameiul special

„Avem de la hamei din Africa de Sud, din Noua Zeelenadă, până la multe hameiuri americane. Avem hameiuri clasice, de viță veche, europene. Malțul este doar din Aglia: malțuri de bază care sunt pur și simplu orz malțificat, malțuri cristalizate, care dau mai mult zahăr, malțurile prăjite, care sunt pentru culoare, malț cu aromă de ciocolată, cafea, de semințe prăjite, malț din grâu, malț din secară. Fiecare malț pe care îl pui mai daugă ceva: gust, culoare, textură, spumă”, explică Andrei Conea. 

De Halloween au făcut, împreună cu cursanții, o bere cu aromă de dovleac, iar de Crăciun pregătesc o alta, care va conține o cantitate foarte mică de tărie pentru un gust special.

Într-o zi, la Brewers Brothers a ajuns un berar care a fondat, în anii '80, o asociație a berarilor amatori în Suedia. „Acolo legislația în materie de alcool e foarte restrictivă, iar ei la sfârșitul cursurilor nu dau berea cu drojdie in ea, pentru că după adăugarea drojdiei se transformă în alcool, până atunci este doar must. Noi, la sfârșitul cursurilor dăm o butelcuță de 5 litri în care e berea făcută în timpul cursului care are și drojdia în ea. Poți să o lași două săptămâni la fermentat și după aceea e berea ta. El ne-a povestit o grămadă de lucruri despre cum își iau echipamente, cum caută hameiuri speciale. Pe lângă Sighișoara au găsit și s-au dat jos din autocare să îl culegă”, povestește Andrei.

După o rundă de făcut berea, cursanții își pot lua acasă butelcuța pe care trebuie să o lase la fermentat la o temperatură aflată între 18 și 25 de grade. „Trebuie să fie un loc ferit de lumină, însă nu în dressing. Am avut un cursant care a ținut berea în dressing și nu a fost ok, pentru că se pot întâmpla și accidente”, povestește Alex.

Dacă la începutul businessului au crezut că partea de magazin online va merge cel mai bine, în scurt timp au avut surpriza să vadă că oamenii sunt foarte interesați de cursurile pe care le fac ei înșiși sau pe care le fac cadou prietenilor. O altă supriză a fost că în jur de 30-35% dintre cei care iau parte la cursuri sunt femei. „Mulți clienți au veni de pe Facebook, dar după ce lucrurile au început să meargă și din recomandări”, spune Alex.

Speră ca la anul, odată cu obținerea autorizației pentru producție, să poată vinde primele beri făcute de berarii amatori în spațiul și cu ingredientele puse la dispoziție de ei. „Cantitățile nu or să fie mari, o să fie trecerea de la o șarjă de 20 de litri, la una de 200 de litri”, spune Andrei.

Generația B este generația românilor care și-au luat destinul în propriile mâini. Ei sunt motorul evoluției, sunt cei care depășesc obstacole și cei care fac lucrurile să se întâmple. Oriunde s-ar afla, în țară sau în afara ei, acești oameni arată imaginea unei Românii care merge înainte.

Îi scoatem în față, le facem portretele, îi prezentăm pentru ca alții să își găsească inspirația în exemplele lor. De la ei vei învăța cum să faci un business, vei vedea ce înseamnă viziune, inovație și dorința de a reuși.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Tânără la calculator

Academia prietenoasă de IT Wantsome și-a făcut în ultimii patru ani o misiune din a ajuta profesioniști din toate domeniile să facă tranziția spre o carieră de succes în domeniul tehnologiei informației, prin cursuri care urmează atent cerințele companiilor IT, prin sesiuni de practică și printr-o activitate intensă de mentorat calibrată pe nevoile lor. (Foto: Getty Images)

Citește mai mult

Marc Areny

Marc Areny este de origine catalană, este cetățean spaniol și francez și a venit în România în urmă cu 10 ani. Este unul dintre primii din Europa care a identificat o nouă nișă de piață: convertește mașini cu motor termic în mașini electrice.

Citește mai mult