Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Generația Net (se) consumă în prezent

Plasată de istorici între 1982 și 2000, Generația Net, numită și Millennials, este, după toate statisticile, complet atipică.

A avea = a stăpâni, a poseda, a deține. Acesta nu este un verb ca oricare altul. Cum nici cele trei cuvinte care-l definesc nu sunt sinonime. Timp de mii de ani lumea s-a împărțit între cei care au și cei care n-au - putere, libertate, resurse. 

În comunism, conjugarea lui „a avea” era dictată de sus. Pe hârtie, avem cu toții la fel. În realitate, doar unii aveau putere și privilegii. În capitalism, lucrurile sunt aparent clare și transparente. În teorie, fiecare are după muncă, merite și profit. În realitate, criza a arătat că cei care au avut au la fel de mult, iar cei care n-au avut au astăzi și mai putin. 

Prăpastia bogați - săraci a crescut: 1 la sută din populația globului are, adică deține, adică stăpânește 48% la sută din resursele lumii, spune un studiu Oxfam, unul din cele mai mari ONG-uri din lume. 

În ultimele două decenii, Internetul și crizele economice au dat naștere unei generații care refuză să fie sclava lui „a avea”. Plasată de istorici între 1982 și 2000, Generația Net, numită și Millennials, este, după toate statisticile, complet atipică.

Pew Research Center, unul din cele mai cunoscute think-tank-uri din Statele Unite ale Americii, susține că Generația Net este lipsită de interes pentru politică, religie și mariaj, nu investește la Bursă, nu se uită la televizor și nu pare interesată să dețină mașini și case costisitoare. Aceasta ultimă descoperire este considerată de mulți analiști o revoluție în sine, cu profunde implicații economice și sociale.

Retailerii își storc deja mințile pentru a înțelege cum să facă pe plac unei generații ce are tupeul să iasă din tipare. Revista Forbes scria recent că, în SUA, procentul cheltuielilor alocate pentru experiențe și evenimente sociale a crescut cu 70 la sută în ultimii 25 de ani. 

Ce a determinat această schimbare radicală în preferințele și atitudinea de consum a actualei generații? Povara datoriilor și lipsa încrederii în capacitatea sectorului privat de a crea prosperitate pe termen lung. Eliberată de mândria lui „a avea” și trecută prin efectul devastator al crizelor, Generația Net pare mult mai înțeleaptă decât predecesoarele sale: nu mai vrea să dețină. 

Vrea să închirieze și să experimenteze. Având lumea la un touch distanță, Generația Net pare decisă să spună „Nu” unui mod de viață ce a hrănit excesele capitalismului de astăzi – „shopping-ul” feroce.

Dar poate că cea mai dramatică dintre schimbări este cea din Piramida lui Maslow. Nevoia de comunicare a devenit una din nevoile fundamentale ale Generației Net. După ce Tim Berners-Lee, om de știință și fondator al World Wide Web, a oferit lumii accesul liber la Internet, Steve Jobs a democratizat accesul la tehnologie. Împreună, Jobs și Berners-Lee au făcut posibil primul love-story Om-Produs. Contemporaneitatea acestor genii a născut o lume nouă. Lumea unei generații a cărei atitudine poartă cu sine premisele unor schimbări economice fundamentale -- reducerea consumului și preferința pentru inovație.

Preocupată de soarta planetei, Generația Net este dispusă să investească în idei și în calitate, nu în cantitate. Pentru ea banii au altă valoare, iar plus-valoarea este mai importantă decât profitul. Generația Net se mișcă liber între share, like și unfriend.

Preocupată de soarta planetei, Generația Net este dispusă să investească în idei și în calitate, nu în cantitate. Pentru ea banii au altă valoare, iar plus-valoarea este mai importantă decât profitul. Generația Net se mișcă liber între share, like și unfriend. Imnul ei este „I got the power” -- puterea de aduce schimbare la față a capitalismului.

Sunt peste 1 miliard de utilizatori de android în lume și 1,5 miliarde utilizatori Facebook activi pe lună, din care 91 la sută fac parte din Generația Net. Aceste cifre arată că, pentru această generație, nevoia de a experimenta este mai importantă decât nevoia de a consuma, dar mai ales este dublată de nevoia a (se) exprima. Social media a făcut posibil ca tineri de 20 de ani să câștige mai bine decât au câștigat vreodată cei din generațiile anterioare la vârsta și cu experiența lor de viață. Nicicând tehnologia nu a generat, într-un timp atât de scurt și cu resurse atât de puține, mai mulți milionari tineri decât oricare alte industrii.

Generația Net știe ce vrea, de ce vrea, ce consuma și de ce consumă. Are nerv și n-are frică. Ia la bani mărunți corporațiile și politicienii. Generația Net pare să fi rezolvat dilema fericirii -- „a experimenta” și „a simți” au devenit mai importante decât „a avea.” Generația Net vrea să trăiască altfel. Și neapărat în prezent, nu în viitor.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Dacă eşti atent în jur, observi cât de adevărat este articolul.
    • Like 0
  • E' plin internetul de "descoperiri" si concluzii pe tema asta. Folositi cifre, insa nu mentionati exact sursele (articolul, cartea, autorul, anul etc)..Eu simt nevoia sa gasesc aici articole bine documentate si scrise temeinic, nu doar asa ca o discutie la o cafea.
    • Like 2
  • check icon
    Nu, industriile sunt cele care se modeleaza dupa saltul tehnologic. Epoca tiparului, epoca industriala au produs aceleasi crize si au obligat industriile - copistii cartilor erau o industrie - sa se modeleze. Epoca digitala face acelasi lucru. Nimeni nu stie incotro ne vom indrepta. Probabil ca si scriptoriile care onorau comenzile de carte scrisa de mana au fost ingrijorate de aparitia tiparului. Cumva se vor regla lucrurile. Suntem pe un segment de tranzitie, dar lucrurile isi vor sapa o matca.
    • Like 0
    • @
      Andrei, cred industriile se modeleaza SI dupa saltul tehnologic, dar mai ales dupa schimbarile in preferintele consumatorilor (iar aici intra si alti factori). Altfel, aceste industrii nu ar supravietui. Nu uita ca aceasta generatie este una de "digital natives". Ei nu mai au nevoie sa se adapteze. Se nasc cu touch screen-ul la nas. So, cred ca intai este nevoia si apoi raspunsul industriilor (asa au aparut companii care inchiriaza accesorii, care inchiriaza masini cu ora, pe care le ridici din oras - eu am testat asta in Londra, in 2008). Personal, cred ca intai este atitudinea si apoi actiunea. Asta incerc sa spun. Nu se naste in fiecare zi un Steve Jobs a carui gandire si viziune sa nasca o intreaga industrie. Comparatia cu epoca tiparului vs epoca industriala nu mai este relevanta pentru ca viteza cu care se nasca si se schimba trenduri astazi este fabuloasa, iar nevoile oamenilor sunt mult diferite. Conectivitatea a schimbat dramatic mentalitatea. Accesul la bunuri este fundamental diferit azi - trecerea de la "ownership" la experience vine si pe acest fond.
      • Like 0
  • Intr-o societate a serviciilor dematerializate (vezi diferenta intre smuzica in mod treaming si cea inmagazinata pe CD) deplasarea accentului de pe proprietatea de bunuri la consumul de experienta nu este deloc un fenomen spontan specific generatiei Net; ea este rezultatul eforturilor conjugate ale "industriei" de rentabilizare prin efemerizare a consumului: platesti de fiecare data cand asculti, nu doar o data cand cumperi discul, ca sa nu mai vorbim ca se omoara astfel piata "bunurilor de ocazie", din care nu industria profita, ci "consumatorul".

    In acelasi timp in care schimbarea aceasta nu are nimic original si este cel putin "inocent" sa fie atribuita milenaristilor, ea nu este mai putin inevitabila. Sa ne intelegem totusi: nu milenaristii dau trendul, ci "industria". Milenaristii nu fac decat ceea ce stiu sa faca cel mai bine tinerii de douazeci de ani ai oricarei epoci : sa urmeze tendintele, sa devina, la limita, ei insisi, tendinta.
    • Like 1
  • O "Generatie Net" care castiga mult mai mult decat cei de varsta lor din trecut e normal sa se intereseze mai putin de politica. In mod traditional, tinerii de 20 de ani se interesau in trecut de proiecte utopice precum cel socialist/comunist, proiecte egalitare, in general, care sa le garanteze accesul, altfel dificil - ingreunat de principiile inerent conservatoare la baza mentinerii oridinii de fapt (si, accesoriu, de drept) - la proprietate, statut, recunoastere, etc.

    Aceste proiecte sunt mai putin interesante pentru cei de astazi care aparent castiga mai mult decat cei din trecut, adica din anii 1970 si mai devreme, pentru ca din anii 1990 incoace, lucrurile se tot strica pentru cei care nu detin capital - e vorba, in fapt de o elita a netului, nu de consumatorii comuni de net; acestia din urma nu castiga deloc mai mult decat cei din generatiile anterioare si printre ei sunt destui care inca se intereseaza de politica, doar nu la modul traditional, centrat in jurul ideologiilor; ei au mai degraba o abordare pe problematici ("issues"), iar premisele nu sunt decat implicit liberale (a se intelege "socialiste", in terminologia continentala).

    Inca o mica precizare: faptul ca sunt mai putin interesati de proprietate (a se subintelege aici proprietate de mijloace fixe, gen "brick and mortar") si mai mult de experienta nu ii face deloc mai putin consumatori. As zice dimpotriva, intrucat experientele se "consuma" mult mai repede decat mijloacele fixe si nu pot fi repetate la cost fix (platesti de fiecare data cand intri in club), orientarea pe experienta este un simptom al exacerbarii consumerismului, nu al incetinirii sale. De altfel, separarea intre experienta detasata de proprietate si cea derivata din proprietate este una artificiala. In ambele cazuri, cele mai multe astfel de "experiente" raspund nevoilor, considerate superflue, de recunoastere (ca membru al unui grup de initiati) si/sau diferenta (fata de membri ai altor grupuri de outsideri). Diferenta nu este deci una substantiala, ci una formala, dar intrucat suntem mai aproape de variatiile de forma decat de cele de substanta - primele fiind mai aparente - ne pretam cu complezenta la confuzie, poate si pentru ca o schimbare de forma e mai interesant de anuntat decat constanta de fond care o neaga.
    • Like 1
  • check icon
    E vorba aici de raportul povestitor-receptor. Ce este Republica.ro? Tehnic vorbind un blog, un site. E vorba de contributori care au un background solid, insa articolele sunt identice cu alte sute de articole la fel de bune de pe sute de bloguri. Situatia presei scrise era diferita. Nu-ti puteai face un ziar decat cu foarte multi bani. Aveai nevoie si de plati zdravene. Astazi e usor sa aduni o echipa de voluntari. Care, la randul lor, isi pot lua zborul formand echipa lor. Fiecare blog e un diamant, insa problema cu diamantele devine tragica daca acestea depasesc o anumita limita. Devin comune, se demonetizeaza. Astazi oricine cu un computer si cateva programe de editare imagine poate face cel mai tare show, concurand cu cea mai puternica televiziune. De multe ori personajele de pe net invadeaza si televizorul. Limita e blurata de televizoarele smart, care intra pe net sau care iti permit sa te abonezi la canalele la care se aboneaza si cei care utilizeaza netul. Personal nu folosesc un monitor, ci citesc Republica de pe un televizor cu diagonala de maricica. Nu mai am cablu, dar daca as fi avut as fi transferat de pe net pe tv folosind acelasi aparat. Problema ar fi ca astazi nu mai exista o relatie clasica de tip povestitor-receptor, pentru ca receptorul a devenit la randul lui povestitor. Necazul e ca fiecare povesteste si cei care citesc povestile incep sa devina foarte putini. Cel mult citesc o poveste pentru a o folosi ca punct de start pentru povestea lor.
    • Like 2
    • @
      Articolele nu sunt "identice" cu alte sute.
      Asta in nici un caz.Au personalitate si tocmai de aceea EXISTA POVESTITORI.Aici:-)
      • Like 0
    • @ Vasiliu Barca
      check icon
      Tocmai ca au personalitate, dar nu sunt singurele articole cu personalitate, iar fenomenul nu este local, ci global. Ca sa fiu mai bine inteles: faptul ca in trecut existau putine articole valoroase si putini jurnalisti valorosi se datora in primul rand sistemului tiparit, care era infinit mai greoi. Digitalul a produs o explozie a creativitatii. La inceput am aplaudat-o, dar pe urma ne-am dat seama ca prin cantitate creativitatea - chiar daca ramane creativitate - se demonetizeaza. Sunt sute, mii de articole bune, si nu doar in limba romana. Nu mai exista un auditoriu pasiv. Toata lumea scrie, si scrie bine. Nu doar subiectele de pe Republica sunt bune, ci si comentariile. Lucrurile s-au intors cu susul in jos: cineva cita pe un blog al sau comentariul unui articol (nu din Republica). Adica articolul era bun, dar comentariul era genial! Comentariul devenise un articol in sine. Traim intr-o lume in care creativitatea a devenit strivitoare. A devenit un mamut.
      • Like 0
  • check icon
    "Generația Net este lipsită de interes pentru politică, religie și mariaj"
    Un fel de zombii sociali. Psihologic e de înțeles. Se retrag, ca și mulți alții, în zona asta virtuală, unde au și ei cât de cât control, sau măcar unde au iluzia controlului.

    Generația net nu mai vrea constrângeri, limitări, nu mai vrea norme, nu mai vrea "greul", dar realitatea te obligă de exemplu să stai cu părinții, pentru că nu-ți poți permite o locuință. Este un paradox.
    Pe măsură ce ai o "libertate" mai mare, observi că de fapt nu te mai poți baza pe nimic concret.

    Așa s-a întâmplat și la Colectiv. Derogarea de la norme (existente, dar nu impuse cu forța), fuga de responsabilitate au făcut să moară acei tineri. Culmea, derogare făcută în numele lăcomiei și din indolență tot de persoane tinere (patroni, angajați servicii spectacole).

    Acum toată lumea vrea libertate și drepturi. Dar cu responsabilitățile ce facem?

    Occidentul, în imperialismul său superior, a aplicat până acum cu succes principiul "Quod licet Iovi, non licet bovi".

    Poți astfel ca în numele "libertății" să începi războaie bazate pe minciuni și propagandă și unde mor ca urmare a intervenției sute de mii de oameni și apoi după 10 ani îți ceri formal scuze (http://www.theguardian.com/uk-news/2015/oct/25/tony-blair-sorry-iraq-war-mistakes-admits-conflict-role-in-rise-of-isis)

    Poți să salvezi cu banii contribuabililor instituții financiare aduse în pragul falimentului de lăcomia și incompetența conducătorilor (niciodată pedepsiți), pervertind însăși esența de bază a capitalismului, concurența (nu ești competitiv te închizi).

    Poți să obligi "sclavii moderni" din corporații să urmeze "code of conduct" care educă în spirit comunist angajatul corporatist să-și declare ultima centimă cheltuită, să raporteze fiecare pas făcut, dar în același timp conducerea companiei poate să facă în stil mare corupție de zeci de milioane de euro.

    Situația de la noi o cunoaștem foarte bine. Nu mai are rost să comentez.

    Ei uite, bovinele acum au acces la net și l-i se rupe. Pot fi spălate pe creier, duse cu turma într-o direcție sau alta, dar ce te faci dacă stau tâmpe privind pixeli pe un ecran, ce te faci dacă nu se mai reproduc? Pe cine mai mulge "Iovi"?

    Social o să fie o mare problemă pe termen lung, dacă nu se asigură un echilibru. Că grâul nu se însămânțează și se recoltează cu un click pe net. Ne mai trebuie și "pălmași", iar, la noi, sistemele mai trebuie construite și conduse, dacă nu de"Iovi" măcar de niște bovine competente nu de "habarniști", pe fesibuc.

    De obicei sunt pesimist, dar din ăla bun "un optimist trecut prin viață".
    Cred că până la urmă se va realiza un echilibru. De voie, de nevoie. Sper să nu fie "de nevoie" pentru că atunci echilibrele se realizează violent, prin conflicte.

    Cine știe, poate se trezește "Iovi" și mai pune la punct o nouă ideologie, ceva care să mâne bovinele "pe calea cea dreaptă". Sau poate "Iovi" lucrează la asta chiar acum.
    • Like 1
  • Egzilarant:-).Ce faci dupa program(.apk) ? Deci generatia NET schimba extensiile din .apk in .mp3 iar mai apoi si invers
    • Like 0
  • Sa speram ca vor face si copii, altfel va fi si ultima generație.
    Mai e ceva de subliniat, daca nu ar exista generația Flower Power ăstia micii ar comunica pe stomacul gol. Nu prea le place pe tractor.
    • Like 3
    • @ Gigel Flocea
      Pai...daca astea sunt aşteptarile voastre ,atat veti priimi.
      VOI !nu eu:-)
      • Like 0
  • foarte interesant si util materialul pentru a intelege mai bine mecanismele schimbarii
    • Like 1


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult