A avea = a stăpâni, a poseda, a deține. Acesta nu este un verb ca oricare altul. Cum nici cele trei cuvinte care-l definesc nu sunt sinonime. Timp de mii de ani lumea s-a împărțit între cei care au și cei care n-au - putere, libertate, resurse.
În comunism, conjugarea lui „a avea” era dictată de sus. Pe hârtie, avem cu toții la fel. În realitate, doar unii aveau putere și privilegii. În capitalism, lucrurile sunt aparent clare și transparente. În teorie, fiecare are după muncă, merite și profit. În realitate, criza a arătat că cei care au avut au la fel de mult, iar cei care n-au avut au astăzi și mai putin.
Prăpastia bogați - săraci a crescut: 1 la sută din populația globului are, adică deține, adică stăpânește 48% la sută din resursele lumii, spune un studiu Oxfam, unul din cele mai mari ONG-uri din lume.
În ultimele două decenii, Internetul și crizele economice au dat naștere unei generații care refuză să fie sclava lui „a avea”. Plasată de istorici între 1982 și 2000, Generația Net, numită și Millennials, este, după toate statisticile, complet atipică.
Pew Research Center, unul din cele mai cunoscute think-tank-uri din Statele Unite ale Americii, susține că Generația Net este lipsită de interes pentru politică, religie și mariaj, nu investește la Bursă, nu se uită la televizor și nu pare interesată să dețină mașini și case costisitoare. Aceasta ultimă descoperire este considerată de mulți analiști o revoluție în sine, cu profunde implicații economice și sociale.
Retailerii își storc deja mințile pentru a înțelege cum să facă pe plac unei generații ce are tupeul să iasă din tipare. Revista Forbes scria recent că, în SUA, procentul cheltuielilor alocate pentru experiențe și evenimente sociale a crescut cu 70 la sută în ultimii 25 de ani.
Ce a determinat această schimbare radicală în preferințele și atitudinea de consum a actualei generații? Povara datoriilor și lipsa încrederii în capacitatea sectorului privat de a crea prosperitate pe termen lung. Eliberată de mândria lui „a avea” și trecută prin efectul devastator al crizelor, Generația Net pare mult mai înțeleaptă decât predecesoarele sale: nu mai vrea să dețină.
Vrea să închirieze și să experimenteze. Având lumea la un touch distanță, Generația Net pare decisă să spună „Nu” unui mod de viață ce a hrănit excesele capitalismului de astăzi – „shopping-ul” feroce.
Dar poate că cea mai dramatică dintre schimbări este cea din Piramida lui Maslow. Nevoia de comunicare a devenit una din nevoile fundamentale ale Generației Net. După ce Tim Berners-Lee, om de știință și fondator al World Wide Web, a oferit lumii accesul liber la Internet, Steve Jobs a democratizat accesul la tehnologie. Împreună, Jobs și Berners-Lee au făcut posibil primul love-story Om-Produs. Contemporaneitatea acestor genii a născut o lume nouă. Lumea unei generații a cărei atitudine poartă cu sine premisele unor schimbări economice fundamentale -- reducerea consumului și preferința pentru inovație.
Preocupată de soarta planetei, Generația Net este dispusă să investească în idei și în calitate, nu în cantitate. Pentru ea banii au altă valoare, iar plus-valoarea este mai importantă decât profitul. Generația Net se mișcă liber între share, like și unfriend.
Preocupată de soarta planetei, Generația Net este dispusă să investească în idei și în calitate, nu în cantitate. Pentru ea banii au altă valoare, iar plus-valoarea este mai importantă decât profitul. Generația Net se mișcă liber între share, like și unfriend. Imnul ei este „I got the power” -- puterea de aduce schimbare la față a capitalismului.
Sunt peste 1 miliard de utilizatori de android în lume și 1,5 miliarde utilizatori Facebook activi pe lună, din care 91 la sută fac parte din Generația Net. Aceste cifre arată că, pentru această generație, nevoia de a experimenta este mai importantă decât nevoia de a consuma, dar mai ales este dublată de nevoia a (se) exprima. Social media a făcut posibil ca tineri de 20 de ani să câștige mai bine decât au câștigat vreodată cei din generațiile anterioare la vârsta și cu experiența lor de viață. Nicicând tehnologia nu a generat, într-un timp atât de scurt și cu resurse atât de puține, mai mulți milionari tineri decât oricare alte industrii.
Generația Net știe ce vrea, de ce vrea, ce consuma și de ce consumă. Are nerv și n-are frică. Ia la bani mărunți corporațiile și politicienii. Generația Net pare să fi rezolvat dilema fericirii -- „a experimenta” și „a simți” au devenit mai importante decât „a avea.” Generația Net vrea să trăiască altfel. Și neapărat în prezent, nu în viitor.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
In acelasi timp in care schimbarea aceasta nu are nimic original si este cel putin "inocent" sa fie atribuita milenaristilor, ea nu este mai putin inevitabila. Sa ne intelegem totusi: nu milenaristii dau trendul, ci "industria". Milenaristii nu fac decat ceea ce stiu sa faca cel mai bine tinerii de douazeci de ani ai oricarei epoci : sa urmeze tendintele, sa devina, la limita, ei insisi, tendinta.
Aceste proiecte sunt mai putin interesante pentru cei de astazi care aparent castiga mai mult decat cei din trecut, adica din anii 1970 si mai devreme, pentru ca din anii 1990 incoace, lucrurile se tot strica pentru cei care nu detin capital - e vorba, in fapt de o elita a netului, nu de consumatorii comuni de net; acestia din urma nu castiga deloc mai mult decat cei din generatiile anterioare si printre ei sunt destui care inca se intereseaza de politica, doar nu la modul traditional, centrat in jurul ideologiilor; ei au mai degraba o abordare pe problematici ("issues"), iar premisele nu sunt decat implicit liberale (a se intelege "socialiste", in terminologia continentala).
Inca o mica precizare: faptul ca sunt mai putin interesati de proprietate (a se subintelege aici proprietate de mijloace fixe, gen "brick and mortar") si mai mult de experienta nu ii face deloc mai putin consumatori. As zice dimpotriva, intrucat experientele se "consuma" mult mai repede decat mijloacele fixe si nu pot fi repetate la cost fix (platesti de fiecare data cand intri in club), orientarea pe experienta este un simptom al exacerbarii consumerismului, nu al incetinirii sale. De altfel, separarea intre experienta detasata de proprietate si cea derivata din proprietate este una artificiala. In ambele cazuri, cele mai multe astfel de "experiente" raspund nevoilor, considerate superflue, de recunoastere (ca membru al unui grup de initiati) si/sau diferenta (fata de membri ai altor grupuri de outsideri). Diferenta nu este deci una substantiala, ci una formala, dar intrucat suntem mai aproape de variatiile de forma decat de cele de substanta - primele fiind mai aparente - ne pretam cu complezenta la confuzie, poate si pentru ca o schimbare de forma e mai interesant de anuntat decat constanta de fond care o neaga.
Asta in nici un caz.Au personalitate si tocmai de aceea EXISTA POVESTITORI.Aici:-)
Un fel de zombii sociali. Psihologic e de înțeles. Se retrag, ca și mulți alții, în zona asta virtuală, unde au și ei cât de cât control, sau măcar unde au iluzia controlului.
Generația net nu mai vrea constrângeri, limitări, nu mai vrea norme, nu mai vrea "greul", dar realitatea te obligă de exemplu să stai cu părinții, pentru că nu-ți poți permite o locuință. Este un paradox.
Pe măsură ce ai o "libertate" mai mare, observi că de fapt nu te mai poți baza pe nimic concret.
Așa s-a întâmplat și la Colectiv. Derogarea de la norme (existente, dar nu impuse cu forța), fuga de responsabilitate au făcut să moară acei tineri. Culmea, derogare făcută în numele lăcomiei și din indolență tot de persoane tinere (patroni, angajați servicii spectacole).
Acum toată lumea vrea libertate și drepturi. Dar cu responsabilitățile ce facem?
Occidentul, în imperialismul său superior, a aplicat până acum cu succes principiul "Quod licet Iovi, non licet bovi".
Poți astfel ca în numele "libertății" să începi războaie bazate pe minciuni și propagandă și unde mor ca urmare a intervenției sute de mii de oameni și apoi după 10 ani îți ceri formal scuze (http://www.theguardian.com/uk-news/2015/oct/25/tony-blair-sorry-iraq-war-mistakes-admits-conflict-role-in-rise-of-isis)
Poți să salvezi cu banii contribuabililor instituții financiare aduse în pragul falimentului de lăcomia și incompetența conducătorilor (niciodată pedepsiți), pervertind însăși esența de bază a capitalismului, concurența (nu ești competitiv te închizi).
Poți să obligi "sclavii moderni" din corporații să urmeze "code of conduct" care educă în spirit comunist angajatul corporatist să-și declare ultima centimă cheltuită, să raporteze fiecare pas făcut, dar în același timp conducerea companiei poate să facă în stil mare corupție de zeci de milioane de euro.
Situația de la noi o cunoaștem foarte bine. Nu mai are rost să comentez.
Ei uite, bovinele acum au acces la net și l-i se rupe. Pot fi spălate pe creier, duse cu turma într-o direcție sau alta, dar ce te faci dacă stau tâmpe privind pixeli pe un ecran, ce te faci dacă nu se mai reproduc? Pe cine mai mulge "Iovi"?
Social o să fie o mare problemă pe termen lung, dacă nu se asigură un echilibru. Că grâul nu se însămânțează și se recoltează cu un click pe net. Ne mai trebuie și "pălmași", iar, la noi, sistemele mai trebuie construite și conduse, dacă nu de"Iovi" măcar de niște bovine competente nu de "habarniști", pe fesibuc.
De obicei sunt pesimist, dar din ăla bun "un optimist trecut prin viață".
Cred că până la urmă se va realiza un echilibru. De voie, de nevoie. Sper să nu fie "de nevoie" pentru că atunci echilibrele se realizează violent, prin conflicte.
Cine știe, poate se trezește "Iovi" și mai pune la punct o nouă ideologie, ceva care să mâne bovinele "pe calea cea dreaptă". Sau poate "Iovi" lucrează la asta chiar acum.
Mai e ceva de subliniat, daca nu ar exista generația Flower Power ăstia micii ar comunica pe stomacul gol. Nu prea le place pe tractor.
VOI !nu eu:-)