Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De doi ani, peste 300 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu! La doi ani de Republica, îți mulțumim că ne ești alături!

Graxit

Părinții și-au luat copiii de mână și s-au dus să protesteze în fața Ministerului Educației. De ce? Pentru că punctul 6, subiectul I al Evaluării Naționale la matematică, le-a solicitat elevilor ceva nepermis, revoltător: să gândească.

Legenda graficului-histogramă pe care îl vedeți spune clar: dreptunghiurile albastre, mai exact, înălțimea lor, reprezintă numărul de elevi. Pe axa orizontală avem notele obținute de aceștia, de la 1 la 10. Pe axa verticală, numărul elevilor. Întrebarea e și ea limpede: câți elevi au luat nota 5?

Subpunctul 6 al Subiectului I, Matematică, Evaluarea Națională 2016 / Foto: Stirileprotv.ro

Răspuns: dreptunghiul albastru din dreptul notei 5 se oprește la înălțimea 3. Deci: 3 elevi.

Obiecția consiliului științific al domnilor părinți, asistați și de un cadru didactic, un anume Vlaston, e că graficul putea fi citit și invers, cu numărul elevilor pe orizontală și notele pe verticală, de unde o „variantă” de răspuns ar fi 8 elevi.

Nici vorbă de așa ceva, dacă raționăm.

Mai întâi, logic este să avem un număr de elevi care iau o anume notă, nu o notă care ia niște elevi!

Apoi: nota 0 nu se atribuie, potrivit regulamentului, ea lipsind de pe orizontală, în vreme ce 0 (zero) elevi care să ia o anumită notă e posibil și se întâmplă în cazul notelor de 1 și 2. Și dacă notele ar fi pe verticală, unde sunt 9 și 10?

Pe verticală, cifrei 5 îi corespunde dreptunghiul marcat pe orizontală cu 8. Dar cifrei 4 de pe verticală, ce-i mai corespunde, de vreme ce orizontala ei taie nu mai puțin de 3 dreptungiuri? Răspunsul trebuie să funcționeze în toate cazurile, nu doar în unul particular, un principiu de raționament care înlătura imediat „varianta” gardienilor revoluției în educație.

Îți recomandăm

În loc să încerce să gândească și să le explice copiilor aceste lucruri, părinții s-au aruncat la protestul public, că e democrație. Sperând, ce? Să învingă matematica și logica prin presiuni și strigături? Să-și învețe odraslele că așa se reușește în viață?

Ce bun ar fi fost un referendum național pe tema subiectului de mai sus! Cetățenii ar fi votat, cu mic, cu mare, n-am nicio îndoială, un Graxit, adică graficul e prost și trebuie scos din barem, iar elevii noștri – deștepți. 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Oameni buni...Nici nu avem de ce sa avem o astfel de dezbatere decât dacă ori suntem chiori ori ne-au retardat tabletele și telefoanele.Graficul nu este 100% clar(trebuie sa fie?).Eventual (pentru cei cu capacitate intelectuala redusa) într-adevăr trebuia ca pe axe sa fie menționat cărui domeniu aparține(nr elevi sau note).DAR undeva ascuns de ochii lumii scrie ca numărul de elevi este reprezentat cu albastru.Mura în gura acum vreo 15 ani complicat tare acum.Cum mama ei de treaba sa îl citești invers???Dacă atâta poți asta faci.DACA IN GRAFIC NUMĂRUL DE ELEVI ESTE REPEZENTAT CU ALBASTRU DREPTUNGHUL VARIAZA IN LUNGIME DUOA NUMĂRUL DE STUDENTI NU DUPA NOTA!!!E strigător la cer.Bun nu ai știut,foarte bine da stai în banca ta acasă,ai avut o zi proasta sau ești prost făcut grămadă.Este atât de simplu.
    • Like 0
  • Graficul e incorect. Axele nu au etichete. Cineva comenta "daca m-as duce in firma cu asemenea grafic, m-ar fugari lumea" si avea dreptate. Aroganta profului roman nu se dezminte nici de data asta.
    • Like 0
    • @ Tristan Tzara
      exact ! daca usa nu are clanta si are buton, nu este use ! fereastra termopan cu 2 geamuri in ac toc, nu exista ! nici pe Dumnezeu nu l-am vazut, dar nici america, de ci nu exista ! ma tem sa plec spre america, nu cumva sa constat ca exista si atunci intrega mea existenta ar fi inutila ! exact !
      • Like 0
    • @ Tristan Tzara
      1.E subiect de exam nu de multinaționala
      2.Nu ai nevoie de "etichete" pe axele de coordonate atâta timp cât este trecut în dreapta partea aia cu nr de elevi este reprezentat prin culoarea albastra.
      3.Nu crezi ca trebuia sa gândești puțin la examenul asta?Sau vrem și note mari cu subiecte mura în gura?
      4.End of story :)
      • Like 0
  • Pentru cei care considera ca notele sunt pe axa verticala, semnalez (in plus fata de dl Popescu care a mentionat cifra 4) nota 3. Sunt 3 valori pe orizontale corespondente acestei note, daca notele ar fi pe axa verticala, ceea ce e lipsit de sens. Deci solutia e cu notele pe orizontalae.
    • Like 0
    • @ Adrian Tudor
      gresit ! realitatea 2016 este ca 10 elevi au luat nota 3 si nimeni nu poate sa ia 10 ! altfel clasa are 50 de elevi :) cine mai lucreaza cu numai 29 de elevi, pai sa socotim : 200 lei/petrcerea - 50x200=10.000 lei vs 29x200= 5.800 intelegeti ! sau trec la desene ? apropos, dumneavoastra unde traiti cu aceste conceptii despre realitate, doar in australia, adica cu capul in jos :)
      • Like 1
  • Adaug la observațiile d-lui CTP că în clasa a 8-a din problemă în cazul interpretării corecte a graficului sunt 30 de elevi. Dacă ar fi după d-l profesor de matematică Vlaston (nu știam că prezența prelungită pe platourile din studiourile TV perturbă în așa hal raționamentul unui profesor de matematică...) aceeași clasă are... 52 de elevi!
    • Like 0
    • @ Radu Grigore
      intelegeti odata ! realitatea 2016 este ca 10 elevi au luat nota 3 si nimeni nu poate sa ia 10 ! altfel clasa are 50 de elevi :) cine mai lucreaza cu numai 29 de elevi, pai sa socotim : 200 lei/petrcerea - 50x200=10.000 lei vs 29x200= 5.800 intelegeti ! sau trec la desene ?
      • Like 0
  • sa gandim altfel : acesti examinati, de astazi, vor conduce automobile, trenuri, avioane, vapoare, sau cutitul si masina de tocat in macelarie ... cu logica lor ... slava Domnului sunt suficient de inaintat in varsta ca sa nu ma mai tem de nimic :) dar in jur se construiesc garduri de sarma ghimpata ! de ce oare ?
    • Like 1
  • Chiar daca logic pare ca rezulatul 3 este corect, o multime de copii au scris initial raspunsul 3, dupa care au taiat si au scris raspunsul 8 si sunt copii care au facut exact invers. De ce ? Fiindca logica acelei diagrame este interpretabila. Functiile matematice f(x): x = y se reprezinta grafic pe axele ox si oy astfel incat pe oy sunt trecute valorile numerice ale lui x, iar pe axa ox sunt trecute valorile lui x. Daca e sa luam logic valoarea numerica a elevilor trebuia sa fie pe oy, adica notele lor. Logic f(x): x= y s-ar traduce functia nr.de elevi care au primit o nota ( y ). In fine trebuiau elevii sa vada ca pe axa ox erau notele de la 1 la 10, dar daca diagrama se continua sa zicem pe axa oy pana la 10 atunci raspunsul corect ar fi ambiguu....oricum explicatia cu 0 elevi e aiurea sau cu nota 0. Ideea e ca multi elevi au crezut initial ca 3 este raspunsul corect, dupa care au crezut ca este o smecherie si au schimbat in 8. Ce smecherie? Raspunsul dat a fost ca ei au crezut ca vor sa.i induca in eroare punand pana la 10 valoarea pe axa ox si doar pana la 8 pe axa oy , crezand cumva ca axa se poate prelungi in sus si nu au facut-o intentionat.... in fine cine a compus diagrama a influentat destine fiindca acel exercitiu era de 5 puncte, iar unii elevi inteligenti care au rezolvat toate celelalte puncte corect in afara de acest punct vor lua 9.50. Asa ca nu merita criticati parintii asa tare, parerea mea ca trebuie sa reevaluati textul scris de dumneavoastra.....
    • Like 0
    • @ Marius Babiciu
      f(x):x=y? Ai scrântit-o la examen nu? De ce nu-ți creezi tu ramura ta de matematică cu notații proprii, cu tot tacâmul. Analiza Matematică Babiciană. Acolo poți să iei 10.
      • Like 2
    • @ Marius Babiciu
      Te felicit ai reușit sa reinventezi matematica!
      • Like 0
  • Valentin check icon
    În comunism era la putere clasa muncitoare şi intelectualii nu erau văzuţi cu ochi buni. Acum am picat în extrema cealaltă. Vrem o ţară de intelectuali. Mai există pe lume şi muncitori, zidari, instalatori etc.
    • Like 0
    • @ Valentin
      Anon check icon
      Pentru muncitori, zidari etc. exista (sau ar trebui sa existe) scoli profesionale, cursuri postliceale etc. Da, ar trebui construit un sistem mai bun in ceea ce priveste aceste meserii. Pentru cei care acced la un loc intr-o facultate, da, mi se pare normal sa aiba parte de o oarecare provocare in plan intelectual. Cat despre cine e la putere in ziua de azi... pe foarte multi numai intelectuali nu i-as numi, desi pe hartie chipurile ar fi.



      • Like 0
    • @ Valentin
      matale vorbesti da romanii din afara romanicii, aia sunt muncitori, zidari, instalatori si cand cersesc sunt etc :) in interior e treaba serioasa, chelneri generali si intemeietori de universitati, fierari betonisti primari 20 de ani, si alti intele-giatori, pardon pla-tuali ... ceva sa struti-camila :)
      • Like 0
    • @ Andriescuus Lucian
      Valentin check icon
      Nu e vorba doar de bac, dar sunt şi evaluările naţionale care ar trebui diferenţiate. Când ţi-e clar că vrei să mergi exclusiv pe mate-fizică pentru ce mai dai evaluare naţională la... literatură?
      • Like 0
    • @ Valentin
      Anon check icon
      S-ar putea reveni la sistemul vechi, in care existau examene de intrare pentru fiecare liceu. Elevul isi alegea liceul, se ducea acolo si dadea examen. Problema cu un asemenea sistem e ca exista riscul ca multi elevi sa nu ajunga la liceu. Ideea evaluarii nationale era ca toti elevii sa fie repartizati, chiar daca, poate, nu ajung fix la liceele preferate.
      • Like 0
    • @ Valentin
      cred ca in alta postare v-ati exprimat mai clar : programa scolara trebuie schimbata, de la cl I la XII. opinia mea : admitea in cl superioara sa reprezinte obtinerea de note de trecere la 2-3 materii obligatorii si 2-6 materii la alegere. liceele sa fie cu profile diferite (muzica, desen, prelucrari mecanice, in lemn, constructii, literatura, functionari, comert, ...) si admiterea sa fie la 1 materie obligatorie si 2 la alegere, admitere la sange si restul se duc la scolile tehnice de X ani, scoli care-i invata cum se spala geamurile, cum se bate covorul si se obtine permisul de conducare al roabei, galetii si furtunului de betoniera .... in principal acestea sunt locurile de munca preferate de ultimele generatii, in romania si in afara ei ... inteleg sa ne gandim la copil, ce nevoi are el, si nu la cati profi de sport sau religie are tara si sa le creem catedre ! sau marim parlamentul la 20 de milioane :0
      • Like 0
    • @ Valentin
      Pentru ca în general este recomandat sa cunoști și limba română...Zic și eu.Cauta pe net.La nivelul evaluării naționale oriunde în Europa exista și o proba de limba și literatura a tarii respective.
      • Like 0
  • Văd că simțiți nevoia să explicați în detaliu cum e cu rezolvarea punctului 6 de la Subiectul I . Vă spun eu că, în general, au elevii au înțeles exact cum e cu rezolvarea cerinței în speță. Precum în UK există și în acest caz două tabere: pe de o parte părinții, care nu sunt neapărat la curent cu ceea ce stiu și ce-și doresc proprii lor copii, și pe de altă parte profesorii de matematică și nu numai ( oameni aplecați spre științele exacte), care consideră că ,,afurisiții ăștia mici” nu vor să învețe (sau nu vor să gândească). Din punctul meu de vedere, referitor la cerința menționată, există mai multe situații plauzibile: unii elevi au răspuns „la nimereală” ( au fost răspunsuri diferite 3 sau 5); majoritatea elevilor au citit un timp de 20 s și au răspuns , unii 3, alții 8; elevi care au s-au aplecat mai mult asupra cerinței și au răspuns de asemenea, unii 3 și alții 8. Întrebându-i pe unii dintre elevi ,, Măi dar cum te-ai dus cu mintea să scrii 8”, mi-au răspuns astfel: „Păi în dreapta se menționa numărul de elevi” . Cred că efortul de gândire din partea noastră, a adulților trebuie să fie mult mai mare. Trebuie să gândim, cum au gândit elevii și cel mai important, cum putem să-i ajutăm pe viitor!
    • Like 0
    • @ Severin Cristinel
      Putea să taci și efectul era același. Așa un morman de nimic mai rar.
      • Like 1
    • @ Mircea Ion
      Unii pricep mai mult, alții mai puțin, fiecare cu ,,pătrățelul” său!
      • Like 0
  • domnu' ctp, matale traiesti in paralel sau perpendicular, in romania din '42 se incearca eliminarea intelectului, prin metode aproximative : razboi; colaterale : copiii de burgezi nu pot urma universitatea; directe : experimentul pitesti; ... acum in democratie, posibil sa se legifereze ! manipularea imbraca forme incredibile, ma gandesc la un coposu secretar al pcr, la mihai I ca presedintele senatului, la muncitorul ontanu ca membru al academiei, la plagiatorul ponta ca presedinte de tara ... si la matale, domnu ctp ... ca fiind un mincinos : realitatea este ca 10 elevi au luat nota 3 si nimeni nu poate sa ia 10 ! altfel clasa are 50 de elevi :) cine mai lucreaza cu numai 29 de elevi, pai sa socotim : 200 lei/petrcerea - 50x200=10.000 lei vs 29x200= 5.800 intelegeti ! sau trec la desene ?
    • Like 1
    • @ Andriescuus Lucian
      Da' cu ursu' ce-ai avut? ! :))
      • Like 0
    • @ Danescu Cristina
      limita logicii este absurdul, deci : ursu' daca n'are tesla e' flamenco :)
      • Like 0
  • Am citit articolul și bineînțeles comentariile. Cu unele am fost de acord și am dat like. Suntem țara în care o întrebare la examenul pentru permisul de conducere cat "b" suna așa : care este distanta la care se leagă mânzul de iapă ?
    Așa ca o simplă problema pusă la un examen , buna sau rea, cu intenție de amăgire sau bășcălie nu mă mai oripilează sau indispune ci doar mă face sa zâmbesc.
    • Like 0


Îți recomandăm

Diabet

În România, 1.785.300 de persoane milioane de adulți cu vârste între 20 și 79 de ani au diabet, în fiecare an 19.000 de oameni sunt uciși de această afecțiune. Sunt cifrele seci din spatele unui suferințe care afectează viețile a 1 din 10 adulți români și, totodată, viețile familiilor acestora, în contextul în care la nivel mondial 1 din 11 oameni suferă de diabet. (Foto: Guliver Getty Images)

Citește mai mult

Om de afaceri

Să începi și să crești o afacere în România este astăzi un act de curaj sau, poate, de nebunie. Ar fi mult mai simplu să stai, sau să te angajezi la stat, sau să fugi mâncând pământul, îngroșând rândurile celor patru milioane de refugiați economici din România.

Citește mai mult

Copil cu steag

Marea majoritate a celor care au fost complici sau au participat la represiunea participanților la Revoluția din 1989 au ocupat imediat după '90 funcții importante în servicii și structuri ale statului, astfel încât interesul lor ca aceste detalii să nu fie descoperite a fost absolut vital, susține istoricul Mădălin Hodor, cercetător CNSAS, într-un interviu acordat Republica.ro. (Foto Guliver/Getty Images)

Citește mai mult

formulare

În forma publicată în Monitorul Oficial, persoanele fizice ce obțin venituri din activități independente, profesii liberale, PFA, drepturi de proprietate intelectuală nu mai sunt scutite de plata contribuțiilor la CAS și CASS dacă au și venituri din salarii, deși în Nota de fundamentare a ordonanței de urgență erau scutite. (Foto: Guliver/Getty Images)

Citește mai mult