Sari la continut
Republica
By Republica

Habits by Republica. Cum arată viitorul verde al României. Mihai Bordeanu, Managing Director Dacia: „În ultimii trei-patru ani, industria auto s-a schimbat mai mult decât în ultimul secol”

Mihai Bordeanu, Managing Director Dacia Brand South Eastern Europe & Country Head Romania, a fost invitat special al evenimentului „Reconfigurarea viitorului verde” organizat sub egida habits by Republica, împreună cu Evryo România și Societatea Omului Sănătos.

Detalii despre eveniment și concluziile acestuia puteți vedea aici.

Într-un moment în care mașinile electrice sunt pe cale să devină standardul, industria auto se află la o răscruce interesantă. „În ultimii trei-patru ani, industria auto s-a schimbat mai mult decât în ultimul secol”, îmi spune Mihai Bordeanu, adăugând că schimbarea nu va încetini.

Dacia, brand pe care l-am văzut crescând sub ochii noștri dintr-o mașină accesibilă într-una pe care chiar ți-o dorești, e acum în fața unei mari provocări. Cum te electrifici fără să pierzi esența accesibilității? Răspunsul pare să vină într-o manieră calculată, pragmatică și graduală. Într-un interviu acordat jurnalistului Claudiu Pândaru special pentru acest eveniment, Bordeanu vorbește despre planuri clare: până în 2035, Dacia, alături de întregul grup Renault, va produce exclusiv mașini electrice. Dar traseul până acolo nu este chiar atât de simplu.

Industria se află într-un moment de reajustare realistă a obiectivelor. Termenul intermediar din 2025, care ar fi impus ca 20% din mașinile vândute să fie electrice, e reevaluat, pentru că piața încă nu este pregătită. „Suntem abia la 11-12%. Nu ar fi corect să fim penalizați pentru o realitate care nu poate fi schimbată peste noapte,” subliniază Bordeanu. Mesajul este limpede: electrificarea continuă, dar cu termene și obiective realiste, stabilite împreună cu producătorii, nu doar în birourile de la Bruxelles.

Dar problema reală nu e doar producția de mașini electrice, ci și infrastructura care trebuie să le susțină. „Avem mașini electrice accesibile, dar unde le încărcăm?”, se întreabă Bordeanu. Lipsa unei infrastructuri coerente și uniforme la nivel european e punctul sensibil în ecuația electromobilității. România, ca multe alte țări din regiune, suferă din cauza absenței unui plan clar, a unei „autostrăzi electrice”, cum îmi place mie să spun.

Dar clientul este și va rămâne în centrul preocupărilor Dacia. Succesul modelelor hibrid, cu procente impresionante de cerere – de la 15% pentru Jogger până la peste 60% pentru viitorul Bigster – arată clar că publicul vrea să meargă spre verde, dar într-un ritm propriu și accesibil.

„Obsesia noastră este clientul”, spune Mihai Bordeanu, iar eu cred că aceasta e o abordare sănătoasă în cursa nebună spre electrificare. Industria, autoritățile și, în final, noi toți, clienții, avem rolul nostru de jucat pentru ca această tranziție să fie cu adevul sustenabilă și nu doar o promisiune frumoasă.

Invitații speciali ai evenimentului au fost Cristina Bălan, Vice-chair Global Reporting Initiative, și Ondrej Safar, CEO Evryo. Puteți citi aici ce au dezbătut. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Mihai check icon
    Nu doar Dacia ci orice mașină va deveni dorita pe viitor la ce prețuri vor fi pentru care nu avem decât să mulțumit conducerii vizionare de la Bruxelles. Și că mașinile electrice nu poluează este o minciună pentru că respectivii nu țin cont de întregul ciclu de exploatare și disponibilizare. Practic este o vopsire a gardului care pe deasupra costă și foarte mult, totul datorat inepției verzi impuse de la Bruxelles.
    • Like 0
  • viitorul verde al României înseamnă moratoriu pe tăierea pădurilor. treziți-vă din îndobitocire.
    • Like 0
  • Sunt 2 aspecte, total diferite, legate de poluare: unul pur propagandistic iar altul real și stringent. Cel pur propagandistic este legat de CO2. Acest CO2 NU este un poluant, ba dimpotrivă, e un gaz ESENȚIAL pentru menținerea vieții pe Pământ. Fără CO2 nu ar putea exista plante (care îl folosesc pentru fotosinteză) iar fără plante nu ar exista nici lumea animală inclusiv omul. Dar propaganda pseudo-științifică mestecă în continuare prostia referitoare la lupta cu schimbările climatice. O pseudo-teorie neclară, atât referitoare la cauzele schimbărilor climatice cât și referitoare la eficiența reducerii emisiilor de CO2. Deci purtăm o luptă mare și chinuitoare pornind de la motive incerte și având așteptări cel puțin discutabile.
    Însă cu totul altfel stau lucrurile în cazul poluării cu substanțe toxice. Mașinile cu motoare pe combustie nu emit numai inofensivul CO2, ci și substanțe cu adevărat dăunătoare pentru sănătate, cum ar fi pulberile / funinginea, dar și celebrele NOXE, adică gazele de tip NOx, care sunt monoxidul și dioxidul de azot. Aceste emisii dăunătoare se adaugă la toate celelalte emisii toxice generate de toate activitățile umane, în special în aglomerările urbane. Aici aerul devine într-adevăr irespirabil și periculos de toxic de multe ori. Iar în general vorbind, poluarea nu e numai în aer, ci și în apă și sol. Cu toate aceste tipuri de poluare reală trebuie să luptăm, nu să ne rupem în figuri cu ”amprenta de carbon” până ne distrugem de tot economia....
    • Like 1
  • andrei andrei check icon
    ce rost are sa mergem cu o masina verde cand miliardarii merg in spatiu si polueaza mai mult in 2 ore decat oamenii normali in 2 ani? e doar o tehnica de manipulare prin care companiile mari protesc oamenii de rand sa creada ca e vina lor pentru poluare si nu a mega corporatiilor
    • Like 3
    • @ andrei
      Corect! Ba mai mult: ce rost are să fim noi europenii (vorba lui Liiceanu) ”încremeniți în proiectul” înverzirii când restul lumii își vede de economie fără mari gânduri de ”înverzire”, prin urmare sunt mai competitivi decât noi europenii și ne dau cu tifla?
      • Like 1
    • @ Dan Cojocaru
      A mai fost discutat subiectul ăsta acum vreo doi ani, când worldometrul spunea că mai este petrol pentru 40 de ani. Ghici cât arată acum worldometrul pentru petrolul rămas...
      https://www.worldometers.info/
      • Like 0
    • @ Andrei Tarlea
      OK, o estimare (conform link-ului) ar fi de 38 de ani până la epuizarea petrolului. Deci 2025+38=2063. Dar UE ne strânge de momițe să nu mai se vândă mașini cu motoare tremice din 2035, iar ținând cont de cele existente în trafic, e vorba de 2050 ca limită pentru circulația mașinilor termice. Oricum e vorba de ceva relativ îndepărtat, timp în care se pot crea soluții alternative. Chiar nu văd care e problema. Acum sunt în cercetare soluțiile cu combustibili sintetici, sau cu pile de hidrogen etc pe lângă varianta cu aplicare limitată a electromobilității. Repet: care e problema pentru care ne agităm atât? Că nu înțeleg.
      • Like 0


Îți recomandăm

Theodor Paleologu, diplomat și președinte al Fundației Paleologu. Foto: Inquam Photos / Bogdan Buda

Pe fondul ascensiunii extremismului la nivel mondial, mulți se întreabă acum ce s-a întâmplat cu societatea și de unde a ieșit la lumină ura aceasta aproape perceptibilă fizic între oameni care nici nu se cunosc personal. Căci trăim, iată, vremuri în care amenințarea și injuriile sunt elemente la ordinea zilei. Mulți aproape că le ignoră, pentru că, pe nesimțite, ele s-au normalizat. Drumul de aici la agresivitate fizică e scurt. Și asupra acestui pericol atrag atenția mulți oameni ai cărților, care știu din istorie ce se întâmplă cu societățile în astfel de perioade.

Citește mai mult

Ferma Cernat

În ciuda tuturor costurilor și dificultăților, am simțit la acești oameni o dragoste profundă pentru pământul care ne hrănește pe toți. „Banii au un singur dezavantaj: nu se pot mânca”, râde dl. Moldovan.

Citește mai mult

 Chris M

Pentru Chris Simion-Mercurian, scriitoarea și regizoarea de teatru care a pornit visul, și pentru partenerul ei, Tiberiu Simion-Mercurian, întreaga călătorie a însemnat nouă ani de eforturi, sacrificii și momente de criză, dar și întâlniri și emoții imposibil de trăit altfel. „Nouă ani a durat. A început în 2016. A fost foarte complicat. Și foarte impredictibil.

Citește mai mult

Radu Jude la Paris

Adevărul e că nu ieșim în lume cu prea multe. Cu excepția performanțelor câtorva sportivi, începând cu David Popovici, a câtorva companii private care au trecut granița și aspiră la statutul de unicorni și a filmelor din „noul val”, România nu iese prea mult în evidență. De aceea, orice „ieșire în lume” face foarte mult bine imaginii unei țări în deficit uriaș de imagine internațională.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Marina Axentii

La doar 27 de ani, Axentii Marina (foto) se află pe un parcurs academic remarcabil. Originară din România, ea este doctorandă în domeniul Ingineriei Produselor Alimentare la Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava, iar în prezent își desfășoară activitatea de cercetare peste ocean.

Citește mai mult