Sari la continut
Republica
By Republica

Habits by Republica. Cum arată viitorul verde al României. Mihai Bordeanu, Managing Director Dacia: „În ultimii trei-patru ani, industria auto s-a schimbat mai mult decât în ultimul secol”

Mihai Bordeanu, Managing Director Dacia Brand South Eastern Europe & Country Head Romania, a fost invitat special al evenimentului „Reconfigurarea viitorului verde” organizat sub egida habits by Republica, împreună cu Evryo România și Societatea Omului Sănătos.

Detalii despre eveniment și concluziile acestuia puteți vedea aici.

Într-un moment în care mașinile electrice sunt pe cale să devină standardul, industria auto se află la o răscruce interesantă. „În ultimii trei-patru ani, industria auto s-a schimbat mai mult decât în ultimul secol”, îmi spune Mihai Bordeanu, adăugând că schimbarea nu va încetini.

Dacia, brand pe care l-am văzut crescând sub ochii noștri dintr-o mașină accesibilă într-una pe care chiar ți-o dorești, e acum în fața unei mari provocări. Cum te electrifici fără să pierzi esența accesibilității? Răspunsul pare să vină într-o manieră calculată, pragmatică și graduală. Într-un interviu acordat jurnalistului Claudiu Pândaru special pentru acest eveniment, Bordeanu vorbește despre planuri clare: până în 2035, Dacia, alături de întregul grup Renault, va produce exclusiv mașini electrice. Dar traseul până acolo nu este chiar atât de simplu.

Industria se află într-un moment de reajustare realistă a obiectivelor. Termenul intermediar din 2025, care ar fi impus ca 20% din mașinile vândute să fie electrice, e reevaluat, pentru că piața încă nu este pregătită. „Suntem abia la 11-12%. Nu ar fi corect să fim penalizați pentru o realitate care nu poate fi schimbată peste noapte,” subliniază Bordeanu. Mesajul este limpede: electrificarea continuă, dar cu termene și obiective realiste, stabilite împreună cu producătorii, nu doar în birourile de la Bruxelles.

Dar problema reală nu e doar producția de mașini electrice, ci și infrastructura care trebuie să le susțină. „Avem mașini electrice accesibile, dar unde le încărcăm?”, se întreabă Bordeanu. Lipsa unei infrastructuri coerente și uniforme la nivel european e punctul sensibil în ecuația electromobilității. România, ca multe alte țări din regiune, suferă din cauza absenței unui plan clar, a unei „autostrăzi electrice”, cum îmi place mie să spun.

Dar clientul este și va rămâne în centrul preocupărilor Dacia. Succesul modelelor hibrid, cu procente impresionante de cerere – de la 15% pentru Jogger până la peste 60% pentru viitorul Bigster – arată clar că publicul vrea să meargă spre verde, dar într-un ritm propriu și accesibil.

„Obsesia noastră este clientul”, spune Mihai Bordeanu, iar eu cred că aceasta e o abordare sănătoasă în cursa nebună spre electrificare. Industria, autoritățile și, în final, noi toți, clienții, avem rolul nostru de jucat pentru ca această tranziție să fie cu adevul sustenabilă și nu doar o promisiune frumoasă.

Invitații speciali ai evenimentului au fost Cristina Bălan, Vice-chair Global Reporting Initiative, și Ondrej Safar, CEO Evryo. Puteți citi aici ce au dezbătut. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • pixel check icon
    viitorul verde al României înseamnă moratoriu pe tăierea pădurilor. treziți-vă din îndobitocire.
    • Like 0
  • Sunt 2 aspecte, total diferite, legate de poluare: unul pur propagandistic iar altul real și stringent. Cel pur propagandistic este legat de CO2. Acest CO2 NU este un poluant, ba dimpotrivă, e un gaz ESENȚIAL pentru menținerea vieții pe Pământ. Fără CO2 nu ar putea exista plante (care îl folosesc pentru fotosinteză) iar fără plante nu ar exista nici lumea animală inclusiv omul. Dar propaganda pseudo-științifică mestecă în continuare prostia referitoare la lupta cu schimbările climatice. O pseudo-teorie neclară, atât referitoare la cauzele schimbărilor climatice cât și referitoare la eficiența reducerii emisiilor de CO2. Deci purtăm o luptă mare și chinuitoare pornind de la motive incerte și având așteptări cel puțin discutabile.
    Însă cu totul altfel stau lucrurile în cazul poluării cu substanțe toxice. Mașinile cu motoare pe combustie nu emit numai inofensivul CO2, ci și substanțe cu adevărat dăunătoare pentru sănătate, cum ar fi pulberile / funinginea, dar și celebrele NOXE, adică gazele de tip NOx, care sunt monoxidul și dioxidul de azot. Aceste emisii dăunătoare se adaugă la toate celelalte emisii toxice generate de toate activitățile umane, în special în aglomerările urbane. Aici aerul devine într-adevăr irespirabil și periculos de toxic de multe ori. Iar în general vorbind, poluarea nu e numai în aer, ci și în apă și sol. Cu toate aceste tipuri de poluare reală trebuie să luptăm, nu să ne rupem în figuri cu ”amprenta de carbon” până ne distrugem de tot economia....
    • Like 1
  • andrei andrei check icon
    ce rost are sa mergem cu o masina verde cand miliardarii merg in spatiu si polueaza mai mult in 2 ore decat oamenii normali in 2 ani? e doar o tehnica de manipulare prin care companiile mari protesc oamenii de rand sa creada ca e vina lor pentru poluare si nu a mega corporatiilor
    • Like 2
    • @ andrei
      Corect! Ba mai mult: ce rost are să fim noi europenii (vorba lui Liiceanu) ”încremeniți în proiectul” înverzirii când restul lumii își vede de economie fără mari gânduri de ”înverzire”, prin urmare sunt mai competitivi decât noi europenii și ne dau cu tifla?
      • Like 1
    • @ Dan Cojocaru
      A mai fost discutat subiectul ăsta acum vreo doi ani, când worldometrul spunea că mai este petrol pentru 40 de ani. Ghici cât arată acum worldometrul pentru petrolul rămas...
      https://www.worldometers.info/
      • Like 0
    • @ Andrei Tarlea
      OK, o estimare (conform link-ului) ar fi de 38 de ani până la epuizarea petrolului. Deci 2025+38=2063. Dar UE ne strânge de momițe să nu mai se vândă mașini cu motoare tremice din 2035, iar ținând cont de cele existente în trafic, e vorba de 2050 ca limită pentru circulația mașinilor termice. Oricum e vorba de ceva relativ îndepărtat, timp în care se pot crea soluții alternative. Chiar nu văd care e problema. Acum sunt în cercetare soluțiile cu combustibili sintetici, sau cu pile de hidrogen etc pe lângă varianta cu aplicare limitată a electromobilității. Repet: care e problema pentru care ne agităm atât? Că nu înțeleg.
      • Like 0


Îți recomandăm

Eco-creatorii de energie

Mă bucur să descopăr astfel de inițiative care ne dovedesc încă o dată că educația și formarea cetățenilor de mâine este un efort comun al familiei, al școlii, al ONG-urilor și al companiilor private responsabile. Semințele plantate acum ne vor arăta probabil peste 10-20 de ani dacă țara asta va fi mai bună și mai curată.

Citește mai mult

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult