Mihai Bordeanu, Managing Director Dacia Brand South Eastern Europe & Country Head Romania, a fost invitat special al evenimentului „Reconfigurarea viitorului verde” organizat sub egida habits by Republica, împreună cu Evryo România și Societatea Omului Sănătos.
Detalii despre eveniment și concluziile acestuia puteți vedea aici.
Într-un moment în care mașinile electrice sunt pe cale să devină standardul, industria auto se află la o răscruce interesantă. „În ultimii trei-patru ani, industria auto s-a schimbat mai mult decât în ultimul secol”, îmi spune Mihai Bordeanu, adăugând că schimbarea nu va încetini.
Dacia, brand pe care l-am văzut crescând sub ochii noștri dintr-o mașină accesibilă într-una pe care chiar ți-o dorești, e acum în fața unei mari provocări. Cum te electrifici fără să pierzi esența accesibilității? Răspunsul pare să vină într-o manieră calculată, pragmatică și graduală. Într-un interviu acordat jurnalistului Claudiu Pândaru special pentru acest eveniment, Bordeanu vorbește despre planuri clare: până în 2035, Dacia, alături de întregul grup Renault, va produce exclusiv mașini electrice. Dar traseul până acolo nu este chiar atât de simplu.
Industria se află într-un moment de reajustare realistă a obiectivelor. Termenul intermediar din 2025, care ar fi impus ca 20% din mașinile vândute să fie electrice, e reevaluat, pentru că piața încă nu este pregătită. „Suntem abia la 11-12%. Nu ar fi corect să fim penalizați pentru o realitate care nu poate fi schimbată peste noapte,” subliniază Bordeanu. Mesajul este limpede: electrificarea continuă, dar cu termene și obiective realiste, stabilite împreună cu producătorii, nu doar în birourile de la Bruxelles.
Dar problema reală nu e doar producția de mașini electrice, ci și infrastructura care trebuie să le susțină. „Avem mașini electrice accesibile, dar unde le încărcăm?”, se întreabă Bordeanu. Lipsa unei infrastructuri coerente și uniforme la nivel european e punctul sensibil în ecuația electromobilității. România, ca multe alte țări din regiune, suferă din cauza absenței unui plan clar, a unei „autostrăzi electrice”, cum îmi place mie să spun.
Dar clientul este și va rămâne în centrul preocupărilor Dacia. Succesul modelelor hibrid, cu procente impresionante de cerere – de la 15% pentru Jogger până la peste 60% pentru viitorul Bigster – arată clar că publicul vrea să meargă spre verde, dar într-un ritm propriu și accesibil.
„Obsesia noastră este clientul”, spune Mihai Bordeanu, iar eu cred că aceasta e o abordare sănătoasă în cursa nebună spre electrificare. Industria, autoritățile și, în final, noi toți, clienții, avem rolul nostru de jucat pentru ca această tranziție să fie cu adevul sustenabilă și nu doar o promisiune frumoasă.
Invitații speciali ai evenimentului au fost Cristina Bălan, Vice-chair Global Reporting Initiative, și Ondrej Safar, CEO Evryo. Puteți citi aici ce au dezbătut.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Însă cu totul altfel stau lucrurile în cazul poluării cu substanțe toxice. Mașinile cu motoare pe combustie nu emit numai inofensivul CO2, ci și substanțe cu adevărat dăunătoare pentru sănătate, cum ar fi pulberile / funinginea, dar și celebrele NOXE, adică gazele de tip NOx, care sunt monoxidul și dioxidul de azot. Aceste emisii dăunătoare se adaugă la toate celelalte emisii toxice generate de toate activitățile umane, în special în aglomerările urbane. Aici aerul devine într-adevăr irespirabil și periculos de toxic de multe ori. Iar în general vorbind, poluarea nu e numai în aer, ci și în apă și sol. Cu toate aceste tipuri de poluare reală trebuie să luptăm, nu să ne rupem în figuri cu ”amprenta de carbon” până ne distrugem de tot economia....
https://www.worldometers.info/