Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Impactul Legii offshore asupra investiţiilor din Marea Neagră

offshore - getty

(Foto Guliver/Getty Images)

Titularii de acorduri petroliere din perimetrele offshore au primit, pe data de 9 iulie 2018, veşti importante din partea Parlamentului, care a înaintat spre promulgare, cu rapiditate, dar si cu niște noi modificări, proiectul de Lege privind unele măsuri necesare pentru implementarea operaţiunilor petroliere de către titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore (denumită în mod generic „Legea offshore”).

S-a produs - ca urmare - un val de reacţii din partea reprezentanţilor industriei petroliere româneşti, atât din cauza noilor articole de fiscalitate din proiectul de Lege (modificate semnificativ față de varianta propusă de Senat), cât şi din perspectiva procedurii de aprobare a proiectului de Lege (fără o consultare prealabilă, evaluări de impact sau dezbateri publice transparente). 

Principalele probleme ridicate sunt, cum era de aşteptat, referitoare la modificările de ordin fiscal aduse de ultima variantă a Legii offshore. Pe scurt, aceste modificări se referă, printre altele, la:

  • Prevederile privind creditul fiscal (care ar fi reprezentat o garanție a stabilității cadrului fiscal) au fost eliminate;
  • Se introduce o impozitare progresivă a veniturilor suplimentare obţinute din vânzarea gazelor naturale extrase din perimetrele offshore. Cotele variază între 15% și 50%, în funcţie de nivelul preţului pe MWh practicat;
  • Se introduce posibilitatea deducerii investiţiilor în segmentul upstream, în limita maximă de 60% din totalul veniturilor suplimentare;
  • Vânzarea gazelor naturale din perimetre offshore va trebui să se realizeze în proporţie de 50% pe piața românească.

În ceea ce priveşte eliminarea creditului fiscal, de reţinut că acesta a fost conceput ca o măsură de stabilitate şi predictibilitate fiscală pentru titularii de acorduri petroliere pentru perimetre offshore aflate în curs de executare la data intrării în vigoare a Legii. Eliminarea lui, aşadar, pune anumite piedici în continuarea discuţiilor şi luarea unei decizii pentru continuarea investiţiilor în proiecte pentru exploatarea gazelor naturale din perimetre offshore.

De ultimă oră sunt și problemele ridicate de către reprezentanții titularilor de acorduri privind deducerile acordate pentru investiții în limita de 60%. Deși această deducere ar trebui, la nivel teoretic, să reprezinte un avantaj fiscal pentru titulari, formula de calcul detaliată în Anexa 2 la proiectul Legii offshore pare să condiționeze deducerea de luna în care s-a realizat efectiv vânzarea gazelor naturale – ceea ce reprezintă o restrângere a efectelor benefice ale acestei măsuri și o potențială limitare a avantajului fiscal aferent. Având în vedere valoarea mare a investițiilor upstream inițiale, specifică segmentului de offshore, ar trebui căutate mecanisme care să permită acordarea deducerilor pe parcursul realizării investițiilor (și nu doar la momentul vânzării propriu-zise). 

În plus față de modificările de mai sus, rămâne în continuare controversa referitoare la obligativitatea angajării cetățenilor români cu rezidență fiscală în România (după cum a fost și cea legată de obligația de a folosi subcontractori români), subiect al contestării de către Ministerul Energiei în adrese trimise către Camera Deputaților. Pot oare asemenea prevederi să conducă la un potențial infringement din partea Comisiei Europene din perspectiva încălcării principiilor pieței libere? Rămâne de văzut.

Toate întrebările și problemele ridicate mai sus pot găsi răspuns în urmarea unei proceduri corecte de aprobare a Legii offshore, necesitând, printre altele, o analiză detaliată de impact, cu date statistice, comparații cu piețe internaționale, cu dezbateri publice și o colaborare strânsă și transparentă cu mediul de afaceri din industria petrolieră românească.  

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Cred că prima variantă a legii ,cea agreată de investitori prevedea ca România să se aleagă cu praful de pe tobă . Din câte am ințeles pe prima variantă statul s-ar fi ales cam cu 40% din profit ceea ce e ridicol de puțin ,de obicei se ajunge la 60% in țările serioase iar a doua variantă ar ajunge la 50% ,oricum sub ,,piață". Condiționarea ca o parte din gaz să se vândă pe piața românească e bună altfel doar tranzitează pe aici şi ne uităm ca proştii la conducte. Au şi corporațiile dreptate ,ei ştiu că România e un fel de Cuba lui Batista ,o țară bananieră ( termenul e potrivit ) iar orice incercare a noastră de a trata cu ei ca o țară normală li se pare ridicol şi de neacceptat şi e drăguț că găsesc susținători chiar printre ai noştrii. Privind retrospectiv afacerile statului nostru cu marile corporații prevăd că vom mai lua incă o țeapă iar profitul va ajunge doar la ei. Suntem ridicoli , gândiți-vă in ce situație ridicolă am ajuns ( de exemplu) datorită vânzării PETROM-ului ( mocca normal) în România alimentăm cu combustibili de la unguri şi de la austrieci . Cred că râd şi cu curul de noi şi acum ungurii se pregătesc să cumpere gazul din Marea Neagră şi să ni-l vândă conform cotației bursei lor . La cât suntem de proşti nu m-ar mira deloc să se intâmple asta. Ne cumpărăm combustibilii de la austrieci şi unguri ,apa de la francezi ,curentul electric de la francezi ,italieni şi cehi , terenul agricol l-am vândut ( suntem singura țară din UE unde vânzarea terenului agricol e la liber) , vai de steaua noastră de proşti. România e o țară bananieră in toată puterea cuvântului. Deloc intâmplător avem cea mai mare migrație din lume( in Siria e război ,e altceva). Nu există țară dezvoltată care să nu mai aibă nimic ( direct sau prin cetățeni) ,doar in țările africane mai găseşti o structură economică de genul ăsta.
    • Like 2
  • mike mike check icon
    Se repeta istoria... Acelasi PSD în frunte cu Nastase , Dan Ioan Popescu și Mitrea au luat spagi de sute de miioane de euro atunci cand au privatizat Petrom. Acum , redeventele si taxele se vor duce intr-un fond de investitii creat tot de PSD, așadar în niște buzunare private. Si iata cum România este din nou furata "artistic".
    • Like 1


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult