Un act mai puțin mediatizat, însă la fel de important pentru viața economică este Codul de procedură fiscală, adoptat prin Legea nr 207/2015 cu modificări ulterioare.
Dacă ar fi să caracterizăm acest act normativ putem afirma că regăsim o lege mai clară decât codul de procedură fiscală existent în perioada anterioară, ne dă o aparentă îmbunătățire a cadrului normativ și pe alocuri impresia este că temeiul normativ mângâie pe creștet contribuabilul, cum ar fi introducerea principiului de interpretare în favoarea contribuabilului a legii neclare – in dubio contra fiscum - însă este extrem de aspru și dezechilibrat când contribuabilul solicită ceva autorităților fiscale.
De exemplu, contribuabilul are obligația să anunțe autoritățile fiscale de modificările intervenite în activitatea sa în termen de 15 zile de când acestea au apărut, iar dacă contribuabilul solicită ceva autorității fiscale termenul de soluționare a cererii este de 45 zile. Dacă autoritatea fiscală consideră că sunt necesare dovezi suplimentare, termenul se prelungește cu 60 zile. Cred că aceasta va fi de fapt practica generalizată în a răspunde la solicitările celor ce plătesc taxe.
În aceeași notă de pasat responsabilitatea funcționării sistemelor publice de la o instituție la alta se regăsește și noua regulă adusă de Codul de procedură fiscală cu privire la decontarea impozitelor locale.
În acest sens, începând cu 1 ianuarie 2016, o persoană fizică ce achită un impozit datorat către bugetul local poate face plata acestui impozit doar după achitarea amenzilor primite de la această persoană și aflate în executarea primăriei. Asta înseamnă, în principiu, toate amenzile din orice domeniu de activitate primite de o persoană fizică și cu siguranță, în topul acestor contravenții regăsim amenzile de circulație.
Cu siguranță ne aducem aminte că această prevedere a existat și anterior anului 2012, renunțându-se la a pune plata amenzii pe primul loc în cadrul creanțelor datorate la bugetul local până la sfârșitul anului trecut.
De ce s-a renunțat anterior la această procedură?
Se constată o rată scăzută a sumelor plătite la amenzi generată, în opinia mea, de nefuncționarea sistemului.
Să ne imaginăm că suntem într-o oarecare localitate din țară și, din eroare, am depășit viteza legală, fapt constatat printr-un aparat radar deținut de agenții de circulație. Evident, se va întocmi un proces verbal de contravenție pe care va fi menționată, de la caz la caz, unitatea de trezorerie unde ar trebui să fie plătită amenda. Desigur, după plata amenzii, o dovadă a acesteia trebuie comunicată agentului constatator.
După cum vedem, nu există o coerciție în plata acestei amenzi și chiar dacă aș vrea să achit pe loc contravenția nu se poate realiza acest fapt, agentul constatator neavând dreptul legal să încaseze această amendă. În mod evident, tentațiile pentru plățile informale au dus la anularea dreptului de încasare a amenzii de către agenții de circulație.
După cum vedem, nu există o coerciție în plata acestei amenzi și chiar dacă aș vrea să achit pe loc contravenția nu se poate realiza acest fapt, agentul constatator neavând dreptul legal să încaseze această amendă. În mod evident, tentațiile pentru plățile informale au dus la anularea dreptului de încasare a amenzii de către agenții de circulație.
Prin urmare, prima întrebare este de ce nu aș putea să achit această amendă direct agentului constatator, caz în care rata de încasare a acestor sume va fi mult mai mare?
Răspunsul este foarte simplu și ușor de pus în practică, astfel încât nici organele de poliție să nu fie tentate la sume necuvenite, respectiv plata se poate face printr-un POS mobil. Aproape toată populația activă a României dispune în acest moment de un card bancar. Desigur, nu este nimic nou în această procedură, de când sunt inspecții în zona agenților economici s-a constatat că se poate utiliza foarte ușor o casă de marcat mobilă, cu atât mai mult terminalele de citit carduri.
Revenind la situația unui cetățean ce nu dispune de toți banii și are de achitat atât o amendă de circulație, cât și impozitul pe locuință, achitarea cu prioritate a amenzii va conduce la neplata impozitului la scadență, fapt pentru care se vor datora majorări de întârziere, iar efectul practic al schimbării ordinii normale a plăților, apariția acestor majorări de întârziere, echivalează cu o confiscare mascată a unei sume de bani de la persoana fizică.
Vă reamintim că o faptă sancționată contravențional primește o singură pedeapsă, iar plata majorărilor de întârziere reprezintă o sancțiune suplimentară. Faptul că aceste majorări de întârziere apar la plata unui impozit nu este o scuză, ci consecința directă a schimbării ordinii normale de achitare a sumelor. În plus, acest lucru ar trebui analizat și din perspectiva legalității, respectiv Codul de procedură fiscală dispune asupra proprietății private a persoanei fizice în sensul stabilirii modului cum aceasta își cheltuie banii.
Prin urmare, dragi cititori, recomandarea este fie să nu primiți sancțiuni contravenționale, respectând legea, fie să câștigați mai bine, astfel încât banii pe care îi aveți să acopere atât impozitele, cât și amenzile și mai ales să ne asigure un trai decent într-o țară boemă.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.