Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

În 3 ani, Sala Palatului va deveni un mall cultural: Începem lucrările la faza 1. În final, va fi un spațiu multifuncțional

În luna februarie, fostul ministru al Culturii, Vlad Alexandrescu, declara într-un interviu pentru Republica.ro că are în plan construirea, în București, a unei noi săli de concerte de 2.400 de locuri, care să reflecte statementul arhitectural al anilor 2016-2020 și să ofere „un spațiu cultural multifuncțional”, în care barierele dintre artiștii creatori și publicul consumator să dispară.

Actualul ministru al Culturii, Corina Șuteu, spune însă că a renunțat la acest plan și se declară, în schimb, pentru refacerea, în următorii ani, a Sălii Palatului. 

„Eu, personal, am renunțat la acest proiect, mi se pare că este un proiect care ar fi presupus un mandat foarte lung. Sunt proiecte în care trebuie să te angajezi doar în măsura în care ai timpul minimal pentru a te angaja în ele. Nu într-un de un an. Da, o sală de concerte este necesară, dar ea trebui extrem de bine gândită și trebuie să existe o garanție ca, între momentul în care ea se planifică și ea este realizată, toate elementele acestei structurări, arhitecturări a proiectului, a gândirii și conceperii lui, toate sunt asigurate și au continuite și au mijloacele și resursele necesare”, a afirmat Corina Șuteu într-un interviu pentru Republica.ro.

Potrivit acesteia, lucrările de la Sala Palatului ar trebui să se desfășoare în două faze: prima dintre ele va trebui finalizată anul viitor, iar cea de-a doua în următorii trei ani. „Va fi o primă lucrare asupra Sălii Palatului legată de acustică și, mai ales, de pregătirea Sălii Palatului pentru Festivalul Enescu. După care, și acest plan există, va fi operată o renovare mult mai complexă a întregului ansamblu al Sălii Palatului prin regândirea spațiilor din interiorul lui, astfel încât să devină multifuncțional”, a spus Șuteu.

Aceasta a adăugat că lucrările de refacere a Sălii Palatului nu exclud construirea unei noi săli de concerte, dar că aceasta din urmă ar trebui „să facă parte din mandatul unui ministru care să aibă cel puțin patru ani înaintea lui”.

În luna februarie, Vlad Alexandrescu declara că Sala Palatului nu este o sală de concerte. „Sala Palatului nu este o sală de concerte, este o sală de congrese. Ne trebuie o sală care să fie un statement arhitectural al anilor 2016-2020, care să ofere condițiile de acustică necesare. Știți că anul trecut s-a inaugurat în Franța nouă Filarmonică și cam în fiecare capitală europeană s-au construit săli de concerte în ultimii ani. Noi o gândim ca un pe un spațiu multifuncțional de artă, așa vrem să o facem, un concept nou care să asocieze arta contemporană cu muzica, în care să existe și ateliere, galerii vizuale, în care să cadă barierele între artiștii creatori și publicul consumator. Sperăm să obținem finanțare pentru acest proiect în cursul anului 2016 și să și demarăm un concurs internațional de arhitectură”, spunea acesta.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • check icon
    Astes-s discutii sterile; Dace e sau nu "cea mai...."
    Hai sa numim alta sala cu acustica mai buna si gata....
    Ah...nu prea stim... ( cel putin eu); Insa- da- probabil ca e nevoie de imbunatatiri; Intre timp - de cand a fost construita - au trecut vreo 40-50 de ani- si echipamentele, studiile si tehnicile s-au imbunatatit;
    problema e ca fiecare nou "comenduitor" are alta idee- despre 'altceva" , prin care- eventual- il critica pe cel dianintea sa;
    Dar nu pune mana, dracului, sa faca ceva de la un capat la altul;
    Stiti faza cu mecanicul din service? Ala care se apleaca peste motor si zice" Cine v-a lucrat aici, ca uite, nu a pus la loc cablaria pe suporti, si nici nu a strans cum trebuie suruburile"; Dae el- mai departe- nu se ocupa de strans, pus la loc ci e doar asa- o constatare; Sau zugravul care vine si- in loc sa-ti spuna cat costa lucrarea zice - la fel: " cine v-a tencuit...ca nu a tencuit bine si uite- se vad umbre"- dar nu spune ca ar trebui re-tencuit si apoi zugravit
    Asta-i meteahna celor fara idei si solutii: doar il criticam pe cel din urma si apoi venim cu o solutie de compromis prin care "ne facem ca facem ceva" si gata; banul luat- clientul prostit;
    De n-ar fi continuat- oricine- o idee- daca era buna? Aaaa- pai nu se termina pe "guvernarea mea" si atunci, de ce sa "taie panglica" altul?
    • Like 0
  • Despre acustica Salii Palatului s-au pronuntat in ultimii ani mai multi muzicieni straini de vaza (Zubin Mehta, Daniel Barenboim si altii) participanti la Festivalul Enescu, atunci cand au sugerat într-o scrisoare deschisa adresata autoritatilor române construirea la Bucuresti unei adevarate sali de concerte. Probabil ca domnul Pan Rumburak nu are cunostinta de demersul lor atunci cand practic îi contrazice elogiind acustica "excelenta" a Salii Palatului. Festivalul international George Enescu merita o sala de concerte pe masura renumelui pe care l-a dobândit. Tot mai numerosii muzicieni români, unii foarte tineri, a caror înalta clasa a fost recunoscuta pe cele mai diverse meridiane, ar merita si ei din plin o asemenea sala. Nu mai vorbesc de muzicienii straini pe care vrem sa continuam sa-i atragem sa concerteze la Bucuresti, oferindu-le conditii demne de secolul XXI. Cât timp trebuie sa mai treaca pâna la demararea unei initiative bine chibzuite in acest sens?
    • Like 0
    • @ Dinu Dragomirescu
      check icon
      Distinse domn, eu NU am elogiat acustica Sălii Palatului, am spus că ESTE CEA MAI BUNĂ ACUSTICĂ a unei mari săli de concerte. Că s-ar putea construi una mai bună, cine protestează? Nici măcar nu am sugerat că m-aș opune unei noi săli de concerte, mai ales că tema NU era construirea ~ non-construirea unei noi săli, ci că S.P. s-ar transforma într-un „mall cultural”, fără a se specifica detalii.
      Ca atare, demersul dv. referitor la mine este aiurea, fără obiect, probabil doriți o discuție în contradictoriu cu orice preț ca să arătați că știți multe. Stimă.
      P.S. Dacă vorbim despre acustica S.P., nu despre o nouă sală, aceasta poate fi îmbunătățită printr-o nouă instalație de sunet. Nu e nevoie să ai neapărat o sală nouă pentru a avea o acustică mai bună. DAcă, la rigoare, am avea și o instalație nouă la S.P. precum și o nouă sală cu o instalație de sunet pe măsură (nouă, evident), cu atît mai bine. Așadar, domnule meu, s-auzim numai de bine.
      • Like 0
    • @ Dinu Dragomirescu
      check icon
      Apropo, stimate domn, dacă – să zicem – facem o nouă sală de concerte, ce facem cu S.P., o lăsăm să se prăbușească? Nu o mai renovăm, nu-i luăm o instalație nouă de sonorizare? Că văd că vă pricepeți.
      • Like 0
  • check icon
    Eu nu știu de cîte ori a fost dl Vlad Alexandrescu la un concert la Sala Palatului. Eu de foarte multe ori, e drept nu recent. Este singura sală mare cu acustică excelentă din București, unde se poate asculta muzică din orice epocă în condiții acustice foarte bune. Da, a fost planificată pentru congresele PCR, de acord, și ce-i cu asta? A fost folosită și atunci și acum pentru diverse concerte, care-i baiul? Sigur, are nevoie periodic de reparații, poate de una capitală, nu știu, nu e treaba mea să fac studii de acest fel. Poate trebuie schimbată instalația de sonorizare.
    P.S. Sala Palatului ar putea rămîne ceea ce este, renovată și cu instalația de sonorizare nouă, dacă e cazul: o sală de concerte. Mie sintagma „mall cultural” îmi sună oribil, dv. nu?
    • Like 1
    • @
      Bayard check icon
      Imi pare rau, dar acustica Salii Palatului este ingrozitoare si este renumita pentru lucrul asta. Sunt locuri moarte in care te omoara ecourile si am auzit chiar discutii ca este imposibil de remediat. Bineinteles, nimic nu este imposibil, insa Sala Palatului nu o sa fie niciodata o sala buna de concerte. Nu este intamplator ca prima etapa de modernizare este tocmai pentru acustica... toti dirjiorii care au avut concerte acolo s-au plans dar ma indoiesc ca pot face minuni. Suteu se gandeste doar la mandatul ei, sa ramana si ea cu ceva facut... nu e mentalitatea potrivita.

      Oricum, Sala Palatului merita renovata si exploatata cum trebuie, nu doar pentru Banica Jr sau mai stiu eu ce. La fel ar trebui reamenajata toata piata si parcarea dinspre Ion Campineanu
      • Like 1
    • @
      check icon
      Noua ne suna oribil, altora cool...Chestie de viziune!
      • Like 1
    • @
      check icon
      Dacă ne referim la cum sună „mall cultural”, putem discuta. Important este cum sună instalația înăuntru și ce condiții sînt acolo. Că se numește „mall” sau numai Sala Palatului mi se pare irelevant. Dacă scopul modificării denumirii este „să nu fie cum a fost, că aduce aminte de anii comunismului” mi se pare o tîmpenie, mai ales că „Sala Palatului” nu are nimic comunist în denumire. Este una dintre realizările importante ale epocii, cum este și pavilionul Romexpo (este unul identic la Belgrad, nu știu cine de la cine a copiat sau dacă e același arhitect). Poate că, prin „mall cultural” s-ar avea în vedere valorificarea mai intensă a spațiilor mari din jurul sălii propriu-zise (acolo am fost și la o expoziție de pisici, de ex.)
      • Like 0
    • @
      check icon
      Ma refeream la simpla alaturare a cuvintelor "mall" si "cultura", si recunosc ca aveam in minte ceva conationali ai nostri carora conceptul nu le totalmente strain.
      • Like 0
    • @
      Oare de ce mari artiști care vin să concerteze în Festivalul Enescu se plâng de acustica acestei săli? Ca, de exemplu Zubin Mehta...
      • Like 0
    • @ Cornelia Elena Topala
      În afară de acustică sala asta mai are o mulțime de neajunsuri... De exemplu felul în care spectatorul poate avea vizibilitate la scenă. Am avut la un concert din Festivalul Enescu loc plătit ca excelent în primul rând în partea dreaptă și nu l-am văzut nici pe dirijor, nici pe membrii orchestrei. Am studiat tot timpul concertului pantofii muzicienilor de la contrabas și o parte din instrumentele lor, pentru că mă aflam practic sub scenă.
      Sala aceasta a fost la începuturile ei sală de spectacol. Acolo i-am ascultat pe Louis Armstrong, pe Aznavour, pe Gilbert Becaud...Pe vremea lui Ceaușescu a fost modificată ca să fie numai bună pentru congrese și așa a rămas.
      • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult