Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

În ce clădiri să stea profesorii 8 ore, domnule ministru? În școli cu WC în curte? Sau în ruralul unde un singur profesor predă 4 materii și se roagă să nu-i plouă în catalog?

Școală

Declarația ministrului Educației, Daniel David, privind „dedicarea zilnică a minții profesorilor școlii și copiilor timp de 8 ore” este, din păcate, un exemplu clasic de discurs rupt de realitatea din teren. Un soi de idealism de cabinet ministerial, care sună bine în PowerPoint-uri și ședințe cu consilieri, dar sfidează logica și contextul actual al sistemului educațional românesc.

Presupunerea că profesorii sunt plătiți pentru 8 ore pe zi este cel puțin înșelătoare. Norma didactică nu înseamnă program fix de 8 ore, ci un complex de activități (predare, corectare, pregătire, formare continuă, consiliere, etc.) care rareori sunt echivalate echitabil în bani sau timp. Dacă vrei 8 ore ca la birou, trebuie să creezi și condițiile salariale și structurale aferente.

Ambiguitatea „dedicării minții” este un fel de poezie vagă, care permite o manipulare moralistă: „să fim mai buni”, „să ne implicăm”, „să dăm totul pentru copii”. 

Nimeni nu neagă vocația și dăruirea profesorilor buni, dar o astfel de formulare poate deveni ușor o bâtă simbolică împotriva celor care cer, pe bună dreptate, condiții mai bune de muncă și salarizare decentă.

Folosirea subtilă a vinovăției profesionale m-a iritat cel mai tare: „Știu că cei mai mulți o faceți” e o formulă pasiv-agresivă care camuflează o acuzație: „Dar unii nu.” Când un ministru insinuează asta public, indirect, creează dezbinare și suspiciune în rândul unui corp profesional deja demoralizat.

Dar acum, în ce clădiri să stea profesorii 8 ore, domnule ministru? În școli cu WC în curte, cu săli neîncălzite, cu zero spații de lucru sau biblioteci funcționale? Sau în ruralul unde un singur profesor predă 4 materii și se roagă să nu-i plouă în catalog?

Să fim realiști. Profesorii români muncesc deja peste norma oficială. Mulți își duc materialele de lucru acasă, plătesc din buzunar consumabile, își consumă energia psihică pentru a compensa disfuncțiile sistemului. Ceea ce lipsește nu e dedicația „minții”, ci respectul concret din partea autorităților: salarii corecte, infrastructură decentă, formare continuă reală, autonomie profesională.

Dacă vrem minți dedicate educației, haideți să le tratăm ca atare, nu ca simple pârghii de propagandă instituțională.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • acum am dovada clară că acest individ este limitat, incapabil de sinteză, incapabil pentru gestionat epistemic, un viitor căutător de țapi ispășitori. un formalist rigid care i-a păcălit pre mulți submediocri aflați în câmpul puterii. și e bine.
    • Like 1
  • mg check icon
    ..adevărul e, că "Ai carte, ai parte" a devenit ceva desuet într-o lume-n care ecranul e acaparat de vreo 35 de ani de VIP-uri fără educație, care s-au chivernisit clipind din gene, sau făcând afaceri la limita infracționalului..

    Ăsta e modelul de prosperitate servit tinerei generații, de mass-media.
    E calea facilă, fără dureri de cap, fără BAC..
    Cine mai alege calea grea ? Cine-și mai bate capul cu învățătura ?
    O minoritate. Bine că o avem și pe aceea. Altfel Pământul se va turti până va deveni plat și nimeni nu avea nimic de obiectat..

    Articolul e răuvoitor la adresa domnului David. Ceea ce cere el este acel efort de a trezi curiozitatea elevilor, singura care-i poate convinge să lase tiktok-ul pentru ceva mai interesant și mai util.
    Și-n felul ăsta să nu rateze o șansă pe care o au acum, de a se instrui. Altfel își vor rata viitorul.

    Cât despre poveștile cu WC-ul în curte.. Pe bune.. ?
    În România sunt comune cu standard mai ridicat ca-n urban.
    Și nu mă refer doar la comunele din apropierea capitalei.
    Ciugud(Alba), Dumbrăvița(Timiș), Cristian(Brașov), Petrești(Satu Mare), Richiș(Sibiu) au o dezvoltare pe măsura bugetului local (milioane de euro), la care s-au adăugat granturi din PNRR pentru investiții în infrastructura școlară.
    Sunt 39 de proiecte din toată țara, cu 830 de miloane de lei, dar dl.David vă poate da amănunte despre ce s-a făcut în 2024, dacă prin absurd v-ar interesa..

    Ideea este că acolo unde autoritățile locale și-au dat interesul, au venit bani europeni pentru investiții.
    Iar acolo unde se rezumă la întrebarea "Muieți îs posmagii", e posibil ca WC-ul să fie tot în curte, ca-n satul pe care l-ați vizitat dvs..
    • Like 0
  • Adevărul e că numărul profesorilor și a celor din sistemul medical a crescut foarte mult în ultimii 10 ani. Împreună cu administrația și popimea sunt zone de adăpost pentru cei ce caută siguranță. Doar că nu le e de ajuns siguranța. Vor venituri precum în vestul Europei. Dar populația a scăzut. Sunt laboratoare de informatică cu calculatoare ce valorează toate cât un salariu de profesor. Sunt spitale unde aduci de acasă ce trebuie. Cei ce-și iau salariul lunar din sistemele de educație și sănătate au imprimat în mentalul colectiv că le trebuie tot mai mulți bani lunar în cont. Că e esențial de investit tot mai mult în "sănătate" și "educație". Doar că trebuie să fi nebun să crezi că făcând același lucru vei obține rezultate diferite. Încet-încet (sau chirurgical) trebuie făcută reformă.
    P.S.
    Să-i obligi să stea 8 ore pe poziții nu e bine nici pentru profesori nici pentru elevi.
    • Like 2
  • Bineînțeles că directiva asta dovedește o minte îngustă a ministrului David. Ceea ce nu mă miră deloc din partea domniei sale. Dar povestea asta îmi aduce amininte de o alta, știută din povestiri de pe vremea comunismului. Cică la un moment dat se dăduse tot așa o directivă ca profesorii universitari, oriunde activau la un moment dat, în învățământ sau în cercetare, să stea cele 8 ore la serviciu. Iar marele matematician Grigore Moisil, care era un mucalit, le-ar fi spus politrucilor respectivi: ”domnule, eu nu înțeleg, voi aveți nevoie de capul nostru sau de fundul nostru?” :-) :-)
    • Like 2


Îți recomandăm

Cristian Păun - ASE

„Magistrații sunt puși să valideze constituțional o măsură care e împotriva lor. (…) E un conflict de interese evident, care nu știu cum se poate rezolva.” Foto: Facebook Cristian Păun

Citește mai mult

Educatie-

Vă scriu dintre bănci încă pline de firimituri, foi mototolite și carioci fără capac. E liniște acum, copiii sunt la ora de sport, dar am în urechi încă agitația lor de dimineață, cu ghiozdane care se trântesc și întrebări puse pe fugă: „Domnu’, azi citim din poveste?”, „Domnu’, mi s-a rupt creionul, pot să iau altul?”

Citește mai mult

Transformare digitală

Digitalizarea în România avansează cu viteze diferite în sectorul public și cel privat. Firmele private în special din industriile bancară, sănătate sau retail au fost forțate de împrejurări concurența acerbă să se transforme digital, dar instituțiile de stat sunt încă prinse în inerția birocrației și lipsa de viziune strategică. În mediul privat, digitalizarea nu mai este un moft, ci o necesitate pentru scalare și eficiență. În sistemul public lipsa bugetelor multianuale și absența ownership-ului fac implementarea proiectelor de IT un proces greoi sau chiar eșuează (foto: Shutterstock).

Citește mai mult

”Cravata galbenă”

”Cravata galbenă”, filmul regizat de Serge Ioan Celebidachi, fiul marelui dirijor, Sergiu Celibidache, este o biografie cinematografică și, în același timp, o confesiune; o ”partitură” a memoriei naționale scrisă cu ”notele” unui destin încercat. Dincolo de cronologia unei vieți extraordinare, filmul este o introspecție despre libertate și identitate și despre România care a dăruit lumii figuri emblematice și genii; dar pe care nu a prea știut să le păstreze acasă.

Citește mai mult