Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

În ce clădiri să stea profesorii 8 ore, domnule ministru? În școli cu WC în curte? Sau în ruralul unde un singur profesor predă 4 materii și se roagă să nu-i plouă în catalog?

Școală

Declarația ministrului Educației, Daniel David, privind „dedicarea zilnică a minții profesorilor școlii și copiilor timp de 8 ore” este, din păcate, un exemplu clasic de discurs rupt de realitatea din teren. Un soi de idealism de cabinet ministerial, care sună bine în PowerPoint-uri și ședințe cu consilieri, dar sfidează logica și contextul actual al sistemului educațional românesc.

Presupunerea că profesorii sunt plătiți pentru 8 ore pe zi este cel puțin înșelătoare. Norma didactică nu înseamnă program fix de 8 ore, ci un complex de activități (predare, corectare, pregătire, formare continuă, consiliere, etc.) care rareori sunt echivalate echitabil în bani sau timp. Dacă vrei 8 ore ca la birou, trebuie să creezi și condițiile salariale și structurale aferente.

Ambiguitatea „dedicării minții” este un fel de poezie vagă, care permite o manipulare moralistă: „să fim mai buni”, „să ne implicăm”, „să dăm totul pentru copii”. 

Nimeni nu neagă vocația și dăruirea profesorilor buni, dar o astfel de formulare poate deveni ușor o bâtă simbolică împotriva celor care cer, pe bună dreptate, condiții mai bune de muncă și salarizare decentă.

Folosirea subtilă a vinovăției profesionale m-a iritat cel mai tare: „Știu că cei mai mulți o faceți” e o formulă pasiv-agresivă care camuflează o acuzație: „Dar unii nu.” Când un ministru insinuează asta public, indirect, creează dezbinare și suspiciune în rândul unui corp profesional deja demoralizat.

Dar acum, în ce clădiri să stea profesorii 8 ore, domnule ministru? În școli cu WC în curte, cu săli neîncălzite, cu zero spații de lucru sau biblioteci funcționale? Sau în ruralul unde un singur profesor predă 4 materii și se roagă să nu-i plouă în catalog?

Să fim realiști. Profesorii români muncesc deja peste norma oficială. Mulți își duc materialele de lucru acasă, plătesc din buzunar consumabile, își consumă energia psihică pentru a compensa disfuncțiile sistemului. Ceea ce lipsește nu e dedicația „minții”, ci respectul concret din partea autorităților: salarii corecte, infrastructură decentă, formare continuă reală, autonomie profesională.

Dacă vrem minți dedicate educației, haideți să le tratăm ca atare, nu ca simple pârghii de propagandă instituțională.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • acum am dovada clară că acest individ este limitat, incapabil de sinteză, incapabil pentru gestionat epistemic, un viitor căutător de țapi ispășitori. un formalist rigid care i-a păcălit pre mulți submediocri aflați în câmpul puterii. și e bine.
    • Like 1
  • mg check icon
    ..adevărul e, că "Ai carte, ai parte" a devenit ceva desuet într-o lume-n care ecranul e acaparat de vreo 35 de ani de VIP-uri fără educație, care s-au chivernisit clipind din gene, sau făcând afaceri la limita infracționalului..

    Ăsta e modelul de prosperitate servit tinerei generații, de mass-media.
    E calea facilă, fără dureri de cap, fără BAC..
    Cine mai alege calea grea ? Cine-și mai bate capul cu învățătura ?
    O minoritate. Bine că o avem și pe aceea. Altfel Pământul se va turti până va deveni plat și nimeni nu avea nimic de obiectat..

    Articolul e răuvoitor la adresa domnului David. Ceea ce cere el este acel efort de a trezi curiozitatea elevilor, singura care-i poate convinge să lase tiktok-ul pentru ceva mai interesant și mai util.
    Și-n felul ăsta să nu rateze o șansă pe care o au acum, de a se instrui. Altfel își vor rata viitorul.

    Cât despre poveștile cu WC-ul în curte.. Pe bune.. ?
    În România sunt comune cu standard mai ridicat ca-n urban.
    Și nu mă refer doar la comunele din apropierea capitalei.
    Ciugud(Alba), Dumbrăvița(Timiș), Cristian(Brașov), Petrești(Satu Mare), Richiș(Sibiu) au o dezvoltare pe măsura bugetului local (milioane de euro), la care s-au adăugat granturi din PNRR pentru investiții în infrastructura școlară.
    Sunt 39 de proiecte din toată țara, cu 830 de miloane de lei, dar dl.David vă poate da amănunte despre ce s-a făcut în 2024, dacă prin absurd v-ar interesa..

    Ideea este că acolo unde autoritățile locale și-au dat interesul, au venit bani europeni pentru investiții.
    Iar acolo unde se rezumă la întrebarea "Muieți îs posmagii", e posibil ca WC-ul să fie tot în curte, ca-n satul pe care l-ați vizitat dvs..
    • Like 0
  • Adevărul e că numărul profesorilor și a celor din sistemul medical a crescut foarte mult în ultimii 10 ani. Împreună cu administrația și popimea sunt zone de adăpost pentru cei ce caută siguranță. Doar că nu le e de ajuns siguranța. Vor venituri precum în vestul Europei. Dar populația a scăzut. Sunt laboratoare de informatică cu calculatoare ce valorează toate cât un salariu de profesor. Sunt spitale unde aduci de acasă ce trebuie. Cei ce-și iau salariul lunar din sistemele de educație și sănătate au imprimat în mentalul colectiv că le trebuie tot mai mulți bani lunar în cont. Că e esențial de investit tot mai mult în "sănătate" și "educație". Doar că trebuie să fi nebun să crezi că făcând același lucru vei obține rezultate diferite. Încet-încet (sau chirurgical) trebuie făcută reformă.
    P.S.
    Să-i obligi să stea 8 ore pe poziții nu e bine nici pentru profesori nici pentru elevi.
    • Like 2
  • Bineînțeles că directiva asta dovedește o minte îngustă a ministrului David. Ceea ce nu mă miră deloc din partea domniei sale. Dar povestea asta îmi aduce amininte de o alta, știută din povestiri de pe vremea comunismului. Cică la un moment dat se dăduse tot așa o directivă ca profesorii universitari, oriunde activau la un moment dat, în învățământ sau în cercetare, să stea cele 8 ore la serviciu. Iar marele matematician Grigore Moisil, care era un mucalit, le-ar fi spus politrucilor respectivi: ”domnule, eu nu înțeleg, voi aveți nevoie de capul nostru sau de fundul nostru?” :-) :-)
    • Like 2


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult