Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

În Estul Mediteranei este nevoie de România

Turcia - Grecia

Foto: Louisa Gouliamaki / AFP / Profimedia

Problemele din Afganistan atrag în mod firesc şi evident atenţia opiniei publice mondiale înspre inima Asiei, dar sunt şi alte situaţii mai apropiate de noi care merită să fie analizate şi concepută o strategie geopolitică naţională.

Tensiunile din 2020 dintre Grecia şi Turcia privind exploatarea resurselor platformei continentale a Mediteranei din apropierea insulei Kastellorizo s-au calmat, însă nu s-au rezolvat.

Astfel cum ştim, împărţirea resurselor marine nu este aproape niciodată rezultatul aplicării unor raţionamente, ci, mai degrabă, rezultatul unei negocieri internaţionale. Doar că e suficient să privim o hartă, pentru a înţelege că pretenţiile greceşti sunt nefondate şi că acelea turceşti sunt, pe de altă parte, legitime: cum poate fi negat Turciei dreptul de a exploata resursele care se găsesc la doi kilometri de propriile plaje, pe când coasta grecească cea mai apropiată este la distanţă de 7 ore de navigat?

Este clar că cine îşi asumă o politică de forţă contra unor dorinţe legitime ştie foarte bine că efectul este de a crea probleme în relaţiile cu Turcia, inclusiv de a o antagoniza în celelalte subiecte comune, şi de a o determina să se aşeze în alte „companii geopolitice”. Dar riscăm să îi provocăm şi reacţii extreme.

Eroarea care se face în această chestiune este poziţionarea pro sau contra Erdogan. Dar nu astfel trebuie văzută problema: mai devreme sau mai târziu, Erdogan va părăsi puterea, dar Turcia va rămâne mereu între Europa şi Asia. Este cu adevărat echitabil şi normal să negăm Turciei această aspiraţie, cu toate consecinţele sale? Pe de altă parte, este corect sau profitabil strategic să ne plasăm de partea Greciei, chiar şî atunci când greşeşte?

Trebuie să amintim că Turcia, în ultimii ani, este unul dintre jucătorii importanţi din alte subiecte-cheie delicate pentru întreaga Europă şi, în consecinţă, pentru România:

- Războiul din Siria şi rolul său determinant în gestionarea refugiaţilor sirieni.

- Situaţia din Gaza şi legăturile sale cu Hamas.

- Prezenţa “boots on the ground” în Libia şi, corelativ, gestionarea imigraţiei provenind din Africa Centrală înspre Europa, cu punct de trecere insulele Italiei. Amintim că România a fost, cu ceva timp în urmă, unul din partenerii Libiei.

- Rolul tot mai important în Somalia şi Etiopia.

- Rolul geografic de contact, de pivot – sau, din contră - dintre Balcani, Orientul Mijlociu, Mediterana şi Asia Centrală.

- Conexiunile cu noul guvern taliban din Afganistan. Acesta este un alt dosar fierbinte la care vor participa şi Rusia, China, Pakistanul, Arabia Saudită, însă Turciei îi va reveni şi rolul de a gestiona eventualul flux migratoriu înspre Europa.

- Ciprul de Nord.

Suntem siguri că excluderea sau limitarea drastică a prezenţei Turciei în apele Mediteranei este o alegere înţeleaptă? 

În aceşti ultimi ani, orice acţiune pe scena internaţională ar fi întreprins Turcia a fost interpretată de către mass-media occidentală drept „agresivă”: nimeni nu s-a gândit că, totuşi, ceea ce face Turcia este exact ceea ce realizăm şi noi, adică apărarea şi promovarea interesului naţional? Sau ne gândim că asupra Mediteranei de Est au drepturi de exploatare a resurselor energetice numai Grecia, Israelul, Cipru, Egiptul sau Franţa, iar Turcia trebuie să rămână deoparte, admirând doar cum ceilalţi construiesc platforme maritime până aproape de propriile plaje?

În apărarea pretenţiilor greceşti s-a poziţionat în prima linie Franţa, unul dintre protagoniştii Mediteranei Orientale: ea a fost clară, decisă şi degrabă disponibilă a-şi arăta muşchii, într-o acţiune militară, trimiţând în zonă o fregată şi avioane de luptă Rafale, semnând imediat şi un contract de furnizare către Grecia a 3 corvete, 3 fregate şi 24 de avioane de luptă Rafale.

Oricum, asemenea acţiuni dezechilibrate şi care păcătuiesc prin desconsiderarea raporturilor zonale, pe termen lung nu au dus la vreun rezultat, ci doar au însemnat săptămâni şi luni de tensiuni între părţi.

Pe de altă parte, dificultăţile franceze în politica externă sunt cunoscute atât în Africa Centrală, unde Parisul nu reuşeşte să blocheze avansul grupărilor radicale, cât şi în Liban, unde promisiunile sale de ajutor financiar ulterioare exploziei din 4 august 2020, care a distrus portul din Beirut, au dezamăgit şi unde nu reuşeşte să ajute establishmentul politic local să găsească o soluţie gravei crize care a distrus ţara.

Lipseşte în acest moment o „mână întinsă” Turciei: ce poate face România în Mediterana Orientală, pentru ea însăşi, cât şi pentru actorii locali?

„Materie primă” politică în această regiune, unde se pot re-ţese legături diplomatice istorice, cu siguranţă nu lipseşte:

- Este problema energetică, atât a conductelor de transport a ţiţeiului şî gazului, cât şi exploatarea resurselor submarine.

- Este pescuitul, cu diversele sale zone economice exclusive care pot crea fricţiuni între statele conectate la Mare nostrum.

- Este problema imigraţiei: sirieni şi, cât de curând, afgani, odatăce va trece iarna 2021/2022.

- Sunt micile, dar importantele, afaceri internaţionale asupra cărora – fără a deveni partizani pentru una sau altra dintre taberele implicate – România se poate implica în golul actual, încercând să joace rolul de mediator, de facilitator sau partener regional.

- Sunt Balcanii, cu procesul de stabilizare şi aderare la UE, cu problema Kosovo încă neclarificată pe deplin, cu Bosnia intrată puternic în zona de interes a Ankarei.

- Este problema cipriotă, cu ai săi 300.000 de turco-ciprioţi, care s-au declarat în mare parte favorabili Acordurilor Annan, dar care au fost respinse în momentul aderării la UE şi care acum trăiesc într-o situaţie “hibridă”.

- Este Italia, al cărei rol în Mediterana Orientală este la fel de important ca şi al Franţei şi care ar putea fi mai dispusă unei cooperări în raporturile cu Egiptul în cazul “Giulio Regeni”, sau cu Algeria pentru disputa asupra Zonei Economice Exclusive dintre cele două ţări (o situaţia similară cu aceea dintre Grecia şi Turcia pentru Kastellorizo, dar în care Italia a fost lăsată singură de către alte ţări UE);

- Este problema aplicării Tratatului de Pace din 1947, semnat la Paris, între puterile învingătoare din Al Doilea Război Mondial şi cele perdante (printre care şi România), care, în art. 14 prevede completa demilitarizare ale insulelor Dodecanezului, regulă încălcată şi astăzi de către Grecia, care reprezintă, astfel, o concretă şi permanentă ameninţare militară pentru Turcia.

- Este Libia, unde a fost iniţiat un delicat proces de normalizare, rămânând, totuşi, adversitatea dintre Tripoli (susţinut de Italia, Turcia şi Qatar), pe de o parte, şi Tobruk (susţinut de Egipt, Franţa, Rusia).

Şi ce ar avea de câştigat România, intrând în jocurile din Mediterana Orientală? Ajutorul, serviciul de mediere pentru împărţirea zonelor Mediteranei Occidentale ar readuce-o la masa geopolitică de aici, cu evidentă legătură cu cele ale Mării Negre. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult