Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

În februarie, ministrul Educației spunea că universitățile vor putea retrage titlul de doctor. Ce s-a întâmplat în martie

Ce s-a întâmplat de la declarațiile din februarie ale domnului ministru al Educației privind: universitățile, care vor acorda și vor retrage titlul de doctor, C.N.A.T.D.C.U., care va fi instanță de apel în cazul deciziilor universităților privind doctoratele? S-a întâmplat…C.N.A.T.D.C.U.

Noul regulament al acestei structuri a MENCS, suspus dezbaterii publice câteva zile, nu e simplu de parcurs și de înțeles deși trebuie apreciat efortul de a regla raporturi imprecise. 

La final, însă, impresia este că C.N.A.T.D.C.U. devine o structură foarte influentă care diminuează capacitatea universităților de a gestiona chestiunea doctoratelor suspecte de plagiat.

O gândire isteață trece, ca într-un număr de magie, de la clamata autonomie universitară în ce privește acordarea și retragerea titlului de doctor, la puteri aproape totale date unei structuri birocratice. Totul se va rezolva între I.O.S.U.D. (instituția organizatoare de studii doctorale) și C.N.A.T.D.C.U. Se presupune că rectorul va semna documente (nu se spune în clar asta), iar despre Comisia de etică a universităților se spune, într-un singur loc (Anexa 2, art.14), atât de discret încât aproape că nu observi, că va da o hotărâre avizată juridic. Urmând ce calendar și termene în raport cu I.O.S.U.D. și C.N.A.T.D.C.U. ? Se înțelege, deși nu se afirmă clar, că sesizările privind suspiciunile de plagiat la doctorate se adresează C.N.A.T.D.C.U. Ce se întâmplă cu cele adresate Comisiei de etică? Vor fi retrimise C.N.A.T.D.C.U., probabil.

Să spunem că e ok, că aceste Comisii de etică vor avea mai puțin de lucru și că răspunderea o are, de acum, în această privință, C.N.A.T.D.C.U. Presimt, însă, că prin hotărâre cerută Comisiei de etică, aceasta va face, de fapt, toată treaba C.N.A.T.D.C.U. căci, pentru a emite o hotărâre, avizată juridic, Comisia de etică face analiza ca la carte a suspicinii de plagiat, ceea ce înseamnă un efort și un timp remarcabil. C.N.A.T.D.C.U. va înregistra asta și va decide, având și punctul de vedere al I.O.S.U.D unde e inclusă hotărârea Comisiei de etică. Dar dosarul de acordare/retragere a titlului de doctor e mult mai mare. Cuprinde mult mai multe documente. Cât să dea de lucru unui aparat birocratic compus din….Ia să vedem.

Componența. C.N.A.T.D.C.U e condus de un Consiliu general compus din 47 membri dintre care 35 sunt președinți de comisii de specialitate. Fiecare comisie de specialitate are un președinte și doi vicepreședinți. Ar rezulta că alături de cei 35 mai vin și 70 de vice, în ideea că dacă 35 sunt președinți, vor fi și tot atâtea comisii. Asta înseamnă 105. Lor, înțelegem, li se mai adaugă și experți pe domenii, toți fiind numiți pe patru ani de către ministru. Nu rezultă care este numărul total al membrilor comisiilor de specialitate. Dacă numărul de experți e insuficient, se pune din nou în mișcare lanțul birocratic președinte de comisie-președinte C.N.A.T.D.C.U.-ministru. Ne dăm, de fapt seama, că o problemă este aceea a experților care, ca și șefii, trebuie să nu se afle în conflict de interese.

Propunerea mea e următoarea: C.N.A.T.D.C.U. ar putea crea Registrul național online al experților. Validat oficial de către minister odată, el va fi adus la zi mult mai ușor. Astfel, vor fi mai ușor de format și comisiile de experți, de contestații, fără plimbarea hârtiilor pe traseul de mai sus. Apoi, oricine va vedea, din CV-urile celor care doresc să se înscrie în registru, dacă există competență pe domeniul pentru care candidează.

Analizând operațiunile pe care le au de făcut Președintele C.N.A.T.D.C.U. și membrii Consiliului, apare limpede că volumul de muncă poate fi, în anumite perioade măcar, foarte mare din cauza greoiului mecanism al deciziilor intra- și extra-C.N.A.T.D.C.U. Când te gândești că acum președintele C.N.A.T.D.C.U. e și rector de mare universitate, pare greu de crezut că lucrurile vor fi făcute eficient. Să sperăm, însă, că vor fi.

La pas, prin Regulament.

Art. 2 (f) standardele de calitate sau de etică profesională (…) prin care se asigură originalitatea tezei de doctorat. Nimic, însă, despre calitatea supervizării. Proeminența acordată „originalității” fără mențiunea „contribuției proprii”, ar putea crea o ambiguitate speculabilă.

(g) plagiatul e defenit ca „expunere”, când exprimarea mai potrivită ar fi însușirea și folosirea. Căci ar corespunde acțiunii de plagiere care e un furt al cărui rezultat folosește plagiatorului. Nu e prima dată când observ evitarea unei definiții mai limpezi a plagiatului în reglementări oficiale. La o discuție la Comisia pentru învățământ a Camerei Deputaților de la sfârșitul anului trecut, am văzut aceeași tendință de escamotare, pe care am criticat-o.

Art. 9 (5) privește membri suplimentari care sunt propuși conform alin.1. Dar acesta se referă la faptul că fiecare Comisie are 1 președinte și 2 vicepreședinți. Condițiile pe care aceștia ar trebui să le îndeplinească ar fi trebuit să apară la Art. 7 (1) unde e vorba de toți membrii C.N.A.T.D.C.U.

Art.10 Aici sunt enumerate, între obligațiile membrilor C.N.A.T.D.C.U. și aceea de a „respecta normele etice sau de deontologie profesională”. De ce „sau”? Ar trebui „și”. Iar „deontologie profesională” e un pleonasm. „Deontologice” e suficient. Dar lipsesc aici referințele din legi și alte reglementări privind normele etice. (Legea Educației, Carta universitară etc.) Alin 2, 3, 4 mi se par că privesc același lucru. Ar trebui comprimate.

Anexa 2, art. 8 privește soluționarea sesizărilor. Mi se pare o procedură greoaie aceea a constituirii Comisiei de soluționare.

Art. 18 privește realizarea standardelor minimale pe domenii. Cred că a lăsa realizarea lor numai în sarcina membrilor comisiei de specialitate, care încă nu e clar încă din câți membri e compusă, se pare că 3, nu e bine. Acestea sunt foarte importante și dau vectorul de reformă și de dezvoltare. Când mă gândesc că în componența actuală a C.N.A.T.D.C.U. sunt persoane care numai vectorul acesta nu l-au agreat….

O descriere clară, deși cu mulți pași, de la a la y, e realizată în cazul dosarului de doctorat care va fi accesabil electronic. Numărul de hârtii, însă pe care trebuie să le pună în dosar candidatul și I.O.S.U.D.-ul e mare. Numai amprentele candidatului nu se cer pentru acest dosar (e litera „z” care … lipsește).

Proiectul de Regulament al C.N.A.T.D.C.U. e nici așa, nici altminteri. Dincolo de erori de redactare, greșeli de limbă sau scăpări, e greoi, e stufos birocratic, pune universitatea într-o postură relativ marginală, dar dă prerogative mari C.N.A.T.D.C.U. Evident că din clamata autonomie universitară privind acordarea/retragerea titlului de doctor nu mai rămâne prea mult.

Art. 23 Procesul de evaluare a tezei de doctorat este complicat, presupune mai multe termene care, uneori, sunt greu de gestionat dacă nu imposibil. Apoi, criteriile de relevanță privind evaluarea sunt imprecise, vezi b), c), e), și g). Exemplu: b) cum poate fi evaluat „impactul rezultatelor” în cazul tezelor din domeniul socio-umanelor? Sau „contribuția substanțială la cunoaștere?”

Imprecise sunt și prevederile de la Capitolul 4, art. 8 (alin. 3, 4,5) privind comisiile de lucru în cazul sesizărilor privind plagiatul în teza de doctorat. Funcționarea lor și modul în care sunt desemnați, apoi, confirmați evaluatorii sunt imprecise. Mai grav, aici, unde mecanismul ar trebui să fie limpede funcțional ca să poată fi respectate termenele acelea multe, modul în care sunt confirmați experții lasă de dorit.

O noutate este art.29 unde se creează posibilitatea ca, pe parcursul analizei unei contestații la decizia C.N.A.T.D.C.U. de plagiat, dacă persoana în cauză recunoaște fapta, analiza să nu se mai facă și procedurile să fie oprite. Problema e: ce se întâmplă cu beneficiul adus, în timp, de titlul care este acum pus în cauză? Mai poate fi atenționată comisia de îndrumare etc.? Și de ce numai la contestație și nu și în cursul analizei inițiale privind sesizarea care a fost adusă la cunoștința persoanei în cauză?

Art.33 privește sancțiunile. Lipsesc însă prevederi referitoare la caracterul acestora: sunt definitive sau temporare? De pildă retragerea acreditării unei Școli doctorale nu poate fi definitivă: s-a greșit, bun, dar trebuie prevăzut un termen la care poate fi reluat procesul de acreditare.

Proiectul de Regulament al C.N.A.T.D.C.U. e nici așa, nici altminteri. Dincolo de erori de redactare, greșeli de limbă sau scăpări, e greoi, e stufos birocratic, pune universitatea într-o postură relativ marginală, dar dă prerogative mari C.N.A.T.D.C.U. Evident că din clamata autonomie universitară privind acordarea/retragerea titlului de doctor nu mai rămâne prea mult. Ranforsarea acestei structuri a ministerului are un scop precis ale cărui consecințe le vom vedea în curând, ținând cont și de faptul că, spre deosebire de acțiunea ministrului de revocare a Consiliului Național de Etică, în decembrie, C.N.A.T.D.C.U. nu a fost revocat, ci doar completat.

TEXT PUBLICAT PE BLOGUL AUTORULUI

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Care naiv ar crede ca actualul ministu al educatiei, un personaj care a trait ani buni in supa lui Gabriel Oprea si a accesat fonduri uriase, o sa taie si o sa spanzure. Omul poate are chiar el doctoratul plagiat sau studenti plagiatori pe care i-a indrumat intr'ale imposturii.
    • Like 0
  • Mi-e greu sa inteleg cum un astfel de text fara cap sau coada poate fi in vreun fel jurnalism, fie el si de blog. In alta ordine de idei, o universitate care scoate doctorate plagiate (pe banda) ar trebui sa isi piarda pur si simplu acreditarea in domeniile respective si sa nu mai poate oferi studii doctorale.
    • Like 1
  • Dude, citeşte odată ce ai scris!
    • Like 0
  • apreciez efortul de explicare; dar, cred ca este un demers inutil: explicarea confuziei intelectuale, la pas, ajunge, pana la urma, sa te "suga" in acelasi vortex de incoerenta.
    eu cred ca lucrurile trebuie transate. adica chiar transate, cu satarul, cu cutitul, asa cum fac macelarii cu carnea: nu este de acceptat nici un fel de reglementare guvernamentala. autonomia universitara, daca este autentica inseamna simplu: cine a dat, tot acela poate sa si ia. titlul universitar. succes, si scoateti cutitele pe masa.
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult