Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

În iunie 2008, înainte de declanșarea crizei, am primit un email de două rânduri de la CEO-ul american al unei companii. Lucrurile pe care azi ar trebui să le facă și antreprenorii români

antreprenor - usa - Foto Guliver/Getty Images

Foto Guliver/Getty Images

Anul trecut, un sejur de 7 zile la Mamaia costa mai mult decât unul la Miami.

La CNN 70% din știrile zilnice sunt legate de economie. În România 99% din știri sunt despre coronavirus.

Economia (PIB-ul) Statelor Unite si-a revenit în criza din 2008 după trei trimestre. Economia României și-a revenit după 10 ani. Putem să vorbim zile întregi despre diferențele economice dintre SUA și România. Dar la bază este faptul că americanii au principiile economice în ADN. Românii nu au.

În februarie, când bursele din SUA se prăbușeau, în România experții autointitulați „BIG” spuneau că România va avea creștere economică de 4%.

În 2008 eram director financiar la o companie americană. În iunie 2008, mult înainte de căderea Lehman Brothers, am primit un email de la CEO-ul grupului. Avea două rânduri:

Trebuie să scădeți cheltuielile cu 30%.

Și renegociați toate contractele cu furnizorii.

Atât. Asta a fost strategia unui gigant american care reușește să supraviețuiască de peste o sută de ani. Fără zeci de pagini inutile de PDF.

Acum în România, „experții” scriu strategii pentru 10 ani. Dacă firmele nu fac, în următoarele trei luni, ce spunea CEO-ul nostru, nu vor mai avea la ce să aplice strategiile.

În următoarele zile voi explica cum am redus noi cheltuielile în trei luni, fără să dăm oameni afară.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Oricum era inevitabila o contractie economica. Boom-urile induse de tiparirea aiurea de moneda-credit ieftin si inflatie (plus debandada bugetara) fac pe multa lumea sa creada ca totul merge bine. Insa lucrurile nu pot continua asa, in mod nesustenabil, la nesfarsit. Coronavirusul doar a adus recesiunea/criza mai rapid.
    • Like 0
  • CEO, înțelegeți oameni simpli ce înseamnă ua fi un CEO?!
    Sunt indivizi pregătițipentru sistemul CAPITALIST, acest sistem falimentar ce menține și se bazează pe concurență si saracie. Menții concurența, folosindu-te de creativitatea celor spălați pe creier ce speră la o poziție mai SUS pentru care se prostituează efectiv si folosindu-te de de sărăcie pentru a avea mereu la dispoziție sclavi dispusi să se omoare pentru un salariu minim....
    Acesti CEO, nu văd asta, nu vor accepta ca ei distrug omenirea. Mai mult, cred că ei contribuie valoric la bunăstarea societății. De fapt la bunăstarea propriilor cercuri de interese sugand evfectiv valoare si seva din societate. Si se mai dau si filantropi unii... Ipocrizie Conasule, ipocrizie...
    • Like 0
  • catalin check icon
    "Anul trecut, un sejur de 7 zile la Mamaia costa mai mult decât unul la Miami." Chiar așa? Cât costa sejurul la Mamaia și cât la Miami? Afirmație aiurea!
    • Like 0
    • @ catalin
      "Curat" aiurea dar poate si tendentios.
      • Like 0
  • Daca vreti ca economia sa revina la nivelul la care a fost pana la preluarea guvernarii de PNL,cereti raspicat,faceti greva generala,demonstratii in fata Parlamentului si Presedentiei, sa revina la conducera tarii LN Dragnea si madam VVVidele. Abia atunci pensiile vor fi majorate cu 40% si salariile cu 100%.
    • Like 1
  • Acum, serios, de asta e economia americana unde e, pentru ca un CEO de multinationala face economie de cuvinte si cere reduceri de cheltuieli si preturi si conditii mai bune de la furnizori? Patronul de la AF Grigore e la fel de priceput. Ba eu unul v-as fi cerut sa reduceti cheltuielile cu 50%. Sunt mai tare decat CEO-ul acela.
    Pricep unde bateti. Doar ca rezultatele nu vin ca urmare a acelui mail de doua randuri, caracterului sau laconic, mai precis, ci a muncii depuse de cei carora le era adresat. Si daca 30% e o cifra aruncata la intamplare s-ar putea sa fie o aiureala. Un manager bun sa reuseasca o reducere de 25%, maxim posibil fara afectarea iremediabila a incasarilor si cotei de piata, dar sa fie dat afara pentru ca n-a atins o cifra aruncata la intamplare.
    SIgur, nici sa te invarti in jurul cozii (cum fac chiar si eu aici, stiu!) nu e o solutie, dar forta economiei americane e mai mult decat mail-uri de 2 randuri aruncate catre managerii din cadrul corporatiei de catre un CEO expeditiv si, zice-se, eficient. Hai sa fim seriosi, aia nu e strategie. Sa reduci cheltuieli si sa negociezi cele mai bune conditii cu furnizorii e o preocupare permanenta, nu e nevoie de ditamai mail-ul de doua randuri (sa nu uitam!) din America pentru asta. Serios acum...
    Ba, daca in cultura organizatiei tale se practica des astfel de hei-rup-uri, e posibil ca manageri de la diferite niveluri sa tina sus artificial niste costuri pentru a avea de unde sa scada cand mai vin astfel de directive. E un risc, zic eu.
    • Like 4
    • @ Adrian Gabriel
      Adrian are dreptate , dacă reducerile s-ar face așa simplu am asista zilnic la ele cum cerea Ceaușescu economii anuale. Problema reducerilor de costuri fără afectarea veniturilor e mai complicată ( investiții în tehnologie și management) care să reducă costurile și/sau să crească veniturile. Dar asta cere timp și resurse, nu se face peste noapte în urma unui mail fie el venit și din America. Apoi partea cea mai hazlie e renegocierea cu furnizorii ( ce faci dacă furnizorii nu vor să reducă prețurile ? Știu o să urle unii că poți găsi alt furnizor, pe bune? Dacă alt furnizor e la 2500 km sau nu acordă facilitățile pe care le-ai câștigat în timp cu cel actual ( un furnizor nou nu te va credita și nu va accepta plata ulterioară pentru că nu te cunoaște sau nu îți va acorda discount-uri de la primul contract). Sunt curios cum vei negocia de exemplu chiriile cu proprietarul clădirii ( am văzut pe viu acum cu pandemia , toți dar absolut toți au facturat chiriile la valoarea din contract indiferent că nu ai avut activitate , iar cei care nu au plătit au fost scoși în stradă indiferent de ordonanțele date de guvern) asta așa spre luare aminte.
      • Like 0
  • In criza actuala, pentru firmele care isi desfasurau activitatea in birouri, reducerile de cheltuieli sunt mai simplu de realizat. Lucrul de acasa, ceea ce in mare parte va continua si dupa criza sanitara, a dus la o reducere importanta de cheltuieli: chirii, utilitati, diverse servicii (parcari, paza, etc). Chiar si dupa criza sanitara, foarte multe firme nu vor reveni in formatie completa la lucrul din birou. Marii pierzatori vor fi cei din imobiliare, pe segmentul de office.
    • Like 1


Îți recomandăm

Fată la școala online

„Mai țineți minte emoțiile de la examenul de șofat? Ei, cum ar fi dacă, după câteva mii de ore de șofat, ați mai da unul? N-am niciun dubiu, ar fi fără mare panică. Așa e și cu testele la matematică”, spune Gabi Bartic. (Foto: Profimedia)

Citește mai mult

Copii talentați

„Am descoperit un număr foarte mare de copii extraordinar de talentați, performanți, competitivi - și mulți dintre ei nedescoperiți până acum. Pentru că mai ales cei din zona rurală sau din urbanul mic au șanse slabe să participe la olimpiadele tradiționale, creion-hârtie - însă au putut participa fără opreliști la olimpiada digitală”, explică Dragoș Iliescu.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Învingător

„Am fost un caz mai complicat. Ce pot eu să afirm este ca domnul profesor doctor a fost dirijorul unei orchestre, după mine impresionante, pentru ca eu am accesat aproape toate disciplinele spitalului în afecțiunea pe care am avut-o eu”, se destăinuie Marin Florin.

Citește mai mult