Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

În spatele cortinei, cu un investitor celebru: mirajul Tesla și speculațiile nebunești în criptomonede

Tesla - Rafael Henrique/SOPA Images / Shutterstock Editorial / Profimedia

Foto: Rafael Henrique/SOPA Images / Shutterstock Editorial / Profimedia

Tesla, care folosește un mod neconvențional de promovare, se poate lăuda cu o bază de fani impresionantă. Între aceștia - cel puțin din punct de vedere al acțiunilor producătorului de autovehicule electrice - nu pare a se afla un investitor faimos, Michael Burry, care a devenit cunoscut mai ales după filmul The Big Short, premiat cu Oscar.

Nu numai că fondatorul și directorul Scion Asset Management a mizat (și câștigat masiv) pe scăderea pieței imobiliare americane în contextul crizei din 2008, dar a fost de partea corectă a trendului acțiunilor GameStop. Operațiunea short squeeze GameStop (forțarea închiderii pozițiilor de vânzare în lipsă) a intrat deja în istoria pieței, iar pentru milioane de membri ai forumului WSB de pe Reddit, în legendă. Cum vizibilitatea și popularitatea sunt monede convertibile în industria financiară, piața ia notă atunci când, în îndeplinirea obligațiilor de transparență, fondul Scion Asset Management al lui Michael Burry oferă o privire în spatele cortinei. 

Dimensiunea mizei pe scăderea acțiunilor este considerabilă: 8001 opțiuni pot permite vânzarea unui echivalent de 801 000 acțiuni Tesla. Prețul pe acțiune a coborât de la 729,77 de dolari la începutul anului până la 577,87 la 18 mai, după ce a atins chiar puțin peste 900 dolari pe 25 ianuarie. La nivelul de la finele trimestrului I, valoarea poziției ar fi fost de peste 0,5 miliarde de dolari. Nu este clar la ce preț au fost acumulate aceste opțiuni, pe ce scadențe și dacă fac, cumva, parte dintr-o strategie mai amplă. Dacă ne gândim, însă, la o serie de postări pe Twitter ale lui Burry, investitorul a adoptat o poziție de vânzare clară, directă, fără a face un arbitraj sau alte strategii complexe. Contul a fost șters în aprilie, s-ar părea, la sugestia SEC, autoritatea de reglementare din SUA, posibil (nu avem informații certe) în legătură cu comentariile sale referitoare la GameStop. Înainte de renunțarea la Twitter, directorul Scion a avertizat în mai multe rânduri că evaluările din piață sunt ridicate, vorbind și despre fenomenul SPAC, dar și bitcoin, dogecoin sau acțiunile „meme” popularizate pe Reddit și alte site-uri. O variantă de interpretare ar fi că valul de comentarii negative și insulte la adresa celor care au poziții de vânzare în lipsă ar fi un risc pe care Burry, deși privit în general cu simpatie de participanții de pe Reddit, nu ar fi vrut, în aceste noi condiții, să și-l asume.

Tesla resimte, de altfel, o presiune crescândă din partea producătorilor ”clasici”, care au simțit, deși cu oarecare întârziere, în ce direcție se orientează consumatorii. În trimestrul 1 al acestui an, Ford a produs cu 74,1% mai multe vehicule electrice față de T1 din anul anterior, GM cu 44.8%, VW cu 122% și BMW cu 129,8%. Doar VW a ajuns la 133 de mii de unități electrice în T1, cumulat cei 4 menționați ajung la peste 320 de mii de unități. În plus, veniturile Tesla din vânzarea de certificate necesare altor firme din industrie sunt în scădere, pe măsură ce aceștia dezvoltă propriile modele non-poluante. Deschiderea fabricii din Germania este, la rândul său, amânată: recent, Musk a solicitat furnizorilor pentru acea locație să ”mărească viteza”. După ce a crescut de peste 8 ori anul trecut, Tesla a pierdut aproximativ 30% de la vârful de anul acesta.

Poate că ar fi prudent pentru investitori să studieze argumentele celui care a inspirat filmul The Big Short, și nu doar în privința acțiunilor Tesla, ci și a unei serii de instrumente cu grafice ultra-dinamice: e bine să fim atenți la acele active care au fost conduse de o „ardoare speculativă la înălțimi nebunești de unde căderea va fi dramatică și dureroasă” a avertizat acesta - cu ceva timp înainte de a șterge contul, bineînțeles. Nu pare a fi, din perspectivă istorică, o idee deplasată.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Cat timp incarcarea si autonomia/ (infrastructura imposibil de schimbat tehnic) is la genunchiul broastei toata bula mobilitatii electrice e exact asta o bula care se va sparge la un moment dat si va lasa enorm de multi fara economii de o viata
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult