Dezvoltarea sistemelor IT din administrația publică va fi supervizată de un coordonator pentru tehnologia informațiilor, al cărui rol este acela de a coordona investițiile și de a se asigură că sistemele IT comunică între ele, spune, în cadrul unui interviu pentru Republica.ro Dan Nechita, coordonatorul proiectului GovITHub. Totodată, acesta a mai vorbit și despre schimbările legislative care nu mai permit firmelor din IT să dețină codurile sursă ale sistemelor IT ale instituțiilor publice. „Foarte multe coduri sursă mai trebuie recuperate, nu vreau să evităm să spunem ceea ce știm cu toții. În trecut, lucrurile s-au făcut într-un mod de multe ori fraudulos și ilegal. Pe de altă parte, firmele au profitat de lipsa de înțelegere tehnică, de cunoștințe tehnice, a anumitor instituții”, a afirmat el.
Sunt mari probleme cu sistemul cardului de sănătate. De ce credeți că nu există în acest moment o firmă care să asigure mentenanța acestuia?
Nu vreau să intru în detaliile acestea pentru că este dincolo de scopul proiectului GovITHub. Am mai fost întrebat asta. La nivel guvernamental, am realizat încă de la început că România are un potenția enorm de dezvoltare pe zona de IT și de digitalizare. Și atunci am gândit o serie de măsuri, printre care schimbări legislative, printre care consolidarea rolului IT-ului în administrație, atragerea de talente în administrație, inovația și structura de coordonare, despre care probabil că ați auzit, structura coordonatorului pentru tehnologia informației și echipa aferentă. Rolul acestei structuri este de a pune ordine cumva în investițiile făcute de statul român și de a coordona investițiile viitoare, de a analiza utilitatea fiecărei investiții pentru interoperabilitate. Și atunci acolo trebuie luate rând pe rând nu doar subiectul zilei, ci mult mai multe alte probleme care există în legătură cu investițiile care s-au făcut până acum în IT. GovITHub are un alt rol. Rolul GovITHub este de a aduce inovație și de a implica comunitatea în administrație, sunt roluri diferite. Rolul GovITHub este eminamente constructiv, de a încerca să rezolve probleme și de a încerca să construiască platforme pentru cetățeni.
Care este fișa postului coordonatorului pentru tehnologia informației?
Rolul lui este, pe de o parte, să se asigure că investițiile în sisteme IT sunt făcute cu cap, să interconecteze sistemele statului, pentru că, în acest moment, dezvoltarea este insulară, fiecare instituție și-a dezvoltat sistemele proprii, în felul propriu, instituțiile nu comunică între ele, ceea ce perpetuează mai departe birocrația. În loc să fie interconectate, instituțiile își trimit în continuare hârtii pentru a obține niște date care s-ar putea obține foarte ușor digital. Deci să coordoneze investițiile, să coordoneze această interoperabilitate a sistemelor IT și, împreună cu alți decidenți, să contureze viziunea de dezvoltare a guvernării electronice în România și să facă niște pași mai importanți în direcția asta.
Câte coduri sursă mai au de recuperat instituțiile de stat de la diferite firme care s-au ocupat de sistemele IT?
Foarte multe coduri sursă mai trebuie recuperate, nu vreau să evităm să spunem ceea ce știm cu toții. În trecut, lucrurile s-au făcut într-un mod de multe ori fraudulos și ilegal. Pe de altă parte, firmele au profitat de lipsa de înțelegere tehnică, de cunoștințe tehnice, a anumitor instituții, pentru că avem o problemă în a atrage capital uman în structura de stat, atâta vreme cât salariile în piață pentru meseriile legate de digitalizare sunt mult mai mari decât ce putem noi oferi. Profitând de lipsa asta de înțelegere, de multe ori firmele și-au adjudecat și contractul de mentenanță, și captura nu doar a codului sursă, ci și a informațiilor, a bazelor de date care aparțin statului. Sunt realități din care va trebui să învățăm cum să facem lucrurile de acum înainte, în procesul de simplificare, de exemplu. Avem și o prevedere că codurile sursă pentru sisteme dezvoltate de la zero, nu sisteme făcute pe platforme deja existente, să aparțină statului, deci am învățat din ce s-a întâmplat. Sunt sigur că autoritățile competente își vor face treaba și, de câte ori observă o astfel de captură, vor interveni.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Cam grav sa te recomanzi doar cu un singur proiect ( recunosc, mai mult decat toate generatiile de psd-isti, punr-isti, ald-isti, liberali si alti pradatori de talie mare din jungla Romaniei) si ala suportand riscul de a fi mainte inchis ( treba cu IT-ul e ca- daca" vrea muschiu` " unuia, maine nu merge, poimaine e 'shut down" d ela un virus, peste 3 zile cade serverul, 404...intelegeti ( care intelege) voi;
Treaba aia cu "ce vroiai sa faca intr-un an...?"o sa fie pe tapet;
Si- sincer, nu stiu de ce, dar ma asteptam la mai mult; Stiu ca suna nepopular- dar as fi auditat toate procesele din toate institutiile de stat; Si as fi dat afara cel putin jumatate dintre cei care taie frunza la caini; Treaba cu "unemplyment" si cu bomba sociala...sa ma mai scuteasca; Niciodata nu au fost mai multi angajati la stat- chiar si cand era Ceasca president; Numarul de angajati birocratici nu trecea de 200 000 pe tara ( la care- sincer- as mai adauga vreo- inca pe atatia- reprezentanti de partid si de sindicat- care- si ei- taiau frunza la greu- dar mai cu perdea); Acum sunt peste 2 milioane; Sa retinem ca pe vremea aia totul se lucra de pix/creion si la "masina de scris"; Acum printr-un click ....scoatem cele 6 exemplare care trebuie plimbate la 10 ghisee unde sa li se aplice 1000 de vize, dupa ce ti-au cerut pentru a nespe-a oara copie dupa CI si dupa adeverinta de..., dovada ca esti si ca ai , sau ca n-ai ,,,,
Si uite-asa, in loc sa facem ceva util, tocam banii contribuabililor ( si - eventual- ne mai acordam si pensii consistente, ca doar are prostu` bani )
Dar ce mi se pare grav e ca firmele private au capturat bazele de date. Asta cred ca e si ilegal, daca se confirma.
Codul sursă (originally written software) este orice colecție de instrucțiuni privind scrierea unui program de operare (Cod mașină = binar software) pt calculator. codul sursă foloseste un limbaj comun editat ca text obișnuit, sau formulate în scris de mana, ce poate fi citit de om, eventual cu comentarii. Codul sursă al unui program este special conceput pentru a facilita munca de programator, el incepe cu o poveste a functiilor ce urmeaza sa fie indeplinite de computer si continua cu specificatii exacte in ceea ce priveste acțiunile/operatiunile care urmează să fie efectuate de către calculator, utilizatori (mesaje, taste) si echipa de suport (Internetworking, bucle de infirmatii). Codul sursă este adesea transformat de un asamblor/compilator în Cod (mașină) binar, limbaj specific utilizat de calculator pentru a performa cerintele din codul sursă, el apare ca o serie de instructiuni pe ramuri (directory tree). Codul sursă transformat in Codul mașină se implementeaza in database/hard disk-ul unui server/pc/laptop/tab/smart/... pt executare .... de exemplu : masina de cafea poate fi programata, prin taste, in privinta orei si a tipului de cafea ... resectiv in mintea noastra se formeaza un "Cod sursă" nescris, si pe care prin intermediul tastelor il transformam (asamblare/compilare în Cod binar) in "Codul mașină" :)
pe scurt : se solicita "cheia" pt a putea "evalua/imbunatatii/manipula" informatia !
Calculatoarele funcţionează în limbaj de 1 şi 0 (gen 00110011 = cifra 3). Tehnic, 1 şi 0 înseamnă prezenţa/absenţa unui impuls electric pe discul magnetic (hard disk). Oamenii nu pot scrie programe doar cu 1 şi 0, şi atunci scriu în limbaj de programare (gen "draw x, y"). Aceste programe sunt tranduse în limbajul maşinii de un progrămel numit "compilator". Rezultatul e software-ul pe care îl avem pe DVD, care nu se poate citi.
Programatorul sau firma au însă codul sursă, cel care poat fi citit. Sistemele de operare de tip Linux au cod sursă public, care poate fi modificat de oricine. Alte sisteme pun la dispoziţie doar programul, nu şi codul.
E clar că o firma care păstrează codul sursă e şi singura care deţine monopol. E anormal ca statul să nu deţină codurile sursă.
Lumea se gandeste la persoane, oare bil gates in 2016 ar putea sa faca ceva fara echipa?
CIO reprezinta trei litere daca nu ai nimic in spate. Poate sa fie bun, bine intentionat, dar sunt 44.000 de acte normative in Romania, se poate uita la toate solutiile avangardiste si poate propune tehnologia care ne va duce pe luna, dar la sfarsitul zilei, sistemul trebuie sa modeleze pocesele definite in cateva zeci de acte normative. Daca procesele sunt gandite prost, poti sa ai mama sistemului IT. Daca e sa le modifici :) Cum se poate?
Sunt mai mult de 3000 de primarii in Romania, daca le informatizezi complet, baba lui Tzutze cu picioarele murdare s-ar putea sa nu doreasca. Sa doreasca sa aiba dreptul de a fi uitata. Apoi urmareste stirile, au fost scandaluri in ultima vreme legate de cardul de sanatate, priveste atent la comentarii:666, ne microcipeaza pe toti, etc...
Ce poate sa faca CIO in fata unei campanii de acest gen?
Cat de avangardist poate sa fie? Un Cio sau oricine?
Vezi cine a initiat initiativa CIO. Cei cu pile se acopera cu legi si ordonante. Adevarat. Dar iti explic cronologic: un grup de oameni bine intentionati sprijina ideea de cio. O ambasada crede ca e o idee buna. SAR sprijina ideea. Apare CIO:)
Am vazut multi oameni fara pile prin puscarii. Si unii cu pile e adevarat. Un sef de puscarie in pragul pensionarii imi spunea ca toti cunosc legile si ordonanantele mai bine decat avocatii.
Daca nu cunosti legile, nimeni nu iti va respecta drepturile.
Deci revin la HG: nota de http://gov.ro/fisiere/subpagini_fisiere/NF_HG_464-2016.pdf
vezi cine semneaza :)
(4) Cancelaria Prim-Ministrului, printr-un secretar de stat desemnat, coordonează domeniul tehnologiei informaţiei la nivelul întregii administraţii publice; în acest sens, secretarul de stat desemnat are următoarele atribuţii:
a) realizarea strategiei naţionale în domeniul tehnologiei informaţiei;
b) alinierea investiţiilor şi resurselor de tehnologie a informaţiei cu strategia naţională;
c) corelarea politicilor publice naţionale în domeniul tehnologiei informaţiei;
d) definirea arhitecturii de sistem în domeniul tehnologiei informaţiei la nivelul administraţiei publice, realizarea şi implementarea cadrului naţional de interoperabilitate;
e) consolidarea gestiunii sistemelor informatice ale administraţiei publice;
f) implementarea proiectelor de guvernare electronică şi a standardelor deschise în astfel de proiecte;
g) asigurarea unei interfeţe cu instituţiile cu atribuţii în domeniul securităţii cibernetice.
Apoi vezi cine a devenit ministru :)
Asta e politica cu limbaj de lemn. Pentru ceilalti care prefera lucrurile naturale:
Un ministru a spus o prostie, si a fost sanctionat corect de societatea civila, pentru a fi inlocuit de un alt ministru.
Dar nu vreau sa spun nimic concret.
Imi place sa cred ca Raluca poate mai mult decat sa ingereze cookies fara
discernamant.
Are nevoie Cuca de specificatii de securitate la nivel de top? Sigur cuca poate beneficia de cloud. Si solutii gratuite si open dezvoltate de altii, but...
Ma opresc aici. Dar totusi imi aduc aminte de cloudul uk. Vrei sa utilizezi Solutia din cloudul guvernamental pentru autentificare: platesti ca administratie pentru tranzactie.
E fezabil la cuca? Nu zic ca nu. Dar trebuie sa decida Cuca, daca vii si achizitionezi in numele Cuca tot. O fi bine sau o fi rau?
Si naziștii au limbaj de lemn, chiar si limbajul politic corect este încremenit in limbajul de lemn. Dar daca nu-l deslușești nasol, va fi folosit împotriva ta.
Țara nu exista. E un concept ce tine de limbajul de lemn:) o noțiune abstractă.
Guvernul daca de el vorbești se împrumuta uneori. Alteori Primeste bani pentru cetățean, pentru reforma, si primește suficient.
Compara PIB -ul României cu cel al Rusiei.
Vei avea o surpriza. Plăcută. Si una neplacuta, pentru ca o economie comparabila cu cea a Rusiei ( compara cifrele raportate la populatie) nu este in stare sa aibă o politica articulata si coerenta. Rușii au Cloud-ul lor, Facebook-ul lor, chiar si moldovenii ( poți constata singur cât de mult sunt sub noi) au sărit 30 de locuri in clasamentul privind timpul alocat plătirii taxelor, datorită unei politici coerente.
Ceea ce ne omoară pe noi sunt ideile bune. Are cineva o idee, poate nu cea mai buna, dar eficientă daca e dusa pana la capăt. Dar nu mai bine o abandonam pentru ceva mai eficient, in stilul podului de la Brăila:nu mai bine facem tunel la Galați, sau si mai bine sa-l facem cu japonezii, dar nu mai bine vin chinezii si-l fac la jumătate de preț ?
Cam asa e si CIO, acum e mai bine ca MCSI, dar ma întreb, oare nu se poate si mai bine :)
Vom vedea in curând. Sincer mi-as dori sa ne oprim aici. Dar practica a demonstrat ca întotdeauna la noi cineva poate avea o idee mai buna.
BTW cei 500 de milioane sunt bani reali exista, sunt la CIO. De azi ;)
În primul rând, statul trebuia să facă un sistem de management a codului sursă, există nenumărate soluții tehnice ușor de implementat. Apoi toți prestatorii de servicii software primesc conturi în acest sistem și tot ce dezvoltă trebuie salvat acolo.
Controul asupra acestor sisteme trebuie să aparțină în totalitate statului.
În felul ăsta se întâmplă mai multe lucururi:
- deții ceea ce plătești
- dacă vrei să treci la alt prestator de servicii o poți face ușor pentru ca ai codul sursă
- îl poți face open-source pentru a permite specialiștilor din societatea civilă să-l verifice și chiar să-l îmbunătățească ( cu un management serios și compentent aproape că poți dezvolta aplicații strict prin voluntariat )
- păstrezi un know-how intern pentru mentenanța și administrarea sistemului
Ca să fie clar pentru toata lumea, codul sursă este găina, nu oul. Livrabilul unui proces de dezvoltare software este codul sursă nu produsul/aplicația generată din acel cod sursă.
Este evident că s-a ajuns în situația de "cod sursă capturat" din motive de corupție/incompetență. Trebuie văzut din punct de vedere legal ce se mai poate recupera.
Dincolo de asta, având în vedere că tot ce s-a făcut pâna acum a fost făcut fără o analiză de ansamblu și făra dorința de a obține un sistem integrat, cel ma probabil este că totul va trebui oricum refăcut de la zero. Prin urmare poate că ar fi mai bine să ne concentrăm eforturile pe asta, în loc să alergăm după "coduri sursă capturate".
Daca comentez anti ciolos ma tem ca nu inteleg ce face RADAR.
Marturisesc ca voi vota un independent, si inca il sustin pe ciolos pana saptamana viitoare cand o sa fac o vizita de noapte la drpciv : acolo voi hotara cu cine votez la coada. Daca e coada votez intr-iun fel daca nu e coada votez in alt fel.
Asa sunt eu fricos.