Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Încrederea într-o echipă te poate face să urci în vârful unei piramide umane de 10 niveluri în Tarragona: lecții despre risc, responsabilitate și leadership din tradiția castells

Castells

Foto: Profimedia

„Competența și încrederea sunt împreună o armată de neînvins."  George Herbert

Castellas – Piramidele umane

În orașul spaniol Tarragona din Catalonia se organizează la fiecare doi ani celebra competiţie a piramidelor umane, echipele participante încercând să înalţe piramide de până la zece niveluri pentru a câştiga titlul pentru cel mai bun „castell".

"Castells" este un obicei cu o îndelungată tradiţie, ce a fost inclus de către UNESCO pe Lista Patrimoniului Cultural Imaterial al Umanităţii.

Așa cum se poate observa în fotografie, activitatea de a construi o piramidă umană este una periculoasă, mai ales pentru cei care trebuie să stea în partea superioară.

Cu toate că la antrenamente aceste piramide umane se prăbușesc, participanţii sunt rareori răniţi. Media spaniolă relatează că în cei 200 de ani de istorie a acestui obicei, au fost înregistrate doar cinci decese.

Imaginează-ți că ești invitat să faci parte din echipă și să fii unul din cei care trebuie să stea în partea superioară a piramidei. Ai avea curajul să participi? Ai risca?

Ce te oprește sau ce te face să spui „da”?

Reflectând la această ultimă întrebare, răspunsul meu este: încrederea - încrederea în competența mea și în competența echipei mele.

Încredere, risc, responsabilitate

În SPoR – Psihologia Socială a Riscului, riscul este definit ca fiind încrederea de a acționa în condiții imprevizibile cu credința că vei avea un rezultat pozitiv.

Toate deciziile legate de risc sunt fundamentate pe un anume nivel de încredere. Siguranța în muncă în organizații se bazează pe încredere, comunicare clară și responsabilitate comună.

În 1995, un grup de profesori de la Notre Dame & Purdue - Mayer, Davis și Schoorman - a publicat un studiu despre încrederea în organizații. Ei au combinat cercetările din psihologie, studii sociale și management pentru a crea un model universal al modului în care funcționează încrederea.

Modelul dezvoltat spune că în general, încrederea în colegii noștri de echipă este compusă din:

1) Bunăvoință - sau cu alte cuvinte siguranță psihologică

2) Competență - știu că persoana poate face ceea ce spune că poate face.

3) Integritate - face ceea ce spune că va face.

Acești factori, combinați cu înclinația naturală a unui anumit individ de a avea încredere în oameni, determină cât de mult risc își va asuma acesta cu privire la altcineva.

Ulterior, cercetarea psihologică a inclus și un al patrulea factor: - 4) Consecvență/ Predictibilitate

Atunci când o persoană arăta bunăvoință, competență și integritate în mod consecvent, încrederea devine și mai puternică.

Încrederea influențează nivelul de asumare al responsabilității. În echipele în care oamenii au încredere unii în ceilalți, responsabilitatea nu se limitează la propria activitate, nu există „eu’’ sunt responsabil de aici până aici și „tu’’ ești responsabil de acolo până dincolo, există „noi toți’’ suntem responsabili pentru tot. În situația nedorită a unui accident, asta face ca managerii de la conducerea organizației să iasă în fața oamenilor și să își asume fără echivoc responsabilitatea pentru cele întâmplate.

Încrederea stă și la baza asumării răspunderii pentru ceea ce facem. În general, oamenii ezită să își asume răspunderea pentru situațiile în care nu se simt în control.

Leadership, construirea încrederii

Sunt multe cercetări care arată că între încredere și nivelul de siguranță în muncă - fizică, psihologică și psiho-socială - există o relație pozitivă.

În studiul: Încredere și neîncredere în conducerea siguranței: calități semnificative, 2023, Natalie Abiodun a întrebat angajații care lucrau pe șantier în sectorul de petrol și gaze despre construirea încrederii.

Potrivit acestui studiu, sunt opt calități de care liderii au nevoie pentru a construi încredere; acestea sunt clasificate mai jos de la cel mai important la cel mai puțin important:

1. Să aibă grijă de membrii echipei lor.

2. Deschidere pentru a asculta opiniile membrilor echipei lor.

3. Preocuparea pentru circumstanțele individuale ale fiecărui angajat.

4. Onestitate în ceea ce privește siguranța.

5. Consecvență în abordarea situațiilor dificile.

6. Competența relevantă pentru rolul lor.

7. Valori morale bune.

8. Expertiză privind politicile/procedurile de siguranță

Se observă că pe primul loc se află grija pentru colegii de echipă, iar pe ultimul expertiza privind procedurile de siguranță.

Studiul mai arată și că primele patru calități pentru dezvoltarea încrederii au fost aceleași cu cele menționate în lista referitoare la neîncredere.

Aplicabilitate practică

La ce ne ajută aceste rezultate?

În primul rând să înțelegem mai bine factorii care stau la baza construirii încrederii în echipă.

În al doilea rând ne oferă un instrument de implicare a echipei în discuțiile de îmbunătățire a siguranței în muncă. Fiecare dintre aceste calități sunt bune puncte de plecare în conversațiile din cadrul ședințelor de siguranță în muncă.

Abordează subiectul la prima instruire sau în primul toolbox talk! O să fii încântat de rezultate.

Spor la conversație și la construit încredere!

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult