Cristian Cîrlogeanu a știut dintotdeauna că vrea să aibă un business pentru că își dorea mai mult decât poate oferi rețeta clasică de a avea un job. La prima afacere, pe care a început-o alături de doi prieteni, a renunțat după numai un an, dar a fost o experiență din care a învățat multe, într-un timp scurt și pe bani puțini. A ales să-și păstreze prietenii și să înceapă fiecare ceva, pe cont propriu. Dar pentru că avea nevoie de bani pentru o nouă încercare, a decis să plece în SUA prin Work&Travel. Cum nu mai era student, s-a înscris din nou la facultate ca să poată accesa programul.
S-a întors în România cu ideea de a produce kombucha, o băutură foarte populară în Statele Unite, dar și în vestul Europei, cu multiple beneficii pentru sănătate și foarte apreciată de acea categorie de public care caută ceva mai mult decât un gust bun și o răcorire de moment. Iar de aici încep și provocările pentru Tonic-Blend, brand-ul pe care l-a lansat în 2020 și sub care, în prezent, comercializează trei sortimente de kombucha. Pe de o parte pentru că este vorba de un produs puțin cunoscut, iar pe de altă parte pentru că trebuie adaptat la o piața unde prețul cântărește cel mai greu în decizia de cumpărare.
„Am plecat de la ideea de a face un produs bun, dar pe care îl oferi unei piețe care nici măcar nu știe că îl vrea. Așa cum eu de mic mi-am dorit mai mult și mai bine pentru mine, și kombucha te provoacă să vrei mai mult de la o băutură răcoritoare. Piață există, dar e un pic confuză. Și aici e rolul nostru să educăm. Există public care aude de această băutură și de beneficiile ei pentru sănătate, dar, din păcate și în această zonă, alegerile se fac în funcție de preț. Un produs ca al nostru necesită ingrediente premium și lanț frigorific pentru a-și păstra proprietățile, iar asta se reflectă în preț. Domeniul nu este reglementat nici la nivel internațional, astfel că oricine poate pune o etichetă pe care scrie kombucha. Este puțin riscant ce facem, dar vom vedea”, spune Cristian.
„Vara mea în State a arătat diferit de cea a studenților care merg acolo să se distreze”
Cristian nu a plecat în Statele Unite doar pentru bani. Era la a doua experiență cu Work and Travel și știa exact ce caută și ce avea să obțină, mai ales că era mai matur și trecuse deja prin eșecul unui business.
„Aveam nevoie și de un refreshment. Am ales Long Island, locul unde vara vine toată spuma Americii, iar un astfel de mediu îți oferă o expunere la un alt nivel. I-am servit la masă pe Roger Federer, Scarlett Johansson, Robert de Niro, Leonardo diCaprio. Când ajungi în compania unor astfel de oameni, e un soi de descătușare, simți că ‘sky is the limit’ și că nimic nu te mai poate opri. Experiența asta mi-a schimbat felul de a gândi și am căpătat foarte mare încredere în mine.
Vara mea în State a arătat diferit de cea a studenților români de 20 de ani care pleacă cu Work&Travel ca să se distreze. Și nu e nimic greșit în asta, dar eu nu mai aveam 20 de ani. Deschideam restaurantul la 6 dimineața și ajungeam acasă la după miezul nopții, șase zile din șapte, iar în a șaptea făceam doar o tură în loc de două. Mi-am lărgit limitele de muncă, de anduranță. Îmi spuneam că dacă mă întorc în țară sau oriunde și nu trag așa și pentru mine, atunci înseamnă că ceva nu e corect”, spune Cristian.
În State a descoperit și kombucha, iar gustul l-a cucerit. Feedback-ul pe care l-a primit de la prieteni atunci când le-a împărtășit ideea de a face produsul în România, nu a fost foarte încurajator, dar a nu ezitat să-și pună idea în practică. Văzuse că în SUA este deja un fenomen și că trendul de a consuma băuturi funcționale există și pe piața din România.
Experiența în State a însemnat, de asemenea, și șansa de a învață marketing și de a înțelege standardul de branding la care trebuie să ajungă cu produsul său pentru a fi competitiv pe o piață care în acest moment nu este foarte aglomerată, pentru că nu mai există decât 2-3 producători locali și câteva etichete din afară, dar care are potențial de creștere.
De la producția manuală la cea semiautomată în căutarea unor investitori
Kombucha este o băutură obținută prin fermentarea ceaiului verde sau negru cu zahăr, drojdii și bacterii, cu o tradiție de peste 2.000 de ani, preparată prima data în Japonia. Proprietățile și beneficiile sale pentru sănătate au început să fie studiate în secolul al XIX-lea, iar primul brand de kombucha a apărut în 1995. Kombucha este recunoscută pentru aportul de probiotice, antioxidanți și vitamine, astfel că intră în categoria băuturilor răcoritoare funcționale.
Cristian a lansat primele trei sortimente de kombucha în iunie 2020, după ce pandemia i-a deturnat planul inițial. Timp de 2 ani, producția și îmbutelierea s-au făcut manual, cu ajutor din partea părinților lui, care veneau de două ori pe lună la București, special pentru asta. Chiar și așa, producția nu depășea 2.500 de sticle pe lună, iar asta îl împiedica să scaleze și să-și găsească niște investitori care să-l susțină și pe care îi caută în continuare.
A găsit însă o soluție și a externalizat o parte din procese astfel că acum este pregătit să treacă la nivelul următor și să se concentreze pe vânzări, în condițiile în care capacitatea de producție a crescut la 40.000 de sticle. În prezent, kombucha produsă sub brandul Tonic Blend este distribuită în băcănii premium, cafenele de specialitate, restaurante vegane, și este listată și pe platformele Glovo, Bolt și Sezamo.
Cristian are însă planuri mai mari și pe termen mai lung. Pe lângă lansarea de noi arome de kombucha, vrea să adauge în portofoliul de produse și alte băuturi funcționale, cum este de exemplu water kefir.
„Vreau să ieșim afară cu produsul, să plece și din România un produs de top, cu un branding îmbunătățit. Visul meu este ca oamenii să consume acest produs, nu neapărat brandul nostru. Noi o facem într-un anumit mod, dar este important ca oamenii să o consume și să se informeze”, spune Cristian.
Fișă de business. Subiectiv
Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor? Să vrei să schimbi ceva pentru că de aici pleacă energia de care ai nevoie și când nu ai resurse sau nu știi încotro să o iei. Apoi, cred că e bine să-ți împărtășești ideea cu cât mai mulți oameni. Pentru că astfel vin niște întrebări la care tu nu te gândești și la care mai devreme sau mai târziu trebuie să răspunzi. Iar răspunsurile îți pot schimba chiar modelul de business.
Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor în România? Nevoia de educație continua pentru că școala nu te pregătește pentru așa ceva, nici în România, dar nici în alte țări. E nevoie de asta mai ales în zona financiară. În business nu-ți trebuie să intri în foarte multe amănunte când vine vorba de cifre, ci să știi unde să te uiți și cum să le interpretezi. De asemenea, e nevoie și de networking. Apoi, e foarte important să-ți studiezi clientul și să înțelegi exact nevoile lui și pe ce ar da banii. Tindem să venim cu idei din afară și nu luăm în calcul că în acolo sunt alte reguli și că piața e total diferită. De aceea, trebuie să pleci `buyer persona’ în cap.
A existat vreun moment în care ai vrut să renunți? Nu.
Care a fost momentul în care ți-ai dat seama că ești pe drumul cel bun? Când am primit feedback pe produs de la oameni necunoscuți.
Ce este antreprenorul? Omul care vrea tot timpul să facă mai bine, găsește resurse și soluții pentru acest lucru și urmărește cum sunt implementate.
Fișă de business. Obiectiv
Investiția inițială: 10.000-15.000 euro
Număr de angajați: 2 și alți colaboratori
Timp de recuperare a investiției: N/A
Cifră de afaceri: N/A
Profit: N/A
Republica antreprenorilor este un proiect susținut de Banca Transilvania.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.