Sari la continut
Republica
Prevenție

Indiferent unde locuiești sau lucrezi în Europa, nu vei scăpa de poluarea fonică. Aceasta te poate ucide, însă asfaltul care absoarbe zgomotul s-ar putea să te ajute

Imagine sugestivă cu o persoană afectată de poluarea fonică. Foto: Diego Cervo / Panthermedia / Profimedia

Foto: Inquam Photos / Cosmin Enache

În Europa, zgomotul ambiental, și în special zgomotul produs de traficul rutier, reprezintă o problemă majoră de mediu. Cel puțin două persoane din 5 din populația UE locuiesc în zone în care nivelurile de zgomot din trafic sunt dăunătoare pentru sănătate. Agenția Europeană de Mediu estimează că 113 milioane de persoane sunt afectate de niveluri de zgomot din trafic pe termen lung, pe timp de zi și seară-noapte, de cel puțin 55 decibeli. În plus, 22 de milioane de persoane sunt expuse la niveluri ridicate de zgomot feroviar, 4 milioane la niveluri ridicate de zgomot al avioanelor și mai puțin de 1 milion la niveluri ridicate de zgomot cauzate de industrii. 

Zgomotul generat de mijloacele de transport este considerat a doua problemă majoră de mediu în Europa de Vest, după poluarea aerului cu particule fine PM2.5 si PM10 (peste 400.000 decese corelate cu calitatea aerului anual în Europa). Printre efectele adverse ale poluării fonice se numără diminuarea bunăstării populațiilor umane și afectarea sănătății și distribuției faunei sălbatice.

OMS a stabilit deja că expunerea pe termen lung la zgomotul generat de traficul rutier ar trebui să fie sub 55 de decibeli în timpul zilei și serii, respectiv sub 45 de decibeli în timpul nopții, pentru a preveni impactul negativ asupra sănătății.

Potrivit unui raport al Uniunii Europene, aproximativ 40% din populația statelor membre este expusă la zgomotul traficului rutier la niveluri care depășesc 55 de decibeli; 20% este expusă la niveluri care depășesc 65 decibeli în timpul zilei și peste 30% este expusă la niveluri care depășesc 55 decibeli pe timp de noapte.

În 2002 a fost adoptată și Directiva Europeană privind zgomotul ambiental (END) pentru a evalua eficacitatea controlului emisiilor în cadrul UE, impunând monitorizarea zgomotului ambiental la nivelul statelor membre. Această directivă a introdus doi indicatori importanți: pentru deranj și tulburări de somn. În cazul în care acești indicatori sunt depășiți, statele membre trebuie să elaboreze planuri de acțiune pentru reducerea expunerii la zgomot.


Imagine cu traficul din București. Foto: Inquam Photos / Cosmin Enache

Peste 12 mii de oameni mor prematur din cauza expunerii pe termen lung la poluare fonică

Se estimează că expunerea pe termen lung la zgomotul ambiental cauzează 12.000 de decese premature și contribuie la 48.000 de cazuri noi de boli cardiace ischemice pe an pe teritoriul european. Peste 22 milioane de persoane suferă de un nivel ridicat de stres cronic și 6,5 milioane de persoane suferă de tulburări de somn cronice ridicate.

Zgomotul din mediul înconjurător – cel rutier, feroviar, al aeronavelor și al industriei – se numără printre principalele riscuri de mediu pentru sănătate. Cele mai grave efecte ale zgomotului asupra sănătății, cum ar fi cele asupra inimii și a sistemului circulator, care pot duce la mortalitate prematură, se presupune că sunt declanșate de efecte fiziologice și emoționale pe termen lung, precum și de o reducere a calității somnului. Este probabil ca aceste efecte asupra sănătății să fie subestimate si realitatea sa fie mult mai gravă. 

Alte efecte ale zgomotelor puternice implică: 

Iritarea - Este unul dintre cele mai răspândite răspunsuri la zgomot și este descrisă ca o reacție de stres care înglobează o gamă largă de sentimente negative, inclusiv tulburare, nemulțumire, stres, iritare și deranj. Răspunsul individual la zgomot depinde nu numai de nivelurile de expunere, ci și de factori contextuali, situaționali și personali. Acesta poate iniția reacții fiziologice de stres care, dacă sunt pe termen lung, ar putea declanșa apariția bolilor cardiovasculare.

Tulburarea somnului - Somnul are rolul de a facilita funcțiile vitale ale organismului nostru. Zgomotul îl fragmentează, îi reduce continuitatea și reduce durata totală a somnului, ceea ce poate avea impact asupra vigilenței, performanței la locul de muncă și calitatea vieții. Restrângerea perioadei în care dormim determină, printre altele, modificări ale metabolismului glucozei și dereglează pofta de mâncare, afectează memoria și crează o disfuncție la nivelul vaselor de sânge. Perturbarea somnului pe termen lung poate duce, de asemenea, la probleme de sănătate cardiovasculară.

Efecte cardiovasculare si metabolice - Zgomotul este un factor de risc important pentru bolile cronice. Expunerea la zgomot activează reacții de stres în organism, ceea ce duce la creșterea tensiunii arteriale, la modificarea ritmului cardiac și la eliberarea de hormoni de stres. În plus, efectele cardiovasculare și metabolice legate de expunerea la zgomot pot fi, de asemenea, o consecință unei reduceri a calității somnului, cauzată de expunerea la zgomot în timpul nopții, printre alte efecte suplimentare sau mecanisme intercorelate. Aceste efecte cronice pot duce la mortalitate prematură.

Dezvoltarea cognitivă la copii - Zgomotul din sălile de clasă îi afectează pe copii în multe feluri, inclusiv prin scăderea motivației, reducerea vorbirii, înțelegerea și concentrarea, producând enervare și deranj, și creșterea neliniștii. Ca urmare, copiii expuși la zgomot la școală pot avea o capacitatea de citire, memoria și performanțe mai slabe. Deficiența cognitivă ar putea fi legată și de expunerea la zgomot acasă, în timpul orelor de somn, ceea ce poate cauza o stare de spirit scăzută, oboseală și o performanță scăzută în îndeplinirea sarcinilor. De asemenea, zgomotul de acasă poate fi legat de hiperactivitate și de probleme de neatenție, care pot cauza scăderea performanțe școlare mai scăzute.

Mai mulți copii se joacă într-un loc special amenajat în parcul Cișmigiu din București. Foto: Inquam Photos / George Călin 

Consecințe sociale ale expunerii la zgomotul ambiental

Diferite grupuri ale societății pot fi afectate disproporționat de expunerea la zgomote puternice:

Copiii - În comparație cu adulții, copiii se află într-o fază importantă de învățare și dezvoltare și pot prin urmare, să fie afectați în mod disproporționat de zgomot. De asemenea, copiii pot fi lipsiți de capacitatea de a face față strategii și să aibă mai puțin control asupra zgomotului din mediul înconjurător decât adulții.

Persoanele vârstnice - Deoarece structura somnului devine mai fragmentată odată cu vârsta, persoanele vârstnice sunt mai vulnerabile la tulburări de somn și pot fi, de asemenea, mai predispuse să sufere efecte cardiovasculare din cauza zgomotului. 

Muncitorii care lucrează în schimburi - Se pot confrunta cu efecte negative din cauza expunerii la zgomotul ambiental, deoarece structura somnului lor este supusă la stres. De asemenea, ei pot avea nevoie să doarmă în timpul zilei, când zgomotul ambiental este mai ridicat.

Femeile gravide - Structura somnului la femeile însărcinate devine mai fragmentată. De asemenea, zgomotul din mediul înconjurător poate crește riscul de naștere prematură.

Grupurile vulnerabile, expuse sărăciei -  pot fi expuse și la niveluri mai ridicate de zgomot. Cei care locuiesc în locații defavorizate au mai puțin acces la zone liniștite și pot resimți cel mai grav efecte ale poluării fonice.

OMS recomandă ca nivelurile de zgomot în spațiile de joacă din școli să nu depășească 55 de decibeli, în timp ce în sălile de clasă interioare nivelurile de zgomot să nu fie mai mari de 35 de decibeli.

Natura și biodiversitatea sunt afectate de poluarea fonică

Zgomotul antropogen provoacă o serie de reacții fiziologice și comportamentale la animalele sălbatice terestre și marine, care poate duce la reducerea succesului reproductiv, la creșterea riscului de mortalitate și la emigrare, ceea ce duce la scăderea populatiei.

Deși răspunsurile la zgomot depind în mare măsură de specie, efectele pot începe să apară la niveluri mai scăzute, precum 40 de decibeli, pentru animalele terestre. Pe lângă nivelurile de zgomot, impactul poate depinde și de frecvența și tipul de zgomot.

Cel puțin 19% din zonele de protecție a naturii acoperite de Natura 2000 sunt situate în zone în care nivelurile de zgomot depășesc pragurile de raportare din Directiva privind zgomotul ambiental din cauza drumurilor, căilor ferate și avioanelor.

Soluții pentru a reduce poluarea fonică: străzi pietonale și asfaltul care absoarbe poluarea sonoră

În orașe, autoritățile iau diferite măsuri pentru a diminua expunerea populației la zgomot. De exemplu, crearea de piste pentru biciclete pe drumurile largi a fost folosită ca instrument standard de reducere a zgomotului.

Dar tehnologia poate contribui la reducerea zgomotului în mediul urban, prin folosirea de asfalt fonoabsorbant pe rețeaua rutieră publică, prin adoptarea anvelopelor cu nivel redus de zgomot pentru autobuzele din oraș, prin extinderea infrastructurii pentru vehiculele electrice în mediul urban. 

Foto: eea.europa.eu

De asemenea, promovarea mersului pe jos sau cu bicicleta, și transformarea străzilor în zone pietonale sunt câteva dintre inițiativele adoptate pentru reducerea zgomotului și îmbunătățirea calității vieții în orașe.

În plus, numeroase orașe și regiuni au implementat „zonele liniștite”, unde locuitorii pot scăpa de agitația urbană. Aceste spații, în mare parte verzi, includ parcuri și rezervații naturale.

Foto: eea.europa.eu

Spațiile comerciale gen mall-urile, aeroporturile, gările, sălile de așteptare pot adopta o arhitectura bazată pe materiale fonoabsorbante sau pe integrarea de grădini urbane verzi. Alte reduceri de zgomot, în special cele legate de zgomotul feroviar, s-au materializat ca răspuns la măsurile naționale și europene de reducere a zgomotului ca instrumente de politică națională și europeană.

Mai multe acțiuni contribuie la reducerea expunerii populației la zgomotul provocat de trenurile de marfă. Printre acestea se numără utilizarea de trenuri silențioase; introducerea taxelor de acces la calea ferată în funcție de zgomot în mai multe țări și interzicerea totală a utilizării vagoanelor care nu sunt conforme cu reglementările europene, din 2020. Pe lângă reducerea zgomotului produs de trenurile de marfă, montarea ulterioară a frânelor silențioase la trenurile de călători a dus la o reducere a zgomotului considerabil.

Monitorizarea și măsurarea poluării fonice

Există mai multe metode de a măsura poluarea fonică. Fie folosim telefoanele (unde sunt disponibile mai multe aplicații), fie senzori calibrați cu stocare pe card sau ecrane, ce dețin un certificat sau nu. Aplicațiile pot afișa rezultatul pe grafice sau pot exporta măsurătorile în format CSV. Pentru folosirea personală și monitorizarea zgomotului chiar din propria locuință, sunt disponibile câteva variante de senzori ce se pot integra chiar și în sistemele de case inteligente.

Dacă ne interesează ca măsurătorile să fie stocate online, atunci luăm în considerare rețelele private, care înglobează, pe lângă senzorii ce măsoară calitatea aerului, și senzor pentru măsurarea nivelului de poluare fonic. Uradmonitor este una din rețelele private globale și pulse.eco este una din rețelele europene unde amatorii își pot îngloba senzorii confecționați de către ei. Accesarea datelor pe o perioada mai lungă de timp ne poate ajuta să înțelegem dacă mediul pe care îl monitorizăm este nociv pentru sănătatea noastră.

Pentru a avea o imagine de ansamblu asupra unui oraș, monitorizarea poluării fonice se poate face pe platfome ce dețin și hărți cu locații exacte a senzorilor montați pe poziție fixă.

Nevoia de strategii integrate pentru poluarea fonică și poluarea aerului

Expunerea pe termen lung la poluare fonică, chiar dacă nu îl percepem că un zgomot deranjant, poate duce la efecte asupra sănătății. Poluarea fonică este în strânsă legătură cu poluarea aerului, de cele mai multe ori având surse comune precum traficul auto și depind de mediul înconjurător pentru a se propaga. Avem nevoie de dezvoltarea de strategii integrate pentru reducerea zgomotului și a poluării atmosferice din trafic, ceea ce ar putea fi o soluție eficientă pentru optimizarea costurilor și a eforturilor în acest sens.

Fără implementarea unor măsuri concrete pentru abordarea problemelor legate de zgomot, este improbabil ca numărul persoanelor expuse la acest fenomen să scadă semnificativ în viitor, având în vedere extinderea urbană și cererea în creștere pentru mobilitate.

Acest articol a apărut inițial și pe platforma InfoClima.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Casti cu anularea activa a zgomotului (nici nu trebuie musai ascultat la ele ceva) si s-a rezolvat problema.
    • Like 1


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult