Foto: Inquam Photos/ George Călin
Dacă ar fi să numesc o parte bună creată de contextul anului 2020, aceea ar fi că ne-a educat și ne-a crescut așteptările privind standardul de locuire. Pereții subțiri prin care auzim vecinii și când sforăie, tâmplăria ieftină care nu izolează bine nici termic, nici fonic, inundațiile dese cauzate de țevile vechi, lipsa unui spațiu de relaxare în care să stai să citești, să bei o cafea și să privești cerul: toate au devenit insuportabile de când lucrăm, mâncăm, învățăm și ne jucăm numai de acasă. Așa că am început să căutăm locuința visurilor noastre. Cum? Online.
Căutările online de case de vânzare au crescut cu 40%
Pandemia s-a simțit, ca în toate industriile, și pe piața imobiliară. Anul acesta vârful căutării online pentru apartamente de vânzare a fost în lunile ianuarie și februarie, înainte de lockdown (starea urgență). Media anuală a căutărilor de apartamente s-a menținut mai scăzută decât în anii precedenți din cauza lockdown-ului și a perspectivei economice. În cazul caselor însă, criza s-a manifestat altfel: căutările online de anul acesta au fost cu 40% mai numeroase față de media ultimilor 5 ani, boom-ul începând imediat după ridicarea restricțiilor de circulație.
Google Trends ne arată și că, chiar dacă în anii trecuți, apartamentele și casele mergeau oarecum în paralel în privința interesului și a numărului de căutări online, anul acesta, imediat după ridicarea lockdown-ului, interesul pentru case aproape că s-a dublat față de cel pentru apartamente.
Românii, mai hotărâți ca oricând să semneze contractul de cumpărare
Cu siguranță, timpul a trecut greu dacă pandemia te-a prins într-o garsonieră, dar nici în 50 de metri pătrați, cu partener(ă) și doi copii mici, nu a fost ușor. Asta s-a văzut în căutările atent calculate: în primul rând, anul acesta raportul dintre cei care solicitau informații și cei care făceau și pașii următori, de la vizionare (la distanță sau nu) până la negociere și cumpărare, a fost mai bun decât în anii trecuți când, în general, un număr mare de persoane făceau mai degrabă o prospecție fără un interes evident de a cumpăra pe termen scurt. În al doilea rând, a crescut interesul pentru proiecte finalizate sau cu termen de finalizare foarte scurt, dorința cumpărătorilor fiind în principal de a se muta imediat.
La ce se uită utilizatorii români când caută online o locuință nouă
Primul lucru important este că un cumpărător are deja un buget fixat în momentul căutărilor. El știe deja cât „se poate întinde” pentru că și-a evaluat veniturile, cheltuielile, economiile și, eventual, posibilitatea de a lua un credit imobiliar. Conform datelor din Google Analytics și Ads, prețul unei locuințe este un criteriu esențial de selecție, după care urmează: localizarea sa (utilizatorii accesează pagina de descriere care include pin-ul pe hartă și se uită la serviciile din zonă: transport în comun, școli, grădinițe, supermarketuri etc), imaginile proiectului (randări interioare și exterioare sau fotografii, dacă este cazul, pentru că planurile 2D nu sunt destul de sugestive și descriptive pentru un utilizator neavizat în arhitectură și dau o imagine mai clară despre spațiu și dotări) și, cum spuneam mai sus, data de finalizare a proiectului.
Alte noutăți aduse anul 2020 au fost legate de vizionările online, tururi virtuale, adică întâlniri la distanță prin intermediul fie al unor înregistrări video în care se prezentau proprietățile fie al apelurilor video în care agenții prezentau un walk-in video al întregului complex.
Cum va arăta piața imobiliară în 2021
De la 1 ianuarie 2021, pragul TVA de 5% pentru locuințe va crește până la 140,000 euro. Astfel, dacă și criza sanitară se va încheia, perspectivele economice sunt optimiste. Totuși, vremurile în care vânzarea se baza pe un banner afișat pe gardul complexului / casei au apus demult. Concurența crescută face ca o strategie de marketing personalizată, care cuprinde mai multe canale de comunicare și tactici de promovare, să fie primordială.
Având în vedere că mai multe corporații și-au anunțat deja angajații că munca de acasă va continua în 2021, cererea de case va rămâne cu siguranță crescută, oamenii având o nevoie acută de spațiu în care să se desfășoare: eventual, cu o cameră dedicată exclusiv muncii, un loc generos pentru luat masa, o curte pentru a petrece timp sub cerul liber, iar în cazul familiilor cu copii, și de o cameră de joacă.
Așa cum începusem analiza mea, partea bună a șocului care ne-a făcut pe toți să ne reevaluăm locuințele este că am înțeles ce efecte au compromisurile făcute asupra calității vieții: Pereții subțiri, calitatea slabă a finisajelor, a tâmplăriei, a instalațiilor termice și electrice sau lipsa izolării termice, toate iau din confortul de care avem nevoie cu adevărat și care fac din casă acel acasă în care ne putem simți bine 24h din 24.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Numai excentricii stau in noroaiele pre-orasenesti ca sa-si "oxigeneze" plamanii cu noxele celor 3 ore din trafic si sa-si chinuie copiii nevinovati pentru prostia parintilor.
Sunt semne bune ca ElDorado-ul imobiliar romanesc isi atinge limitele, cu totii vedem proiecte incepute in 2019, continuate timid si nefinalizate in 2020, asa ca scaderea viitoare a preturilor la imobiliare in oras e de domeniul evidentei. Asta fara sa socotim cele peste 300.000 de credite amanate la plata in 2020.
Casa la tara in Romania e o utopie, o capcana in care cad multi care apoi sunt disperati sa-si duca copii la scoala iar apoi sa ajunga si ei la serviciu pe drumuri subdimensionate si neamenajate, cu traducere in costuri de reparatii ale masinilor, petrecerea timpului in masina la cozi, ce mai, toate astea trecute direct in calitatea vietii. Fara investitii masive in infrastructura periurbana si fara urbanism si disciplina in constructii, casele de la marginea oraselor, in foarte mare masura sunt in fapt corespondentul favelas braziliene.