Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

INTERVIU: Ce vrea Alianța Vestului. Provocarea pe care Oradea, Cluj, Timișoara și Arad le-o lansează regățenilor și moldovenilor: „O parte dintre români ar vrea să migreze, dar în România! Noi le oferim o zonă care se dezvoltă”

Primarii orașelor Cluj, Timișoara, Arad și Oradea au semnat la sfârșitul săptămânii actul de înființare a Alianței Vestului, o inițiativă prin care cele patru municipii speră să dezvolte mai ușor proiecte de infrastructură și să acceseze mai ușor fonduri europene pentru regiune.

Primarii Ilie Bolojan, Emil Boc, Nicolae Robu și Gheorghe Falcă, la semnarea Alianței Vestului. Credit foto: Virgil Simonescu/Inquam Photos

Unul dintre obiectivele noii alianțe este să facă din regiune un pol de dezvoltare care să îi atragă pe românii care aflați în căutarea unei vieți mai bune, spune primarul orașului Oradea, Ilie Bolojan, într-un interviu pentru Republica.ro. Oameni împinși în mod normal de condițiile economice spre vestul Europei ar putea să rămână în țară, pentru oportunitățile din vestul României, susține el.

„Aș vrea să vă fac o comparație: până acum trei ani de zile, în vestul României nu era niciun aqua-park. Și românii se duceau în Ungaria, la 60 de kilometri de graniță, unde există un aliniament de aqua-park-uri foarte populare. Practic jumătate din cei care se duc acolo sunt români. Noi am construit în Oradea primul aqua-park mare din vestul României care funcționează ca un fel de baraj și, astăzi, o bună parte din clujeni nu se mai duc în Ungaria, ci vin la Oradea, unde au apă geotermală. Mutatis mutandis, în termeni de migrație, noi încercăm să limităm migrația externă. Sunt niște studii de migrație făcute în țară, care arată că o parte dintre români ar vrea să migreze, dar în România. Încercăm să le oferim o zonă care se dezvoltă, cu potențial mare: dacă vor să plece undeva unde să aibă șanse mai mari de succes să vină în aceste orașe, unde au destul de multe oportunități”, spune Ilie Bolojan (foto).

Credit foto: Virgil Simonescu/Inquam Photos

De trei lucruri ar avea nevoie regiunea pentru a se dezvolta: proiecte de infrastructură mare, conexiuni feroviare și fonduri europene. Iar orașele din Alianța Vestului vor să negocieze cu Comisia Europeană și cu Guvernul pentru descentralizarea absorbției de fonduri UE. Scopul este ca, la următorul exercițiu bugetar al UE, Alianța Vestului, și nu ministerele să fie autoritate de management pentru proiectele ce vizează regiunea, iar raportările să fie făcute direct către Bruxelles, explică Bolojan.

„Birocratizarea ministerelor a ajuns la niveluri inacceptabile. Practic te blochează”

„Suntem niște primării care am dovedit că avem capacitatea administrativă să absorbim fonduri europene, ceea ce este probat atât în exercițiul trecut, cât și în acest exercițiu. Credem că o formulă care poate fi aplicată este cea a Investițiilor Teritoriale Integrate (ITI), aplicate de polonezi cel puțin pentru jumătate din fondurile europene absorbite acolo. În România, există o singură formulă de genul acesta care s-a aplicat pentru Delta Dunării. Constituindu-ne într-o asociație de dezvoltare interregională, ne dorim ca în viitorul exercițiu de finanțare să ni se aloce o sumă directă de bani de la Comisia Europeană, pe care să îi gestionăm în proiecte care să se refere atât la conectarea dintre cele patru orașe, cât și la proiecte de mobilitate urbană”, explică Bolojan.

Acesta spune că absorbția fondurilor europene este îngreunată de birocrația din ministere, care sunt „paralizate”. „Vă spun cu toată răspunderea: birocratizarea ministerelor a ajuns la niveluri inacceptabile. Practic te blochează. Ministerele, o parte dintre, ele sunt paralizate, aceasta este din păcate realitatea, sunt tot felul de chestiuni total nesemnificative care îți blochează absorbția de fonduri europene.

Vă dau un exemplu: atestarea domeniului public al unei localități. Ca să faci absorbția de fonduri europene, trebuie să faci proba că ești proprietar al unui teren pe care se face o investiție. În legislația românească nu este suficient că ai coala de carte funciară, nu este suficient că ai hotărâre de Consiliu, mai trebuie să ți se ateste acest lucru printr-o hotărâre de guvern. Anul trecut din vreo sută de hotărâri de guvern care au mers la atestare la Ministerul Dezvoltării au plecat vreo 40. Durează peste un an-doi ca o chestiune absolut birocratică să fie rezolvată și stai cu lunile și faci drumuri la Ministerul Dezvoltării până să îți semneze, să dea drumul la lucrurile astea. Pentru că pe oamenii ăia nu îi interesează, o parte din ei sunt incompetenți, acesta este adevărul. Oameni care nu au ce să caute pe funcții, oameni de execuție foarte slabi. La ăștia mă refer în primul rând, pentru că acolo ai nevoie de niște vize de la niște juriști de la niște direcții, care sunt total decerebrate, nu mai funcționează”, spune primarul orașului Oradea.

„Una este să ai un primar de 10 ani în funcție cu echipă stabilă și alta este să ai miniștri ai Transporturilor care se schimbă din șase în șase luni”

De ce ar face primăriile o treabă mai bună decât Guvernul în ceea ce privește absorbția de fonduri europene? „Una este să ai un primar de 10 ani în funcție cu echipă stabilă și alta este să ai miniștri ai Transporturilor care se schimbă din șase în șase luni cu echipe instabile. Nu vei avea o mașină care merge bine cu un șofer schimbat zilnic, care știe că va conduce 24 de ore. Cam asta este, în termeni naționali, o durată de șase luni ca ministru al Transporturilor, o zi de condus o mașină. Cu instabilitate pe funcție, cu oameni nepotriviți pe funcții de conducere care pentru prima dată apucă să bâjbâie în acel domeniu, vă dați seama că nu ai cum să livezi performanță”, crede Ilie Bolojan.

Infrastructură mare și conexiune feroviară

Una dintre prioritățile de infrastructură mare ale Alianței Vestului este reprezentată de culoarul de circulație Polonia-Serbia, care să intre în România pe la Oradea și să iasă după Timișoara înspre Belgrad. „Ar crea o legătură tip autostradă între coridorul IV pan-european, și autostrada Transilvania. Asta înseamnă că, de fapt, nu trebuie decât revizuit studiul de fezabilitate al drumului expres Oradea-Arad, care stă de 10 ani în rafturile Companiei de Drumuri și Autostrăzi. El trebuie actualizat și trebuie inclus în lista de proiecte care urmează să fie finanțate din fonduri europene și, în felul acesta, România nu este un factor de discontinuitate în conexiunile globale europene, ci un factor de continuitate. Dacă compania de drumuri nu vrea sau nu poate, noi putem prelua acest studiu de fezabilitate, îl putem revizui, îl putem pregăti și li-l livrăm gata pregătit. În momentul de față, doar compania de drumuri este eligibilă să depună proiecte pentru finanțare europeană pentru drumurile naționale. Chiar dacă noi am vrea astăzi să depunem, nu putem, pentru că actuala formulă de absorbție de fonduri nu ne permite acest lucru”, declară Bolojan.

Un alt scop al Alianței Vestului ar fi să facă demersuri pentru realizarea unei conexiuni feroviare bune între cele patru orașe. Pentru aceasta, este nevoie de reabilitarea și electrificarea liniei de la Oradea la Arad. „Arad-Timișoara este electrificat, se poate circula cu 100 km/h, tronsonul Oradea-Cluj este prins în actualul program de finanțare și în 2022 ar trebui, teoretic, să fie lucrurile în bună regulă. Și atunci mai rămâne acest tronson în așa fel încât România să fie racordată la sistemul european de transport feroviar, iar aceste orașe să fie interconectate foarte bine. Având o masă economică și de populație destul de mare, de peste un milion de locuitori doar ele - dacă îi luăm și pe cei din zona metropolitană practic ajungem la cel puțin 1,5 milioane de locuitori, ar fi un pol de dezvoltare serios. Aceste orașe, în sine, sunt niște elemente de dezvoltare, dar luate toate în această linie ar funcționa ca o zonă de atractivitate importantă”, spune Ilie Bolojan.

„Această asociere nu este împotriva Guvernului, este gândită să completeze ceea ce face Guvernul”

Acesta spune că Alianța Vestului nu trebuie privită drept o încercare de desprindere a regiunii de Guvernul de la București. „Nu are nicio legătură această chestiune cu despărțirea de București, e doar o logică care ține de autonomia locală și de principiul subsidiarității. În mod normal, deciziile care îi privesc pe locuitorii din Vaslui nu le va lua mai bine decât primarul din Vaslui niciun ministru, indiferent de unde ar fi, pentru că nu are cum să știe problemele de acolo mai bine decât acel primar. Această asociere nu este împotriva Guvernului României, este gândită să completeze ceea ce face Guvernul României, pentru că niciun Guvern nu va ști problemele noastre mai bine decât noi”, afirmă Bolojan.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Un categoric NU pentru ieșirea din Portofoliul național. Motive ?
    1-- fondurile europene se atribuie pe țară iar țara are/ar trebui să aibă suveranitatea repartizării fondurile pe bază de proiecte și se priorități naționale.
    2-- Asocierea celor 4 municipii vestice tinde să ”răpească” șansele de dezvoltare a zonelor rămase mult în urmă (n-au fost proiecte, n-a fost inițiativă din partea autorităților locale, etc, etc).
    3-- Dacă zona vestică se dezvoltă ”asimetric” față de celelalte zone se ajunge la o depopulare suplimentară a regiunilor estice în favoarea celei vestice.
    • Like 0
  • Gata , am pierdut Vestul...
    Bv lor, &apropos , caut casa in zona aia!...
    • Like 0
  • Raul check icon
    Sa fim seriosi, nu "emigreaza" nimeni in Cluj sau in Timisoara, nu schimba mizeria din sud pe gunoiul de sub pres in vestul tarii. Cine vrea sa-si schimbe cu adevarat vioata se duce intr-o tara civilizata.
    • Like 0
    • @ Raul
      intamplarea face sa fiu plecat de aproape 4 ani, bucurestean fiind, si imi fac planuri sa ma intorc tocmai in orasele astea din Ardeal :) Nu cred ca ai "sondat" pe toata lumea, nu stiu de unde ai datele astea fara argumente. Gasesti simplu si la INS statistica.
      • Like 2
    • @ Raul
      Impresie greșită.
      • Like 0
  • O initiativa foarte buna indiferent daca are iz electoral sau nu. Daddy si ai lui oricum le vor pune bete in roate la greu , caci PSD in formatul feudal prezent va disparea in negura istoriei daca tara asta va avea educatie si infrastructura decenta.
    • Like 4
    • @ Radu Bogdan
      Exact ! Are iz electoral. Comisarul European pentru Politică Regională, Corina Creţu susţine că, în cadrul actualei perioade de programare 2014 – 2020, conform reglementărilor în vigoare, nou înființata Alianță a Vestului nu poate să acceseze direct fonduri structurale şi de investiții europene.
      • Like 0
  • Add check icon
    A picat para malaiata colonizarea facuta de companiile din vest si, dupa atatia ani, iata si înțelepciunea celor patru primari cum iese iute la suprafata, ca si cum ei ar fi fondat fabricile cu pricina.
    • Like 1
  • Diana N. check icon
    Mi-a sarit in ochi: regatenii sunt locuitorii din vechiul Regat, dinainte de 1918, deci si moldovenii sunt regateni - sunt parte din Romania Mica, tara lui Cuza si Carol I. Si Ferdinand, pentru 4 ani (din care pentru un timp Moldova a fost cam singurul Regat, in timpul ocupatiei)... Da?
    • Like 0
  • „De vrei cu crezământ să te ...” . Trebuie să ne spună cei trei crai de la ... apus de ce nu fac nici o referire la Legea administrației publice locale în baza căreia pot înființa astfel de asociații. În plus ceea ce intenționează ei și anume ca alianța „să fie autoritate de management pentru proiectele ce vizează regiunea” nu se pretează la o asociație de primării ci la o asociație de județe, dacă alianța vestului era constituită din județele Cluj,Bihor, Arad, Timiș și Satu Mare, eventual Maramureș, ar fi fost ceva credibil, așa seamănă prea mult cu o campanie electorală.
    • Like 0
    • @
      1--Taxele se colectează centralizat.
      2-- Și unde ar trebui să fie plătite taxele (după mintea ,mneavoastră) ?
      asta nu mai spui ; cu alte cuvinte, oriunde dar nu în România ! Așa-i ?
      • Like 0
  • Poate ma lamureste si pe mine cineva, pentru ca nu prea sunt in tema cu acest subiect. Pentru a accesa fonduri europene este nevoie in primul rand de un proiect valabil. Bineinteles ca n-or sa-l faca cei de la Bucuresti pentru cineva din Oradea, de exemplu. Dar se pot atribui aceste fonduri direct unor orase sau regiuni ? Pentru ca in UE a intrat Romania, reprezentata de Guvernul ei si nu separat un oras sau o regiune a ei.
    • Like 1
    • @ Vladimir Marton
      Tudor check icon
      Nu fii naiv. Scopul acestei aliante nu e sa se atraga fonduri europene, ci sa se utilizeze in sens invers o veche tactica PSD, si anume "noi am vrut, dar nu ne-au lasat". Asa cum PSD-ul baga mariri din pix si apoi o sa dea vina pe urmatorul guvern daca toate astea trebuie anulate, la fel si acesti primari vor sa profite electoral, spunand ca ei au avut cele mai bune intentii, dar nu i-a lasat PSD-ul sa faca autostrazi.
      • Like 0
    • @ Tudor
      Domnule, nu stiu in ce zona locuiti, dar sa stiti ca acesti primari chiar fac ceva,
      Cel putin, Bolojan face.
      Iei pe rand tot ce promite ca va face si la final le poti bifa pe toate.
      Daca exista modalitate legala sa o faca, sunt convinsa ca vor reusi.
      Dar sa nu credeti ca tot e roz, orasul e mai scump, traficul e destul de greoi (incomparabil cu Bucurestiul) din cauza multiplelor santiere deschise simultan, etc.
      Dar sincer si eu m-am saturat pana peste cap sa astept sa faca Guvernul ceva.. indiferent care e el.
      • Like 1
    • @
      Multumesc !
      • Like 0
    • @ Vladimir Marton
      Da,se poate,numai sa se vrea! Clujul,Oradea si inca cateva(in sud si est numai localitati mici) au accesat si s-au dezvoltat numai pe fonduri europene.Ceilalti stau si asteapta cu mana intinsa doar de la guvern,zac si-si vad doar de interesul personal sau sunt total incompetenti.Poate asa se trezesc si ceilalti!
      • Like 1
    • @ Tudor
      Nu fi tu naiv. Primarul Oradiei e in functie de 10 ani. Eu nici macar nu-l plac, ca nu prea asculta de deisgneri si primul proiect de amploare facut de el in Oradea a fost o clara spalare de bani si betonare ca sa-si multumeasca pretenarii din industria cimentului. Dar dupa aceea au aparut piste de biciclete pe malul Crisului, si al unui parau care strabate 3 cartiere, restaurarea cladirilor Secession, restaurarea pietei centrale cu elemente de Jugendstil reinterpretat (presupun ca a inceput sa asculte de designeri). La modul cum s-a schimbat Oradea de cand am plecat la studii, nu te mira ca o sa-l votez pana apare cineva si mai bun. Nu cunosc situatia in Arad, dar Timisoara m-a surpins placut anul acesta (evenimente, congrese, expozitii) si Clujul e in continuu progres din 2007.
      Nu presupuneti ca daca la voi in sud nu se face nimic, peste tot e la fel.
      • Like 2
    • @ Johanna Rad
      Tudor check icon
      Sunt din Cluj, n-am nici o treaba cu Bucuresti. Dar nici cu politrucii nostri nu mi-e jena. Cam tot ce au facut pana acum e de fatada. Problemele de esenta le tot evita, vezi traficul din Cluj.
      • Like 1
  • Bayard check icon
    Sincer, mi se pare complet anormal ca niste primari sa discute sa faca autostrazi sau cai ferate!!! Proiecte locale? chiar si spitale regionale pot sa inteleg, dar nu proiecte atat de mari. Sa ma scuze oamenii astia, dar ce ii face pe ei priceputi sa proiecteze asa ceva? Au in cadrul primarilor oameni angajati pt asa ceva? De-asta avem ministere. In plus, niste primari sa ajunga sa exproprieze terenuri in alte localitati? Cu ce drept? Toata situatia este trasa de par si imi pare mai mult un exercitiu de imagine. Ce se fac daca pste un an in cele 4 orase este ales un primar PSD-ist? care se poate apuca sa le saboteze proiectele?? Pare absurd? Sa ne aducem aminte ca in Timis de exemplu PSD-ul a castigat consiliul judetean.
    • Like 0
  • Al Lui Al Lui check icon
    Cand vorbesti doar despre infractori si drepturile lor, fara sa-ti pese de victime sau de problemele cetatenilor cinstiti din aceasta tara, este normal sa apara o astfel de alianta. Iar acesta, este doar inceputul sfarsitului administatiei centralizate supradimensionata si incompetenta, exercitata abuziv de la Bucuresti, cu consecinta ulterioara a dezmembrarii statului national, unitar roman. In aceste zile, UDMR-ul tocmai ce forteaza mana PSD-ului, sa-i legifereze cererile separatiste, pentru a sprijinii ramanea guvernul Dancila la conducerea tarii. Oare ce este mai toxic ptr. Ro, Alianta Vestului care incearca sa dezvolte independent regiunea fara sa mai astepte ajutorul si aprobarea celor de la Bucuresti sau coruptia generalizata incurajata de suprimarea Justitiei, pusa in opera de alianta PSD+ALDE ?
    • Like 7
    • @ Al Lui
      raspunsul e clar, fsn/pdsr/psd cum se mai numeste de 30 de ani, plus tarfele politice de la udmr care sunt mereu bucatica de greutate ca sa se duca un cantar jos sau sus (cum erau alea pe vremuri), care, aceste tarfe politice de fapt nu vor sa faca nimic pentru etnicii maghiari, trambiteaza un separatism tampit, extremist, finantat de la Budapesta. Ca mori de foame pe limba ta sau pe alta limba, tot murit de foame se numeste.

      Alianta asta poate fi un catalizator al trezirii la realitate pentru multe orase din Romania cat si pentru cetatenii de rand care vor vedea ca lucrurile au ajuns la disperare cu astia la putere. Moldova s-a trezit din somn asa un pic, cer autostrada. Asteptam si Olt/Dolj/Teleorman/Mehedinti sa faca acelasi lucru.
      • Like 1


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult