Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de șapte ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

JoliBebe, o afacere de weekend crescută online. „Caută să faci ce-ți place, iar când veniturile ajung la nivelul celor asigurate de job, te poți dedica exclusiv business-ului”. Marketplace de idei

Se spune că antreprenorul este cel care găsește soluția unei probleme. Iar probleme apar tot timpul, inclusiv atunci când vrei să faci un cadou. În urmă cu 13 ani, Iuliana Șoșu a vrut să-i ofere prietenei sale însărcinate o pernă pentru gravide, dar s-a lovit de un neajuns: oferta era foarte săracă, iar prețurile deloc mici. A găsit însă o soluție pe care ulterior a transformat-o și a dezvoltat-o într-un business: JoliBebe. A fost nevoie însă de răbdare, pentru că lucrurile nu se întâmplă peste noapte, efort pentru a duce în paralel și jobul de corporație, și perseverență, pentru că e nevoie de zeci, poate sute de încercări pentru a ajunge la un produs standardizat de calitate.

Primele trei perne le-a făcut din materialele pe care le-a găsit în dulapul mamei sale. Una a ajuns la prietena sa, iar pe celelalte două le-a pus pe un site-ul pernegravide.ro, găzduit de o platformă gratuită. Iuliana văzuse un oarecare potențial pentru un astfel de produs, dar cum la acel moment nu prea era cerere, nici nu avea așteptări prea mari. 

Și, într-adevăr, 2-3 luni nu s-a întâmplat nimic. Între timp, Google a indexat site-ul și a primit primul telefon și prima comandă. Apoi, în special prin recomandări, și au venit și altele, iar Iuliana a început să ia mai în serios ideea: a redesenat perna, a testat diverse tipuri de umpluturi și materiale, și chiar a început colaborarea cu o croitoreasă.

„Umpleam pernele în sufragerie și le duceam la croitoreasă. După un timp mi-am dat seama că nu mai putea ține treaba asta în casă. Aveam tot mai multe comenzi, doi copii și un job presant. Trebuia să renunț la ceva. Și pentru că pernele îmi plăceau la nebunie, am renunțat la job, am luat un atelier și am angajat prima persoană. La acel moment, în 2015, aveam o poziție consolidată pe piață și produse standardizate la care am ajuns după zeci, poate sute de încercări, documentându-mă și luând permanent feedback de la clienți.

(…) E o mare provocare să ai o afacere care a pornit de la un hobby și pe care 4-5 ani am dus-o ca pe un business de weekend. Nu se compara cu lejeritatea de a fi angajat. Acolo îți iei poșetuța, îți faci treaba și te întorci acasă. Când ai un atelier, trebuie să știi de toate: că ți s-a spart o țeavă, că trebuie să plătești salarii și dările la stat”, povestește Iuliana.

Portofoliul de produse a crescut odată cu copiii

Între momentul la care a făcut primele perne pentru gravide și decizia de a-și deschide un atelier, Iuliana a devenit mamă, iar cei doi copii au reprezentat o sursă de inspirație pentru dezvoltarea portofoliului de produse JoliBebe. Nevoile lor au întâlnit pasiunea pentru desen și design ale Iulianei, iar evoluția a fost una firească.

Astfel, gama de produse s-a extins cu baby nest-urile clasice și detașabile, produs pentru care Iuliana a obținut și un patent industrial, cu diverse jucării din perne, baldachine, pături, perne pentru adulți, cu diverse utilități, dar și multe produse care pot fi personalizate. 


„Am făcut un curs de design interior și mi-am dat seama că suntem dispuși să apelăm la serviciile unui specialist pentru a ne transforma casa într-un cămin adevărat, unde să ne simțim bine. Astfel, am început să facem și lenjerii personalizate, atât pentru camera părinților, cât și a copiilor și bebelușilor, în culorile și materialele pe care și le doresc, perne și pături personalizate cu numele copiilor sau diverse mesaje, ori chiar pictate. Acesta este avantajul nostru, pentru că avem un desenator și un designer ‘in house’”, spune zâmbind Iuliana, care a ilustrat până acum și două cărți de povești.

Să nu-ți pui toate ouăle într-un coș

O regulă pe care antreprenoarea din Iași a respectat-o în special în ceea ce privește distribuția. Pe lângă vânzarea prin propriul site, în 2017, Iuliana a început colaborarea cu eMAG Marketplace, și la care nu se gândește să renunțe chiar dacă în prezent are în jur de 40 de parteneri prin care face distribuție.

„eMAG-ul este cel mai bătrân partener și unul dintre cei mai importanți. Este unul dintre cele mai de încredere site-uri și am clienții care îl aleg pentru că au siguranța că produsele le vor fi livrate a doua zi. Înainte nu se intra așa ușor în eMAG. Au fost multe provocări și solicitări din partea lor, dar toate acestea ne-au ajutat să ne dezvoltăm, pentru că am învățat lucruri care ne-au folosit cu adevărat pe parcurs. Ei ne-au învățat practic să facem vânzări prin intermediari. Timp de un an a fost singurul nostru reseller, apoi au apărut și alte site-uri. La început îi căutam noi, dar acum ei sunt cei care ne abordează. Faptul că suntem și pe eMAG e un gir de încredere și pentru alți reselleri, la fel cum este și pentru clientul final”, spune Iuliana.

În prezent, 50% din vânzări vin din site-ul propriu, iar restul prin parteneri, dintre care unii au și magazine fizice în București, Cluj, Craiova sau Timișoara. eMAG generează în jur 10-15% din vânzările prin parteneri ale JoliBebe.

Un business online promovat în special offline

Vânzările JoliBebe au scăzut semnificativ în perioada pandemiei, iar Iuliana a trebuit să se reorienteze pe producția de măști, deși acest lucru i-a displăcut profund. Actualul context a frânat și promovarea, care se făcea în special în cadrul mai multor tipuri de evenimente.

„Evenimentele funcționează cel mai bine, pentru că oamenii trebuie să vină să pună mâna pe produse ca să capete încredere. Tocmai de aceea am făcut tot felul de mini-evenimente, cu fotografi profesioniști, parteneriate cu spitale și maternități private, bănci de celule stem sau asociații care se ocupă cu educația prenatală”, explică Iuliana.

Cu toate acestea, nu se gândește să-și deschidă un magazin fizic, cu atât mai mult cu cât sunt câțiva parteneri care îi asigură deja și o astfel de prezență. Mizează în schimb pe deschiderea unei anumite categorii de clienți, care au început să aprecieze produsele autohtone, chiar dacă sunt mai scumpe, pentru că sunt mai preocupați de calitate, dar și să ajute afacerile mici. 

Iuliana nu obișnuiește să ofere sfaturi, dar dacă cineva care intenționează să-și deschidă un business online ar întreba-o de ce ar trebui să țină cont, iată ce i-ar spune:

„În primul rând, trebuie să cauți să faci ceva ce-ți place, iar când veniturile ajung la nivelul celor asigurate de job, te poți dedica exclusiv business-ului. Pentru că, în primă instanță, un business e ca un copil, doar consumă. Îți generează satisfacția faptului că faci ceva, dar banii încep să vină de la un moment dat încolo”.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult