Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

La Corneşti, lângă Timișoara, cea mai mare fortificație a Epocii Bronzului din Europa, sapă arheologi nemți. Cât de mult ne respectăm istoria şi turiştii?

Sarmisegetusa

Foto: Wikipedia/Grigore Roibu

În urmă cu vreo câţiva ani, voiam să fac un master în istorie antică. La examen, unul dintre profesori m-a întrebat dacă ajunsesem până sus la Sarmisegetuza Regia, în Munţii Orăştiei. Pe urmă, a mărturisit că el nu urcase niciodată până acolo, deși nu mai avea prea mult până la vârsta pensionării.

Poate pentru un profesor de istorie antică, fosta capitală dacică nu este un punct de atracție și, probabil, are pentru dezinteresul său argumente care îmi scapă mie, un profan pasionat de tot ceea ce înseamnă istoria locurilor ăstora.

Am simţit nevoia de a face această introducere fiindcă, de veți citi mai departe, s-ar putea să mă înfieraţi pentru lipsa de patriotism, admiraţie pentru tradițiile noastre și alte gânduri mai puțin creștine pe tematici asemănătoare. 

M-am întors din Puglia, din „tocul" Italiei. Fiind pentru a doua oară în această regiune, ne-am gândit să vedem partea rurală, coasta Adriaticii şi a Mării Ionice, orăşelele cocoţate pe coline. Porto Cesareo, Ostuni sau arhi-fotografiatul Polignano a Mare erau puncte pe harta noastră cu obiective de vizitat. Aşa că am căutat cazare în locaţii campestre, printre livezile de măslini şi drumuri străjuite de pini. Primele două nopți am stat la Masseria Zanzara, o pensiune agroturistică construită pe la 1450. Da, nu nicio eroare sau exagerare: o parte din superbul edificiu, construit din piatră crem, data din vremea când Ştefan cel Mare urca pe tronul Moldovei. Doar că era superb restaurat şi populat de pisici răsfăţate atât de turişti, cât şi de personalul locaţiei, care se cocoţau în paturi dacă uitai deschisă uşa camerei chiar şi pentru un minut.

Masseriile sunt un fel de cule românești avant la lettre, adică niște locuințe fortificate ale proprietarilor de pământuri construite pe când noi îi aveam pe Gelu și Menumorut. Apropo, după dispariția Imperiului Roman, și sudul Italiei a fost bântuit de barbari, bizantini, arabi, spanioli, pirați de toate națiile, adică nu doar noi am fost „la răscruce de vânturi", ceea ce i-a făcut pe cei de aici să își fortifice orașele situate pe vreo colină, iar pe cei care lucrau pământul să se adune în jurul locuinței fortificate a nobilului. Proprietarul pământurilor locuia în clădirea principală, mai înaltă, sau numai la etajul ei, de unde putea să vadă până departe și să își organizeze oamenii pentru apărare în caz de atacuri. Lucrătorii și familiile lor stăteau la parter sau în clădirile învecinate, fiindcă, atunci când năvăleau tâlharii, trebuiau să lupte cot la cot.

Vechimea Zanzarei nu o face unică. Partea a doua a mini-vacanţei am făcut-o lângă Ostuni, la Borgo Santuri. Am rămas mască când una dintre doamnele care se ocupa de local mi-a explicat că edificiul principal e de pe la 1500, fusese renovat la 1882 și refăcut în urmă cu câțiva ani pentru a fi transformată întreaga proprietate în pensiune agroturistică. Ne-a prezentat capela masseriei, care avea și ea aproape cinci veacuri, dar pentru a cărei restaurare nu aveau, pentru moment, fonduri, așa că îi deschideau ușile doar celor cărora voiau neapărat să o admire. Deşi mai simplă, mi-a amintit de bisericuţa din Densuş.

Nu știu de ce italienii au reușit să construiască lucruri trainice, iar noi nu, deși istoria lor nu a fost mai puțin sângeroasă decât a noastră. Nu am mai făcut acel masterat în istorie, așa că nu îmi permit să îmi dau cu părerea pe tema asta.

Ceea ce mă deranjează este că ei își prețuiesc istoria, refac masseriile și castelele, își amintesc poveștile vechi. Aproape în fiecare casă de italieni vezi lucruri vechi, care au aparţinut unor generaţii duse, dar nu uitate. Câteodată, când beau un pahar de vin roşu în plus ori când vreun oaspete are vreme de ascultat istorii de demult, îţi pot vorbi multă vreme despre câte un străbunic care a săvârşit minuni de vitejie prin vreun război îndepărtat sau care s-a întors bogat din America latină. Doamna care ne-a prezentat Borgo Santuri ne-a explicat că ea a terminat Belle Arte și că îi plânge inima când vede clădiri vechi abandonate și tineri care nu au habar de istoria lor. I-am spus că, dacă ar ajunge în România sau doar în Timișoara, probabil ar trebui să se trateze de depresie la câte capodopere sunt lăsate să se distrugă încet.

Noi avem puține edificii cu istorie și ne batem joc de ele. Profesorilor de istorie antică le e greu să se ducă până în Munții Orăștiei. La Corneşti, lângă Timișoara, cea mai mare fortificație a Epocii Bronzului din Europa, sapă arheologi nemți. Posesorii de detectoare de metale descoperă aproape săptămânal tezaure care, odată predate, ajung uitate prin debaraua vreunui muzeu. Românii care urlă că dacii i-au învățat latina pe romani sau că eram buricul Pământului și acum suntem Grădina Maicii Domnului, pun de mici şi aripioare picante printre vestigii antice în vreme ce din boxe urlă manelele strămoșilor daci. Cei care își ridică vreo pensiune prin locuri istorice, bagă rapid buldozerul când găsesc vreun zid de cetate, dar își denumesc, pe urmă, afacerea "Decebal" ori "Cotiso".

Cred că istoria asta pe care o avem și puținele capodopere pe care le-am creat sunt prea mult pentru ceea ce merităm.

Dacă vreunul din cititori s-a gândit că aş fi avut o avere pe care să o risipim cazându-ne prin clădiri minunate venite direct din cărţile de istorie, adaug că o cameră dublă cu mic dejun inclus la Masseria Zanzara a costat 230 de lei pe zi. Căutați orice pensiune "Decebal" și faceți singuri o comparație de prețuri şi servicii oferite.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • In studentie am avut bucuria sa fiu cateva zile pe un santier arheologic. Se sapa la cetatea dacica de la Cugir. Acolo am vazut ce inseamna organizarea unui santier arheologic, este adevarat , inainte de revolutie, dar nu cred ca s-au schimbat multe. Pe scurt este vorba de bani si de personal . Numai in zona de care vorbeam se stiu, dovedit si inregistrat, inca cateva asezari dacice, alt exemplu,..., unde s-au descoperit tablitele de la Tartaria nu s-au facut cercetari ample niciodata....In Romania nu exista nici legislatie, nici fonduri nici specialisti pentru cate vestigii istorice ar trebui cercetate, restaurate etc.
    • Like 0
  • Eu parca nu m-as caza la o pensiune unde personalul locatiei se cocoata in paturi daca lasi usa deschisa.....
    Acum.... depinde si de cum arata si ce varsta are. :-)

    • Like 0
  • Nume check icon
    Este simplu. Turismul romanesc consta numai in crapeala si trascau. Atat tot. Lumea este inculta, indolenta si mediocra prin urmare pentru ei nu inseamna nimic niste pietre aruncate dezordonat undeva, care putea si ei sa le ordoneze putin sa arate mai bine. Peisajele se vad numai prin intermedul aparatului foto sau telefon mobil sa le arate pe FB saracilor care au ramas acasa pe unde umbla ei si chiolhanul de seara unde fiecare se lauda cat alcool a baut fara sa se imbete. Si a doua zi neaparat o plimbare cu ATV-ul pentru ca fiecare posesor al unui cotet de masina cumparat din Germania sa le arate celorlalti bombardieri si saracilor ramasi acasa cat de priceputi piloti sunt ei. La pranz neaparat o ciorba de burta sau o ciorba acra si eventual un bulz si uite asa turistii romani culti au mai petrecut un sejur. Slava domnului ca vine incalzirea globala si se muta tot bombardierii in week-end la mare si scapa natura de ei din zonele muntoase.
    • Like 2
    • @ Nume
      este foarte trist. totusi, nu toti sunt asa, doar majoritatea
      • Like 0
    • @ Nume
      HAHAHAHAAAAAAAAAAAAA
      • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult