Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de șapte ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Less is more: bijuteria minimalistă Alvik Jewellery aduce Crăciunul din rășină și alamă

made in ro

Credem în puterea micilor plăceri. În experiențe care pun o pauză în uniformitatea zilelor fără cap și coadă, așa cum au fost multe anul acesta. Și, mai ales de Crăciun, credem în puterea cadourilor-spectacol, cele care îți dau convingerea palpabilă că au fost născocite ca să te inspire și să îți provoace un WOOOOW prelung atunci când le privești și le afli povestea.

Exact așa sunt bijuteriile minimaliste create de studioul Alvik Jewellery și parte din selecția noastră pentru Made in RO – târgul online: un mix între cea mai precisă tehnologie de printare 3D, stereolitografia (inelele sunt printate la rezoluție de 25 microni) și tehnicile tradiționale, sprijinite de algoritmi și programe CAD. Am stat de vorbă (de la distanță) și iată ce am aflat.

Prima colecție Alvik Jewellery, All Black, te așteaptă deja în magazinul online al brandului. Sunt inele unisex din rășină biodegradabilă neagră și alamă aurie.

Alvik, refugiul creativ: un brand născut în pandemie

Pandemia a fost un colaj de transformări. Multe dintre ele apăsătoare, altele – surprinzător! – eliberatoare. Din categoria celor din urmă face parte și proiectul Alvik Jewellery: și-a pus bazele anul acesta și a construit astfel un refugiu creativ și pozitiv pentru echipa din spatele lui. E vorba despre patru tineri designeri, absolvenți ai UNARTE București și UAUIM, care colaborau în cadrul unei firme de amenajări interioare cu focus pe producție. Să facem prezentările!

Alexandru, Răzvan, Anda și Robert (de la stânga la dreapta) – Alvik Jewellery

Ideea studioului a pornit de la Anda Mitrea (arhitect de interior, pasionată de fotografie și estetică minimalistă), care și-a propus, inspirată fiind de tehnologia de printare 3D la care avea acces prin intermediul colegului de breaslă, să își creeze bijuteriile unicat pe care nu le putea găsi pe piața din România. Andei i s-a alăturat Robert Nicolae, designer, dreamer și pasionat de tech, care se juca de aproape 3 ani cu tehnologia de printare 3D – o soluție eficientă pentru bijuteriile futuriste la care visa Anda.

Apoi, artistul Alexandru Păcurariu a preluat rolul de motor al echipei, cu input creativ și atenție majoră la detalii, meșteșugarul care are grijă ca produsele să arate impecabil și face tot posibilul ca experiența clientului să fie una premium, asemenea bijuteriilor de lux lucrate manual. Răzvan Năstase, artistul cu expoziții internaționale la activ, este acum art directorul echipei, responsabil de crearea conținutul media și de designul site-ului www.alvik-jewellery.com, pe care îți recomandăm să-l răsfoiești înainte să alegi bijuteriile-cadou preferate.

Poți cumpăra inelele colecției All Black separat sau în seturi de câte două sau trei piese cu forme diferite, dar reunite sub un nume unic. Inelul Triple (foto sus) și Couple (foto jos) fac parte din setul “Relation“ (136,50 lei). #staysafe & #buylocal

Alvik creează bijuterii fără “zgomot”, cu forme precise, unghiuri drepte și margini atent finisate, care înfrumusețeză mâinile adepților “Less is more”.

„Numele brandului, Alvik, este și numele unui cartier creativ din orașul Stockholm și a apărut în urma unei vizite acolo în urmă cu 4 ani, la un târg de design scandinav. Alvik înseamnă “greutăți” în suedeză și mi s-a părut un nume foarte bun pentru o gamă de produse minimaliste și curate, asemenea stilului scandinav”, ne-a povestit Robert. 

Setul Geometrix este format din inelele TRI, RHO și HEX ⬆⬇ (149,50 lei).

Înainte să continuăm discuția, a trebuit să facem o oprire cu o întrebare care ne privește în mod direct (poate și pe tine?): cum parcurgi drumul anevoios al antreprenoriatului creativ în timpuri pandemice (și nu numai)?

„Pasiunea pentru design și dorința de a crea bijuteriile nonconformiste pe care le-am purta și noi, aceasta a fost principala noastră motivație în dezvoltarea brandului. Antreprenoriatul a urmat ca o încercare de a face dintr-un hobby o mică afacere sustenabilă în acest context economic. Drumul a fost mai îndelungat decât am prevăzut din cauza lipsei de resurse alocate: aici ne referim atât la timpul investit, cât și la componenta financiară”, ne-a răspuns Robert. 

Inelul Prime face parte din setul “Alpha” (188,50 lei).

În aceste coordonate, pandemia a trecut, de fapt, în planul secund al vieții fiecărui membru al echipei Alvik: ne-au mărturisit că au ales să se concentreze pe pasiunile lor creative și să nu privească îndeaproape această perioadă dificilă. Noi spunem că au privit-o de la suficientă apropiere având în vedere că au contribuit la micile rezolvări cu care toți suntem datori: în starea de urgență, au lucrat la producerea de viziere de protecție și măști pentru cei aflați în prima linie.

All Black, dar foarte fresh + package design

Prima colecție Alvik Jewellery, All Black, este rezultatul acestei veri atipice. Sunt, de fapt, piese modelate pe constrastul dintre materialitate și cromatică: sunt create din rășină neagră și câte o placă naturală de alamă aurie de 1 mm, inserată în secțiunea fiecărui inel. Apropo, sunt unisex, așa că le poți face cadou oricăruia dintre prietenii tăi care au o înclinație spre minimalism.

Inelul Insert din setul “Edges” (104 lei)

De altfel, seturile de inele vin pregătite ca să fie dăruite: ne-a plăcut mult că echipa Alvik Jewellery continuă firul roșu alb-negru al minimalismului în tot ce ține de ambalaj și prezentare și oferă o experiență senzorială fiecărui cumpărător. Ca să fie clar ce vezi în imaginea de mai jos, îți spunem că inelele vin așezate pe cilindri de beton turnați individual în funcție de mărimea bijuteriei, într-o cutie lucrată manual și imprimată selectiv, în care fundalul este o textură de beton sau o placă de alamă de 1 mm. Da, sună la fel de fin pe cât arată.

Setul “Alpha”

Printarea 3D față în față cu tehnicile tradiționale

Da, și noi am fost un pic surprinși: sună ca un posibil conflict. Totuși, această întrepătrundere aparent improbabilă are, de fapt, un scop funcțional foarte clar, care ține de limite și de evoluția continuă. Iată ce ne spune echipa Alvik:

„Credem că, în momentul de față, tehnologia de printare 3D de sine stătătoare nu este încă la nivelul la care trebuie să ajungă ca să creeze produse premium. La fel ca în cazul tehnologiilor vechi de turnare a metalelor din fabricile industriale, omul joacă un rol important în produsul final, așa că, fără tehnicile tradiționale ale unui bijutier, produsele nu ar avea nicio valoare”, ne-a spus Robert.

Inelul Insert-out face parte din setul “Luxury” (227,50 lei).

Tot la nivel funcțional, însă, există și un revers al medaliei: tehnicile tradiționale, în care rășina era controlată, dar turnată manual într-o matriță, făceau procesul de creație mult mai îndelungat, mult mai costisitor și „nu atât de permisiv greșelii” cum este cel de printare 3D, ne-a explicat Robert.

„Cu printarea 3D avem posibilitatea să facem teste și prototipuri care, acum doar câțiva ani de zile, ar fi însemnat costuri de mii de euro și luni de muncă. Nu există bijuterie pe care să nu o testăm în prealabil pe minimum 3 persoane câteva săptămâni. Prin metoda trial and error reușim adesea să perfecționăm un produs, care poate ajunge la final, în producția de serie, să fie total diferit de prototip”.


Dar cum prinde formă o bijuterie Alvik?

Totul începe simplu, pe o foaie de hârtie: o schiță de mână, care ilustrează ideea inițială. Echipa dezbate detaliile, iar asta deschide drumul către prototiparea în Rhino, un program de proiectare clasic în lumea designerilor de produs. Algoritmii sau scripturile din Grasshopper (un plug-in de proiectare parametrică) sunt cei care contribuie la crearea variațiilor de formă și mărime ale pieselor de bijuterie.

Aici începe magia condimentată cu termeni tehnici – îl lăsăm pe Robert să ia cuvântul în continuare:

„Cea mai precisă tehnologie de printare 3D, stereolitografia, se folosește de un fascicul laser cu lumină ultravioletă ca să solidifice o rășină lichidă fotopolimerică biodegradabilă. În medie, durează 12 ore ca un inel să capete formă în imprimanta 3D. După acest proces, urmează unul mai îndelungat, în care bijuteria este spălată cu alcool izopropilic, arsă la un cuptor UV și ajunge pe masa lui Alexandru, unde începe șlefuirea manuală. Pentru finisarea finală, folosim un ulei organic inodor și incolor”.

Iar de acolo până pe mâna ta mai lipsește doar o comandă online.

Inele din setul “Geometrix”.

Cum comanzi și unde îi găsești? 

Poți comanda oricând bijuteriile Alvik din shop-ul lor online, www.alvik-jewellery.com. Până ne arăți ce model ai ales, noi continuăm să te îndemnăm ce v-am îndemnat dintotdeauna: să susținem micile business-uri locale din industriile creative Made in RO! Micile plăceri ale vieții cântăresc mai mult acum!

Ce urmează pentru 2021? Un magazin fizic în Brașov, dar și o nouă gamă de inele, cercei și pandantive – echipa Alvik a început deja testarea pe diferite materiale complementare rășinei și vor pregăti o serie în care micro-betonul va fi personajul principal. Apoi, urmează argintul, poate chiar și ceramica.

Inelul TRI din setul “Geometrix”

Fotografii: prin Alvik Jewellery

Articol preluat de pe designist.ro

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult