Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Liviu Pop a rămas „fără cuvinte” în fața unei poezii avangardiste din manualul de a IX-a. Rodica Zafiu, profesor la Litere, îi explică fostului ministru „Cântecul monstrului din Loch Ness”

Liviu Marian Pop - FB

(Foto: Facebook/Liviu Marian Pop)

Fostul ministru al Educației, Liviu Marian Pop, a postat recent pe Facebook o imagine în care apar două poezii avangardiste din manualul de Limba română pentru clasa a IX-a. 

„Fără cuvinte”, comentează fostul ministru într-o notă critică, precizând că manualul alternativ se află pe băncile elevilor începând din anul 2004. 

(Sursa: Facebook/Liviu Marian Pop)

Unul dintre autorii manualului invocat, lingvista Rodica Zafiu, profesor universitar doctor la Facultatea de Litere a Universității din București, spune că la 15 ani, literatura nu trebuie să fie o sperietoare, o inutilitate sau o corvoadă. „Manualul de clasa a IX-a începea cu o temă foarte frumoasă – Joc şi joacă ˗, atrăgând atenţia că jocul e foarte important pentru a ne dezbăra de crispare şi de înţepeneală a minţii”, explică Rodica Zafiu.

Am rugat-o pe lingvista Rodica Zafiu să explice rostul poeziilor avangardiste în manualul de liceu:

„Lucrurile cele mai grele se pot adesea exprima destul de uşor. La 15 ani, literatura nu trebuie să fie o sperietoare, o inutilitate sau o corvoadă. Pentru că e sursă de plăcere, de libertate a gândirii, de joc al inteligenţei şi de creare a emoţiei, şi doar prin toate acestea de înţelegere şi de autocunoaştere. Manualul de clasa a IX-a începea cu o temă foarte frumoasă - Joc şi joacă ˗, atrăgând atenţia că jocul e foarte important pentru a ne dezbăra de crispare şi de înţepeneală a minţii. Structura limbajului se înţelege cel mai bine observând jocurile de limbaj şi schimbările limbii; literatura se înţelege cel mai bine punând în discuţie limitele ei, prin jocul cu formele literare. Ce înseamnă poezie? Ce poţi sugera prin sonoritatea cuvintelor? Care e rolul formei (sonore sau grafice) în poezie? Cazurile extreme sunt cele care stimulează gândirea, nu definiţiile învăţate pe de rost, nu clişeele comentariilor literare. Sensul exerciţiilor e următorul: aveţi tot dreptul să spuneţi ce vă sugerează o formă grafică sau sonoră. Aveţi toată libertatea să interpretaţi un text, fără să aşteptaţi să vă înveţe cineva ce vrea să spună şi fără să căutaţi să copiaţi nişte etichete gata făcute. Dar pentru asta trebuie un pic de atenţie şi de curiozitate. Şirurile de litere din Cântecul monstrului din Loch Ness alcătuiesc nişte enunţuri într-o limbă pe care nu o ştim, dar care e posibilă ˗ sau poate doar un şir de sunete non-umane, de oftaturi, gemete, ţipete sau plescăituri animale? Enunţurile au totuşi o intonaţie: sunt întrebări, exclamaţii, aserţiuni. Sonoritatea lor e mai curând neplăcută, stridentă, repetitivă; textul începe energic şi se termină într-o bolboroseală obosită sau adormită, resemnată, pe care ne-o imaginăm simultană cu recoborârea sub apă. Ne putem închipui că o fiinţă fantastică încearcă să spună ceva, apoi se scufundă la loc. Putem percepe un efort comic şi dramatic în acelaşi timp; eventual, o sugestie să vedem în orice încercare de comunicare poetică cântecul unui monstru ciudat şi probabil inexistent. La 15 ani, putem decide să ne păstrăm atenţia şi curiozitatea proaspete, prin joc şi imaginaţie; şi chiar să continuăm să citim literatura”, a explicat Rodica Zafiu.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Valentin check icon
    Curentul se numeşte DADAISM, este unul recunoscut internaţional şi îi are ca fondatori pe Tristan Tzara şi Marcel Iancu. La fel ca şi Brâncuşi - ale cărui sculpturi ciudate au atras oproboiul vremii - Tristan Tzara (trist-în-ţară), Marcel Iancu, Urmuz etc. n-au fost înţeleşi decât în afară, unde au făcut adevărate revoluţii.

    Revenind la programă, există o confuzie penibilă între limbă şi literatură. Însăşi titulatura materiei e înşelătoare: limbă şi literatură română.

    ABSOLUT GREŞIT!

    De fapt titlul corect - pe care unele manuale îl au deja - este LIMBĂ ROMÂNĂ şi LITERATURĂ. Nu se învaţă DOAR literatură română. A nu se confunda cu gramatica şi comunicarea, care se referă la vorbirea COLOCVIALĂ (nonliterară, curentă).

    În V-VIII se învaţă bazele literaturii (morfologia textelor literare), iar din liceu se face literatură română.

    Literatura este o artă, gramatica este o ştiinţă. Literatura - ca şi pictura - sunt OPŢIONALE, gramatica este OBLIGATORIE.

    În alte sisteme avem ARTS AND LITERATURE (artă şi literatură), separat de gramatică & comunicare.

    Literatura, pictura şi muzica nu sunt chiar necesităţi. Îţi pot oferi un plus, însă nu constituie o necesitate de prim ordin.

    Cu alte cuvinte cineva poate fi dat afară din serviciu dacă redactează un mail cu "este mulţi", dar nu va fi dat afară dacă nu poate comenta un poem la nivel de bacalaureat. La fel cum nu ni se cere comentariu de critică plastică atunci când trecem pragul unei expoziţii n-ar trebui să ni se ceară critică literară. Toţi suntem AMATORI de artă, nu profesionişti, fie că vorbim de pictură, muzică sau literatură.

    În prezent sistemul nostru va fi obligat să îmbrăţişeze opţionalele. O listă pe care se află deocamdată doar religia, dar va veni şi rândul artelor (pictură, muzică, literatură). Este foarte posibil ca exemene şi bacul să se dea în viitor doar pe gramatică şi probleme de comunicare concrete (redactarea unei scrisori de intenţie, a unui email, a unui CV etc.)
    • Like 0
    • @ Valentin
      "Cu alte cuvinte cineva poate fi dat afară din serviciu dacă redactează un mail cu "este mulţi", dar nu va fi dat afară dacă nu poate comenta un poem la nivel de bacalaureat." - depinde de serviciu. In plus scoala nu te invata doar strictul necesar pentru munca pentru ca oamenii nu sunt niste roboti, ei exista si in afara locului de munca. Putina cultura si gandire nu strica.

      "În prezent sistemul nostru va fi obligat să îmbrăţişeze opţionalele." - asta rezulta de unde?
      • Like 0
    • @ Jonn Jonzz
      Valentin check icon
      Din punctul meu de vedere sistemul de învăţământ ar trebui reglementat de Uniunea Europeană, al cărui stat suntem. Se poate ajunge şi acolo.

      Sigur că importanţa culturii generale e covârşitoare, însă nu dai oricum la orice vârstă, cum se face la noi.

      Sistemul finalndez este foarte centrat pe cultură generală - astronomie, matematică, muzică etc. - însă ADAPTAT vârstei. Ce facem noi în generală şi liceu la literatură ei fac la facultate. Nu întâmplător SISTEMUL nostru este foarte jos.

      Elevilor li se cer definiţii stupide despre titlul paratextual şi alte inepţii pe care le învaţă PE DE ROST şi le uită imediat ce ies din şcoală.

      Asta nu e cultură generală, e turnat cu lopata.
      • Like 0
    • @ Valentin
      Si Franta e parte din UE. Bag seama ca s-au gandit la reglementarile europene inainte sa ia decizia asta. Fata de francezi nu suntem la mare distanta in ceea ce priveste cerintele din invatamantul liceal, uitati-va numai la niste subiecte de bac de-ale lor de la matematica de exemplu.

      Cu invatatul pe de rost am mai zis: toceala nu e obligatorie, e o alegere.

      Cat despre finlandezi, se pare ca situatia nu e tocmai roz la ei: http://akarlin.com/2013/07/scandinavians-cant-do-fractions/
      • Like 0
  • Cristi check icon
    Da' chiar, ca bine le mai zice Popica. Auzi la ei, poezii avangardiste..
    Daca stii "Somnoroase pasarele", "Catelus cu parul cret" si p-aia cu "domnul Susai" e suficient. Nu mai zapaciti elevii cu tot felul de bazaconii.
    • Like 0
  • Înţeleg punctul de vedere al doamnei prof. univ. dr. Rodica Zafiu însă, din punctul meu de vedere (atât cât un părinte poate avea un punct de vedere), cred că autorii au uitat cui se adresează manualul. Mi se pare un pic cam devreme ca în clasa a IX-a să-i duci pe elevi în poezie alternativă. Este ca şi cum la muzică, elevilor de clasa a IX-a le-ai pune spre ascultare şi comentare un concert dodecafonic de-al lui Schoenberg, în condiţiile în care cultura lor muzicală se ridică la nivelul unor creaţii precum Hora Unirii, Crai Nou, arii celebre din opere sau pasaje cunoscute din simfonii ori valsuri.

    Ca să prinzi subtilitatea şi jocul unei astfel de poezii, trebuie să ai ceva „sub picioare”, o fundaţie cât de cât stabilă pe care să construieşti astfel de jocuri şi să exprimi păreri în cunoştinţă de cauză. Poate ar fi fost mai nimerit ca acele poezii să apară într-un manual de clasa a XI-a sau a XII-a, când elevii „făcuseră cunoştinţă” cu simbolismul, cu Urmuz şi cu dadaismul.

    Dar, repet, este doar o părere de părinte.
    • Like 2
  • Dar acest individ nu știe nici macar matematică. A demonstrațio in emisiunea tv b1 "Bună România" din 18.03.2018 in discuția telefonică cu realizatorii. E complet pe dinafară cu toate. Una din catastrofele psd ajunse miniștri doar pentru slugărnicie față de dragnea.
    • Like 1
  • Am iubit materia numita "limba si literatura română". Consider foarte important modul de exprimare in limba română pentru un român. Consider foarte importanta dezvoltarea dorintei de a citi. Totusi,nu reusesc sa inteleg ce cauta un poet englez sau unul german in manualul de "limba si literatura română".
    • Like 0
    • @ Iustin Grama
      Ofera perspectiva. Vedem cum se incadreaza literatura romana in cea universala. Vedem si alte posibilitati/moduri de exprimare.
      • Like 0
  • Interesante așa zise poezii! Cum nu știm în ce fel percepe realitatea Monstrul respectiv, sigur se poate crede că este fie un mod de a-și striga atotputernicia , fie un bocet că e tot timpul deranjat de curioși. Totul depinde de talentul profesorului de a transforma discuția cu elevii într-o joacă din care la urmă să scoată o definiție a poeziei. Dacă aș fi elevă acum, cred că mi-ar place o asemenea provocare.
    • Like 3
  • Iertati-l, dragi cititori, pe acest liviu (si consider ca substantivul este comun, liviu este comun)
    Iertati, dragi cititori, o biata anelida cu creier in faza embrionara care are vocabularul limitat la 113 cuvinte, cu tot cu prepozitii, conjunctii, interjectii, onomatopee si... emoticonuri.
    Iertati, dragi cititori, acest liviu care incearca si el sa evolueze la stadiul de primata.
    Da'... nu-l ajutati! Caci el, nu stie ca nu stie!
    • Like 1
  • Orice ați zice, sînt ciudate. Nu le văd locul într-o carte de literatură - ce abilități literare ar trebui să dezvolte „chestiile” astea?
    • Like 0
  • Asta-i, nene, "blm plm, blm plm..." si "Gombl mbl bl -"! Misto, poezie! Si asta in timp ce limbajul copiilor nostri abunda in prescutari de genul: pnm, plm, pwp, mplk, cp, cmz, dk, cf, cj, s.a.m.d. Mda, trebuie sa ne dezbaram de crispare si intepeneala. Pai, in cazul asta, de la tinerii nostri, crispati si intepeniti, cetire:
    "Ion este şmecher şi viclean cu Ana lui Baciu, o iubeşte pe după sobă şi o lasă cu burta la gură, nu ştiu cât il interesa pe el plodul, dar clar că vroia pământ"
    "Vasile Baciu ii frige o bătaie lui Ana de o omoară iar la înmormântare o jeleşte, părinţii lui Ion mor de bautură odata cu copilul lor Petrişor"
    "Alexandru Lapusneanu s-a tinut de cuvint atunci cind a spus: de ma voi scula, pre multi am sa popesc si eu! Dovada ca azi cel mai intilnit nume este Popescu"
    "Scrisoarea a 3-a a fost scrisa dupa primele 2 scrisori. Nimeni nu stie ce s-a intamplat cu primele 2 scrisori."
    "Mircea cel Mare, care prima data a fost batrin, sta la un discurs cu Baiazid. Acesta il primeste politicos, dar cu obraznicie, si-l face in tot felul, ca pe o albie de porci. Cind Baiazid il intreaba arogant "Tu esti Mircea?", domnitorul roman nu se pierde cu firea si ii raspunde la fix: "Da-mparate!"

    Crispati rau de tot, d-le...
    • Like 1
    • @ Icsulescu
      Cherry picking - SUP!
      • Like 1
  • Cred ca doamna profesoara si-a argumentat perfect punctul de vedere. Nea' Pop ramane...lemn.
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult