Antreprenorul german Jonas Schafer a ajuns pentru prima dată în România în septembrie 2003. Avea 30 de ani, își vânduse de curând casa de discuri din Germania, iar acum avea timp să călătorească de plăcere. Așa că a ascultat, în sfârșit, rugămintea tatălui său de a veni să-l viziteze într-o mică localitate din Transilvania: Cund, județul Mureș. „Tata a venit pentru prima dată în România în 1990, cu ajutoare pentru Spitalul de Copii din Sighișoara. Pentru că lucrurile erau așa de grave, a tot fost nevoit să revină”, povestește Jonas Schafer.
În timpul vizitelor aici, tatăl său a început să descopere satele din apropierea Sighișoarei și a ajuns la Cund, unde la vremea respectivă mai trăiau vreo 200 de sași.
Când unul dintre ei, cu care ajunsese să se împrietenească, a emigrat, tatăl lui Jonas i-a cumpărat casa și, după o vreme, și-a deschis un mic atelier de tâmplărie.
„Am iubit locul acesta: era atât de plin de pace, de liniște, oamenii erau atât de ospitalieri”, își amintește Jonas Schafer. A mai venit apoi de vreo șase ori în România, până când prietena sa l-a întrebat: „E a șaptea oară când te duci în Transilvania. Cum o cheamă? Și i-am spus: Vino și vezi. A venit aici în anul 2004, s-a uitat în jur și mi-a zis: Cred că aș putea să trăiesc aici. Și am spus: Cum să nu?”
„Nu știu ce pui tu pe internet, dar când turiștii or să vadă un sat sărac, cu șosele proaste și cu vaci pe drum, or să fugă mâncând norii”
Încă de la început, Jonas Schafer a început o afacere în turism. A cumpărat o casă și a oferit cazare pe internet, într-un sistem similar Airbnb. Vecinii au crezut că e nebun.
„Jonas, Sighișoara, da. Mediaș și Sibiu, da. Dar Cund? E o nebunie. Nu știu ce pui tu pe internet, dar când turiștii or să vadă un sat sărac, cu șosele proaste și cu vaci pe drum, or să fugă mâncând norii”, i-a spus cineva. Casa cu două camere, o bucătărie și o baie era mereu plină de turiști din Germania, din Austria și Elveția. Când a văzut ce succes avea, un vecin a venit la Schafer: „M-a întrebat: Cât iei tu pe casa aia pe noapte? 40-50 de euro? Am și eu o casă de la bunica. Poate o aranjez un pic. Sigur, te ajut să o închiriezi”, spune antreprenorul.
În timp, Jonas Schafer și-a dezvoltat un resort, Valea Verde, din care fac parte zece case săsești, răspândite în sat, și un complex cu restaurant, spații de cazare și sală de conferințe, unde turiștii cazați în localitate pot veni să mănânce și să socializeze. O parte dintre case sunt deținute de familia Schafer, o parte de turiști străini care le-au cumpărat și le închiriază când nu sunt în România. Una singură mai este a unui sătean din Cund, deși inițial au fost mai multe.
„O să iei 35.000 de euro pe casa asta și ți se par bani buni. Dar anul trecut, ai făcut 9.000-10.000 de euro închiriind-o”
„Au preferat să le vândă casele oaspeților, e ceva ce mă întristează. Au venit britanici: Wow, ce frumos e aici! Cât costă? Le-am explicat familiilor: Uite, o să iei 35.000 de euro pe casa asta și ți se par bani buni. Dar anul trecut, ai făcut 9.000-10.000 de euro închiriind-o. Nu merită să o vinzi. În trei ani o să ai acești bani. În șase ani, vei dubla suma. Dar ei au spus: Cine știe ce-o mai fi în șase ani! Poate n-o să mai fim aici, poate nu mai vin oaspeții. Acum regretă enorm”, spune antreprenorul. La Valea Verde gradul de ocupare mediu al camerelor este de 65% într-un an, iar vara este tot timpul plin.
29 de oameni din sat lucrează aici, ca ospătari, bucătari, la curățenie sau în echipa de mentenanță a caselor vechi. Când cu mulți ani în urmă a construit, în locul unui vechi hambar restaurantul, și-a trimis angajatele la cursuri să învețe să gătească. „Am trimis doamnele din sat la cursuri de ospătari și bucătari, dar șocul după ce au venit a fost că nu știau să gătească. Și nu era vina lor. Veneau primii oaspeți, nu puteam să servesc așa ceva, deci m-am apucat de gătit. Am tot gătit, m-am specializat, am început să lucrez în alte restaurante, în Germania, ca să învăț. Am venit cu rețete noi, mi-am învățat echipa. În primii ani, petreceam 10 ore cu ei în bucătărie. Acum au devenit atât de buni, încât am mai mult timp pentru a mă ocupa de oaspeți și de chestiuni administrative”, spune Schafer.
„Ne-am îndrăgostit de Transilvania”
Astăzi 60% dintre cei care se cazează la Valea Verde sunt români, iar 40% sunt străini care vin din Europa, SUA, Israel, dar și din Dubai.
„Avem mulți, mulți oaspeți care revin. Oameni din Germania, din Anglia care spun: Ne-am îndrăgostit de Transilvania. Zilele trecute am vorbit cu un fermier german aflat în vizită și care ar vrea să cumpere o casă aici. Jonas, mi-a zis, este exact imaginea vieții din copilăria mea din Germania, pe care am pierdut-o și la care aș vrea să mă întorc. Dar în același timp, aveți internet mult mai bun decât în Germania”.
Acest articol face parte dintr-o campanie susținută de Banca Transilvania. Schimbările legislative dese, lipsa de predictibilitate fiscală, inconstanța partenerilor de afaceri sunt principalele provocări cu care se confruntă antreprenorii români, relevă studiile. Predictibilitatea în afaceri este extrem de importantă în vederea creșterii unui business, pentru proiectarea bugetelor de venituri și cheltuieli, dar și pentru menținerea unui cashflow sănătos.
Tocmai de aceea, pentru a veni în întâmpinarea nevoii de predictibilitate, Banca Transilvania a lansat un produs cu operațiuni nelimitate în rețeaua BT, dedicat antreprenorilor, Nelimitat BT. Indiferent de numărul de operațiuni pe care le faci în rețea, tariful este unul fix, predictibil de la o lună la alta.
În această campanie, vom cunoaște oameni de afaceri, ne vor povesti ideile lor, dar mai ales problemele pe care le întâmpină zi de zi și ale căror soluții stau în puterea noastră, a partenerilor lor. Dacă vreți să vă povestiți experiențele din viața de antreprenor, vă așteptăm mesajele pe redactia@republica.ro.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.