Dezvoltarea exponențială a tehnologiei dictează transformări ale modelelor de business existente, care trebuie să-și ajusteze viziunea, să-și adapteze produsele și serviciile și să-și schimbe modul de a interacționa cu partenerii și cu clienții, dar și cu angajații. În același timp însă, tehnologia vine cu un potențial uriaș pentru dezvoltarea de noi afaceri, creștere economică și crearea de noi locuri de muncă.
Achilleas Kanaris (CEO Vodafone), Sergiu Manea (CEO BCR), au prezentat în cadrul IQ DIGITAL Summit Brașov strategia de transformare digitală a două dintre cele mai mari companii din România. De asemenea, Iulian Stanciu a vorbit despre evoluția și planurile de viitor ale eMAG.
IQ DIGITAL este un concept creat de echipa Upgrade 100 alături de George – o inovație BCR, într-un format informativ și educațional hybrid media, al cărui conținut își propune să ajute la rezolvarea provocărilor întâmpinate în procesele de digitalizare cu care se confruntă antreprenorii din sectorul IMM din România. Prin evenimentele organizate în întreaga țară, IQ DIGITAL devine și o platformă de networking și noi oportunități de business. Începând cu evenimentul de la Brașov, proiectului i s-a alăturat Vodafone Romania, în calitate de technology partner.
Achilleas Kanaris, CEO Vodafone: Tehnologia 5G chiar schimbă jocul
Toate previziunile și estimările, indiferent de piață, arată că tehnologia 5G are un potențial uriaș de a amplifica producția economică. În cazul României, acest potențial ar însemna 5 miliarde de dolari și sute de mii de joburi, potrivit CEO-ului Vodafone.
„Tehnologia 5G este cheia care deblochează potențialul multor altor tehnologii care se vor uni. Este vorba de AI, IP, robotică, pentru a numi numai câteva. Și suntem absolut convinși că 5G va schimba modul în care conducem afacerea. În câțiva ani, Vodafone va fi foarte diferită de cum este astăzi, în ceea ce privește modul în care interacționăm cu clienții noștri și cine vor fi partenerii și clienții noștri. Un exemplu este că rețeaua pe care o oferim astăzi e ca o grădină împrejmuită, pentru care consumatorul plătește pentru a avea acces. În viitor, îi vom invita pe alții să vină și să inoveze în rețeaua noastră, într-o așa-numită platformă. Deci chiar se schimbă jocul”, a spus Achilleas Kanaris.
În viitor, tehnologia 5G va permite intervenții chirurgicale realizate remote, iar aceasta este numai una dintre realitățile care vor schimba viziunea asupra asistenței medicale și, în același timp, vor debloca noi modele de afaceri și colaborare în domeniul sănătății.
În ceea ce privește cumpărăturile online, acestea vor deveni mai interactive, pentru că va exista posibilitatea de a intra virtual într-un magazin și a-ți pune produsele într-un coș. Operațiunile de salvare vor deveni mai rapide și mai eficiente, deoarece informațiile colectate de drone vor fi transmise și procesate într-un timp semnificativ mai scurt. De la felul în care se face agricultură până la modul în care ne vom deplasa cu mașini fără șofer, tehnologia 5G va schimba experiența personală a fiecăruia dintre noi și modul în care afacerile vor opera.
„Concluziile cheie cu privire la 5G sunt următoarele. Numărul unu: gândiți-vă în termeni de X10. De 10 ori mai rapid, de 10 ori mai ieftin, de 10 ori mai bine. Numărul doi: va schimba fundamental majoritatea sectoarelor industriale și, prin urmare, vă va schimba fundamental experiența personală. În al treilea rând, deschide ușa către o întreagă gamă de noi oportunități de afaceri, nu numai pentru marile corporații ca noi, ci și pentru întreprinderile mici de a inova. De ce? Pentru că multe dintre componentele infrastructurii pe care le oferim astăzi, ca operatori, clienților noștri, vor fi deschise, ceea ce va permite multor afaceri să dezvolte produse contactând direct clienții, prin serviciile noastre. Este, așadar, un mod foarte diferit de a lucra. Dacă aduceți toate aceste aspecte laolaltă, puteți înțelege potențialul acestei tehnologii”, a mai spus CEO-ul Vodafone.
Sergiu Manea, CEO BCR: Tehnologia este despre oameni și nevoile lor, iar ca noi să putem crește, trebuie să contribuim la creșterea comunității
Criza economică din 2008 a însemnat pentru sistemul bancar mondial nu numai pierderi financiare colosale, ci și o prăbușire a capitalului de imagine și a încrederii oamenilor într-un sistem construit, practic, pentru ei. În acest context, mult timp băncile au fost preocupate să ofere explicații și să se disculpe, în loc să vină cu soluții la problemele oamenilor, care adoptaseră deja un nou tip de comportament crescut și educat de actorii digitali.
„După criza financiară am început să învățăm ca industrie. Și BCR s-a aflat într-o situație similară. (...) Neperformanța economică se poate rezolva, însă lipsa de încredere este destul de greu de reparat, iar pentru asta trebuie ca mai întâi să asculți și să înțelegi. Asta am încercat să facem și a fost destul de greu, pentru că trebuia să ajustăm modelul de business. Am înțeles că trebuie să ne schimbăm comportamentul la orice punct de contact (cu clientul – n.r.) și să-i îi dotăm pe colegii noștri cu produse și procese simple”, a spus Sergiu Manea la IQ DIGITAL.
Primul pas făcut de BCR către schimbare a fost aplicația de internet banking George, lansată la sfârșitul lui 2018, dar drumul parcurs până la lansarea acesteia a însemnat provocări și noi întrebări.
„Deși era primul an în care puteam să spunem că avem succes și că noi creăm impact, întrebarea a fost ce facem mai departe. (...) Patru ani mai târziu, avem 1,6 milioane de clienți activi în George și 13 laboratoare digitale. (...) Totul înseamnă învățare și evoluție continuă. Și nu e vorba de evoluția modelului intern, ci de modelul de interacțiune cu cei pentru care existăm. Ceea ce facem astăzi, în evoluția noastră în timpurile moderne, este să ne gândim la oameni. Lucrul cel mai important pe care l-am descoperit eu este că tehnologia este despre oameni și despre nevoile lor, iar datoria noastră e să ascultăm, să învățăm și să rezolvăm probleme. (...) Unul dintre obiectivele noastre este legat de impact la scară și o abordare pe termen lung. Iar una dintre aceste mărci este InnovX, acceleratorul de afaceri. (...) Calea noastră spre evoluție și de transformare în timpurile moderne este ireversibilă, dar ca să putem crește va trebui să facem în așa fel încât întreaga comunitate să crească. (...) Apoi ne-am dat seama că trebuie să punem ideea de tehnologie în mâna fiecărui copil și am avut 60.000 de copii care au participat la cursuri de robotică. Și apoi ne-am dus către start-up-uri și tot nu era suficient și ne-am întors la școală, ca să creăm ideea de antreprenoriat. Și avem 400 de planuri de afaceri pe care le-am curat în ultimii doi ani, venite de la copii de liceu. Ideea e să putem împinge în toate direcțiile și, de asemenea, să înțelegem că fiecare moment de succes nu e decât o platformă pentru a vedea următorul munte, mai mare, mai frumos și mai plin de satisfacții”, a mai spus Manea.
Iulian Stanciu: eMAG se va transforma într-o infrastructură pentru comerț și se va deschide din ce în ce mai mult
În 2009, în eMAG erau listate 6.000 de produse. Astăzi sunt peste 12 milioane. Creșterea celui mai mare magazin online din România a venit pe fondul unui context favorabil, al prinderii unor „trenuri”, așa cum le spune Iulian Stanciu, dar și al unor decizii luate la momentul potrivit și al unor investiții mari. Planurile de dezvoltare ale eMAG vizează transformarea într-o infrastructură pentru oricine vrea să facă e-commerce.
Printre principalii factori de creștere ai eMAG enumerați de Stanciu au fost creșterea gamei de produse prin parteneriate în marketplace, dezvoltarea de tehnologie in-house, automatizarea proceselor și dezvoltarea infrastructurii pe partea logistică.
„În 2016-2017, am luat toată lista de firme care aveau CAEN de comerț, 120.000, și i-am sunat pe toți, cu o întrebare simplă: Vreți să câștigați mai mulți bani? Mulți s-au pierdut pe drum, dar au fost și firme care au făcut astfel trecerea pe digital. (...) Apoi, revoluția mobile. Când traficul pe mobil era 2%, noi am început să ne transformăm întreaga gândire către mobile first. Acum când traficul este de peste 80%, suntem foarte bine pregătiți și răspundem clientului exact pe dispozitivul pe care vrea să ne acceseze. Avem 200 de aplicații interconectate în spatele site-ului care sunt dezvoltate in house. De ce este relevant să dezvolți intern? Pentru că altfel, toți banii pe care poți să-i faci, îi dai la subcontractori. Așa, investind în tehnologie, plătești o dată și pe măsură ce crești, scalezi, iar costul procentual pe care l-ai plătit devine din ce în ce mai mic”, a spus Stanciu.
În 10 ani, eMAG a investit 300 de milioane de euro în depozite și automatizări, iar asta a impus extinderea internațională, în Ungaria și Bulgaria, pentru mărirea bazei de clienți.
„Acum urmează o transformare a eMAG într-o infrastructură pentru comerț. Platforma se va deschide din ce în ce mai mult. Într-o zi normală avem cam 20% din traficul de internet din România, iar de Black Friday ajunge la 70%. Ceea ce înseamnă că putem pune la dispoziția multor companii acest trafic și am dezvoltat eMag Ads. Apoi, infrastructura de depozitare. Având în vedere investiția mare pe care am făcut-o, o vom pune la dispoziția oricui are o marfă și vrea să o gestioneze, pentru că la noi se lucrează non-stop. La fel și partea de curierat, iar în timp, și altele, inclusiv sistemul de plăți. Vor fi niște servicii deschise pe care le poate folosi oricine vrea să facă un business pe comerț”, a spus Stanciu.
La ediția de la Brașov a IQ DIGITAL au mai participat Andreas Ekstrom, reputat speaker, consultant și autorul a nouă cărți printre care și „The Google Code”, Matthew Griffin, futurolog și fondator al 311 Institute, un centru de consultanță care studiază viitorul pe următorii 50 de ani, Allen Coliban, primarul Brașovului, și Sabin Sărmaș, președintele Comisiei pentru Tehnologia Informației și Comunicațiilor din Camera Deputaților.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.