Foto: Inquam Photos / Bogdan Dănescu
Vineri s-au dat rezultatele finale la bacalaureat. Pentru mine, ca profesor la un liceu de provincie, aceste rezultate sunt foarte importante. Mai ales că, an de an, am elevi care susțin bacalaureatul la materiile pe care le predau. Nu e cel mai bun liceu din țară, nici cel mai rău. Suntem, ca rată de promovare, în media națională. Undeva la 75%. Un liceu de linie, fără pretenții, elevi nici elite, dar nici slabi. Fiecare dintre ei se gândește la viitor, carieră, facultate etc... Și noi îi consiliem și noi cum credem de cuviință, cum putem...
Astfel, Iasmina Bădărău, elevă care a terminat anul acesta liceul, a dat la ultima probă, proba la alegere a profilului, examenul la logică, argumentare și comunicare. Adică la materia mea. Ea a luat nota inițială 9,80. După examen am corectat împreună teza. În opinia mea, lucrarea era de 10. Sau nu era sub 9,80, în cel mai prost scenariu. Motiv pentru care am încurajat-o să facă contestație. Surpriză! La contestație Iasmina a obținut nota 9,35. Nota 9,35 e nota finală. O mare dezamăgire și pentru ea și pentru mine. Pentru mine dezamăgire că am împins-o spre contestație. Pentru ea dezamăgire că, în opinia ei, această ajustare în jos e prea mare. Unde mai pui că nu există în barem o greșeală care să te coste 5 sutimi. Motivul pentru care apar note cu astfel de fracțiuni este diferența dintre corectori. La o diferență de 10 sutimi, între corectori, media finală dă cu 5 în capăt.
Fata plângea și nu putea să-și exprime altfel dezamăgirea. Ea vrea să dea la Facultatea de Drept, la Cluj, unde media de la bac contează 50%. Se poate prea bine să pice admiterea la câteva sutimi. Și asta e problema. Pe urmă nici nu mai e sigură dacă vrea să dea la Drept la Cluj. Ghinionul cu bacul a dezamăgit-o maxim. Deși eu am încurajat-o, are îndoieli. Partea proastă e că rezultatele finale sunt finale. Nu mai poți face nimic.
Și eu am fost dezamăgit de situație. Mă consider vinovat că am încurajat-o cu contestația. Are și sentimentul că, chiar dacă face Dreptul, intră în magistratură, acolo își dorește, va întâlni peste tot nedreptăți. Sigur va întâlni dar, sfatul meu, trebuie tu să fii corect. Dincolo de orice suspiciune rezonabilă sau nu. Alții, cu funcții importante, nici măcar nu au luat examenul de bacalaureat. Și o duc foarte bine.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Cred ca ati scris si pentru a primi niste incurajari si pentru a primi o confirmare ca nu ati gresit.
Uneori in viata trebuie sa spui „las-o asa”. Poate ati fost subiectiv, poate ati vrut ca prin intermediul Iasminei (un nume minunat) sa aveti o confirmare, poate aveati dreptate, insa 9.80 e o nota excelenta.
Intr-un sistem normal ar fi trebuit sa vi se dea explicatii. De ce este aceasta diferenta. Cum s-a judecat prima data si cum s-a judecat a doua oara.
Nu vreau sa cred ca e rautate: de ce suntem deranjati de eleva Iasmina? Ia sa vedem de ce nu e multumita cu 9.80? In lumea invatamantului romanesc ma astept si la asa o atitudine.
Iasmina, pe de alta parte, trebuie sa nu se demoralizeze, sa nu dezerteze, sa nu abandoneze si chiar daca are 18 ani si nu prea intelege cum e viata, trebuie, alaturi de dvs. si de parinti, sa inteleaga ca viata e cu lupta si nedreptati, suisuri si coborasuri. Ca viata te mai „atinge” uneori.
Dvs. ati vrut tot ce-i mai bun pentru eleva dvs., parintii asemenea. Iasmina e norocoasa ca are oameni minunati care o sustin.
Cine nu risca, nu castiga. Uneori mai si pierzi, chiar si daca ai dreptate.
Cel mai important e ca are tot viitorul in fata, ca va razbi, ca va reusi. Totul e sa nu se lase coplesita. Viata e o lupta. Deci, te lupta.
P.S. Totusi un raspuns din partea autoritatilor ar fi necesar. Nu te poti juca cu notele, cu nervii si cu soarta elevilor. 45 de sutimi reprezinta ceva. Cred ca ar trebui in cazul lucrarilor recorectate in care exista o diferenta mai mare de 10 sutimi, sa existe o justificare din partea celor care au facut notarea. De ce primii au crezut ca-i lucrare de 9.80 si de ce ceilalti au crezut ca-i de 9.35.
O ratiune trebuie sa existe. De ce mi-a placut lucrarea, de ce nu mi-a placut. Macar sa stii despre ce e vorba.
În rest, exista probleme mai mari de atât în viață! Admiterea la Drept, la buget, o face, de obicei, prestația la examen (romana și economie, parcă). Sa fie sănătoasă și cuminte eleva dvs, pare un copil bun și muncitor. Și sa lase plânsul pentru aspecte din viață care chiar merită. Sper să ajungă la Drept și apoi să fie un profesionist onest, competent, fără dorința de a se îmbogăți peste noapte în mod nedrept. Sau, dacă ajunge în alt domeniu, sa sfințească locul, cum se spune!
Cât va privește pe dvs, există vinovății mult mai grave și mai neliniștitoare. Eu am avut o eleva cu o depresie gravă, din motive de sănătate, care a ratat bacul pentru că nu a mai vrut să iasă din casă. Și alte câteva cazuri asemănătoare. Inclusiv un bullying accentuat și tăcut în clasă, asupra cuiva, de care nu mi-am dat seama decât foarte târziu. În cazurile astea, te întrebi de ce nu ai făcut mai multe... Din păcate, nu mai suntem nici noi profesorii aceia din Cuore, de Edmondo de Amicis, care să ne apropiem de elevi cu toată inima... Sau, cum citeam mai demult, era pe la Iași un profesor de română care își trecuse într-un caiet gros prenumele tuturor elevilor săi. Și periodic se ruga pentru ei...ca un călugăr ii pomenea în rugăciune. Asta da profesor! Ii lua timp, ii lua un suspin din inimă și din grijă, dar avea adevărată dragoste, ii păsa de elevii lui și după ce aceștia absolveau.